Lettere skaft - Stivere skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Totto
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2014, 22:26

Lettere skaft - Stivere skaft

Post by Totto »

Muligens ett merkelig spørsmål men jeg stiller det allikevel
Vil det være slik at velger man ett jern sett med lette skaft, bør man da gå for ett stivere skaft?
Svinghastigheten vil jo øko og man vil vell da trenge noe stivere skaft?
Jeg spiller idag med reg KBS Tour, disse veier vell 120g. Vurderer og skifte jern til Callaway Apex og de veier mye mindre, bør man da velge stivere skaft?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lettere skaft - Stivere skaft

Post by furu »

Jeg mener vekt spiller enormt stor rolle i skaftet. Egenskapene endres dramatisk. Jeg har illustrert det ved å sette et X Stiff lettvekt Miyazaki i en #4 fw. Stort sett alle klarer helt fint å slå med den og den presterer jevnt bra.

Hvilke skaft er det du vurderer i Apex?

KBS Tour er ikke de slemmeste skaftene selv med sin tyngde.

Ta også skaftets egenskaper med i vurderingen. Myk tupp, kickpoint, torque. Flex er ikke alt her i livet nei :)
Instagram @christianfuru
Totto
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2014, 22:26

Re: Lettere skaft - Stivere skaft

Post by Totto »

Vurderte Calalway Apex recoil F3 på 71 gram men nå har jeg vurdert og gå for F4 siden disse veier 82 gram
Har testet Apex med reg recoil på rangen og de var utrolig gode men veldig lette. Som nevnt i forrige post vil jo swinghastigheten øke og da la det være bedre med stivere skaft.
Fra 120gram til 71 er jo nesten en halvering, alternativt hvis det er mulig vurderer jeg og bestille med recoil 95 men utifra det jeg leser skal ikke det være mulig på vanlig Apex kun Apex Pro
Sikkert flisespikkeri men med en vekt reduksjon på nesten 50% vil ikke da swinghastigheten øke dramatisk?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lettere skaft - Stivere skaft

Post by furu »

Jeg har målt Apex og Recoil veldig mange ganger i år på spillere med varierende nivå og svinghastighet. For de med allerede høy hastighet var det ingen eller svært liten endring. For de andre var det raskere med Recoil i så godt som alle tilfeller. Jeg fortalte ingenting eller ekstremt lite om skaftet før testing for å la spilleren gjøre opp sin egen mening.

Skaftet i testkøllen er 670-versjonen. Altså midt på 70-tallet.

Apex tar .370 skaft. Apex Pro tar vel .355. 6-serien Recoil kommer i .370, 95 og de tyngre kommer i .355.
Instagram @christianfuru
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Lettere skaft - Stivere skaft

Post by Thkarlson »

Hvordan slår du jernene dine idag? Hvis du slår de bra vil jeg si det er galskap og nesten halvere vekten i skaftene, kan ikke skjønne annet enn at det vil kunne gi deg mer trøbbel...

Jeg var selv inne på Apex med recoil men har så og si slått det fra meg pga den lave vekten i skaftene da jeg er regular spiller.
Hvis det er noe lettere skaft du er ute etter, er det flere produsenter som har det 90-95g skaft har vell nesten alle kommet med nå, men dette vet Furu bedre enn meg

Apex med ett noe lettere stålskaft står høyt på test listen min
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Post Reply