Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

Denne artikkelen på norskgolf.no var da veldig interessant?: http://www.norskgolf.no/node/5310 Det synes i hvert fall jeg!

Jeg festet meg særlig ved dette:

Putter per runde:
65. Morten Ørum Madsen (29,5)
87. Justin Walters (29,7)
99. Kristoffer Broberg (29,8)
125. JB Hansen (30,1)
135. Chris Doak (30,2)
136. Eddie Pepperell (30,2)
170. Seve Benson (30,5)
175. Maximillian Kieffer (30,6)
187. Magnus A. Carlsson (31)
191. Espen Kofstad (31,1)

Hvis Kofstad hadde brukt en putt mindre pr runde, da hadde det fremdeles vært mer enn Ørum Madsen, Walters og Broberg, men da hadde han altså vært på nivå med Hansen, Pepperell og Doak i antall putter. Høres jo ikke ut som noen vanvittig ide å greie såpass, men en putt pr runde gjør helt enorme utslag. Jeg sjekket det raskt ut litt fort og gæli, men med oppslag på årets ET-turneringer for Kofstads del.

Hvis han hadde brukt en putt mindre pr runde i de turneringene han klarte cuten, det er 4 slag mindre pr turnering, og da ville han tjent ca 590.000 Euro istedenfor 155.000, dvs. hele 433.000 mer. Mye av dette skyldes at han da ville vunnet i Spania i april istedenfor å bli T8. Jeg regnet ellers inn penger ut fra at han ville tapt det omspillet han ville kommet til i Italia i september, dvs. regnet T2 istedenfor T14 der. Men så hadde han jo også greid noen flere cuter, dvs han hadde misset 12 cuter istedenfor 16. Med par-runder lørdag/søndag i de 4 turneringene, kunne han plusset på ca 35.000 til, slik at han ville ha tjent ca 625.000 Euro.

En putt pr runde, det er da forskjellen på å være 135 på pengelista eller helt oppe på 39.plass!!!

Selvsagt kan man ha hundre innvendinger mot det jeg her skriver, for så enkel og skjematisk er selvsagt ikke verden, og definitivt ikke golf. Men det illustrerer noe, det kan man vel være enige i? Det illusterer at den putten han bruker mer enn Hansen, Pepperell og Doak, det gjør en kjempeforskjell på karrieremulighetene hans!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

En annen interessant ting i samme artikkel:

Av de 10 spillerne som er sammenlignet, er han 5. best fra sand, men likevel nest dårligst i scrambling. Det må vel bety, at sammenlignet med disse andre er det fra rough rundt greenene han misser slag? Så da er det vel på chip'er og putter at skoen trykker, slik leser jeg disse tallene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by DuffyDuck »

Tror det hele er ganske sammensatt. Blir vanskelig å sette fingeren på en spesifikk ting. Med så mange utøvende golfere på verdensbasis så mener jeg at man burde ha noe å vise til når man begynner pushe 30 år. Ja det finnes unntak og jeg håper våre norske spillere motbeviser meg. Men det har jo vist seg at mange velger å slutte når alderen for disse unntakene har slått inn.
Vi har sikkert medlemmer på dette forumet som poster enkelt runder på godt under par, men det kreves et sterkt hode å gjøre det dag etter dag og uke etter uke. Når levebrødet står på spill. Så jeg mener så absolutt at det er mulig å se en trend når det butter gang etter gang. Det er utrolig mange som besitter egenskapene å gå ordenlig lavt, desto færre som gjør dette når det trykker på som værst.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by tilskuer »

Man må se disse statistikkene samlet, men konklusjonen min blir ganske lik din, snowman. Kofstad ligger langt oppe på lista på greentreff, men ødelegger denne fordelen med ligge langt ned på lista over antall putter pr. greentreff. Han taper ca 0,5 putter pr. runde i forhold til snittet av de 9 spillerne han sammenlignes med (de 9 som klarte å beholde kortet). Så er han dårlig på scrambling, hvilket også betyr at han taper slag på de hullene han ikke treffer greenen. Dette kan skyldes enten at han chipper for dårlig (blir liggende for langt unna hullet), eller at han putter for dårlig og ikke omsetter gode chipper i par, sannsynligvis en kombinasjon av disse. Konklusjonen bli uansett at han har slag å tjene på å bli bedre med putteren.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by kevin »

Vanskelig å få et eksakt bilde av hvilke problemer han har i spillet sitt, men som alle har vært inne på, puttingen og nærspillet generelt kan virke som hemskoen. MEN, statistikken sier ingenting om hvor langt unna han putter/chipper fra. Her er PGA touren helt overlegen, de har statistikk på alt. Statistikk på hvor langt unna man havner i snitt, fra flere forskjellige avstander.

Kofstad treffer jo ikke kjempemange fairways heller, men har greit med greentreff. Kanskje er det sånn at han ofte ligger veldig langt unna og må nøye seg med to-putt? og de gangene han må chippe, må han kanskje også ha to-putt ofte? Antall en-putter kan tyde på at han ligger langt unna.

Har tittet på John Daly på tv i dag, han spiller fantastisk fra tee til green. Innspillene er som oftest så nære at han burde satt flere putter. Men han er helt iskald og uten selvtillit på greenen. Og det verste er at mange har det sånn innimellom, og det svinger fra dag til dag. Da Kofstad ble nr.8 i Spania tidligere i år hadde han 29-27-30-27 putter. Hans beste runde var runde 3, hvor han hadde flest putter....
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by tilskuer »

Antall en-putter på runden og totalt antall putter sier ikke så mye uten at en også ser på noen av de andre statistikkene.
En spiller som har mange greentreff vil lett få mange putter pr. runde. Inn på green "in regulation" og to putter gir par. Bomme green på innspillet, chip og en putt gir også par. Samme score men ulikt antall putter. 30 putter og 100 % GIR en score på -6, 30 putter og 50 % GIR gir en score på +3. (hvis en forutsetter at spilleren er inne på greenen på GIR+1 på hullene som ikke er GIR)
Siden EK treffer mange greener burde dette normalt tilsi at hans presisjon med jernene ikke er dårligere enn de han sammenlignes med, men dette vet vi ikke sikkert.
Bedre presisjon på jernslag og nærspill vil lette presset på puttingen. Bedre putting vil lette presset på jernslag og nærspill.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

Selvsagt er det feilkilder her, for sånne stats kan ha med mange ting å gjøre. Jeg husker f.eks. et intervju med Monty for noen år siden, hvor han forklarte at spillere som siktet mye konservativt til midten av green, selvsagt fikk flere putter enn de som gikk for mange flagg. En proff som ofte sikter midt på green, får jo oftest 2 putter, mens en som går for flagg, oftere får en putt, enten ved å lykkes med greentreff+enputt eller ved å misse, chippe og putte. Selv miss, chip og 2-putt gir jo like mange putter for den aggressive som for den konservative, men da ett slag mer.

Likevel, tallenes tale er jo verd å lytte til, ved å ha de sannsynlige forklaringene som hypoteser inntil noen kommer med holdbare forklaringer på noe annet. Jeg mener sånn sett at bevisbyrden ligger hos den som vil argumentere for at statistikken lyver.

Inntil noen forklarer hvorfor tall lyver, velger jeg å tro 2 ting om Kofstad:

1) Han har klare forbedringsmuligheter på det med mental styrke, for det er neppe tilfeldig at snittet hans på fredagsrunder ligger klart over torsdagsrunder.
2) Han har større forbedringspotensial når det gjelder putting enn andre deler av spillet, for disse statistikkene norskgolf.no presenterer, indikerer jo det.

De som vil ha meg til å tro noe annet, kan ikke nøye seg med å påpeke at det KAN være andre forklaringer, for selvsagt kan det det. Men det sannsynlige er jo mer til å tro på enn det usannsynlige, selv om begge deler er mulig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Grønne greener »

Jeg har ikke fulgt så veldig godt med i år. Men hva med de hullene hvor han ikke har GIR. Er han i trøbbel fra tee f.eks.? Lostballer og div hindere og røff og sånt? Da klarer han ikke å scramble...
Jeg så på min egen statistikk der jeg var dårlig på scrambling og det skyldes ofte at jeg var i vannhinder eller hadde en lostball. Altså var jeg inne på greenen eller i nærheten av greenen på 4 slag eller mer på par 4 hull.
Statistikk kan være vanskelig også.. :-)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

Med 31,1 putter pr runde er Kofstad altså nr. 191 på ET. Ett slag bedre pr runde, det er da ikke å spørre om mirakler, syns dere det da, for det er altså hva som skiller opp til en som JB Hansen på 30,1, men selv det er altså bare å være nr. 125 i denne kategorien.

Det å spørre om mirakler, det ville vel heller vært å be om 2 slag bedre pr runde, ned til 29,1, for da snakker vi delt 21.plass med spillere som Schwartzel, Manassero, Gonnet og Kingston. Det er ikke det vi har snakket om her, selv om en anerkjent dårlig putter som Westwood, også han er nede på 29,4 pr runde.

Jeg tror ikke statistikkene lyver mer her enn at vi kan ta det som fakta at Kofstad svinger bedre enn han putter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Rotten »

Synes til tider Snowman kan være vel spissformulert og negativ i sine betraktninger, men her må jeg gi full støtte. Statistikk kan alltid tolkes, men likevel er det utvilsomt forbedringspotensiale her.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by TinCup »

Enig! Det har vel vært to ting Kofstad har "klaget" på etter dårlige og gode runder i år.
1. iskald putter
2. Holde seg i spill
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by kevin »

Kofstad til Norsk golf:
Jeg har ikke puttet bra i det hele tatt, men det har jeg aldri gjort. Det er det lange spillet som er min styrke, og når det svikter merker jeg det veldig. Puttingen har vært dårligere enn i fjor, men det er på utslagene som har hatt størst negativt utslag på scoren. Dårlig putting skiller kanskje mellom en birdie eller et par, men et dårlig utslag kan bety to-tre slag på et øyeblikk. Det har blitt alt for mange dobbelbogeys i år. Det er vanskelig å spille golf når man må slå seg ut av skogen. Statistikken med fairwaytreff sier ikke noe om man har bommet fairway med litt eller mye. Og i år har jeg bommet den med mye litt for ofte, forklarer Kofstad, før han legger til:

- Heldigvis har utslagene blitt veldig mye bedre i det siste. Golf er så mye lettere når man slår fra fairway. Alt er en reaksjon av noe annet. Slår man rett fra tee og inn på green har man oftere kortere putter, sammenlignet med hvis man slår seg fra roughen og inn på green. Statistikkene følger hverandre.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

"Jeg har ikke puttet bra i det hele tatt, men det har jeg aldri gjort."

!!!??

Han kan rett og slett ikke slå seg til ro med en sånn betraktning hvis han vil bli virkelig god. Det gjør han vel ikke heller, håper ikke det i hvert fall, for man kan ikke bare tenke at styrke på det lange spillet skal lette presset på puttingen. Den motsatte betraktningen er jo fra Bobby Locke; "You drive for show, but putt for dough."
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Snowman wrote:"Jeg har ikke puttet bra i det hele tatt, men det har jeg aldri gjort."

!!!??

Han kan rett og slett ikke slå seg til ro med en sånn betraktning hvis han vil bli virkelig god. Det gjør han vel ikke heller, håper ikke det i hvert fall, for man kan ikke bare tenke at styrke på det lange spillet skal lette presset på puttingen. Den motsatte betraktningen er jo fra Bobby Locke; "You drive for show, but putt for dough."
Og moderne statistikk kommer til å bevise at det er helt feil :) Edoardo Molinari og hans favorittprofessor Mark Broadie - mannen bak putts gained statistikken på PGA Tour - kan vise at man tjener mange flere slag på feltet på de lange slagene. Teorien er ute, den ser solid ut, boken kommer :)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

furu wrote:
Snowman wrote:"Jeg har ikke puttet bra i det hele tatt, men det har jeg aldri gjort."

!!!??

Han kan rett og slett ikke slå seg til ro med en sånn betraktning hvis han vil bli virkelig god. Det gjør han vel ikke heller, håper ikke det i hvert fall, for man kan ikke bare tenke at styrke på det lange spillet skal lette presset på puttingen. Den motsatte betraktningen er jo fra Bobby Locke; "You drive for show, but putt for dough."
Og moderne statistikk kommer til å bevise at det er helt feil :) Edoardo Molinari og hans favorittprofessor Mark Broadie - mannen bak putts gained statistikken på PGA Tour - kan vise at man tjener mange flere slag på feltet på de lange slagene. Teorien er ute, den ser solid ut, boken kommer :)
Skal lure om ikke begge har rett? Joda, godt eller dårlig spill på de lange slagene, det kan godt hende han professoren kan bevise at det er der man tjener flest slag på FELTET. Men så er det tetkampen da, den vi gjerne ser på TV. Og der er gjerne flere spillere som alle har tjent slag på feltet, dvs som alle har kontroll på de lange slagene den turneringen. Og da ser vi jo selv - blant disse som er i tetkampen - hvordan det oftest er puttene som skiller dem.

Tar boken opp det? At det som skiller tetgruppen fra feltet, ikke nødvendigvis er det samme som hva som skiller innenfor tetgruppen?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Sikkert. Regner med at det blir strokes gained i forhold til alle. Altså måle to spesifikke spillere mot hverandre. De sier at over 60% av slagene man tjener ligger i det lange spillet.

Jeg har nettopp skrevet en kort artikkel om dette for NG8.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Som du sier kan nok begge ha rett ja. Jeg tenkte på det da jeg gikk med Kofstad på St.Andrews. Han var utrolig mye bedre enn Anthony Wall fra tee. Eksempel: Par 5. Kofstad driver midt i fairway, 40 meter lengre fram enn Wall. Som i tillegg ligger i noen skotske stikkebusker 30 meter for langt ut til venstre. Begge går av med par. Men også der kom langspillet inn. Wall hakket seg ut og slo solid 3.slag. Kofstad slo dårlig 2.slag.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

Dette om Tutta fra norskgolf.no, har det overføringsverdi til Kofstad? Men igjen, for henne handler det jo om hva som skiller helt i toppen:

- U.S. Open var en oppvekker for meg. Jeg måtte gå inn i meg selv, og analysere spillet mitt. Det handlet om å være ærlig med seg selv. Jeg kunne ikke lyve. Det var definitivt puttingen som måtte forbedres. Jeg har jobbet med å forbedre den, og det er bra det har betalt seg så raskt, sier Tutta til The Golf Channel om helomvendingen.

Tuttas svingtrener, David Leadbetter sier Tutta har lagt om hele treningsrutinen.

- Suzann har endret hele programmet, og bruker mye mer tid på puttingen. Hun har aldri hatt et eget opplegg for puttingen. Det var alltid noe som kom i andre rekke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by kevin »

Absolutt, det har vel de fleste. Tutta har forbedret seg ganske mye på mange områder i år. Men hun har alltid vært helt i toppen på GIR. Putts pr gir i år er vel karrierens beste sålangt, mens hun har hatt færre putter noen sesonger, men da har hun også vært dårligere på GIR. Henger nok sammen.

2013:
Område: Resultat Ranking
Driving Accuracy 78% 22
Greens in Regulation 76% 1
Putts per GIR 1.760 3
Putting Average 29.83 49
Sand Saves 50% 35
Scoring Average 69.592 2
Rounds Under Par 53 2

2012:
Område Resultat Ranking
Driving Accuracy 71% 82
Greens in Regulation 73% 8
Putts per GIR 1.811 28
Putting Average 30.3 75
Sand Saves 53% 12
Scoring Average 70.744 7
Rounds Under Par 56 5

Har sagt det tidligere og sier det igjen, Kofstad skulle testet ut samarbeid med Jon Karlsen. Han samarbeider med det svenske landslaget og mange av de svenske proffene bruker, og de lovpriser han. Ikke sikkert det funker, men det er absolutt verdt å prøve.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Driving accuracy opp 7% er nøkkeltallet for Suzann Pettersen.
Instagram @christianfuru
Post Reply