Golfopplæring - Et kall eller big business

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Golfopplæring - Et kall eller big business

Post by JanB »

Meg grøss leser jeg tråder på forum flere steder om golfopplæring i Norge som bærer preg av big business, ustrukturert undervisning, meningsløs prat og undervisning preget av foilpropaganda. VTG som obligatorisk kurs med video, masseundervisning og minimalt med tid på gress. Er det virkelig kommet så langt?

Det er ganske mange år siden jeg selv hadde mine første undervisningstimer i Norge og tok min PRO lisens og fra den dagen jeg bestemte meg for å levere inn min amatørlisens, har jeg fulgt mitt ødem om å gi elever den kunnskap og forståelse for spillet som er nødvendig for at de skal føle gleden over spillet og jeg kan signere et golfkort og si de er skikket til å spille på en bane.

Hva med å utfordre din instruktør / klubb til å gjøre akkurat det jeg tilbyr. Nemlig at jeg forplikter meg til å gi deg så mye undervisning at du faktisk kan gå ut på en bane å spille golf sammen med andre. Du får gleden av å spille på en bane og bli bedre som alle oss andre. Du er ikke til hinder for gruppen bak og du er ikke til fare for noen andre spillere. Og du har gleden av å spille, noe jeg mener faktisk er det viktigste vi som coacher kan lære bort. Jeg sier rett og slett at jeg setter en fast pris (forøvrig en brøkdel av hva VTG koster i Norge) og bruker den tiden det trenger for å gjøre deg som golfer klar. Enten vi bruker 12 timer eller 24 timer, eller hva som skal til. Mine prøver (eksamner) bestemmer når du er klar for å få "kortet". Forøvrig bruker jeg de fleste kriteriene fra den gamle skolen, pluss noen flere fra min egen skole, for at du skal være hakket bedre rustet.

Jeg er stolt av mitt yrke og i tillegg til dette har jeg gått så langt at jeg faktisk sier "No Cure - No Pay". Er du ikke fornøyd med meg som trener og min metode eller fikser du ikke golf, så betaler du ingen ting.
Jeg har dedikert mitt liv til å utdanne golfere og lever av at andre lykkes, ikke at de feiler.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golfopplæring - Et kall eller big business

Post by Rotten »

Er dette en form for reklame? Merkelig innlegg...

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfopplæring - Et kall eller big business

Post by JanB »

Her er en av mange tråder som gjør at jeg stiller slike spørsmål som jeg gjør innledningsvis: viewtopic.php?f=3&t=4323

I tillegg til et kritisk spørsmål, inspirerer jeg nybegynnere og også coacher til å se på undervisningen på en annen måte. Man kan aldri kjøpe seg til en god golfsving. Et forpliktende samabeid mellom coach og utøver må til. Det var hele bakgrunnen, ikke noe annet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golfopplæring - Et kall eller big business

Post by Rotten »

Der har du utvilsomt noen svært gode poenger!
Jeg tror imidlertid det aller største problemet ligger i hodet til de fleste som spiller. De går til pro for å fixe svingen, men "glemmer" at det også må trenes mye. Hvilke andre idretter holder man på sånn? Alle som skal bli god/bedre i noe, trener vanligvis jevnt og trutt gjerne flere ganger i uken. I golf snakker man imidlertid ofte om talent...det er helt misforstått. Ingen blir bedre uten trening.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfopplæring - Et kall eller big business

Post by JanB »

Nå snakker vi samme språk "Rotten". Takk for at du er med og forstod mitt innlegg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply