European tour 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

Hvis jeg skulle satt penger på en i startfeltet i Danmark, da ville det vært Chris Wood, som spilte 66 første runde i PGA-mesterskapet og da lå T4. Gikk 66-73-70-74 de fire dagene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Det er med en drøss av spillere som har vunnet på ET, men de aller beste er selvsagt ikke med.

Tror danskene kommer til å gjøre det bra på hjemmebane. Spillere som Bjørn og Olesen spesielt. Sistnevnte ble nr.30 i siste ukes major. En annen formspiller er Marc Warren, ble nr.15 på Valhalla. Spent på hva amatøren, Nicolai Kristensen, kan få til i dette selskapet. Har vært veldig god på NL i år. Peter Uihlein er utrolig god, men har slitt med skade og dårlige resultater i det siste.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

... i tillegg til dem Kevin nevner, husk også Wood, som spilte 66 i førsterunden på Valhalla.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Ca.5500 tilskuere var tilstede under pro-am turneringen i dag. Det er utrolig imponerende. Kronprinsen trakk nok litt ekstra tilskuere
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Nesten 15 000 tilskuere i dag, og de andre dagene blir det flere. :D

Hull 16, da Olesen satte en "umulig" birdie-putt. Jeg står oppe til venstre(lånt bildet av arrangøren). Var vel noen tusen rundt greenen der totalt. Jubelen ble helt enorm
Image

Thomas Bjørn i delt ledelse, Olesen ikke langt bak. Og flere dansker gjør det bra. Kanon stemning rundt hele banen, danskene stiller opp i rødt og hvitt.

Det ligger ca.6km med fiber i bakken, det sørger for gratis wifi på hele området. Veldig bra opplegg rundt på området. En liten bit å gå fra den enorme parkeringsplassen (et svært jorde)

Fulgte gruppa til Olesen på de siste 9. Det var sjukt mange som fulgte de. Fikk også sett noen andre grupper. Holdt på å bli truffet av Chris Wood sin ball på hull 11. Han var utrolig skjev venstre, og skulle slå over trærna der. Den ble litt for kort og landet lenge før greenen, landet der tilkskuerne stod. Traff en kar i nakken, uten at Wood selv fikk det med seg.

Banen er i tipp topp stand og arrangøren har allerede fått enormt mye skryt av europatouren. Spesielt med tanke på at det er første gang Himmerland har ET.

De som gikk på -5 må ha spilt drømmegolf. Det blåste skikkelig i dag, og til tider sank temperaturen endel. Spesielt da det kom noen regnbyger.

I morgen skal jeg prøve å få fulgt gruppa til Thomas Bjørn. Han går ut 13:10 med Warren og Colsaerts. Får sett noen skikkelige bomber fra belgieren også da. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Nesten 19000 tilskuere i går. Mange av de fikk med seg Joel Sjöholm sitt stunt på hull 16



Helt elektrisk på "Himmerland Hill"

Danskene lå veldig bra til etter gårsdagen, men i dag gikk det litt tråere. Det blåste hatter og høy. En stund var jeg redd for at de skulle stoppe spillet.

De britiske spillerne klarte seg best, og spesielt min forhåndsfavoritt, Marc Warren. -5 i dag er smått utrolig.

I morgen er det meldt drittvær....men spennende blir det allikevel.

Nesten 21 000 tilskuere i dag :D
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: European tour 2014

Post by eivaan »

Fantastisk stemning alle dagene :) Mange som fikk kjørt seg på denne banen....den er ikke lett, og med vind og regn i tillegg....;) Det skal også nevnes at den var satt opp mere som en 6300 meters bane en 6800. Hull 9 ble også spilt som Par 4, så de spilte den vel som par 70. Her blir det mye morro i årene som kommer, anbefaler folk å ta turen i 2015 :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Helt enig. Det kom tilsammen over 80 000 tilskuere på de dagene. Det er godt over det man trodde og håpet på. Danskene møtte opp, til tross for ganske rufsete vær til tider.

Banen var stort sett satt opp relativt kort. Og siste dagen gjorde de hull 16 til et skikkelig korthull på 97m. Skal sies at det spilles mye oppover. Og den greenen og området rundt er ikke lett!

Veldig bra arrangement, bra logistikk og generelt veldig bra opplegg. Skoleeksempel på hvordan man skal arrangere, promotere og planlegge så store events. Himmerland ligger jo litt ute i ingemannsland, så utfordringer har det nok vært.

Det var også god tilgang på mat og drikke, også drikke av den mer berusende sorten.

Veldig mye bra golf, på en veldig bra bane. Sjefen sjølv, Lars Larsen, tippet vinnerscore på -10. Han var ikke langt unna. Marc Warren viste at han er i skikkelig bra form og hadde ganske bra kontroll i år. Dredge var den eneste som hadde mulighet til å legge press. Men det presset ble borte på siste hullet, da Dredge havnet kilent til ved fairwaybunkeren.

Danskene leverte også mye bra golf. Bjørn og Olesen spilte bra, men puttet ikke spesielt bra. Det rullet sjelden deres vei. En som blomstret var Andreas Hartø. En spiller som byr på seg selv, hauser opp publikum, takker og bukker, gir bort golfballer til barna. Jeg fulgte gruppa hans store deler av gårsdagen, og han er en utrolig fin fyr. Viktig å ha sånne. Joel Sjöholm fra Sverige er også en sånn. Man trenger de som inviterer publikum litt inn. Da blir det mye bedre stemning og underholdning.

Ellers så deltok jeg i konkurransen "putts for kids charity" og kom videre til semi-finale på lørdag, etter å ha satt 2 av 3 putter. På lørdag skulle man sette så mange som mulig på rad. Jeg satte alle mine 3 første, men misset nr.4. Man måtte da ha minst 5 på rad for å komme til finale. Var en som hadde satt 7 på rad :!:. Matta stod i oppoverbakke og litt skjevt, var ikke lett.

I teltbyen var det mulighet til å slå av en prat med de som har re-designet banen. Jeg og Spogard hadde en lengre samtale, var veldig hyggelig, informativt og lærerikt

En liten smakebit fra hull 16 da Andreas Hartø og hans gruppe gikk fra tee opp mot greenen.



Planlegg neste års tur nå allerede og ta turen. Kjøp billett for hele uka og spill litt golf selv også. Det er billig å være tilskuer på denne turneringen, og det er verdt hver krone.

Legger ved noen bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

Ser at det er 5 stk topp-100-spillere i feltet denne uka; Donaldson, Gallacher, Luiten, Wiesberger og Willett. Sistnevnte er er ferdig med førsterunden og nå i delt ledelse på -4. Jeg er spent på Donaldson og Gallacher, de to potensielle Ryder Cup-spillerne i feltet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Donaldson har ihvertfall planer om å sikre seg en plass. Helt i toppen etter dag 1. Gallacher henger også bra med.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:Donaldson har ihvertfall planer om å sikre seg en plass. Helt i toppen etter dag 1. Gallacher henger også bra med.
Ja, Donaldson kan sikre seg 4.plassen på den kval.lista som er ut fra ET, og da spiller det ingen rolle hva de andre gjør borte i FedEx-sluttspillet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

-3 etter 12 i dag for Donaldson, og i ledelse. Gallacher spiller også veldig bra, nærmer seg toppen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Imponerende seier til Donaldson i dag. Og Dredge tok 2.plassen denne uka, akkurat som i Danmark forrige uke. Dobbelt walisisk skjer ikke ofte.

Dermed er Donaldson klar for Ryder cup.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

Da blir det jo Rory, Stenson, Dubuisson og Donaldson som de fire automatiske fra ET-lista. Er virkelig Bjørn lovet plass på laget? For han kan trenge wild card, hvis feil folk tar mye OWGR-poeng i FedEx-sluttspillet, for både denne og neste uke teller, tror jeg(?).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Bjørn har nok fått forsikringer om et wild card, om han havner utenfor de automatiske plassene. Ellers hadde han nok vært med i neste ukes turnering
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

Merkelig at han står over to uker på rad nå!?

Deretter er han meldt på i Sveits, men ikke i Nederland. Han spiller altså bare i en av de helgene andre spiller fire på rad i FedEx.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Nei, egentlig ikke. Har spilt mye og sa at han følte seg litt sliten da han kom til Danmark. Han hadde bestemt seg for å stå over de to ukene, så plass har han helt sikkert i lomma. Denne uka er det ihvertfall ingen som nærmer seg veldig mye på verdensrankingen. Gmac gjør en grei turnering i USA, men ikke mer. Donald og Poulter missa cut, Gallacher leverte en bra turnering og vil sikkert klatre litt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2014

Post by kevin »

Har sett litt på sendingen fra Celtic Manor i dag. Colsaerts gjorde eagle på hull 18. Slo en drive på 447 yards, og spilte inn med gap wedge og satte putten. Par 5 hullet er 618 yards :!:

Kanskje han har funnet formen igjen. Leder etter å ha fullført på -5.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: European tour 2014

Post by Freud »

447 yards = 407 meter. Verdens lengste drive i konkurranse. Var det med 100 meter rull?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2014

Post by Snowman »

Jeg har ikke sett sendinger fra Celtic Manor siden det var Ryder Cup der. Men stemmer hukommelsen min hvis jeg husker at hull 18 er en dogleg venstre, med mye bakke nedover mot vannet etter dogleg'en?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply