Tiger pause til desember 2014

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Freud »

Der er jeg uenig Snowman. Er det håp eller realistiske forutsetninger du baserer det tipset på?

Tiger kommer aldri til vinne en PGA-turnering mer. Problemet hans ligger mer i hodet enn i ryggen, for å si det usaklig. Eller på en annen måte: når/dersom ryggen hans blir permanent bra, så vil han føle et så enormt psykisk press at det går ut over spillet. Ganske enkelt det. Jeg tror Tiger har svakere nerver enn tidligere. Det er noe helt annet å surfe på medgang enn å kjempe i motvind.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

Vel, Freud, jeg skriver vel det jeg gjør ut fra noen statistiske antakelser.

Tiger kommer vel til å spille ca 200 PGA-turneringer til i sitt liv, og noen ganger kommer han til å glimte til. Det kommer dessuten til å variere hvor sterke feltene er. Siden han bare trenger 3 stk "vanlige" PGA-seire for å komme opp til Snead, anser jeg det som overveiende sannsynlig at han kommer til å greie det.

Men å vinne 4 majors til, dvs nå igjen Jack, det kommer han ikke til å greie. Han har vel igjen maks 40 majors før han fyller femti, og der er alle de beste med hver gang. Jeg har ingen tro på at han vinner 4-5 ganger til i majors. Kanskje han ikke vinner noen flere, og hvis han gjør det, har jeg ingen tro på at det blir mer enn en, eller maks to.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Freud »

Vel,vel, jeg anser ikke dette som annet enn løse antagelser. Det kan brukes om hvem som helst av de ca. 50 som er omtrent like gode på PGA. Og Tiger er ikke engang med blant disse lenger. Du bruker ekstrapolering basert på hans gamle meritter og styrke, men det går ikke lenger. Han er definitivt ikke den han var.

Når det gjelder majors er jeg enig med deg, men ikke i det du skriver om at "alle de beste er med". Det er mange rare startfelt i majors!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

Alle majors har i hvert fall med topp-50 i verden, så det er først når det gjelder røkla etter de 50 beste at det er ulike varianter av rart.

Det er vel snart ingen igjen som tror på at Tiger skal vinne 4-5 sånne? Ikke superfan nr.1 engang, som er Bob Harig i ESPN:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by kevin »

Freud wrote:Der er jeg uenig Snowman. Er det håp eller realistiske forutsetninger du baserer det tipset på?

Tiger kommer aldri til vinne en PGA-turnering mer. Problemet hans ligger mer i hodet enn i ryggen, for å si det usaklig. Eller på en annen måte: når/dersom ryggen hans blir permanent bra, så vil han føle et så enormt psykisk press at det går ut over spillet. Ganske enkelt det. Jeg tror Tiger har svakere nerver enn tidligere. Det er noe helt annet å surfe på medgang enn å kjempe i motvind.
Hvordan kan du si at problemet ligger mer i hodet enn i ryggen? Hva vet du om det?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:
Freud wrote:Der er jeg uenig Snowman. Er det håp eller realistiske forutsetninger du baserer det tipset på?

Tiger kommer aldri til vinne en PGA-turnering mer. Problemet hans ligger mer i hodet enn i ryggen, for å si det usaklig. Eller på en annen måte: når/dersom ryggen hans blir permanent bra, så vil han føle et så enormt psykisk press at det går ut over spillet. Ganske enkelt det. Jeg tror Tiger har svakere nerver enn tidligere. Det er noe helt annet å surfe på medgang enn å kjempe i motvind.
Hvordan kan du si at problemet ligger mer i hodet enn i ryggen? Hva vet du om det?
For min del tror jeg Tiger vil vise seg knallsterk i hodet når og hvis han igjen både er skadefri og fortsatt er med i tetkampen på de siste hullene en søndag. Men akkurat nå sliter han både med skader og med at han ikke har slagene som han tør å stole på. Men kommer han dit at han spiller seg til sjanser igjen, da vil vinnerskallen vise seg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

Jeg surfet litt rundt for å se om jeg fant noen interessant artikkel om det vi diskuterer her. Jeg fant da denne hos golfchannel.com:

http://www.golfchannel.com/news/joe-pos ... s-it-does/

Den artikkelen støtter vel poenget med at Tiger ikke kommer til å ta Jack's 18 majors. Men det står ikke et ord der som tilsier at han ikke kommer til å ta Snead's 82 PGAtour-seire. Det blir kanskje en stund å vente å se, men hallo, Freud, det er da virkelig ikke noen grunn til å mene at Tiger ikke skal kunne vinne 4 PGA-turneringer til! Han vant jo 3 stk så sent som i 2013! Selv om det er få majors som blir vunnet av spiller 40+ så skjer det da ganske ofte ellers gjennom året at spillere over 40 vinner andre turneringer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by blummern »

Tiger kan fort komme tilbake å vinne både Major`s og WGC/pga-tour titler. Det som er fakta NÅ er at han er langt unna både psykisk og fysisk etter en årrekke med både personlige og proffesjonelle fadeser.

Tiger`s i mine øyne største svakhet er at han er en teknikk-freak som tviholder på tanken om å "slå langt". Jo raskere Tiger innser egne begrensninger jo raskere vil man se resultatene komme.

For øvrig vil jeg nevne at jeg er dritlei Tiger-hysteriet og håper han holder seg unna startlistene i lang tid fremover! Syns media og publikum generelt burde konsentrere seg mer om de som faktiskt spiller god golf, og ikke minst de få "personligetene" der ute :P
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by kevin »

En ting er iallefall sikkert. Hver gang det går dårlig for Tiger, dukker det opp ex-tourspillere og andre eksperter i hopetall, som alle vet nøyaktig hva som er feil og hvordan det skal løses.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

What should Tiger do next?:

"SportsCenter" anchor Matt Barrie: He needs to see a head doctor and quick.
"SportsCenter" anchor Jonathan Coachman: He needs to get away from the game and put himself through training camp-type stuff to really see when he is ready.
ESPN.com senior golf analyst Michael Collins: I would love to not see Tiger Woods again until 2016.
ESPN.com senior golf writer Bob Harig: First he needs to make sure he is completely healthy.
"SportsCenter" coordinating producer John Ziomek: Tiger should rest his back for the next few weeks before returning at the Honda.

http://espn.go.com/golf/story/_/id/1227 ... ouble-golf
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Friedman »

Liker ESPN godt, særlig dekningen av college football, men når det gjelder golf, meh...
No laying up
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

Den samme ESPN-artikkelen, på side av denne trådens tema, men siden det kom i samme four-ball som Tiger-spørsmålene:

Is Jason Day the most likely longtime challenger to world No. 1 Rory McIlroy?

Barrie: I don't think he'll be Rory's challenger. That will be Jordan Speith.
Coachman: I don't think he is the longtime challenger. I believe Jordan Spieth is.
Collins: Look for someone a little younger like Hideki Matsuyama or Brooks Koepka.
Harig: I like Day as that guy.
Ziomek: I'll take Scott, Jordan Spieth and Rickie Fowler before Day at this point.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Freud »

Jeg skrev lenger opp her at jeg tror at Tigers problem ligger mer i hodet enn i ryggen. Kevin spør hvordan jeg vet det. For det første vet jeg det ikke, jeg bare tror, basert på det jeg ser på TV. Magert grunnlag.

Ian Baker-Finch uttaler nå dette:
"- I would hit 50 perfect drives on the range, and snap-hook it off the first tee. Tiger Woods does exactly the same thing. At the first tee at Augusta every year he’s so nervous he hits it 100 yards off line, and he’s just hit 50 perfect drives on the range. You can’t tell me that that’s a bad back, or a swing flaw. It’s totally mental. It’s a fear. And it's not the yips. It's not a spasm. ... It's a fear."

Like magert kanskje at IB-F har noen grunn til å si dette. Litt bedre bakgrunn enn meg i hvert fall.

PS: beklager et tilbakefall, men jeg bare måtte si fra at jeg fant èn støtte. Selv om det er en på alle måter avdanket golfstjerne...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by kevin »

Det var det jeg skrev senere. Det dukker opp alle mulige forståsegpåere, inkl. ex-tourspillere og såkalte eksperter. Og alle tror de vet hva som er feil. Uten å ha den fjerneste anelse. Ian Baker-Finch sin er noe av det drøyeste jeg har lest.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by DuffyDuck »

Tiger er mentalt på luggeføre, ingen som helst tvil om det. Har du vondt i pæra så får du lettere smerter i kroppen. Hjelper sikkert ikke at hans nye trener også er en TeknoBiomekanisk swingguru slik som veskemannen også var.
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by blummern »

kevin wrote:En ting er iallefall sikkert. Hver gang det går dårlig for Tiger, dukker det opp ex-tourspillere og andre eksperter i hopetall, som alle vet nøyaktig hva som er feil og hvordan det skal løses.
Skjønner ikke hvorfor folk skal "godta" Tiger`s nå, standardiserte undskyldning med dårlig rygg!

Tror du seriøst historiens beste golfer gjennom tidene en gang GIDDER å stille i en turnering hvis han ikke VET at kroppen takler påkjenningene? Tiger vet at feltet er sterkere enn det noensinne har vært under hans beste år, og gutta blir bare bedre å bedre!

Er du så sikker på at det psykiske aspektet med å gå fra HERO 2 ZERO på noen sesonger ikke er det verste for golfen hans? Se på sesongen hans for 2 år siden f.eks.... Han VANT å VANT å VANT! Men HVOR vant han?? JO på baner han trives og har vunnet før på...mestparten av Tiger`s seirer er jo for øvrig på de "samme" banene. Men dette er vel bare tilfeldigheter og har ingen sammenheng med det psykiske aspektet ved å allerede FØR du pegger opp VET at du blir å spille bra?

Som sagt... Jeg skjønner godt at det er mange meninger rundt hans person og prestasjoner, det er en del av "gamet" når du er en slik Bauta for sporten! Og personlig tror jeg Tiger vil vinne flere turneringer i sin karriere, potensialet hans er enormt bare han får kontroll over kropp å sjel.
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by kevin »

blummern wrote:
kevin wrote:En ting er iallefall sikkert. Hver gang det går dårlig for Tiger, dukker det opp ex-tourspillere og andre eksperter i hopetall, som alle vet nøyaktig hva som er feil og hvordan det skal løses.
Skjønner ikke hvorfor folk skal "godta" Tiger`s nå, standardiserte undskyldning med dårlig rygg!

Tror du seriøst historiens beste golfer gjennom tidene en gang GIDDER å stille i en turnering hvis han ikke VET at kroppen takler påkjenningene? Tiger vet at feltet er sterkere enn det noensinne har vært under hans beste år, og gutta blir bare bedre å bedre!

Er du så sikker på at det psykiske aspektet med å gå fra HERO 2 ZERO på noen sesonger ikke er det verste for golfen hans? Se på sesongen hans for 2 år siden f.eks.... Han VANT å VANT å VANT! Men HVOR vant han?? JO på baner han trives og har vunnet før på...mestparten av Tiger`s seirer er jo for øvrig på de "samme" banene. Men dette er vel bare tilfeldigheter og har ingen sammenheng med det psykiske aspektet ved å allerede FØR du pegger opp VET at du blir å spille bra?

Som sagt... Jeg skjønner godt at det er mange meninger rundt hans person og prestasjoner, det er en del av "gamet" når du er en slik Bauta for sporten! Og personlig tror jeg Tiger vil vinne flere turneringer i sin karriere, potensialet hans er enormt bare han får kontroll over kropp å sjel.
Det skulle ganske lite til for å se at ryggen hans ikke var bra på Torrey Pines. Om den var så dårlig at han ikke kunne fullføre, det vet jeg ikke. Men svingen og kroppsbevegelsene var svært uryddig, stive og kantete. I motsetning til da han gikk på 82 slag på Scottsdale. Hvor spillet generelt var dårlig. Hvorfor trakk han seg ikke da, om det var det mentale som var problemet? Ganske ydmykende å gå på 82? Han lå ikke så dårlig an scoremessig på Torrey Pines . Han spredde slagene "all over La Jolla", men var faktisk på par før han kom til hull 11, hvor han gjorde dobbel etter fryktelig dårlig nærspill.

Tror du Tiger faker ryggskaden og lar Billy Horschel plukke opp ball og peg for han flere ganger? Horschel bekreftet etter runden at Tiger slet med ryggen, men også at han ikke så noen store problemer med det på oppvarmingen. Svingen og slagene så bra ut da de var på rangen. Det samme Fowler og Butch Harmon. Forklaringen med at ryggen knøt seg er ganske grei synes jeg. Det ble mye rot før start, starttiden ble utsatt et par ganger pga tåka. Dessuten satt de på tee og ventet ganske lenge noen ganger, heller ikke optimalt. Skadelista hans er lang og det er ikke sikkert at ryggen hans tåler veldig mye mer.

Jeg skjønte ikke helt argumentene ang 2013 sesongen, han har jo vunnet 8 ganger på Torrey Pines. Hvorfor skulle det være et problem å spille der i forrige uke da?

At det sliter på mentalt at ting ikke flyter, selvsagt gjør det det.

Kan det være at oppladningen til turneringen kanskje ikke var optimal heller? Han var tross alt i Colorado og så Lindsey Vonn kjøre renn på tirsdagen før turneringen. Før turneringen på Scottsdale var han i Europa og så på henne. Kanskje har han ikke fått lagt inn like mye trening som han burde. Men, det er umulig for utenforstående å vite.

Det er ihvertfall noen positive ting som har skjedd med han. Han har gått ned i vekt og er ikke like "bulkete" som tidligere, samt at han er mye mer sosial med de andre spillerne. Noe man omtrent aldri så tidligere. Men media klarer å spekulere i det og. Som da han shanket den ballen på rangen, da GC filmet. Da stod flere av de andre spillerne der og det ble spekulert i om Tiger var desperat og ba om tips fra de andre spillerne. Pat Perez måtte gå ut og dementere det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Snowman »

kevin wrote:Kan det være at oppladningen til turneringen kanskje ikke var optimal heller? Han var tross alt i Colorado og så Lindsey Vonn kjøre renn på tirsdagen før turneringen. Før turneringen på Scottsdale var han i Europa og så på henne. Kanskje har han ikke fått lagt inn like mye trening som han burde. Men, det er umulig for utenforstående å vite.
Det å være kjærester på tvers av reiserutene i golf og tennis (som Rory og Caro var) eller golf og alpint (som Tiger og Lindsey er nå), man skulle jo tro at det kan være veldig energitappende? Og selve tidsbruken på det å reise for å få tid sammen, det blir jo ikke småtterier det heller.

Når konkurrentene har sine koner og kjærester hjemme når de er hjemme, og ofte med seg på turneringer, da er jo de i en helt annen livssituasjon. Konkurrentene trenger ikke å bruke en eneste ekstra kalori på å pleie forholdet, mens Tiger nå og tidligere Rory til sammenligning hadde mye mer styr for å kombinere sport og privatliv.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Tiger pause til desember 2014

Post by Lawinth »

:idea: Jeg har en tanke om at Tiger er forpliktet til å stille i et visst antall turnering, fra f.eks Nike.

Kanskje en helt vill tanke, men tviler ikke på at ryggen er dårlig ut fra oppførsel og reaksjon etter ....
Vil tro det er akseptert å bryte en turnering ,men ikke utebli i måneder som han vel var i ferd med.
Når tiger først stiller, om så er i rullestol så er det så mye omtale og artikler, for ikke å snakke om tv-tid at det oppfyller minste vilkår for videre avtale. :?

Bare en tanke, men tror ikke det er helt på bærtur med en variant av den ideen der. :?:
Post Reply