Golftinget 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golftinget 2014

Post by furu »

Kun 53 av 183 klubber stiller med stemmeberettigede.

Hvorfor?


Mister man retten til å klage på NGF når man ikke prøver å skape endring?
Er det protest mot NGF og måten ting drives på? I så fall burde de si klart fra, ikke utebli i det stille.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golftinget 2014

Post by Snowman »

Dette aner jeg ingenting om, men kanskje NGF er et forbund som stort sett lar klubbene være i fred? Og til gjengjeld lar da de fleste klubbene lederne i forbundet få være i fred også. Sånne effekter fins mange steder i idretts-Norge.

...men hvis et forbund begynner å styre og mase og stille krav til klubbene, da våkner klubbene fra dvalen, og da blir det bra frammøte på tinget.

Kanskje er jeg helt på bærtur, eller kanskje er det sånn som dette også i golf?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golftinget 2014

Post by JanB »

.... eller er det rett og slett slik at de ikke har stemmerett fordi de har utestående fordringer til NGF !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Golftinget 2014

Post by Pepper »

Jeg registrerer at det er avholdt valg på Golftinget.

Man skal være forsiktig med å være negativ i forhold til personer som fremstår i media, men det er allikevel vanskelig å la være av og til.

Av de personer som er valgt til posisjoner i forbundet kjenner jeg personlig 2. En av de er bra, den andre lurer jeg alvorlig på hvordan har klart å komme på valgkomiteens radar i utgangspunktet, og deretter klart å bli valgt.

Forunderlig verden.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget 2014

Post by furu »

Syns det er en helt ærlig sak at du mener det Pepper. Men om og hvordan noe slikt kan/skal diskuteres - den er vrien. Bør man tåle det når man blir valgt av medlemmene i en organisasjon?

Forøvrig enstemmig ja til å søke Solheim Cup. Har sagt det hele tiden - de vil garantert søke. Om vi får det er en annen ting. Om vi får det og faktisk til slutt klarer å arrangere, det er også en helt annen ting.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Golftinget 2014

Post by Pepper »

Egentlig bør man ikke diskutere det, og jeg burde ikke skrevet det jeg gjorde. Irritasjonen tok overhånd.

Når det gjelder Solheim Cup synes jeg den er vanskelig. Arrangementet i seg selv er spennende og morsomt. Norge må allikevel arrangere flere LET før og etter Solheim Cup, og evner ikke en gang å ha egen tour med pengepremier. Tror det blir litt inoverkant for golf-Norge.

Smitteeffekten mange snakker om er jeg skeptisk til. Jeg har vært mye involvert i jentegolf, og det har vært forbausende lite snakk blant jentene om Tutta. Hun er stor, og et merkenavn av dimensjoner, men jeg sitter ikke igjen med et inntrykk av at Tutta spiller noen rolle av betydning for rekruttering til jentegolf. Jeg håper jeg tar feil.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golftinget 2014

Post by Golffreak »

Skummet igjennom det som var sakene/interessant i tingdokumentene på golfforbundets nettsider, og observerer:

- Solheim Cup
- Medieavtale/løsning
- Virksomhetsplan 2014-27

Det står selvsagt noe fornuftig her, og regner med at de kom noen steg videre i dette arbeidet. De skriver rundt budsjett at de skal fortsette å redusere administrasjonen i NGF (ikke med hvor mange årsverk eller kostnadskroner).

Noe av det som opptar den gjennomsnittlige golfer i Norge står ikke på agendaen, nemlig skandalen om mobilapplikasjonen som "aldri" kom.... Det kom en uferdig versjon for iOS som NGF gikk høyt ut og sa at aldri skulle vært lansert, og etter et oppvaskmøte så skulle både en iOS oppgradering og Android- og WP8 versjon komme innen kort tid. Siden har ingen hørt noe.. Den gjennomsnittlige golfer bryr seg om sitt, og man burde kanskje fokusert på å få de kundene (unnskyld: medlemenne) man har til å forbruke (unnskyld: spille) mer først! Å gjøre distribusjonen (på booking) bedre burde jo være et førstepri, for hvor mange ganger har du ikke sagt til en kompis/kollega/forretningspartner/bekjent/annen "hei, vi burde spilt en runde sammen snart"? "Ja, bare slå på tråden det så booker en av oss i golfbox...". Høres kjent ut? Idag har "alle" smartphone i lomma, og "alle" har kalenderen sin på telefonen og hvis man enkelt kunne booket en runde der og da så hadde kanskje noen flere runder blitt booket? Når, hvor og med hvem man spiller en golfrunde er litt tilfeldig, og NGF burde sørge for at golferne hadde lavest mulige barrierer for å booke. Det ville også vært enklere å endre eller slette bookinger, og "no show" er jo noe klubbene selvsagt ønsker å redusere. Vanskelig å si hvor mye penger klubbene har tapt i 2013 på manglende mobilapp for booking, men jeg tror ikke det er ubetydelig..

Klubbenes økonomiske situasjon, fastlåste aksjonær-modeller, forvirrende medlemsskapskategorier (inngangsbarrierer) og strukturelle utfordringer i golf-Norge var tydeligvis ikke på agendaen. Vet at dette ikke er NGF sitt ansvar, men man kan ikke sitte med hver sine skylapper og sende ut høringer eller opprette prosjektgrupper..

Det var også kun 2 klubber som hadde vist interesse til å være med i en prosjektgruppe til virksomhetsplan for 2014-17. Det sier vel sitt om hvor interesserte klubbene er i det NGF driver med, og tilliten de har til at noe vil skje.... Dette er jo en alvorlig mistillit spør du meg.

Ang. antall klubber som deltar på tinget, så kan det jo hende at de nå avvikler ferie for de administrativt ansatte og medlemmene i styre og stell har det kanskje litt for travelt nå i slutten av November? Kanskje midten av Oktober hadde vært litt bedre?

Sikkert hyggelig konferanse, virker dessverre som de ikke tar skikkelig tak i de største problemene i mine øyne. Er enig i at Solheim cup kan bli veldig bra for golf i Norge, men det avhenger nok av en Tutta i god form enda. Vet ikke om det "trigger" så mye i Norge om vi bare har en kaptein/lagleder, vi er tross alt ganske nasjonalistiske innen idrett (selv om vi også heier på utlendingene i Holmenkollen, men det er jo fordi de fleste blir slått likevel...).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget 2014

Post by kevin »

Blir spennende å se hva dette betyr for bladet Norsk golf og norskgolf.no. Nå er vel Sportmedia ute av det? Blir det løsning a la svenskene?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget 2014

Post by furu »

Sportmedia er ferdig ja. NGF har gjort grundig arbeid for å finne en god, langsiktig løsning.

Nå får vi se om jeg sitter i kassen på Spar neste år :D
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget 2014

Post by kevin »

Litt rart at NG ikke skriver noe om det, men det kommer kanskje?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golftinget 2014

Post by Snowman »

Håper de etablerer en uavhengig redaksjon, ut fra redaktørplakaten, med frihet og rett til å drive kritisk journalistikk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget 2014

Post by kevin »

Det er vel det de har hatt gjennom Sportmedia.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golftinget 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:Det er vel det de har hatt gjennom Sportmedia.
De kan gi redaktøren den samme friheten også om forbundet selv er eier og utgiver. Det er mange tidsskrifter innenfor Fagpressen som gis ut av en organisasjon, men hvor det likevel er bestemt at redaktørplakaten gjelder. Det er et viktig og godt prinsipp, for hvis ikke blir det hva som kalles "menighetsblad".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget 2014

Post by veggiss »

furu wrote:Sportmedia er ferdig ja. NGF har gjort grundig arbeid for å finne en god, langsiktig løsning.

Nå får vi se om jeg sitter i kassen på Spar neste år :D
Er jo lov å håpe :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golftinget 2014

Post by Snowman »

Er tittelen på denne tråden en trykkfeil, eller heter det virkelig "Golftinget 2014"? Er det i så fall fordi beslutningene handler om neste år?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget 2014

Post by furu »

Takk for støtten veggiss :D Det er viktig for meg å alltid tenke på at du representerer gjennomsnittsleseren vår!

Det er ikke noe særlig å skrive om dette foreløpig. Golferen, Golfsiden og Golfnews har alle omtalt det. Men det ligger ikke mer der enn den fullmakten styret ble gitt til å finne ut av hva som er best.

Tar sikkert ikke lang tid før det kommer noe. Første deadline er vanligvis februar og det må planlegges for å lage blad for et helt år.

Golftinget 2014 passer vel fint siden det er avgjørelsene for golfåret 2014 som blir tatt her :)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget 2014

Post by kevin »

Synes det snakkes for lite om hvordan man konkret skal løse utfordringene. Mye snakk om hva man ønsker å gjøre og få til.

Om vi ikke får frem noen profiler i herregolf snart, får vi ikke mye boost rundt golfen. Mindre dekning fra media og mindre interesse fra sponsorer og andre. Danskene har klart å holde et noenlunde stabilt nivå på antall golfere, mens Norge og Sverige har nedgang. Leste om han som hjelper Morten Ørum Madsen med sponsorer og andre praktiske greier. Der er interessen kjempestor, ikke minst nå etter at han vant på ET.

I Sverige har de flyttet Nordea Masters til Skåne og regner med over 100 000 tilskuere. Interessen er såpass stor at de har bestemt seg for å senke billettprisene litt.

Vi har hverken store turneringer eller herregolfere som gjør det bra, blir liten drahjelp fra sånt da. Kanskje denne tv-serien om Tutta kan skape mye blest.

Det hjelper lite å få mange tusen flere golfere, om vi mister like mange. Grunnene til frafallet er også viktige å se på. En naturlig årsak er at folk blir for gamle/faller fra. Den største golf-generasjonen er de eldre. Hva skjer når vi får en skikkelig "eldrebølge" og mister veldig mange på få år? Da bør man ha fått opp takten på nyrekruttering skikkelig

Godt innlegg av Golffreak også. Jeg savnet også en debatt rundt medlemskategoriene og inngangsporten til golfen.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Golftinget 2014

Post by TomShanks »

Snowman wrote:
kevin wrote:Det er vel det de har hatt gjennom Sportmedia.
De kan gi redaktøren den samme friheten også om forbundet selv er eier og utgiver. Det er mange tidsskrifter innenfor Fagpressen som gis ut av en organisasjon, men hvor det likevel er bestemt at redaktørplakaten gjelder. Det er et viktig og godt prinsipp, for hvis ikke blir det hva som kalles "menighetsblad".
spør av ren nysgjerrighet: Vet du hvilke tidsskrifter som gis ut av en organisasjon men redaktørplakaten likevel gjelder?
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Golftinget 2014

Post by Jan E. Espelid »

Her kan jeg hjelpe Snowman, siden Golferen.no er medlem av Den norske Fagpresses Forening.

Fagpressen har 230 medlemsblader med samlet opplag på 4,4 millioner, og det er et ufravikelig krav for medlemskap at mediet drives etter Redaktørplakaten (samt Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten).

Motor (NAF) er, med 418.00 i opplag, størst av medlemsblader som etterlever Redakørplakaten. Deretter følger Fagbladet (Fagforbundet i LO) med 336.00 og Hus & Bolig (Huseiernes Landsforbund) med 224.000. Anslagsvis 15-20 av medlemsbladene i Fagpressen har større opplag enn Norsk Golfs 67.000.

Det hører for øvrig med til unntakene at store fagblader/medlemsblader drives uten at redaktørplakaten etterleves. I farten kommer jeg bare på ett (OBOS-bladet).
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golftinget 2014

Post by Snowman »

Jan E. Espelid wrote:Her kan jeg hjelpe Snowman, siden Golferen.no er medlem av Den norske Fagpresses Forening.

Fagpressen har 230 medlemsblader med samlet opplag på 4,4 millioner, og det er et ufravikelig krav for medlemskap at mediet drives etter Redaktørplakaten (samt Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten).

Motor (NAF) er, med 418.00 i opplag, størst av medlemsblader som etterlever Redakørplakaten. Deretter følger Fagbladet (Fagforbundet i LO) med 336.00 og Hus & Bolig (Huseiernes Landsforbund) med 224.000. Anslagsvis 15-20 av medlemsbladene i Fagpressen har større opplag enn Norsk Golfs 67.000.

Det hører for øvrig med til unntakene at store fagblader/medlemsblader drives uten at redaktørplakaten etterleves. I farten kommer jeg bare på ett (OBOS-bladet).
Dette betyr, hvis jeg forstår deg riktig, at det må anses som en selvfølge at NGF lar redaktøren for Norsk Golf i papir og norskgolf.no på nett bestemme over det redaksjonelle innholdet? Vi kan altså stole på at det fortsatt skal være et fagblad og ikke en kamuflert "brosjyre", hvilket det ville vært hvis et styre og/eller et forbundskontor skulle bestemt. Bra!!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply