Baneguide

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Baneguide

Post by Fossi »

Jeg har ikke spilt på veldig mange baner, men på et par av banene jeg spilte så fikk jeg utdelt en baneguide ved betaling av greenfee. Jeg er veldig fan av baneguider og prøver å bruke dem for det de er verdt, til og med på baner jeg kjenner. Det er fint å kunne legge en plan og se seg ut linjer før man prøver det med spill. Hjemmeklubben min har ikke baneguide da de er tom for dette. Klubben markedsfører seg som nokså high class uten å alltid klare å gjennomføre på high class nivå. Jeg har snakket med klubben om de tenker å lage nye baneguider, men de så ikke nytten av dette. Jeg fikk faktisk til svar at det stort sett var rett frem bortsett fra på hull16, der kunne jeg sikte litt til høyre. Hadde dette vært i min gamle klubb så hadde det vært greit, men jeg føler ikke det matcher med profilen til en stor og seriøs golfklubb. Kan jeg "kreve" at de trykker opp nye baneguider? Jeg ser jo at det er en kostnad, men det kan jo dekkes gjennom salg av guiden. Jeg ønsker en guide som jeg vil bruke som playbook, og jeg ser for meg at besøkende kan få god bruk for en guide.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Baneguide

Post by Fossi »

Som et lite apropos så møtte jeg en gjest på banen for et par dager siden som hadde gått seg vill. Etter hull nummer 7 gikk han pent videre til hull 11. Det er greit skiltet og burde væremulig å finne frem, men det endte med at jeg måtte vise han veien. En baneguide hadde forhindret dette.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Baneguide

Post by Yorkie »

Fossi wrote:Jeg har snakket med klubben om de tenker å lage nye baneguider, men de så ikke nytten av dette.
Merkelig utsagn fra klubben, det er jo det samme som å si "vår bane har ingen spillestrategi" Hvorfor skulle noen være interessert i å spille banen da?

Jeg hadde ihvertall stor nytte av baneguiden når jeg spilte Byneset, selv om jeg spilte med tre medlemmer som var flinke med linjer og spilletips.

Greit nok, det koster å trykke opp guiden, og det kan jo være at administrasjonen har sett på hvor mange "nye" besøkende det er på Byneset hvert år, og kommet til at de aller fleste som spiller banen kjenner den og derfor ikke "trenger" en baneguide.

Om baneguiden er en del av greenfee eller koster 20 kr, tror jeg de fleste bryr seg lite om, men om banen ønsker å være en "premium" bane, så blir det noe merkelig å ikke tilby en baneguide til besøkende
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide

Post by furu »

Enig i at baneguide er et tegn på kvalitet. De viser at de er stolt av banen sin og vil hjelpe gjester.

Kostnaden ligger trolig først og fremst i å få laget en i utgangspunktet. Selve designet. Hvis man har det på plass kan det umulig være dyrt å fikse printing i dag. Hvis det koster en formue her hjemme bestiller man dem fra Tyrkia eller Kina.

Banene burde selge eller gi bort baneguide, få alle til å bruke scorekort og selge mapper til begge disse med logo :) Liten ekstrainntekt som viser klasse.
Instagram @christianfuru
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Baneguide

Post by Fossi »

Jeg finner meg ofte i situasjoner der jeg må innrømme at en baneguide hadde vært kjekk å ha. Jeg vet at det finnes apper osv, men jeg foretrekker en baneguide. Det åpner i større for å legge opp en taktikk i forkant av en turnering og for å notere ned ting som lengder, sweet spots for innspill osv osv.
Skal man fremstå som en premiumklubb og ta betalt som en premiumklubb så mener jeg dette er en av tingene som bør være på plass. Anlegget er supert og banen er stort sett alltid i topp stand, men det mangler det lille ekstra på service og småting. Det selges en drøss med flotte artikler med klubbens navn og logo på, så jeg vil jo tro de har en god avtale et eller annet sted. Andre baner jeg har spilt på som har en helt annen profil har hatt et langt høyere nivå på nettopp disse tingene. Jeg spilte hos Utsikten golfklubb i fjor og ble mottatt med god service og på en måte som fikk meg til å føle meg velkommen. Jeg fikk utdelt en flott baneguide som ble flittig brukt og jeg følte virkelig at jeg var kommet til en skikkelig golfklubb. Det er ikke så mye som skal til for å heve nivået til over det man forventer. Noe som gir et langt bedre inntrykk enn hvis ting er litt halvveis.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Baneguide

Post by ShooterMacgavin »

De beste banene har baneguide, og en guide over flaggplassering den aktuelle dagen.
Er det en bane som klassifiserer seg som high class, bude dette være et minimum.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Baneguide

Post by CharlieB »

The devil is in the details .. skal man være High end så må detaljene være på plass. Baneguide og så videre er en rimelig naturlig greie å ha på en golfbane, det er en av de første tingene jeg spør etter når jeg er på en bane jeg ikke har vært på tidligere. Som regel så har jeg sjekket ut banen på nettet i forveien, sjekket online baneguider og så videre, (det er nå en del av det å glede seg til å spille golf ett nytt sted). Men, det er noe annet når du står der og ser terrenget foran deg. Da er det veldig greit å ha den derre lille boka i lomma for å sjekke.

Helt enig med Yorkie i det, ingen vits i å spille en bane dersom alt bare er rett frem og uten særpreg. Da spiller jeg ett annet sted.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Baneguide

Post by kevin »

som jeg har sagt i en annen tråd, det burde være en felles ordning for baneguider a la den de har i Sverige. Der er det firmaet Caddee som produserer baneguider til alle banene, og de leveres ut gratis til alle. Og de har en app hvor baneguidene ligger inne også, samt baneguide på nett. Full pakke.

Om man ikke har en baneguide, bør man ha et alternativ. Enten en veldig bra digital baneguide man kan gjennomgå på nett, eller en app med baneguide. Men helst en papirguide
Post Reply