Man kan jo forstå sandbaggere...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Snowman »

CharlieB wrote:Tja, 88 slag for 36 poeng, men buffersonen ligger rundt 90-91 som straks er nærmere normalen, eller?

Ikke for å være vanskelig, men buffersonen er en del av systemet også ;)
Joda, det er en fin sportslig utfordring å klare buffer. Men den ene runden gjør det faktisk hele 4 slag vanskeligere. Nedskriving fra 18,9 til 16,6 gir 3 slag mindre tildelt på hjemmebanen, pluss at buffer nå starter ett poeng høyere opp. Men jeg satser friskt, med godt humør 8-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Snowman »

Gundersen wrote:Hcp er tross alt den skalaen en fersk golfer måler seg selv. Nedskrivning er målet med hver eneste runde ned til et punkt.
Enig, dette er en riktig beskrivelse. Selve hcp-systemet funker godt for spillere i fremgang, på vei nedover. Men spillere som er mer på det jevne fra år til år, kall det gjerne at vi har stagnert, det er der en slenger av en god runde lett bringer oss lenger ned enn vi bør være. Men som sagt, ingen sure miner:) ... jeg tar medisinen med godt humør:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by eivaan »

Tell slag, stableford og evnt. poeng blir til syvende og sist en konsekvens av hvor mange slag man bruker. Jeg sier til de fleste nybegynnere jeg spiller med, kjemp for hvert slag og ikke for event. poeng...kjenner mange som får rimelig bra med poeng, men som stryker flere hull og ender opp med ¨stygge¨scorer, de vinner gjerne en kaffekopp eller noen baller....so.... Se på turene, alt handler om slag. Hvis man psykisk tenker på at hvert slag teller, så øker fokuset og man spiller mere fornuftig :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Snowman »

Jeg lurer på hvor mye Tyskland må skrive seg ned !!?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by CharlieB »

Snowman wrote:Jeg lurer på hvor mye Tyskland må skrive seg ned !!?
De er proffe, spiller uten handikap ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Snowman »

Jeg meldte dette i juli:
Snowman wrote:... for hcp-systemet i golf kan jo lett bringe en ned til et nivå man veldig sjelden spiller til.

Selv skriver jeg alle runder, og dette er status for 2014:

Spilt 22 runder.
Skrevet meg opp 14 ganger.
Vært i buffer 6 ganger.
Skrevet meg ned bare 2 ganger.
Resultat; har gått ned 1,3 i hcp.

For meg er det et prinsipp å skrive alle runder, men når en eneste skikkelig flytrunde, på 43 poeng, får så innmari mye å si, da føles det jo som at man kommer lavere enn man bør.

Det er derfor jeg kan skjønne sandbaggere litt. De vil rett og slett ikke ha sånne enkeltstående gode runder som ødelegger sjansene deres når de spiller om kaferegninger med venner eller premier i konkurranser.
Ti runder til, så er dette status:

Spilt 32 runder.
Skrevet meg opp 21 ganger.
Vært i buffer 8 ganger.
Skrevet meg ned 3 ganger.
Resultat; har gått ned 1,2 i hcp.

Likevel, jeg tror jeg trekker meg litt fra det jeg skrev i juli, og heller friskmelder hcp-systemet igjen. Den gang syns jeg det hadde kjørt meg ned urealistisk lavt etter en enkeltstående kanonrunde, men deretter, etter 7 oppskrivinger og 2 i buffer, fikk jeg nå plutselig inn en 38-runde i tiende forsøk siden hjertesukket i juli.

Så jeg stemmer med dere som ikke synes at sandbagging er bra. Men det medfører i hvert fall at de fleste av oss ærlige brukere av systemet må innse at det er vanskelig å spille til hcp'et, slik at vi bare sjelden greier det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Birnando »

Hcp-systemet fungerer bare delvis i mine øyne. Alt for mange vil gjøre som Snowman beskrev i en tidligere post, nemlig unnlate å føre de aller beste rundene i frykt for å måtte ta regningen på en vaffel, eller Gud forby, miste sjansen til å vinne en tre-pack med baller.

Dette er også litt, men bare litt, av grunnen til at jeg i mitt golfliv de seneste 15+ årene har deltatt i akkurat 2 turneringer.
(Endel flere uoffisielle har det jo blitt, sånn oss gutta imellom)
En Tirsdagsturnering og en sponset greie Audi inviterte til i sin tid.
Vinneren av den første fikk 47 eler 48 poeng, vinneren av den andre noe i samme duren.

Har folk virkelig så dårlig råd at man gjør seg til "jukser" bare for å slå 15 andre middelaldrende menn med pjoltervorter fra helvete og Rudolf-nese?

Selv registrerer jeg hver eneste runde, uten unntak.
Det er jo hele poenget med systemet.
Bare sånn ser man hva en spiller kan/har kunnet nå av score.

Joda, med 5-6 runder i året og null tid med trening eller range de siste par årene ligner jeg mer på en grøntkort-spiller en en med single hcp som jeg faktisk er registrert med.
Og det er helt fint.
Spiller og trener jeg ssamme mengde som før er håpet at jeg igjen skal kunne forsvare mitt hcp.
Motivasjon det.
For meg.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Man kan jo forstå sandbaggere...

Post by Lefthook »

Det er en misforståelse at handicappet skal reflektere normal spillestyrke. Det skal reflektere spillerens potensiale, dvs forventet score på en runde som er vesentlig bedre enn den gjennomsnittlige. Er man ustabil så kan det være stort gap mellom hcp og normalrunden.
Post Reply