Team Norway - tre køller + putter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Team Norway - tre køller + putter

Post by furu »

Hva syns dere om at TNJT skal spille tellende turnering med tre køller + putter? De argumenterer med at dette er viktig får å utvikle seg. På FB linker de også til en sak om Bubba som spilte en runde med kun en kølle.

Det er jo litt forskjell her. De færreste gjør det i turneringer på det høyeste nasjonale nivået de kan spille på. Eller?

Det kommenteres også at noen gjør det i klubben sin. Men om onsdagsturneringen med vaffel og trepakning baller i premie gjør det så er ikke det sammenlignbart.

Jeg personlig syns det er ganske sprøtt at de skal gjøre dette på så høyt nivå. Hvis de absolutt må så lag en ekstra turnering og la den telle 1/3 sammenlagt. Max.

Sak hos Norsk Golf. Team Norway Junior Tour på Facebook.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by eivaan »

Dette bør være et format for sosial hygge og i klubbene, kan ikke skjønne at dette skal være med på å øke nivået på de som satser. De burde spille mest mulig på alvor og trene kreative løsninger på og rundt greenene der det er viktigst. Se på hvordan proffene trener, dette høres ut som dum tenkning på hobbynivå....
Last edited by eivaan on 18 Nov 2013, 18:11, edited 2 times in total.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by apehest »

Er ikke norsk golf på hobbynivå? ;)
Morsom greie spør du meg. Nesten så jeg får lyst til å se på.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by kevin »

Skjønner ikke helt poenget. Disse gutta er litt forbi det stadiet og turneringene gir verdensrankingpoeng på amatørrankingen. Da virker det litt merkelig å bruke en av disse turneringene til dette stuntet.

Ideen er grei på et lavere nivå, noe disse helt sikkert har vært gjennom tidligere. Morsomt og greit på klubbnivå
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by kevin »

Fra FB-siden til Team Norway Junior tour:
Flere skriver på ulike internettsider at "tre køller + putter" turneringen på TNJT neste år ikke teller på WAGR. Dette stemmer ikke.

Turneringen er en vanlig 54 hulls slagspill turnering, men den er ikke handicaptellende (siden det er en begrensning på antall køller). At runder ikke er handicaptellende har ingenting med WAGR å gjøre.
.............
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by JanB »

Vi sier takk til furu for et glitrende innlegg til en heftig debatt. Ser av det som allerede er kommet inn at man anser norske juniorspillere på et nivå som kanskje ikke gjenspeiler virkeligheten.
Tanken om å gjøre noe anderledes, sette kreativiteten på prøve som vårt medlem eivan skriver: "De burde spille mest mulig på alvor og trene kreative løsninger på og rundt greenene der det er viktigst."
Om man f.eks velger 3 wood, 7 jern og en GW, vil jeg si at mange må finne kreative løsninger på flere lengder. Dette setter kreativiteten på prøve og når det er likt for alle, vil selv et slag på 100 meter (jeg prøvde bare å finne noe mellom GW og 7i) bli en utfordring.
Samtidig som det nevnes at ungdom i Norge er på så høyt nivå fikk jeg lysst til å lime inn noe jeg har publisert tidligere:

Følgende svarte den svenske golferen Robert Karlsson etter han hadde vunnet sin femte tittel på Europatouren for en del år siden:
— Å gå fra handicap 36 til handicap 5 er akkurat like vanskelig, eller lett, som å gå fra handicap 5 til scratch, begynte han.
Og fortsatte:
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra scratch til å bli en god amatør av nasjonal og internasjonal klasse.
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra god amatør til å etablere seg som profesjonell.
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra profesjonell på Nordic League til å etablere seg på challengetouren.
— Som igjen er like vanskelig som gå fra godt challengenivå til å klare kortet til europatouren.
Robert Karlsson tok en liten pause.
— Og da, sa han.
— Da er du akkurat halvveis!

I golf lærer man på mange måter. En måte er også å leke og lære!

Velkommen til et liv med golf !
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by Franz »

Nå er turneringen i gang.
Syns det er moro å følge med på scorene -
imponerende fra både gutter og jenter, vil jeg si.

Hva tenker folket om formatet nå?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by furu »

Formatet er bra. Å bruke det i Titleist Tour er fremdeles like tåpelig. Det er viktige turneringer for unge golfere som bruker penger på å reise rundt i Norge.

De sier jo egentlig "dette er ditt høyeste konkurransenivå, det skal du bruke til trening".
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by kevin »

Imponerende scorer ja.

Så lenge det ikke ble WAGR poeng eller handicaptellende, synes jeg det er greit nok.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by furu »

Så det er greit å kutte en tellende turnering til fordel for dette? Nei. Det er det jo ikke.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by Franz »

Hvorfor skal ikke dette være like tellende? Man spiller slag og match om hverandre. Korte og lange baner. Sol og regn. Bra eller dårlige forhold. Kan vel også være en turnering som går med tre køller og putter?

De er jo bare valper - kanskje dette er nyttig på lengre sikt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by furu »

Jeg har merket meg at det er veldig politisk korrekt og i tiden å støtte turneringsformen. Hvis man er negativ er det bare fordi man ikke skjønner greien.

Hvor nyttig er det på sikt for en god spiller å gå en runde i Titleist Tour på +8 med tre køller? Ikke en dritt. Hverken på lang eller kort sikt. Å gjøre dette jevnlig som trening - supert.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by eivaan »

furu wrote:Jeg har merket meg at det er veldig politisk korrekt og i tiden å støtte turneringsformen. Hvis man er negativ er det bare fordi man ikke skjønner greien.

Hvor nyttig er det på sikt for en god spiller å gå en runde i Titleist Tour på +8 med tre køller? Ikke en dritt. Hverken på lang eller kort sikt. Å gjøre dette jevnlig som trening - supert.

HELT ENIG :)
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by goffy »

Når jeg først hørte om dette lurte jeg på om de hadde ansatt en bandyspiller som fagansvarlig i forbundet (no offens til bandyspillere).
Men etter å ha tenkt litt på dette så mener jeg at dette en flott måte til å få spillerne til å tenke litt utenfor boksen.

Å få en spiller til å trene på dette jevnlig er ikke noe som skjer dersom det ikke blir en tellende turnering ut av det slik som det nå er blitt.
Dette 'tvinger' faktisk spillerene til å gå noen runder med tre køller før turneringen.
Jeg synes det er utrolig bra at de i forbundet tenker litt utenfor de vanlige rammer, Vi har ikke akkurat fostret opp flust med gode spillere.
Og si at dette ikke har noen betydning på kort eller lang sikt er skivebom mener nå jeg.
Hva om en spiller i fremtiden kommer borti en situasjon hvor han må tenke kreativt eller gjøre noe utenom vanlig i en turnering, da kan det hende at det ikke er en helt ukjent situasjon for spilleren.

Jeg synes det er synd at man ikke er mer åpen for endringer i juniorsammenheng og at man hiver seg på klagekoret.
For igjen, hvor mange norske spillere har vi blant de 200 beste i verden? Men at de spirer godt i de yngre rekker er synlig og jeg tror så absolutt forbundet er inne på et bra og riktig spor her nå.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by kevin »

furu wrote:Jeg har merket meg at det er veldig politisk korrekt og i tiden å støtte turneringsformen. Hvis man er negativ er det bare fordi man ikke skjønner greien.

Hvor nyttig er det på sikt for en god spiller å gå en runde i Titleist Tour på +8 med tre køller? Ikke en dritt. Hverken på lang eller kort sikt. Å gjøre dette jevnlig som trening - supert.
Hvem gikk på +8? Og mener du at den personen ville gått lavere om han hadde fått spille med full bag? Mener du at alle ville gått lavere om de hadde fått bruke full bag?

Trening er trening, konkurranse er noe helt annet. Mange gode spillere går banene mange under par på treningsrunder, men gjør ikke det i konkurranser. Til denne turneringen har de hatt god tid til å forberede seg på formatet, og har helt sikkert spilt treningsrunder med begrenset bag.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by furu »

Selvsagt hadde ikke alle gått lavere med full bag. Det hadde vært like dumt å hevde som at dette er god trening for alle.

Skal vi tvinge dem til å trene slik ved å arrangere viktige turneringer med disse reglene? Altså en turneringsform som ikke er godkjent og tellende til noe som helst?

@kevin - Argumentene dine er egentlig ikke argumenter. "Trening er trening..." er jo et argument for å ikke ha dette som turneringsform. "Mange gode spillere går banene mange under par på treningsrunder...." er heller ikke et argument for å arrangere en turnering som dette. At de har hatt god tid til å trene - skal vi da si at de i 2015 må spille med linkskøller? Da får de jo god tid til å trene. Det er heller ikke et argument.

Noe konkret som sier at turnering på toppnivå med tre køller + putter er utviklende for spillere - det finnes ingen som kan gi det. Det blir synsing og kvalifisert/ukvalifisert gjettelek. Og det høyeste nivå for unge talenter er ikke tidspunkt for gjetteleker.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by kevin »

Da må du lese igjen. Jeg sa ikke at det var argument for å arrangere turneringen. Du sa det var supert som trening. Poenget mitt er at de kan gjerne gå på 59 slag på treningsrunder, det betyr ikke en dritt hvis de ikke kan prestere i turneringer.

Du skrev også at en spiller ikke har noe igjen for å gå på +8 med begrenset bag. Hva mente du med det da, hvis du ikke mente at de kunne gått lavere med full bag? Hadde man hatt bedre av å gå med full bag, selv om man ikke scoret bedre?

Setningen din med linkskøller, er det et argument? Kan det sammenlignes? nei.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by goffy »

Det er tydeligvis ikke alle som ser verdien av en slik turneringsform som dette.
For å strekke seg lengre må man forsøke nye ting, spør du spillerne hvordan dette har vært så er jeg ganske sikker på at de fleste svarer at det har vært morsomt og lærerikt.
Hvis du ser på resultatlisten så er det ikke de store overraskelsene, den store overraskelsen er hvor bra det ble scoret.

Det er mulig Henrik Bjørnstad og Co driver med gjetteleker, men det tror jeg de gjør på festen etter en slik turnering.

Disse spillerne er fortsatt juniorer, ja på øverste nivå. Det er nettopp derfor en slik turnering er bra !!
Hva er motstanderne av denne turneringsformen redde eller bekymret for?
At talentene skal bli ødelagt? At det favoriserer spillere? At det ikke skal kunne tenkes nytt?
Det er snakk om èn turnering i 2014, ikke ti!! Og nei, det foreligger vel ei heller noen planer om å gjennomføre turneringer med linkskøller meg bekjent ihverfall.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by halvorsen84 »

Har nå prøvd denne spilleformen selv, og ja, det var faktisk artig! Har alltid likt å leke litt både under trening på range, puttinggreen, bunkergreen og nærspill, samt ute på banen, men dette var virkelig en helt annen opplevelse! Og absolutt positiv!
Har alltid følt meg nokså god på scrambling, og dette har jeg lært ved å prøve ut ulike typer slag og teknikker, og det er jo nettopp det hele denne greia går ut på! Merket at det er på nærspillet jeg mestrer størst variasjon i spillet, mellom 100-150m og 150-200m har jeg mye å "hente", nyttig lærdom for dagen.

Ser at det er ganske så delte meninger om dette opplegget, men jeg mener ærlig talt at man ikke kan/bør uttale seg om noe før man har prøvd, ellers i livet også, ikke bare i golf! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Team Norway - tre køller + putter

Post by goffy »

Tre køller og putter-turneringen kommer til å utfordre feltet på helt nye måter. - Titleist Tour er en turnering for utvikling, og da må vi legge opp til utvikling, sier Henrik Bjørnstad.
Da vet man hvordan det tenkes om det Øverste nivået i juniorgolf, veldig bra!!
Post Reply