LPGA 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

... men sier vi eller sier vi oss ikke enig med TV-eksperten som sa: "She hasn't closed up nearly as many as she could have."?

Jeg kikket nå på evnen hhv Annika, Karrie Webb og Tutta har hatt til å få en seier ut av en topplassering, og jeg så da på majors:

Annika har 20 topp-3-plasseringer, og det har hun fått 10 seire ut av, dvs 50% uttelling.
Webb har 15 topp-3-plasseringer, og det har hun fått 7 seire ut av, dvs. nesten 50% uttelling.
Tutta har 10 topp-3-plasseringer, og det har hun fått 2 seire ut av, dvs. 20% uttelling.

Det er vel sånne ting hun TV-kommentatoren sikter til, tror dere ikke?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA 2014

Post by Pepper »

Det er vel ingen av oss som egentlig vet hva Tutta tenker, men det nokså klart at hun bruker vel mange putter for tiden.

Jeg tror TV-kommentatoren har et poeng. Tutta har skaffet seg selv mange muligheter som ikke er blitt benyttet godt nok, dessverre.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Alle har vel meninger om så mangt, også eksperter.

Av de 3 spillerne som er nevnt over her er Tutta den som har spilt desidert færrest antall major-turneringer. Webb har f.eks nesten dobbelt så mange forsøk

Hadde det derimot fantes noen stats som sier at Tutta spiller seg bort når hun leder før siste runde, da hadde jeg vært mer enig. Det kan jo hende at det er sånn, men det har jeg ikke sjekket
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

Det mange norske "eksperter" ikke har fått med seg ennå, det er at det finnes en spiller som har høyere poensnitt i turneringene sine enn både Inbee Parks 10,24 og Tuttas 9,38.

Lydia Ko står med et snitt på 7,49 og ligger på 4. plass, men det er bare fordi hun må dele poengene sine på flere turneringer enn hun i virkeligheten har spilt. Hun må nemlig dele poengene sine på 35 turneringer, selv om hun bare har spilt 25. Hvis hun hadde fått dele sine 262,15 på 25, ville hun stått med 10,49, og da hadde hun allerede vært verdensener foran Park og Tutta. Og nå leder hun helgens turnering, slik at hun kommer opp i 26 turneringer, men bare vent til hun har spilt ytterligere 9 til, slik at hun er oppe i de 35 turneringene som poengene hennes uansett deles på.

Jeg lurer på når folk i golf-Norge oppdager det der? Det kan nemlig hende Tutta har svært begrenset tid på seg hvis hun noen gang skal bli verdensener i karrieren sin. Sjansen er kanskje større nå de nærmeste månedene enn hva den vil bli senere, for plutselig kan Lydia Ko feste et grep som hun beholder i mange år.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: LPGA 2014

Post by furu »

Lydia Ko blir verdensener før Tutta.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

furu wrote:Lydia Ko blir verdensener før Tutta.
Hvis Lydia Ko blir verdensener før Tutta, da tror jeg aldri Tutta kommer til å bli verdensener. Jeg tror hun må rekke å ta førsteplassen før Ko dersom hun noengang skal få den.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: LPGA 2014

Post by furu »

Det er nok ikke et usannsynlig scenario nei. I løpet av de neste 1-2 årene kommer det sikkert også flere unge fremadstormende. Se på Charley Hull, som sikkert får invitasjoner fra LPGA som vil kapre henne fra LET.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

... og da ble det i stedet veteranen Karrie Webb som tok sin LPGA-seier nr. 41, og vi kan vel være enige om både at hun er den største stjerna blant aktive spillere og at hun utvilsomt er utstyrt med vinnerskalle!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA 2014

Post by Eaglespree »

Det er bare å ta av seg hatten!
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA 2014

Post by Pepper »

Og jeg bøyer meg i hatten!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Webb holder et imponerende høyt nivå for tiden. Opp på 5.plass på verdensrankingen nå. Små endringer i toppen ellers.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:Hadde det derimot fantes noen stats som sier at Tutta spiller seg bort når hun leder før siste runde, da hadde jeg vært mer enig. Det kan jo hende at det er sånn, men det har jeg ikke sjekket
Jeg har ikke tatt meg tid til å gå tilbake til majors etc for å undersøke, men jeg kikket nå litt nærmere på siste dagens scorecards fra Mission Hills for drøyt tre uker siden, da Inbee Park og Tutta gikk i lederball, godt foran resten av feltet, og hvor de lå likt foran siste runde. Haugsrud meldte kvelden før på Viasat Golf at det der var en 50/50-situasjon, men jeg må innrømme at jeg satt med en litt uggen følelse av at Park ville komme til å vise seg sterkest på oppløpssiden.

Park tok ledelsen med 2 slag på front-9, med 33 slag mot 35 for Tutta, og så fikk Tutta par og Park bogey på 10.hull, så det var altså bare ett slags ledelse med 8 hull igjen. Derfra og inn spilte Tutta 8 par, mens Park spilte 4 par og 4 birdies, dvs at Park vant med 5 slag. Tilfeldig eller ikke? "Ikke", tror nå jeg, for jeg kjøper teorien om at Tutta er en kjempesterk spiller, som får massevis av gode resultater på grunn av sin spillestyrke, men at hun vinner for sjelden når hun har sjansen.

Hun er nok, i likhet med f.eks. Rory på herresiden, bedre når det gjelder ferdigheter enn det med å ha vinnerskalle.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Så hvis man vinner 4 turneringer i løpet av et år, inkl. en major, så er ikke det godt nok for å ha "vinnerskalle"? Eller er det sånn at man vinner mange turneringer, men ikke nok, og dermed ikke har vinnerskalle? For meg er det bare et ord. Hun har vunnet så mange turneringer at hun er en vinnertype, uten tvil.

Hadde hun derimot spilt 200 turneringer og aldri blitt bedre enn nr.2 kunne jeg forstått den type bruk av ord. Finnes noen sånne spillere på PGA touren
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA 2014

Post by Pepper »

For min del har jeg aldri tvilt på at Tutta har vinnerskalle god nok.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA 2014

Post by Snowman »

Dette handler om hvor man legger lista. Rent spillemessig er hun kanskje sin generasjons beste golfspiller, men får hun flest seire? Jeg tror hun egentlig har potensial til å bli en av tidenes 10 beste på LPGA, en sånn som vinner over 40 ganger der i karrieren. Men da må hun vinne jevnt og trutt når sjansen byr seg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Tutta har trukket seg fra denne ukes turnering pga ryggproblemer.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA 2014

Post by Freud »

Kvalifisert synsing tilsier at hun har trent for mye fysikk og trent galt. Det samme gjelder Tiger.
Slutt med det. Dere er begge "ferdigtrent". For at verdens beste skal holde seg i toppen fra 30+ og utover kreves bare finpuss, f.eks. av putting, og det viktigste: mental trening/balanse og at man har det bra med seg selv og omgivelsene. Få tankene og det man driver med mellom slagene over på noe helt annet enn golf.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA 2014

Post by Eaglespree »

Freud wrote:Kvalifisert synsing tilsier at hun har trent for mye fysikk og trent galt. Det samme gjelder Tiger.
Slutt med det. Dere er begge "ferdigtrent". For at verdens beste skal holde seg i toppen fra 30+ og utover kreves bare finpuss, f.eks. av putting, og det viktigste: mental trening/balanse og at man har det bra med seg selv og omgivelsene. Få tankene og det man driver med mellom slagene over på noe helt annet enn golf.
Tuttas Tweet:
"Unfortunately, I will not tee it up this week! I tweeked my back Monday and haven't been able to do much since!"

Er ikke helt sikker på om du eller noen andre her inne er kvalifisert til å synse noe som helst om Tutta sin rygg Freud.
Og om du hadde vært kvalifisert til å synse noe om hennes spesifikke ryggplager, så skulle du pga taushetsplikt ikke ha uttalt deg i det hele tatt. Hadde Tutta gått ut med hva problemet hennes var, er det selvsagt noe annet - men utifra tweeten kan jo problemet ha en haug med forskjellige forklaringer og årsaker... Vi får bare håpe det går fort over!

Freud: Ukvalifiserte generaliserende meninger om en differensiert og varierende gruppe tilstander, må du selvsagt få lov til å ha...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Kink i ryggen på flyet. Kan skje alle trente og utrente.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA 2014

Post by kevin »

Engzelius og Grøtvedt spiller Symetra tour denne uka. Ingen stor 1.runde av noen av de. Engzelius gikk på +6, mens Grøtvedt gikk på +2.
Post Reply