Neste steg?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Neste steg?

Post by goffy »

Heisann,

Jeg har spilt golf i noen år og spiller bogey golf.
Trener med pro 1 time i uken og spiller minimum 27 hull ila en uke.

Det store spørsmålet jeg stiller er:
Når kommer man på et nivå hvor enn spiller stabil golf?? Vil man noen gang løse gåten?
Jeg har innsett at jeg ikke er noe talent, men på tross av det så spiller jeg fantastisk noen dager mens andre dager helt ræva.
Denne ustabiliteten er det jeg hater..

Kan du dele din historie på hvordan din utvikling har vært?
Jeg er nede i en dyp bølgedal hvor jeg føler at jeg bare blir dårligere og dårligere.
Historier av typen gikk ned fra 54 til 12 i HCP på 2 år gjør meg nesten bare mer deprimert :P
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Neste steg?

Post by Snowman »

De aller fleste ivrige spillere som har lært golf i voksen alder, spiller bogeygolf, hvor det noen ganger føles fantastisk og andre ganger ræva, nettopp slik du har det. De fleste av oss ender et sted mellom litt over 10 og opp til litt over 20 i hcp. Og sånn går no dagan og åran uten at vi tar noe stort nytt neste steg.

Jeg anbefaler deg å akseptere dette som helt naturlig, og så lære deg å leve med det og trives med det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Neste steg?

Post by TomShanks »

goffy wrote:Heisann,

Jeg har spilt golf i noen år og spiller bogey golf.
Trener med pro 1 time i uken og spiller minimum 27 hull ila en uke.

Det store spørsmålet jeg stiller er:
Når kommer man på et nivå hvor enn spiller stabil golf?? Vil man noen gang løse gåten?
Jeg har innsett at jeg ikke er noe talent, men på tross av det så spiller jeg fantastisk noen dager mens andre dager helt ræva.
Denne ustabiliteten er det jeg hater..

Kan du dele din historie på hvordan din utvikling har vært?
Jeg er nede i en dyp bølgedal hvor jeg føler at jeg bare blir dårligere og dårligere.
Historier av typen gikk ned fra 54 til 12 i HCP på 2 år gjør meg nesten bare mer deprimert :P

Hvis du har begrenset tid til rådighet er det ekstra viktig å trene på de riktige tingene. En ting som har hjulpet veldig for mitt eget spill er å forenkle treningen. Driver, mellomjern og lag-putting er det viktigste for min del å trene på hvertfall.

For min del er driveren kanskje den viktigste køllen i bagen. Ser jeg på alle mine beste runder, har det utelukkende vært på dager jeg har hatt gode utslag. NXTLVL-trening kan være effektivt for å finne ut av dette. Det var ikke noe for meg (jeg hater statistikkføring og alt sånn), men vet om flere som liker det.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Neste steg?

Post by Keyser »

goffy wrote: (...)
Det store spørsmålet jeg stiller er:
Når kommer man på et nivå hvor enn spiller stabil golf?? Vil man noen gang løse gåten?
Jeg har innsett at jeg ikke er noe talent, men på tross av det så spiller jeg fantastisk noen dager mens andre dager helt ræva.
Denne ustabiliteten er det jeg hater..
(...)
Det er denne ustabiliteten som gjør golf så frustrende, men samtidig så gøy. Du vil alltid ha ustabilitet på det nivået du er - se på PGA spillere som går 63 en dag, 78 neste.
Hadde golfspillet ditt vært helt stabilt - så hadde det vært dønn kjedelig
</Keyser>
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Neste steg?

Post by Gundersen »

Hadde golf vært lett, så hadde vi drevet med noe annet!

Sendt fra min Commodore 64
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Neste steg?

Post by goffy »

he he... Hadde jeg visst hvor frustrerende golf kan være til tider så hadde jeg vel aldri startet med golf ;)
Bogeygolf er noe jeg kan leve med, men det er stabiliteten som suger.
Det er vel bare å legge seg enda mer i hardtrening.
Jeg har hørt folk snakke om at det snart løsner og folk som har fått en eureka opplevelse, men den kan jeg ikke si at jeg har sett noe til enda :P
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Neste steg?

Post by kevin »

Det er frustrerende til tider ja. Men du har sikker situasjoner hvor du gjør par, eller en birdie for den slags skyld. Da er det viktig å fokusere på at du faktisk kan spille et eller flere hull til samme score som veldig gode spillere. Og ikke bruke for mye tid på den dobbelbogeyen på forrige hull.

Tren på de tingene du er dårligst på. For å vite noe om hva du er dårligst på, er statistikk en fin ting.

Se muligheter og utfordringer der du normalt ser problemer. Et dårlig slag behøver ikke bety dårlig score. Et godt eksempel var da jeg var på Losby nylig. Drive ut i litt tjukk rough, andreslaget videre i roughen langs høyre siden. Den lå ikke godt og frustrasjonen kom snikende. Tenkte da at om jeg får den opp på greenen, kan jeg fortsatt gjøre par. Fikk gravd den ut med full wedge....opp på greenen, rulla ned mot hullet og la seg 20cm fra hullet. Enkel par. Kunne fort blitt mange slag der om jeg ikke hadde snudd tankene.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Neste steg?

Post by Snowman »

Keyser wrote:Det er denne ustabiliteten som gjør golf så frustrende, men samtidig så gøy. Du vil alltid ha ustabilitet på det nivået du er - se på PGA spillere som går 63 en dag, 78 neste.
Hadde golfspillet ditt vært helt stabilt - så hadde det vært dønn kjedelig
Den som blir bedre i golf, opplever stort sett bare å bli frustrert og ustabil på et litt høyere nivå :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Neste steg?

Post by Byebye83 »

Spill mer golf! Jeg må spille meg i form.. Hadd 16 oppskrivinger før første i bufferen.. Siste uka nå har det løsa, og liggi mellom 78 (ny pers) og 85.. Har gått fra 8.6 til 7.3 på 1.5 uke.. 4 nedskrivinger, 3 i bufferen, og en opp i går.. 82 i dag.. ( Ja, spiller mye)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Post Reply