Røyking på rangen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Røyking på rangen

Post by furu »

Jeg hadde en litt røykfylt økt i dag. Jeg røyker ikke selv men fikk gleden av å puste inn røyk fra 5-6 forskjellige golfere i løpet av 10-15 minutter.

Bør røyking være forbudt på en range og treningsfeltet?

Det er ubehagelig for dem som ikke røyker. Vi står ganske tett.
Det forsøpler rangen. Ligger godt med sneiper på Fana.
Med mange barn og ungdommer der gir det dårlig inntrykk når voksne står med røyken i munnen og svinger.

Jeg gikk et par runder med meg selv på dette. Er jeg bare gammel, sur og grinete som klager på dette? Fant egentlig ut at det var et nei men at mange vil si at jeg er akkurat det :D Står allikevel fast ved at det vil være helt naturlig å ha røykeforbud på range og treningsfelt. Hensyn til andre og ikke skape et dårlig inntrykk av en sport/hobby som argumenterer sterkt for seg selv med helsegevinst er viktigere enn at folk får ta røyken sin.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Røyking på rangen

Post by Gundersen »

Sjelden det skjer under oppvarming til en fotballkamp vil jeg tro.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Røyking på rangen

Post by Rotten »

Støtte herfra. Men er vel en utdøende rase...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Røyking på rangen

Post by Gundersen »

Gikk i en flight i forrige uke som overhodet ikke er et snitt av befolkningen. 3 røykere i samme flight hører til sjeldenhetene.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Røyking på rangen

Post by ShooterMacgavin »

Dette er da i friluft? Ser ingen problemer med det, så lenge de rydder opp etter seg selv. Sneiper\snus\søppel skal ikke kastes på bakken...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Røyking på rangen

Post by Pepper »

Røyking på rangen er en uting, og i enkelte tilfeller også ubehagelig. Jeg er enig med furu i at det heller ikke er noe godt signal til unge spillere som trener at andre spillere røyker under oppvarmingen. Jeg er ikke veldig i favør alle slags forbud. Fornuften og alminnelig god oppførsel burde være nok, men det er det dessverre ikke alltid. Et forbud tror jeg heller ikke ville blitt overholdt og respektert av alle, det vil alltid være noen som gir blaffen.

Hva med å sette opp et skilt på rangen hvor det henstilles til ikke å røyke? Ikke noe forbud, men en henstilling til spillerne.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Røyking på rangen

Post by norhawk »

Er igrunn enig med deg Furu, å stå der du skal slå med røyken i hånda er en uting.

Jeg tar meg en røyk når jeg spiller, blitt en slags (u)vane, står ikke oppå andre folk med røyken.
Rangen på min hjemmebane har noen benker i bakgrunn, der er en av de "utstyrt" med askebeger, da blir det naturlig for meg å ta røyken der.

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Røyking på rangen

Post by Friedman »

Forbud er jeg veldig ofte imot. Hva med å spørre om røykerne kan flytte seg hvis det er plagsomt?

Røyker ikke selv, men så lenge røykerne tar hensyn og flytter seg hvis de plager andre har jeg null problem med at folk tar seg en blås ute i det fri. Når det gjelder barn og unges forbilder, så er standarden i dag så lav (fotballproffer, kjendiser og annet søppel) at det å se noen røyke er det minste problemet!
No laying up
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Røyking på rangen

Post by goffy »

Er enig, men trenger kanskje ikke noe forbud. Heller en oppfordring til å flytte seg til et annet sted.
Det samme gjelder på bussholdeplasser, trikkestopp osv. skal du røyke så gå litt unna. Ikke fyr opp siggen midt blant alle menneskene som står der.
Folk må få lov til å røyke eller snuse, men vis hensyn. Kast dritten i søpla når du er ferdig.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Røyking på rangen

Post by Jumper »

Jeg synes det virker som om det er veldig mange røykere blant golfere. Jeg er helt enig i at det bør forbys på rangen. Det er røykfri sone på tribunen på den lokale fotballbanen, så hvorfor ikke rangen? Hadde en trening med knøttene for noen uker siden der vi sto under taket på rangen pga regnvær, da det var en tulling som fyrte opp slik at hele gjengen sto i røyklukta hans. Ikke veldig imponert :roll:
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Røyking på rangen

Post by RoughBoy »

Røyker selv, men ikke på rangen.

Problemet i dag er at ordet hensyn er på vei ut av ordboken, uansett om det gjelder røyking eller andre ting.
Og årsaken til det er alle forbudene. Hvis en handling ikke er forbudt, så utfører mange den selv om den kan være til sjenanse for andre.
Alle forbudene har gjort at vi kun konstaterer om en handling er lov eller ikke. Konsekvensene av handlingen evner vi ikke lenger å se.
Så det uungåelige resultatet er enda flere forbud, og spiralen forsetter.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Røyking på rangen

Post by Grønne greener »

Et forbud kommer nok før eller siden.
Den viktigste regelen i golf er å ta hensyn. Det gjelder også for oss røykere.
Det er mye snakk og kampanjer og sånt om hvor helsefarlig røyking er.
Golf er det eneste stedet som jeg vet om hvor røykere faktisk har en mulighet til å ta LITT vare på helsen ved å være ute i naturen og mosjonere. Kanskje også i alpinbakken?
Selv på fjellet blir du uglesett og føler deg uvelkommen dersom du fyrer opp en røyk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Røyking på rangen

Post by Snowman »

- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Røyking på rangen

Post by Freud »

Røykeforbud både her og der har tatt helt av. Litt hysterisk synes jeg. Selv er jeg "selskapsrøyker" og tar en røyk i uken. Har ingenting i mot at noen røyker på golfbanen, hverken under runden eller på rangen. Det fysiske ubehaget er overdrevet eller ikke-eksisterende. Det er nok mer irritasjonen over at noen "sportsutøvere" - som selskapsgolfere ikke er - tar seg en røyk. Unn dem heller den gleden.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Røyking på rangen

Post by furu »

Det fysiske ubehaget er faktisk. Men du understreker jo på en fin måte hvorfor det er nødvendig med regler og forbud. Når man ikke klarer å forstå grenser og andre menneskers situasjon er forbud løsningen.

Det finnes ingen glede ved røyking. Jeg unner ingen å kunne røyke noe som helst sted for å være helt ærlig. De må bare gjøre det så lenge det ikke sjenerer noen, for all del.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Røyking på rangen

Post by kevin »

Synes forslaget om å ha et skilt som oppfordrer folk til å ikke røyke på rangen, var bra. Forbud er vel kun relevant om man kan følge det opp på en bra måte.

Utover det har jeg ikke så mye imot røykingen på banen, i fri luft. Så lenge man er ryddig og viser hensyn.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Røyking på rangen

Post by Freud »

Det var da svært til autoritær holdning, Furu. Utendørs må det være lov å røyke. Finn heller en plass på rangen lenger unna de du ikke unner den gleden. For det er i motsetning til det du hevder, en glede å røyke. I hvert fall for de som ikke kjederøyker.
I Spania har jeg spilt med mange som røyker under runden, cigar til og med. De slenger fra seg røyken på tee, slår ut og tar så opp røyken! Herlig ukorrekt holdning synes jeg, og det går jo ikke ut over noe eller noen. Ikke eget spill heller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Røyking på rangen

Post by furu »

Denne her på bt.no ble jo litt aktuell i forhold til vår diskusjon - http://www.bt.no/nyheter/lokalt/De-bryt ... 94209.html

Liker hun der som forteller at hun har vært inne i en uke for astmaanfall :D Men seriøst - det sier mye om problemstillingen.

Jeg er ikke autoritær Freud. Jeg er mild og åpen. Helt ærlig. Du liker å innta en offerrolle og det er helt greit. Sikkert noe Freud kunne tatt tak i der ;)
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Røyking på rangen

Post by ShooterMacgavin »

Dette blir tullete.
Voksene folk må få gjøre som dem vil. Liker du det ikke, flytt deg så du ikke blir berørt.

Prøv å nekt denne mannen en blås:
Image



Image
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Røyking på rangen

Post by furu »

Thomas Bjørns røyking på banen er patetisk.

Man skal ikke flytte seg for å komme bort fra røykere. Røykere skal flytte seg for å komme bort fra andre.
Instagram @christianfuru
Post Reply