Driver launcher for høyt

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Driver launcher for høyt

Post by TheBigEasy »

Blir litt engelsk-norsk dette men jeg prøver:
Har en Razr Fit med standard skaft i R-Flex (Aldila RIPD NV 60) og etter hva jeg har googlet meg til så har den et "low kick point". Dvs den flexer mest nærmest hodet og ballbanen blir dermed høy. Problemet er at den går forholdsvis høyt og jeg tror nok jeg taper en del distanse på det.
Det er en 10,5 grader. Derfor har jeg vurdert om jeg skulle gått for et mid launch skaft. Har gått litt i tankeboksen og tygd litt på Titleist 913 D2 med Diamana S+62 skaft. Høres det fornuftig ut eller ?
Play your best.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Driver launcher for høyt

Post by Yorkie »

Ta en sesjon med en kølletilpasser. Seigmann på Custom Golf, Mats på Mikla, Tom på Losby (mulig at de har en knakende dyktig person på Hauger, men, har kun betalt greenfee der, så har ikke noe grunnlag for å mene noe).
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Driver launcher for høyt

Post by norrbaggen »

Enig med Yorkie. Jag hade en fitting sesseion med Tom på Losby og det var godt investerte kroner. Vi kom bla fram til en driver combo som er optimal for meg. Jeg kommer ikke til å bytte driver på mange år, storfornøyd 8-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver launcher for høyt

Post by furu »

Det kan være problemet løser seg med annet skaft. Helt klart. Men det kan også være veldig nyttig å se hvorfor du slår som du gjør. Få se hva køllehodets gjør gjennom svingen.

Jeg hører veldig ofte at folk sier de slår for høyt. Har enda til gode å treffe en som virkelig gjør det :) Akkurat med driver kan du tjene på å ha riktig spinn og launch. Med de andre køllene skal du være glad du har høyde :)
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Driver launcher for høyt

Post by JanB »

Det er ikke vanskelig å få en 12 grader driver til å gå lavt eller en 9,5 grader til å gå høyt. Det er måten du går inn i ballen på, hvor du plasserer ballen, din vektoverføring og hvor du har hendene når du treffer. Jeg synes du skal lære deg å bruke den driveren du liker.
Om du derimot ikke liker hodet, vekten, den kicken du får eller lyden, så, ja, bytt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Driver launcher for høyt

Post by TheBigEasy »

Takk for alle gode tips. Har absolutt vurdert Horley. Mulig jeg må ta en tur innom Losby når feriepengene kommer... :D
Play your best.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Driver launcher for høyt

Post by Yorkie »

JanB wrote:Det er ikke vanskelig å få en 12 grader driver til å gå lavt eller en 9,5 grader til å gå høyt. Det er måten du går inn i ballen på, hvor du plasserer ballen, din vektoverføring og hvor du har hendene når du treffer. Jeg synes du skal lære deg å bruke den driveren du liker.
Om du derimot ikke liker hodet, vekten, den kicken du får eller lyden, så, ja, bytt.
Du har selvsagt helt rett Jan, mitt poeng var simpelthen: istedet for å lese seg blå på spekker av grafllaoy kiatha b+ turbo midlow twintip sammen med Teilor Meid LSD XD2 er det muligens enklere og bedre å investere i en time hos en kompetent fitter (forsåvidt ikke noe gærnt i å lese seg blå, og så ta fitting og evt få bekreftet at den komboen er bra)

Vår alles Gunnar Bull mistenker jeg for å ha vært en tur hos Mats når han nå byttet ut Pling øksa si med en årntlig driver (Titleist), ettersom jeg forsto så var byttet fundert i at ballen gikk høyt, noe som han mente var noe upraktisk i motvind. Og siden han er Gunnar Bull er jo selvsagt svingen utsøkt og mest perfekt
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver launcher for høyt

Post by furu »

Gear effect overstyrer det meste.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Driver launcher for høyt

Post by GunnarBull »

Det stemmer for så vidt som Yorkie sier at jeg hadde en time med Mats på Miklagard og prøvde drivere. Jeg hadde en Ping G10 10,5 grader med ProForce V2 stiff high launch skaft som jeg hadde hatt i fem år eller noe sånt. Jeg har alltid likt driveren godt, men kombinasjonen høy bane og mye backspin var nærmest ubrukelig i motvind.

Da jeg testet nye drivere, var det en del motvind, så det var "perfekte" forhold for å se hva som funket eller ei. Før timen var jeg ganske overbevist om at jeg ville ende opp med enellerannen Ping, men merkelig nok slo jeg faktisk best med en Titleist 913 D3 9,5 gradermed Diamana D+ 72 grams skaft.

Skaftet er nok en smule for stivt for meg, men jeg verdsetter presisjon foran lengde, så det var det avgjørende.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Driver launcher for høyt

Post by TheBigEasy »

Ramlet litt over denne litt tilfeldig:
http://www.nordicagolf.no/golfskaft/ada ... skaft.html
Hvor man kjøper adapter/skaft og selv bytter det ut på sin driver.
Det tilbys også spine align og sensicore også uten at jeg vet hvor viktig dette er. Noen som har prøvd dette eller ?
Play your best.
Post Reply