3 vs 4 wood

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

3 vs 4 wood

Post by Thkarlson »

Med de lengdene man får ut av enkelte nye wooder idag er det egentlig noe forskjell på 3 og 4 wood?
Eller er det sånn nå at en 3wood tilsvarer 2wood og 4 en 3wood

4wood er kanskje ikke like vanlig som 3wood, eller?

Jeg har de siste årene spillt med en 4wood, valget falt på den da det føltes mye enklere og slå med enn en 3wood

For meg handler en wood om lengde, maks lengde... Den skal redde meg etter ett dårlig utslag og gi meg birdie mulighet på par5 hullene, derfor er jeg nå litt i tvil om den nye wooden bør fortsatt være en 4wood eller om man skal gå for en 3 wood. Hvor stor kan egentlig lengde forskjellen være og hvor mye tilgivenheten gir man opp med en 15grader kontra en 17grader

Hva mener dere og ikke minst hvorfor....
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3 vs 4 wood

Post by furu »

Mange 3w er helt ekstreme. De pusher faktisk loft litt også. Sjekk dem og du vil se at ikke alle er 15 grader. Hodet er ofte litt større. Du får mer effekt.

Samtidig blir de ikke akkurat lettere å svinge. Ballkontakt fra gress var et punkt der testkøllene i vår NG/DG test skilte seg veldig bra hverandre. Noen var helt klart myntet på teebruk. Dette har mye med fasong å gjøre. De store hodene blir dypere, det var vanskelig å få god kontakt med ballen.

Min mening er altså at siden noen av produsentene pusher 3w til grensen - og litt forbi egentlig - går de til tider en god del lengre enn 4w. Med normal fw blir det ikke store forskjellen. Din evne til å få god kontakt er avgjørende, og 4w kommer sikkert godt ut. 5w også for den del.

Min Nike SQII holder stand i bagen. Med nytt skaft :)
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: 3 vs 4 wood

Post by Pepper »

Tidligere hadde jeg en Taylor Made 3 wood som ikke gikk spesielt langt, men som var grei å slå fra fairway. Den ble byttet ut med en Mizuno MX700 som er bra fra tee, men som jeg ikke klarer å slå godt fra gress. Jeg har klart meg greit med andre woods og hybrider, men det er nok på tide å finne en ny 3 (alt. 4) wood som jeg klarer å slå fra gress med selvtilliten i behold.

Med begrenset trening og færre runder enn ønskelig hvert år er handicapet sørgelig høyt, men innspill mottas med takk! (Og ja, jeg har planer om protimer i år med vår nye pro som jeg har stor tillit til!)
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: 3 vs 4 wood

Post by tilskuer »

Personlig opplevde jeg at det ble for lite forskjell på lengdene mellom 3-wood og 5-wood, sikkert fordi det er såpass mye enklere å slå med en 5-wood fra fairway. 3-wood og 5-wood ble derfor erstattet med en 4-wood, eller helt presist en 3-wood high-launch 17 grader loft.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: 3 vs 4 wood

Post by Thkarlson »

Som sagt tidligere er min wood ment for gress og ikke pegg, jeg vil ha noe som fungerer fra fairway.
4 wood er fo mange andre en ukjent kølle, hææ hvorfor det , har jeg aldri sett/hørt om hører jeg ofte

Jeg mener 4 wood er en kølle mange flere kunne brukt, ofte spiller jeg sammen med andre som sier rett ut at 3 wooden min bruker jeg aldri, den er vanskelig, noen ganger fra tee men sjelden

I år falt valget på en XHot 4wood fra Golfshopen, kanskje jeg burde valgt en 3wood for og få maks lengde, men jeg gikk for det trygge...
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: 3 vs 4 wood

Post by yuran »

Har 4W, men ikke 100% komfortabel med den. Med treff går den 200+ og det holder greit på mitt nivå :) Vurderte 3W, men ville ha en kølle både fra tee og fw så da falt valget på en mellomting mellom 3- og 5W.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: 3 vs 4 wood

Post by TheBigEasy »

furu wrote:
Min mening er altså at siden noen av produsentene pusher 3w til grensen - og litt forbi egentlig - går de til tider en god del lengre enn 4w. Med normal fw blir det ikke store forskjellen. Din evne til å få god kontakt er avgjørende, og 4w kommer sikkert godt ut. 5w også for den del.

Min Nike SQII holder stand i bagen. Med nytt skaft :)
Dette er litt i min gate for tiden. Står og lurer på om jeg skal komplettere bagen med en 4/5 wood. De jeg har vurdert er X Hot, G 25 og siden Big Bertha har kommet, så må jeg vel si den også. Vil ha en med "smalere" profil og i hovedsak egnet fra gress. Fra tee bruker jeg driver.
Nå så jeg du skrev at du har en BB FW for tiden i et annet innlegg. Moro om du kan legge ut litt info etterhvert. Når du i tillegg i signaturen har Apex med de nye Recoil skaftene kjenner jeg at jeg blir litt misunnerlig. Heldigvis skal jeg hente min nye X2 Hot hybrid i morgen altså... :lol:
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3 vs 4 wood

Post by furu »

Oppdaterte bagen med det som er på rotasjon for tiden :)

X2 Hot er en veldig fin hybrid. Artig å spille med. Beste fw fra gress i år er trolig (i tilfeldig rekkefølge) - Adams Tight Lies, X2 Hot, Big Bertha, Cleveland 588. Spesielt Tight Lies er en artig kølle som også kommer i tour-utgave. Cobra BiO Cell (standardversjon) har også veldig fin profil. Av dem som allerede var ute er G25 superstrålende :)

Når det gjelder BB spesifikt og vår erfaring med den så var den langt fra lengst i testen. Men den er veldig tilgivende og kontrollerbar. Forutsigbar på lengde, i motsetning til X2 Hot. Syns det er en meget god fw. En av danskene bemerket at han syns den føltes litt død i treffet. Hodefasongen er kjempefin. GP Whiteout som standardgrep er snadder. Fubukiskaftet er veldig bra i stiff, underbygger at dette er en kontrollkølle.
Instagram @christianfuru
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: 3 vs 4 wood

Post by raysv »

G25 4w er ihvertfall supergod fra gresset, nå har jeg ikke testet så mange woods, men får JEG til gode treff med den fra gress gjør alle det

Sent from my HTC One using Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: 3 vs 4 wood

Post by Pepper »

Da blir det nok til at jeg prøver en G25 wood, blir artig å sammenligne med min Mizuno MX700 wood.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: 3 vs 4 wood

Post by TheBigEasy »

Hvordan er Razr Fit Xtreme i forhold til storselgere som Ping G25, X Hot m.fl. ? Disse kom litt i skyggen av X hot.
Play your best.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: 3 vs 4 wood

Post by Thkarlson »

Jeg kan bare uttale meg om XHot og den er sjokkerende god, fra tee, fairway og tilogmed rough
Jeg slår den over alt på banen og det fungerer knall godt, aldri hatt en kølle som er enklere og slå med

Det at den går j...... Langt hjelper også endel :D :D
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3 vs 4 wood

Post by furu »

RFX har en tendens til å ha lavere ballbane enn mange andre. Skaft og tyngdepunkt spiller nok inn. Jeg syns det finnes mange fw som er lettere å slå med, lengre og artigere å spille med enn RFX.

G25 er veldig lik X Hot/X2 Hot men litt kortere. Allikevel en av mine favoritter, kan trygt anbefales.

På fw akkurat nå;
X2 Hot
G25
588
BiO Cell
Tight Lies

Der har du noen skikkelig solide køller. For senior og høyt hcp vil jeg hive på Baffler XL.
Instagram @christianfuru
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: 3 vs 4 wood

Post by Pointmonaco »

Hva er ditt syn på G25 vs i25 Furu?
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: 3 vs 4 wood

Post by heikkih »

Slår 4w lenger enn driveren for tiden. Løsningen var selvfølgelig å bestille et nytt skaft i går.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3 vs 4 wood

Post by furu »

Pointmonaco wrote:Hva er ditt syn på G25 vs i25 Furu?
i25 er bedre på hybrid. Den er knallgod. Men i fw og driver foretrekker jeg G25.

Det skal være sagt at i25 allikevel er en av de beste der ute. Du vil garantert bli fornøyd med den også. Litt mer players enn G25, litt annen følelse. Vi likte den godt under testingen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: 3 vs 4 wood

Post by Aquile »

Thkarlson wrote:Som sagt tidligere er min wood ment for gress og ikke pegg, jeg vil ha noe som fungerer fra fairway.
4 wood er fo mange andre en ukjent kølle, hææ hvorfor det , har jeg aldri sett/hørt om hører jeg ofte

Jeg mener 4 wood er en kølle mange flere kunne brukt, ofte spiller jeg sammen med andre som sier rett ut at 3 wooden min bruker jeg aldri, den er vanskelig, noen ganger fra tee men sjelden

I år falt valget på en XHot 4wood fra Golfshopen, kanskje jeg burde valgt en 3wood for og få maks lengde, men jeg gikk for det trygge...
Er vel aldri dumt å gå for det trygge:) Leste et sted at man kun bør slå 3W fra fairway når man har mulighet for å nå greenen. Har man ikke det så bruker man heller en enklere kølle som 4W/5W og legger seg opp..
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: 3 vs 4 wood

Post by TheBigEasy »

Thkarlson wrote:Jeg kan bare uttale meg om XHot og den er sjokkerende god, fra tee, fairway og tilogmed rough
Jeg slår den over alt på banen og det fungerer knall godt, aldri hatt en kølle som er enklere og slå med

Det at den går j...... Langt hjelper også endel :D :D
I går fikk jeg min første runde med den nye X Hot FW. Herlig. Var tildels euforisk følelse å få opp såpass lengder med en 5w. Lengre enn noe annet jeg har prøvd og såpass greit å slå med, at jeg tror det blir en høydare... :D
Play your best.
Post Reply