Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by furu »

Bare så det er sagt - jeg har ikke noe med dette spørsmålet å gjøre. Generelt gjør jeg lite på FB for NG.

NG spør;
Vi har et spørsmål der vi vil høre DIN mening!

Hva mener du er viktigst for norsk golfsport: At Espen Kofstad spiller på Europa-touren neste sesong, eller at Tutta blir verdensener?
Det nevnes i kommentarfeltet at spørsmålet er kvinnediskriminerende. Jeg har behov for å diskutere hvordan et så enkelt spørsmål kan være diskriminerende.

Er det en generell antagelse og forutinntatt holdning som gjør at man trekker den konklusjonen? En holdning om et etablert rollemønster? Slik skal ting bare være?

Er det like diskriminerende mot Kofstad som trolig går ut som den tapende part i en slik sammenligning? Dårlig gjort å sammenligne ham med en spiller som nesten er en legende innenfor sitt felt?

Jeg burde sikkert ikke diskutere noe NG har lagt ut på FB. Og jeg kan heller ikke gjøre det der. Men jeg vil veldig gjerne vite hva som er kvinnediskriminerende i det nevnte spørsmålet. Man lærer mye ved å spørre :) Jeg sier ikke at noe er rett eller galt - jeg sier bare at jeg ikke forstår denne helt. (Eventuelle konklusjoner om at jeg er dum kan sendes på pm eller skrives i kommentarfeltet).


https://www.facebook.com/norskgolf
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by kevin »

Storm i et vannglass, lite å bry seg om. Når jeg ser hvem som skrev det er jeg ikke overrasket ;) Kvinnediskriminerende hvor?

Selv har jeg ikke svart på det, synes det er litt vanskelig å si. Viktig at Tutta blir nr.1, men hun kan jo risikere å være det i 1 uke og aldri mer. Det er en bragd å bli nr.1 og sikkert veldig inspirerende. På samme måte som at det er viktig at EK beholder kortet. Viktig og inspirerende for de norske herregolferne som prøver å etablere seg. Viktig for interessen rundt norsk herregolf
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by GunnarBull »

Hvis man leser spørsmålet med "riktig" (eller eventuelt feil) innstilling, kan man nok tolke det som kvinnediskriminerende. Men det er selvfølgelig en misforståelse.

Spørsmålet er ærlig nok det. Personlig mener jeg Tutta som verdensener vil være det viktigste, ihvertfall for rekruttering av nye og unge spillere i dette værbitte landet.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Yorkie »

Klar, som Bullen skriver, snur man litt rundt på det så er det vel mulig å finne ett bias i spørsmålet. Men, tror kanskje at man da forsøker å lese noe inn som vel egentlig ikke var i nærheten av spørsmålstillerens tanke.

Ellers, jeg er Ole Brumm, ja takk begge deler.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

Hadde det ikke vært fair å nevne innledningsvis i tråden her at det er en begrunnelse i det sitatet dere snakker om? Sitatet er slik:

"Det der var da et ekstremt kvinnediskriminerende spørsmål! Tenk om det hadde vært omvendt, dvs at dere skulle spurt hva som var viktigst av å få en mannlig verdensener eller en kvinne inn som DELTAKER på en tour! Oppriktig talt, selvsagt er det viktigst at Tutta blir verdensener, noe som vil stå der for all fremtid i norsk golfhistorie, noe som sannsynligvis aldri vil bli kopiert av andre norske golfere senere."

Synspunktet er altså at det er kvinnediskriminerende fordi man aldri ville stilt det samme spørsmålet den andre veien, dvs hvis det hadde handlet om en evt mannlig verdensener kontra en kvinne i en kvalifiseringsturnering.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by furu »

Jeg linket til siden med innlegget. Fairt nok.

Det er en svært hypotetisk problemstilling. Hvordan kan du slå fast at spørsmålet aldri ville blitt stilt andre veien? I så måte er det vel kommentaren som faktisk diskriminerer kvinner ved å konstatere dette.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

furu wrote: Hvordan kan du slå fast at spørsmålet aldri ville blitt stilt andre veien? I så måte er det vel kommentaren som faktisk diskriminerer kvinner ved å konstatere dette.
Selvsagt hadde ikke spørsmålet blitt stilt den andre veien, det vet du også.

... men aksepterer det med linken som fair.

Dessverre er det ikke så mange idretter hvor det er bortimot likestilling i oppmerksomhet og prestisje. Av de store sommeridrettene er vel friidrett, tennis og svømming blant de som har kommet lengst. Alle de tre har bedre likestilling enn golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by furu »

Mest sannsynlig. Men ikke absolutt.

Må innrømme at jeg er litt overrasket over at en del svarer Kofstad.
Instagram @christianfuru
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Drizzit »

furu wrote:Må innrømme at jeg er litt overrasket over at en del svarer Kofstad.
For min del så ville jeg helt klart svart Kofstad på det spørmålet hvis jeg skulle kommentert.
Ikke fordi jeg tror noen av scenarioene betyr noe som helst for norsk golf generelt. Kun fordi jeg synes det ville vært kjekt om Kofstad kunne får spillt noen flere turneringer på ET.
Hyggelig for Susann om hun når målsetningene sine, men for min del så er det slik at kjerringsport er og blir kjedelig og uinteresant. Også golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by kevin »

:lol:

Jeg tviler på at det utgjør noen stor forskjell om Tutta blir nr.1 nå eller ved et senere tidspunkt. Hun har vært "verdens beste" i snart 10 år nå, og er ranket som nr.2. Det vil bli endel oppmerksomhet,helt klart. Men om Lydia Ko skulle bli det ville det garantert gi mye mer oppmerksomhet, i hele verden. Er litt mer sensasjon over det.

For norsk golf og rekruttering, tviler jeg på at det utgjør noen særlig forskjell om hun er nr.1 eller 2.

På litt lengre sikt tror jeg at det er litt viktigere at EK etablerer seg på ET.

Men tar gjerne begge deler, helst
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

kevin wrote:Hun har vært "verdens beste" i snart 10 år nå, og er ranket som nr.2.
Jeg vet ikke hva du mener med det utsagnet, særlig ikke pga bruken av anførselstegn. Men sannheten er at Tutta aldri har vært verdens beste kvinnelige golfspiller, men i lange perioder den nest beste.

Det er to måter å definere verdens beste golfspiller på, og de fleste ser vel på en kombinasjon. Det ene er å være ener på verdensrankingen, og det andre er antall majors. Status for de som har toppet Rolex verdensranking siden den kom i 2006 er:

Annika Sörenstam, 60 uker som verdensener på Rolex-rankingen, og vinner av 10 majors, og selvsagt reell verdensener i mange år før rankingen kom. Selvsagt var hun verdens beste fram til 2007.

Lorena Ochoa, 158 uker som verdensener, vinner av 2 majors. Det siste er vel ikke til å ta bølgen for, men til tross for "bare" 2 majors, var hun den selvskrevne verdenseneren etter Annika og fram til 2010.

Men i mesteparten av 2010 var det lenge ikke noen klar verdensener, for spillere kom og gikk på toppen av rankingen. Men utover året kom jo Yani Tseng oppover listene, vant 2 av det årets majors, og litt inn i 2011 toppet hun. Etter hvert ble statusen hennes 109 uker som verdensener og 5 majors.

I år har Inbee Park hatt 31 uker som verdensener, og hun vant 3 av årets majors, og har 4 i karrieren.

Det er de 4 med mest å vise til, selv om også flere andre kunne nevnes, inkl Karrie Webb som aldri har toppet rankingen, men som vant sin 7'ende major i 2006.

Så Tutta med 2 majors og aldri ener på rankingen, hun har IKKE vært verdens beste de siste ti årene. Det er derfor det vil være så enormt karrieredefinerende om hun nå kan ta førsteplassen og holde den en stund. Og jeg unner henne det så veldig veldig!
Last edited by Snowman on 14 Nov 2013, 08:29, edited 2 times in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by kevin »

Åja, alt det der visste jeg ikke.... :roll:
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

kevin wrote:Åja, alt det der visste jeg ikke.... :roll:
Hvorfor skriver du da som om du mener noe annet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by kevin »

Du bør ikke være så opptatt av å ta folk på hva de skriver, eller hvordan.

Som sagt, jeg tror ikke det vil være veldig stor forskjell om hun blir nr.1 nå. Har lite eller ingenting å si for rekrutteringen til norsk golf. Og hun kan risikere å være nr.1 i bare en uke eller to. Hva slags utslag skal det gi? Utenom for henne selv. Og at vi alle sammen synes det er stort. Det er flere enn de du nevner som har vært nr.1, men det er vel et fåtall som husker det veldig godt.

Tutta har overlevd i toppen de siste 10 årene. Og det har kommet nye utfordrere hele tiden, det vil det fortsatt gjøre. Hun har vært topp-10 i 336 uker. Nesten 6.5 år :!: At hun ikke har vært ranket som nr.1 vet jo alle, men jeg synes hun viser at hun har vært den mest stabile i toppen gjennom snart 10 år. Og spesielt de siste 6.5 åra. Noen har sluttet, andre har kommet til, mens Tutta har vært i toppen hele tiden. Foruten de periodene med skader. Og jeg håper virkelig hun klarer å bli nr.1.

Men om jeg skal velge, så føles det viktigere at EK tar kortet enn at Tutta blir nr.1 denne uka eller neste.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

Uansett, der det hele startet denne gangen, er min påstand om manglende likestilling i golf og at det er ulike og diskriminerende standarder i synet på mannlige kontra kvinnelige spillerne. Noen er litt der som håndballgutta, som mener det er viktigere at de kvaler inn til et VM hvor de ender opp som ca nr. 10, enn at håndballjentene tar en ny gullmedalje.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by TinCup »

Enig i mye av det Kevin skriver. Tutta har vært verdensklasse i mange år allerede. Dette har jo allerede medført rimelig rekruttering på damesiden. Inntil videre to damespillere som har hatt kort på LPGA (Skarpnord, Engzelius) de siste 3-4 årene. Når Bjørnstad ga seg forsvant 'lederen' på herresiden. Ingen norske på PGA siden. Innhopp av div norske herrespillere på ET siden da, uten å ha beholdt kortet. Av denne grunn anser jeg det som viktigere med en 'leder' på herresiden. Fast på ET, beholder kortet år etter år. Da vil man sannsynligvis/forhåpentligvis få en bedre flyt av norske herrespillere inn på denne touren. Spillere må se at det er mulig, ha en å strekke seg mot, reise med, spørre om råd osv...

Spør man et antall IKKE golf-interesserte på Karl Johan vil nok mange tro at Tutta er verdens beste golfspiller på damesiden.. Ikke mange vil vite om hun er ranket #1 eller #2. Tutta blir #1 i nærmeste framtid. Hvor lenge hun klarer å bevare den posisjonen blir spennende. Inntil videre bryr jeg meg mer om at Kofstad klarer Q-shool kontra Tuttas rankingplassering.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by Snowman »

Den type usynlig ET-spiller som Kofstad har vært i år, gjør ikke mange millimeterne forskjell i det store bildet. Og hva er det store bildet?

Norsk golf har bare noen få klubber med velfungerende jr.miljøer, ispedd noen pappa-gutter som heller har spilt golf med voksne enn å drive idrett med jevnaldrende. Golfklubber fins det etter hvert over hele landet, men de taper kampen om idrettstalentene over alt, eller de har ikke meldt seg på i den kampen engang! De gutta - siden det er dem vi snakker om nå - som kan trylle med ball, som er best i det meste i gymtimen, som får til det de prøver på, det er nesten anekdotisk sjelden at de velger seg golf. De velger andre idretter stort sett alle sammen! DET er det store problemet, og da hjelper det ikke med usynlige ET-spillere som man til og med får kjeft hvis man snakker om på noen annen måte enn å gi tommelen opp for alt som skjer. Løsningen handler om helt andre ting, og det eneste som er lovende er at Henrik Bjørnstad snakker om dette på en måte som viser at han har skjønt det.

Hva så med de som har blitt blant de bedre spillerne i Norge i dag, i den dårlige konkurransen fordi det er så få juniorer å konkurrere med? Vel, er det noe det virket som mange av dem har nok av, så er det trua på seg selv. Men er idrettstalentet deres stort nok når man kommer opp dit det blåser oppover mot toppene? Der tviler jeg på at vi kan ha mange nok med det talentet som skal til, siden rekrutteringen i bånn er så smal. Det har rett og slett formodningen mot seg at det her i Norge er særlig mange store idrettstalenter som har valgt golf som idrett.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by GunnarBull »

Jeg tror en Suzann som verdensener + kombinert med den TV-programserien som visstnok skal bli laget om henne kan virkelig hjelpe på rekrutteringen for norsk golf.

Litt på spissen, men jeg er likevel fristet til å si at "det eneste som betyr noe er mediafokus". Og nettopp kombinasjonen av verdensener og realityTV kan tidoble mediafokuset.

Kofstad på ET = interessant for oss som spiller, men ikke for andre. Ingen tvil i min sjel om hva som er viktigst av dette.

Når det gjelder at spørsmålet er kvinnediskriminerende, så skjønner jeg hvorfor noen mener det. Men da kan man ikke skylde på spørsmålsstillingen, da må man skylde på realitetene. Herregolf HAR mye mer fokus blant folk enn damegolf.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by kevin »

Enig det du skriver om Suzann, mediefokus er alfa omega.

Uenig i det med Kofstad, delvis. Han har ikke noe spesielt stort medietekke, selv om han er tusen ganger bedre enn Tutta til å prate engelsk. Men om han klarer kortet og etablerer seg neste år, tror jeg det vil være svært viktig for unge lovende norske golftalenter. Da vil han ha vist at man kan etablere seg på minst 2 forskjellige måter, som han har gjort. Tror også det vil være inspirasjon for de som evt skal spille CT neste år. Men det vil ikke medføre at unger løper ut og kjøper golfutstyr, ei heller når Tutta blir nr.1

Tutta omtales faktisk ganske ofte i norsk media, og veldig ofte i utenlandsk media. Om hun blir nr.1 i et par uker tror jeg ikke betyr noe særlig. På samme måte som at det ikke betyr noe om hun mister den igjen ganske raskt. Men blir hun det over tid kan det bety endel. Pluss at hun havner i historiebøkene.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Provoserende spørsmål fra Norsk Golf på Facebook?

Post by eivaan »

For noe vas, helt klart Kofstad for min del. Dette har for meg ingenting med kvinnediskriminering eller noe mot Tutta. Jeg bare mener at for Norsk golf er det kjempeviktig å få med noen på ET, både for rekruteringen og for underholdningen. Tutta er den beste kvinnelige golfspilleren i verden for tida og dette med poeng og slikt er det laaaaang latenstid på, vi satser på begge deler, og jeg bryr meg ikke om noen mener at jeg er diskriminerende....who cares!!!
Post Reply