Børsheim legger opp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Børsheim legger opp

Post by eivaan »

Da kommer beskjeden om at Børsheim legger køllene på hylla..han opplyser at han er godt fornøyd med NGF og sponsorer, hva er grunnen da og hvilke lamper bør lyse for våre unge og håpefulle? Er vi for veike her i golfNorge, har vi det for trygt, har vi ingeting å blø for eller er vi rett å slett for utålmodige? I mange idretter hevder vi oss jo og viser stor vinnervilje..dette er synd syns jeg, nå har vi mistet Børsheim og Thorp i "unge" aldre på få år!!!! Vi trenger noen som kan lede veien og kjempe sammen med Kofstad i Europa, håper NGF setter seg ned sammen med Knut og evaluerer hans karriere og ser hva som kan gjøres bedre. Takker Knut for mange fine år og syns det har vært gøy å følge han på veien :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Utrolig dårlig nyhet og veldig synd for norsk herregolf.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

kevin wrote:Utrolig dårlig nyhet og veldig synd for norsk herregolf.
+1


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Er collegegolf den gullgruven mange tror det er?

Å drive idrett på college er en beskyttet verden. En liksomverden der bekymringer knapt eksisterer. Alt fikses for dem som er flinke. Absolutt alt. Treningsforholdene er perfekte. Trenerne er strålende. Skadeoppfølging er sikkert bedre enn toppklubber i fotball i Norge og ellers på nivå med de fleste andre idrettsgrener.

Og dette er så vanvittig langt unna virkeligheten som møter deg når du trer ut av de beskyttende rammene og inn i en ny idrettsverden. Du må fikse flybilletter selv. Kjøpe sunn mat. Skaffe sponsorer. Skolestoltheten og teamet som driver deg fram er der ikke lenger. Det er deg. Og bare deg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Nei nei, Mikkelsen skriver at NGF hjelper norske proffgolfere mer enn SWGT gjør med sine spillere... ;)

Spøk til side, du har et godt poeng Furu. Collegelivet virker å være ganske fjernt fra profflivet. Men veldig mange utlendinger klarer den overgangen. Er det fordi de har større tilgang på støtteapparat og penger?

Jeg vet at veldig mange av de svenske spillerne har god kontakt seg imellom, og at de hjelper hverandre med spørsmål rundt tour-livet. Alt fra skattespørsmål til visumspørsmål. Spillerne på Nordic League er flinke til å reise sammen, bo sammen etc, for å holde kostnadene nede, for å trene sammen og være sosiale sammen. Men det er også lettere når det finnes så mange.
Danskene har sine mentorer, spillere som har vært med i gamet lenge.

Hvem rådfører de norske seg med? Og hva med disse management`ene som de er med i? Hva gjør de?

Iogmed at spillerne som er med i Team Norway er aktuelle for OL i 2016, kan de bruke Olympiatoppens kompetanse og ressurser. Tutta har gjort det og Kofstad har vel vært innom fysioterepeuten. Og disse spillerne skal ha ikke ukjente skadeproblemer eller helseproblemer uten å få skikkelig hjelp.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Børsheim legger opp

Post by Pepper »

Furu tar opp poenget med collegegolf. Det er bra fordi virkeligheten i etterkant kan være veldig forskjellig fra collegeverdenen.

Allikevel, jeg er overbevist om at collegegolf er et stort pluss. Spillerne får trene golf under glimrende forhold hele året slik at teknikken kan terpes og terpes. Den fysiske treningen er topp slik at styrke kan bygges og skader unngås. Regimet sørger for tett oppfølging og masse muligheter for utvikling, også personlig. Det er også en normal undervisningsplan som skal følges slik at belastningen på spillerne er stor. Konse-kvensen av det er at de blir mer strukturerte i livsstilen sin, noe som kan slå positivt ut på mange områder senere.

Problemene for de beste spillerne i Norge ligger ikke i collegegolf, men i det som skjer eller kanskje helst ikke skjer i etterkant. Ja, de blir overlatt i stor grad til seg selv. Har f.eks. Børsheim vært for isolert i Bergen? Han har kanskje ikke hatt så mye kontakt med de andre gode norske spillerne, utenom en del sporadisk med Kofstad og en eller to til? Vinteridrettene har vært flinke på lagbygging, hva gjør NGF på det området? Hva med medisinsk oppfølging og hjelp? Caroline Martens har fått skulderen ut av ledd flere ganger i år, når er nok egentlig nok for å unngå karriereavbrudd av medi-sinske grunner? Hva gjør NGF for å hjelpe Caroline? Jeg håper de gjør mye, men inn-trykket mitt er et annet.

Hva med kommunikasjonen mellom forbund og spillere? Når en spiller har gitt uttrykk for at en bestemt turnering ikke skal spilles fordi den kommer litt i veien for for-beredelsene til senere turneringer og opplegg, men den spilles allikevel fordi NGF plutselig dukker opp med et wild card slik at det blir et press for å spille. Hva er det NGF tenker på når kommunikasjonen med spillerne er så dårlig?

Det er mye å gripe fatt i. Tanken om å lære mer fra Svømmeforbundet er meget god, og mye kan sikkert læres, men hvordan er lærevilligheten i NGF? Vet de egentlig best selv allikevel? Jeg er redd for at lærekurven blir atskillig slakkere enn ønsket slik si-tuasjonen er der nå.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Synes det er påfallende at alle som er under NGF`s vinger prater så positivt om all støtten osv fra forbundet. Virker som alt er fryd og gammen, ingenting å klage på. Børsheim har ingenting å klage på, Mikkelsen har ingenting å klage på. Ingen har det. Allikevel er vi en miniputt-nasjon i herregolf. Børsheim sier selv at han vet han er god nok.

Håper virkelig NGF analyserer seg selv og Børsheim-saken. Når han sier at han har mistet gnisten og motivasjonen, er ikke alt så rosenrødt som alle vil ha det til. Noe har gått galt, og det er ikke første gang.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Børsheim flyttet til Oslo for lenge siden.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Børsheim legger opp

Post by Pepper »

Da bommet jeg på den.

Allikevel, jeg har hørt kommentarer fra spillere at flere av de beste, inkl. Børsheim, ikke har så mye kontakt med hverandre. Bostedet var sånn sett av mindre betydning.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Det er sikkert riktig Pepper.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

Børsheim sier selv til BT at han mistet motivasjonen, det er liten tvil om at det kreves ekstrem motivasjon for å lykkes i topp golf. Siden man stort sett er dønn aleine, det er ikke noe lag som holder sammen og "bygger" hverandre opp. Hvorvidt det er noen likhetspunkter mellom Børsheim og Torp som begge har lagt opp vet jeg ikke. Det jeg vet er at det er plass til ca 200 spillere med fast spillerett på PGA og ET til sammen, det er ganske mange som ønsker seg en av de billettene og det blir søren ikke enklere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Thorp brukte vel noen av de samme begrunnelsene. Takket NGF og mente også at han visste hva som skulle til for å bli god...
Motivasjon, lyst og drivkraft må man ha for å kunne gjennomføre det arbeidet som kreves for å bli god i noe. Jeg har spilt golf aktivt siden jeg var 13 år og har fått en hel del erfaring gjennom disse årene. En ting er jeg veldig klar over, og det er hva som kreves for å bli god. Det kreves mange timer trening og hardt arbeid, som jeg under min karriere også har lagt ned. De siste årene har dette sakte forsvunnet. Det blir tyngre å gjennomføre øktene og det blir mindre kvalitet når jeg først er der, fordi jeg ikke er 100% tilstede.
Heleintervjuetmed golfnews
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

De mister motivasjonen for å trene mye når de mister trua på at de skal lykkes. Det er det dette handler om. For hvis de virkelig hadde trodd på at de kunne etablere seg på topp-100 i verden, tjene virkelig bra og spille store turneringer hele tiden, da hadde de også bevart motivasjonen til å trene hardt. Men det er ikke lett å bevare motivasjonen når man har mista trua på det, for da føler man at man trener hardt for bare en liten kanskje-mulighet, og det er ikke like gøy.

Om de mister trua med god grunn eller uten grunn, vel, det er en annen diskusjon.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Freud »

Jeg er sikker på at grunnen til at Børsheim legger opp er at han endelig innser at han ikke er god nok, og heller ikke vil bli det. Men det tør han ikke si, så derfor blir det noe svada med "manglende motivasjon". Men også det kan være indirekte riktig, for når du innser at du ikke er god nok, så forsvinner jo motivasjonen.

Forholdet mellom collegegolf og tourer er godt beskrevet av Kofstad i dag på norskgolf.no

Støtte eller ikke fra NGF er et blindspor i denne debatten.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

Jeg tror ikke det er noen enkle svar på disse tingene. Vi mennesker har en hang til enkle forklaringer og enkle sammenhenger. Det er sjelden slik, ikke i golf heller.
Jeg tror Børsheim på det nivået han presterte når han kvalet inn til ET, ville vunnet på CT.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

CharlieB wrote:Jeg tror Børsheim på det nivået han presterte når han kvalet inn til ET, ville vunnet på CT.
Børsheim skulle jo vunnet på CT i år, for han hadde en turneringsseier langt ned i lomma før han sprakk på oppløpssiden. Det er ikke alle som kommer over sånne, Charlie, for det er lett å begynne å gruble og tvile og lure på hva pokker var det som traff meg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Ble syk ikke lenge etter turneringen i Italia, og var ikke i form i det hele tatt på Losby men ble nr.7. Etter det gikk det ikke spesielt bra.

Jeg tror også at han normalt sett er god nok for hevde seg i toppen på CT. Mer usikker på om han noen gang har hatt ET-nivået inne. Er vel bare å innse at han ikke har det i seg, det som skal til for å komme til det nivået.

Spørsmålet blir jo hva slags signaler det sender til unge lovende norske spillere, som har som mål å komme ut på de store tourene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

Det er ingen tvil om at hverken Børsheim eller Kofstad er / var på ET nivå. Det er tross alt noe man trener seg opp til og vokser inn i, ingenting man er født med. Kofstad har vunnet på CT og satser videre. Børsheim har ikke vunnet på CT, han har definitivt vært god nok til det og som Snowman sier, han hadde turneringen nede i lomma så gikk det i vasken. Det er litt tilfeldigheter ute og går her også, hva om Børsheim ikke hadde fått to hole in one på ET kvalet og fortsatt på CT sammen med Kofstad ett år til? Jeg tror han hadde dratt inn en seier eller to da, hva hadde det gjort for motivasjonen?

Blir bare litt meningsløse spekulasjoner, poenget her er jo hvordan skal vi komme videre som golfnasjon. Det er mer enn en ting som må forbedres og det er helt sikkert mange gode ting på gang, både i NGF regi og andre steder.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Turneringen i Kazakhstan er betegnende på hvor jevnt det er i toppen. Fleetwood setter monsterputt - Børsheim er 1-2 meter for lang og får vrien chip. 2013 - Fleetwood hevder seg til stadighet i toppen på ET - Børsheim legger opp. Det handler om å vinne. Å gripe mulighetene.

Jeg aner ikke hva som foregår i norske golferes hoder, men de virker ikke å være ekstreme konkurranskemennesker. Er det bare golfstilen utenpå som vises? Er de harde og tøffe på innsiden? Alle juniorspillere burde drive en annen idrett i tillegg til golf. Ikke på voldsomt seriøst høyt nivå, men en idrett med sterkt konkurransepreg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Mine betraktninger var basert på uttalelsene til Børsheim opp gjennom tiden. Han ga jo tidlig inntrykk av at det var ET som gjaldt, og så ikke for seg flere år med CT. Og han hadde noen bra resultater på ET. Men det handler som Furu sier om å vinne, eller ihvertfall om å hevde seg over lengre tid. De som bare leverer brukbart innimellom, holder sjelden. Har ikke virket som typen til å drive med dette på høyt nivå i mange år. Han er veldig god på sitt beste,ingen tvil om det. Men det er det veldig mange som er.

Jeg tror helt klart at det mentale er viktig her. Hadde vært interessant å vite om Børsheim fikk hjelp av noen med det, om han ikke hadde noen interesse av det og hadde bestemt seg, eller om han ikke fikk noen nytte av det. Det er utrolig viktig i den jobben NGF skal gjøre for å komme videre og for å lære hvordan man skal ruste unge talenter til tour-livet.
Post Reply