CaddieON

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

CaddieON

Post by furu »

Konkurrent til Game Golf. Som ser ut til å ikke være altfor langt unna. Nettside på denne linken, og Indiegogo prosjekt på denne.

Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: CaddieON

Post by furu »

Har vært i kontakt med de finske utviklerne. Spennende produkt. Kan faktisk være litt lettere i bruk enn GameGolf. Siden de bruker en klokke registreres slaget når du starter svingen. Du tar køllen ut av bagen, fører den mot klokken slik at den registreres og kan så gå til ballen og svinge. Du kan gå så langt du vil, registreringen er gjort. Med GameGolf ser det ut til at du må registrere køllen fra der du slår. Du kan altså gå glipp av slag mens CON får med seg alt.

GG har sagt at de ikke har umiddelbare planer om salg i Europa. De sier at "den kommer", men fakta er nok at de satser på kun USA og Canada i lang tid. De med shippingkonto i USA kan selvsagt kjøpe. Og den dukker nok opp å ebay etter hvert.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: CaddieON

Post by furu »

CaddieON kan prøves på demodag på Toppgolf 13.mai kl.12-16. Oppfordrer folk til å stikke innom. Mannen bak produktet, finske Tuomo Lalli, skal være der.

Den er nå for salg i Norge. Koster 3249,-.

Vi har bare sett begynnelsen på slike produkter. CaddieON har allerede noen utrolig fine funksjoner. Klubben kan f.eks. overvåke hvor alle går, slår, står osv. på banen. Altså noe for spillere og klubber.

Skal ha meg en veldig snart :)
Instagram @christianfuru
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: CaddieON

Post by g0bben »

Dette ser jo helt supert ut da, jeg synes tall og statistikk er veldig interessant.
Men kan man bruke den i turneringer?
Når jeg tok dommerkurs for 2 år siden sa de at man ikke kan bruke mobilen som avstandsmåler, og her bruker man jo mobilen som avstandsmåler.

Edit:

Her står det jo faktisk at man kan bruke de hvis man ikke har noen andre apper innstalert på TLF som bryter med reglene under. MEN det står og at man ikke ha lov til å bruke utstyr som kan hjelpe spilleren med f.eks valg av kølle.

Hentet fra Golfreglene 2012-2015
Regel 14-3 Avstandsmålere

5. Avstandsmålere (Regel 14-3)
Under en fastsatt runde, er bruken av avstandsmåler ikke tillatt med mindre
komiteen har innført en lokal regel om dette (se anmerkning til regel 14-3
og Tillegg I, del B, punkt 9).
Selv når en lokal regel er gjeldende, må utstyret være begrenset til bare å
måle avstand. Funksjoner ved utstyret som ved bruk vil være imot reglene
inkluderer, men er ikke begrenset til å:
• beregne eller måle helling;
• beregne eller måle andre forhold som kan påvirke spillet (f.eks vindstyrke
eller retning, eller annen klimabasert informasjon som temperatur,
fuktighet, etc.);
• anbefalinger som kan hjelpe spilleren i å slå et slag eller i hans spill (f.eks
valg av kølle,
type slag som skal spilles, lesing av greenen eller andre
relaterte råd), eller
• kalkulere den effektive avstanden mellom to punkter basert på hellingen
eller andre forhold som påvirker distansen på slaget.
Slike ikke godkjente funksjoner gjør at bruk av utstyret er i strid med reglene,
uavhengig om hvorvidt:
• funksjonene kan slås av eller kobles ut, og
• funksjonene er slått av eller koblet ut.
Et multi-funksjonelt utstyr, for eksempel en smarttelefon eller PDA, kan
benyttes som en avstandsmåler forutsatt at den inneholder en avstandsapplikasjon
som tilfredsstiller alle de ovennevnte begrensninger (dvs. at den
bare kan måle avstanden). I tillegg, når avstandsapplikasjonen blir benyttet, må
det ikke være noen andre funksjoner eller programmer som er installert på
enheten som, hvis de benyttes, ville være i strid med reglene, uavhengig om
de benyttes eller ikke.

Denne enheten er jo veldig grei med tanke på trening og selskapsrunder da :)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: CaddieON

Post by furu »

Du kan ikke bruke den på handicaptellende runder, slik jeg tolker reglene.

Håper jeg får prøvd den snart :)
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: CaddieON

Post by JanB »

CaddieOn har 2 helt adskilte funskjoner vi må snakke om når dere trekker inn lovligheten av bruken.
1.) Registrering av slag
2.) Informasjon om avstander til forskjellige objekter på banen (bunker, green, vann, etc.)

Man kan altså bruke CaddieOn til ren informasjonsinnsamling og analysere data når man er ferdig. Da behøver man ikke se på mobilappen i det hele tatt. DETTE MÅ VÆRE LOV
Å bruke mobiltelefonen i den utvidede funksjonen strider mot flere regler og kan således ikke tillates i konkurranser eller handicaptellende runder.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: CaddieON

Post by kjitta87 »

Dette så jo utrolig kult ut. Frister å skaffe seg, men er det godt etablert og har mange baner eller er det lurt å vente en stund til?
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: CaddieON

Post by JanB »

I skrivende stund er det 39 baner i Norge som ligger inne.
Selv har jeg "mappet" banen min her i Spania på mindre enn 5 timer. Har tegnet alt av bunkere og vann. Det er relativt enkelt.
Jeg bruker det i mitt arbeid med elever og leverer en full konfigurert pakke sammen med protimer som gir analyse og full veiledning der man ser hvor skoen trykker.
Det har aldri vært levert et bedre verktøy for statistikk for golf.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: CaddieON

Post by JonasB »

Når kommer disse artige greiene med svinganalyse ala http://www.youtube.com/watch?v=azbxjZ7hJH4
da blir det jo ordentlig greier. For nå er det vel kun statistikk det dreier seg om? Si gjerne at jeg har feil for da bestiller jeg tvert!
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: CaddieON

Post by JanB »

Jeg bruker også begge enhetene fra 3Bays. Det er helt fantastisk verktøy for å måle detaljer i svingen. Spesielt vil jeg trekke fram enheten for putting. Den gir helt unike data om bevegelse av kølle, hastighet, svingbane, treff og masse mer. Dette er data det nesten er helt umulig å se med det blotte øye.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: CaddieON

Post by kjitta87 »

Men er det noen andre her på forumet som har skaffet seg Caddieon og kan fortelle litt hva dere synes?
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: CaddieON

Post by JanB »

Har testet CaddieOn en tid nå og har følgende å kommentere.
Det å mappe en bane er ganske enkelt og tar ikke mer enn 2-4 timer.
RFID enhetene er lett å parre med systemet, men jeg fant ut at de må limes (jeg brukte en dråpe lynlim). Selv om de har gjenger, faller de ut om man spiller på hardt underlag (som f.eks. matteutslag).
Software til Android mobil har flere bugs og jeg er i daglig dialog og hjelper teknikere i Finland med forbedringer.
Er i dialog med Tuomo Lalli (CTO) på Skype for å gi ham de siste tester. Det kan synes som distribusjonsleddet her i Spania ikke helt henger med, hverken teknisk eller markedsmessig.
Det vil om kort tid også komme software-oppgraderinger som tar flere av de vanlige feillene, s.s. "spøkelsesslag", editeringsmuligheter, valgfri opplasting til server etc.

Det jeg til nå synes er minus er:
Det kan se ut som man må ha mobilen svært nære (helst i venstre lumme). Jeg hadde drømt om å ikke ha noe annet enn å registrere kølla før slaget.
(jeg bruker andre systemer for å få nøyaktig lengde til ønskede mål = Leika lazer)
JaSol Golf Coaching leverer enheten i bundle med en PRO pakke der en har gratis analyse av rundene og dermed en enda mer effektiv "angrepsvinkel" på problemområdene.
Når software på mobil og PC blir bedre, har jeg så stor tro på dette produktet at jeg har vurdert å investere i neste aksjeemisjon der.

Den som ønsker mer detaljer om hvordan vi videre jobber med CaddieOn kan bare sende meg spørsmål.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: CaddieON

Post by norrbaggen »

Har vart veldig sugen på Game Golf men har tvekat lite på grund av tilbakemeldinger på at nøyaktigheten på avstand ikke er like bra i Europa som i USA. Någon her som har erfarenhet? Har også tvekat på grunn av at nye dingser er på gang, www.arccosgolf.com
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: CaddieON

Post by kjitta87 »

Lurer på om jeg skal vente til Caddieon har vært på markedet en stund og er kvitt eventuelle barnesykdommer. Er Caddieon forresten blitt klar for iphone nå?
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
Post Reply