Hva er det med ryggen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hva er det med ryggen?

Post by furu »

Golf sliter på kroppen. Ingen tvil om det. Men hvorfor får vi talenter som sliter med å oppnå potensialet sitt mye pga ryggproblemer? Er det tilfeldig at både Kristiansen og Kofstad har problemer?

Trener norske talenter for lite allsidig? Er det litt for mye balldytting på rangen?
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Ikke tvil hos meg om at det er for mye ensidig trening, ikke minst på rangen. Og for mye fysisk trening med vekter o.l. Trenger ikke det for å bli blant de beste, i en idrett som golf!
Tiger har blitt kritisert for å trene for mye fysikk og ensidig range-trening, istedenfor å spille fulle runder.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Fossi »

Jeg vil påstå for mye ensidig trening med fokus på golf i stedet for på fysikk og kropp. Mange av de beste golferne i verden trener svært mye fysisk trening med fokus på styrke og kjernemuskulatur. Dette er et kjent problem i toppidretten generelt. Se på Thomas Alsgård de senere årene. Han har oppnådd resultater som er meget imponerende for en pensjonert idrettsmann. Mye av denne suksessen har han tillagt turntrening som har har startet med. Dette er alsidig trening med bruk av kroppsvekt og fokus på kjernemuskulatur.
Et klassisk eksempel på det motsatte er svært mange fotballspillere. Der er trenden at man trener fotball og kondis. Kun på toppnivå at det er vanlig å trene noe særlig styrke. Svært mange spillere sliter med skader, strekk og er i generelt dårlig forfatning i forhold til hvor mye de trener. Allsidighet er gull for å oppnå resultater og fortsatt holde seg skadefri.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Sammenligningen din med langrenn og fotball viser bare at du tar feil. Golf er ingen kondisjonsidrett!
Det er primært en teknisk idrett, der i tillegg det mentale spiller en viktig rolle.
Haugevis av velfødde menn og kvinner i toppgolfen, med kropper som ikke er modell for noen andre idretter. Men i golf går det fint!
Golfproffer må først og fremst trene på det som idretten deres dreier seg om, altså det å spille golf. Selv da er det lett å trene feil, fordi altfor mange slår slag i uvette på rangen, i timesvis. Istedenfor å spille hele runder. Range-treningen blir en forbannelse, både for spillet og for kroppen. Altfor ensidig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er det med ryggen?

Post by veggiss »

Har du noe fakta som kan støtte påstandene dine Freud?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Nei, veggiss, jeg har ikke det, dessverre. Bare et langt liv med mye erfaring. Siden ingen gjør som jeg sier, så kan jeg ikke bevise noen ting. Bare (kvalifisert) synsing fra min side, altså. Jeg tror (synsing igjen) at dersom golfproffene reduserte den stereotype ballslåingen på rangen, og fysisk trening, og i stedet fokuserte på å gå golfrunder, så hadde de blitt bedre spillere. Det de driver med nå er i dobbelt forstand krampaktig.
Men det er bare noe jeg tror.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Fossi »

Hvis dette er synsing fra din side Freud, hvordan kan du da så bastant si at jeg tar feil?
Det er jo bevist at man får stort mentalt utbytte av å trene. Er sunn og sterk kropp vil og være mer skadefri enn en usunn kropp. En godt trent rygg er mindre utsatt for skader enn en dårlig trent rygg. Ryggproblemer for folk flest skyldes i stor grad inaktivitet og kunne i svært mange tilfeller vært løst av regelmessig trening og da først og fremst styrketrening. Dette gjelder og for toppidrettsutøvere. En idrett som golf er i hovedsak belastende nettopp på ryggen. For folk flest er golf en fin aktivitet. Man spiller gjerne ikke nok til å vondter, idretten er ikke belastende over tid og man spiller gjerne ikke nok til å få de typiske belastningsskadene. En golfproff derimot, spiller gjerne hver dag. I tillegg spiller en proff med langt større kraft enn en amatørspiller. Slik jeg ser det er det her forskjellen ligg og her problemene oppstår. Jeg vet ikke hvor mye de norske spillerne driver med styrketrening, men hvis man følger den norske toppidretten generelt så er det mye som tyder på at det i lang tid har vært for mye fokus på ensidig trening. De utøverne som har våget å gå bort fra dette og startet med allsidig trening har ofte, og da spesielt i ettertid, sagt at de har slitt mindre med skader og at de har fått mer ut av den konvensjonelle treningen. Dette gjelder og for golf. Det er klart at golf ikke er direkte sammenlignbart med langrenn og fotball, men golf er i stor grad en fysisk idrett. Som proff går man lange runder, man er avhengig av god lengde på slagene og man er i aktivitet i 3-4 timer pr runde. Man går og gjerne to runder på en dag. Dersom man er godt trent har man mer overskudd både fysisk og mentalt. Man har bedre lengde på slagene sine uten å ta i like hardt og man har lettere for å holde konsentrasjonen over lengre tid. Vi har mange eksempler på meget gode golfspillere som ikke akkurat kan kalles atleter, men jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mye en del proffer trener. Nettopp for å ha det lille ekstra. Hvis du ser på verdensrankingen for 2013 så ser du at de 10 beste spillerne er relativt godt trente mennesker. Jeg kan være enig med deg at golf er en svært teknisk idrett som krever at man nettopp trener mye golf, men for å nå til verdens toppen så må man enten trene knallhardt på alle aspekter, inkludert styrke og kondisjon, eller ha et gudegitt talent. Personlig har jeg mest troa på de som legger inn den lille ekstra innsatsen.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er det med ryggen?

Post by veggiss »

Jeg vet at Olympiatoppens folk er temmelig oppegående på styrketreningen, så ett eller annet skjer hvert fall i kulissene der. Om dette også vil hjelpe golfspillerne våre får tiden vise.

@Freud: Hvorfor mener du de blir bedre spillere av å gå flere runder? Jeg kjenner spillere som spiller 300+ runder i året, de er absolutt ikke GODE spillere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Fossi »

Olympiatoppen har de siste årene virkelig fått opp øynene for styrketrening, spesielt da som skadeforebyggende trening. Det jobbes og med en del alternativ trening der, slik at dersom man driver med fotball så skal man ha innslag av for eksempel turn. Dette er blant annet for å trene på en annen måte en man gjør resten av tiden for å unngå skader og for å skape allsidighet og fjerne svakheter som har oppstått gjennom ensidig trening over lang tid (les: gjennom oppveksten). Men toppidretten generelt i Norge er vel ikke kjent for å drive for mye med allsidighet og det er vel og noe av grunnen til at Olympiatoppen fremmer dette både for de beste utøverne og for breddeidretten.
Som et eksempel til det jeg skriver lengre oppe i tråden her så kan man trekke frem sjakkspiller Magnus Karlsen. Verdensmester i en av de mest mentalt utfordrende idrettene som finnes. Karlsen trener styrke og kondis. Han har egen trener som følger han opp og legger opp treningsprogram og passer på at han hele tiden er i form til å møte de utfordringene han står ovenfor.
Toppidrett er toppidrett uansett om det er golf, langrenn, motorsport eller sjakk. Skal du være med å kjempe i toppen, spesielt over lengre tid så er du avhengig av å trene opp kroppen din.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Fossi skriver at "golf er i stor grad en fysisk idrett". Det er jeg helt uenig i. Det er primært en teknisk idrett, med et betydelig innslag av psyke. Proffene rusler rundt banen, og andre bærer utstyret deres. Ingen blir slitne av sånt. Når jeg og kameratene er i Spania, spiller vi ofte to runder om dagen, og da bruker vi ikke golfbil. Vi triller tunge bager. Men vi er jo 20-30 år eldre enn proffene.
Ensidig trening og dunking av baller på rangen pluss fysisk trening tror jeg det er for mye av blant proffene. De ville hatt bedre av å spille golf ute på banen. Det er jo der spillet foregår!
Eksemplet til veggiss med amatører som spiller 300 runder i året uten å bli bedre, kan jeg ikke forholde meg til. Denne diskusjonene dreier seg om proffene, de på høyeste nivå.

Men igjen, alt det jeg skriver er bare noe jeg tror, basert på lang livs -og golferfaring. Beklager at jeg "bastant" avviste Fossis mening. Jeg skulle ha skrevet at jeg tror han tar feil.
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Hva er det med ryggen?

Post by smalahove »

For å bli god i golf er man nødt til å slå tusenvis av slag, forhåpentligvis med økende grad av kvalitet og lengde :-)

Den eneste praktiske måten å gjennomføre dette, er på driving range - og treningsgreen. Utfordringen er da at range =/ banespill, samt at det lett å falle for fristelsen å pumpe ut så mange baller som mulig. Det krever disiplin å gjennomføre et riktig og variert program. F.eks. vil Andreas Torkilsen kaste svært få kast med full intensitet på trening. Feiltrening vil være svært belastende på muskulatur.

Dette er jo forskjellig for forskjellige spillere, men jeg stusser over tiden pro-spillere bruker på rangen, jf tiden de bruker på green og treningshull. Her er det allikevel snakk om mye synsing og lite fakta. Det er jo kort tid siden putting og nærspill var det viktigste delen av spillet, men nå viser det seg av langspillet kan være den viktigste (signifikante) delen av en tour-spillers arsenal.

Litt OT, jeg spiller en del tennis som på ingen måte står tilbake for golf når det gjelder teknikk. Allikevel er det påfallende hvor enorm forskjell det er på fokus på teknikk melllom de to idrettene. Jeg tror den "stasjonære" naturen til golf gjør at man henger seg alt for mye opp i teknikk.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Fossi »

Det jeg mener når jeg sier at golf er en fysisk idrett er at man faktisk bruker en del krefter på å spille 18 hull, selv med caddie og bil. Man blir ikke sliten slik en fotballspiller blir, men man tar i hardt og bruker alle de store muskelgruppene ved hvert eneste slag. Det gjentar man ca 72 ganger pr runde (pluss/minus) Hvis man da går to fulle runder på en dag vil man som dårlig trent være merkbart dårligere på de siste hullene. I tillegg er golf en fysisk idrett i form av at man tjener inn lengde på ha en godt trent kjernemuskulatur. Det er klart at for de fleste så vil lengden ligge i teknikk og ikke i styrke, men for en proff med nært sagt perfekt teknikk så kan det være mye å tjene på styrke. I tillegg kommer dette med at styrketrening er skadeforebyggende, som jo denne tråden første startet med. Jeg sier ikke at man skal stå på rangen og dunke tusenvis av baller, men jeg tror at de fleste norske proffene kunne hatt en del å tjene på å trene litt alternativt og gjerne da med fokus på styrke (noe de sikkert gjør, men kanskje ikke i stor nok grad).
I forhold til spydkasting og Andreas Torkilsen så er han en at de som har oppnådd svært gode resultater i en teknikkfokusert idrett nettopp med å trene alternativt. Torkilsen har trent en god del turn. Dette startet hovedsakelig etter en skade, men fortsatte som skadeforebyggende trening. Han har i ettertid sagt at dette er noe av det som virkelig har hjulpet han med å oppnå resultater innen spydkasting.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Smalahove, jeg spiller også tennis, hele året. Det er en mer krevende idrett enn golf, da den fordrer flere ferdigheter, ikke bare teknikk og styrke. Utholdenhet/kondisjon er en meget viktig del av tennis, som vi ikke har i golf. Også taktikk og utplassering av motstander er ferdigheter som vi ikke finner i golf (dersom da ikke såkalt "course management" er av samme slaget?).Jeg blir mer sliten av en times single-tennis enn 4 timer på golfbanen.

Fossi, Thorkildsen er et dårlig eksempel de siste par årene. Han har hatt elendige resultater sammenlignet med tidligere, i store mesterskap og stevner. Jeg TROR at årsaken er at han trener feil og for mye.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by kevin »

Generelt er fysisk trening viktig for å hindre skader. En sterk og stabil kropp er bedre rustet til å ta imot såpass mye juling som en golfsving gir.

En golfsving påfører f.eks knærna 4.5 ganger kroppsvekten til golfspilleren, noe som er helt i toppen, uansett idrett.

I eksempelet med Kofstad kan det virke som om han enten har et uløst problem med svingen, eller et vedvarende fysisk problem. Har hatt problemer med nakke, rygg og hofte. Det er også veldig viktig at han får hvile og behandling for dette, og ikke stresser det. Da blir det bare verre.

I ung alder er iveren etter å trene og spille større enn kunnskapen om hvile, rehab etc. Derfor får mange unge slitasjeskader tidlig. De er rett og slett for ivrige og får for lite hjelp og kunnskaper til å forstå at det er andre ting enn trening som er viktig også. Dette kan føre til alvorlige skader som man kan bære med seg videre inn i karrieren. Det kan være at Anders Kristiansen er en av de. Har hatt store ryggproblemer, tilogmed prolaps.

77% av alle golfproffer opplever ryggproblemer i løpet av karrieren, så dette kan skje med alle. Tilogmed de med de flotteste og mykeste svingene. Oosthuizen er en av de som sliter med ryggen for tiden.

Trening, riktig trening, hvile, rehab er noen av nøklene for å forbli skadefri. En annen kan være så enkel som å ha en god seng å sove i. Tilbringer tross alt nesten 1/3 av livet i sengen. Passe viktig det og.
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Hva er det med ryggen?

Post by smalahove »

Ensidig belastning er svært uheldig for kroppen, og det gjelder naturligvis ikke bare idrett. Yrkesmusikere - som da øver mye - er f.eks. utsatt for muskulære lidelser. Alle som bruker mesteparten av arbeidsdagen foran en datamaskin kjenner vel også til dette. Fysioteraputer pleier å si følgende om optimal sittestilling: den neste er den beste.

Men for å bli god i noe, er det ingen vei utenom å legge inn de nødvendige timene - og der ligger paradokset. Allsidig trening er et "nødvendig onde", på lik linje med nødvendig restitusjon, ernæring osv. som kevin er inne på. For å kunne prestere i konkurranse (som må vel kunne defineres som hovedmålet for en idrettsutøver), må du ha basisferdighetene i orden ("kompetanse"), som igjen krever en stor mengde spesifikk kvalitetstrening (range, puttinggreen, osv). For å kunne legge inn disse timene kreves da at det fysiske og mentale ikke representerer noe flaskehals (snare tvert imot). Det innebærer tålmodighet når det gjelder søvn og annen restitusjon, kosthold, allsidig trening. 24 timers utøveren.

Det skal ikke lange puttetreningen før jeg kjenner det i ryggen - og jeg har ikke noen spesielle ryggproblemer ;-)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by Freud »

Denne tråden er blitt høyaktuell igjen.
For å omskrive Holberg: "Alle vet at Tiger og Tutta har vondt i ryggen, men ingen spør hvorfor de har vondt i ryggen". Tiger er nå operert. Men hvorfor hadde en nerve kommet i klemme i ryggsøylen hans?
Tutta sier hun fikk "kink" i ryggen da hun skulle bøye seg for å ta opp noe fra gulvet. Greit nok, men hvorfor fikk en så kraftig kink at hun nærmest er invalid (hennes egne ord)?
Begge er veltrente og velbygde unge mennesker. Vi vet at de trener mye fysikk, der løfting av vekter er et vesentlig element. Kan det tenkes at denne type trening gjør at de er ekstra disponert for ryggproblemer; at muskulaturen blir belastet for mye?
Antagelig er Tutta og Tiger de to på hver sin banehalvdel som trener mest fysikk av proffgolferne. Er det da tilfeldig at det er akkurat de to som får ryggvondt? Kan en alminnelig 32-årig kvinne som ikke trener med vekter få en så alvorlig kink i ryggen?
Jeg er på tynn is her, og vet ikke svaret. Kanskje noen andre vet det.

Når jeg ser disse to på golfbanen, så slår det meg at det er disse som er mest "atletiske". Det er samtidig de to som er mest innbitte og sure på banen. Er det noen sammenheng her?

Et siste spørsmål: er det flere enn disse to som har alvorlige ryggproblemer av toppgolferne?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by kevin »

Man får ikke kink i ryggen av å være veltrent og ha muskler.

Som jeg sa lengre opp, nesten 80% av golfproer opplever å få problemer med ryggen i løpet av karrieren. Det ligger i "sportens natur". En golfsving er en enorm påkjenning på kroppen.

Mahan er nylig tilbake fra ryggproblemer, Fred Couples har hatt store problemer i mange år. Det finnes mange eksempler. Tutta skal visst fått hjelp av Couples' ryggekspert denne gangen, uten at det hjalp.

I Norge opereres det over 5000 personer for ryggproblemer, hvert år.... Alle de er ikke topptrente, heller tvertimot. Det kan være mange årsaker til ryggproblemer. Alle kan få det.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva er det med ryggen?

Post by veggiss »

Freud wrote: Når jeg ser disse to på golfbanen, så slår det meg at det er disse som er mest "atletiske". Det er samtidig de to som er mest innbitte og sure på banen. Er det noen sammenheng her?
Av alle dumme påstander jeg har lest på internett, så gikk denne rett inn blant topp 3.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva er det med ryggen?

Post by kevin »

Graham DeLaet har hatt samme operasjon. Spilte ikke golf på nesten 1 år, men har kommet tilbake bra de siste sesongene.
Post Reply