Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Jeg har ment hele det siste året at det ble alt for mye snakk om at Tutta skulle ta førsteplassen på verdensrankingen. Viasat-Fredrik skrev på bloggen sin at han visste hun kom til å greie det. Hans kollega Per sa i et avisintervju at det bare var et tidsspørsmål. Flere andre holdt på i samme stil, og det satte premissene for pressens og publikums fokus.

Det å si noe annet var upopulært. Til og med i den grad at man ble sensurert. Selv skrev jeg i kommentar under den bloggen til Fredrik at sånt kunne han ikke vite, hvor jeg mente det var respektløst overfor konkurrentene hennes, som selvfølgelig ville ha et ord med i laget de også. Flere andre gikk da inn og skrev imot meg, og da fjernet redaksjonen både min og de andre kommentarene.

Tutta selv uttalte i den tiden til media at om hun ikke hadde hatt trua på at hun kunne ta førsteplassen, da hadde hun gitt seg for lenge siden. Det var så man kunne gni seg i øynene! For hva er vitsen med å snakke opp den rankingen som det viktigste i golf? For det er den ikke! Det viktigste og mest karrieredefinerende i golf, det er å vinne majors! Det å vinne en major er faktisk fullt ut å sammenligne med VM-tittel i andre idretter, i hvert fall den type idretter hvor de samme utøverne kjemper i flere VM-grener det samme året. Se på herresiden! Major-vinnere huskes, bl.a. gjennom å inviteres tilbake i feltene selv som veteraner, mens verdensenere som ikke har vært major-vinnere til sammenligning er fiaskoer.

Tutta bør huskes for at hun har vært verdens beste i den forstand at hun har vunnet majors, og hun bør ha som mål å vinne flere av dem. Det er idiotisk både sportslig og PR-messig å fokusere på førsteplassen på rankingen i en slik grad at hun i stedet kommer til å bli husket for noe hun kanskje aldri klarte å oppnå. Det er det faktisk nå en fare for, og det er hun selv og en del viktige opinionsledere som har skylda for det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Freud »

Bravo, Snowman, du har så rett! Men det er vel ikke fra meg du vil høre det.
Tuttas uttalelse om at hun hadde lagt opp derom hun ikke trodde hun kunne bli nr. 1 på WGR, er temmelig avslørende. Helt enig i at det viktigste er å vinne majors - mye lettere å huske og atskillig mer statuspreget enn å være nr. 1 på WGR (Rolex Ranking). Det har vært mange kortvarige og "rare ledere" på WGR for både damer og herrer opp gjennom årene, men hvem husker navnet og når det var?

Jeg har i tråden om "LPGA 2014" vært kritisk til Tutta, bl.a. at hun er for mye preget av nerver og at det å bli nr. 1 sitter i bakhodet hele tiden, uansett hva hun selv sier om det.

Naturligvis skal vi kritisere Tutta når hun ikke er så god som hun pleide. Samtidig bør hun og vi forsøke å finne årsaken til dette. Jeg tror det utelukkende skyldes det mentale; at hun er for krampaktig på banen. Mye av golfen ligger i hodet, og det synes tydelig på Tutta i år. Nå ligger det vel ikke lenger i bakhodet hennes at hun skal bli nr.1, men at hun kan tape ytterligere posisjon. Tutta er for ærekjær og ambisiøs, i en alder av 33 år, etter å ha spilt på LPGA i 10 år. Jeg innbiller meg at de andre er mer avslappet, og spiller bedre golf av den grunn.

Legger hun opp etter OL, eller før?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Det er vel for mye å forvente at vi langt utenfor sidelinja skal finne årsaken til at hun ikke leverer så bra som vi hadde håpet, men å spekulere og mene, det er selvsagt greit, for publikum skal kunne spekulere og mene om idrettsstjerner.

Ikke vet jeg hvor skoen trykker, men det er ofte et tett samspill mellom det tekniske og det mentale. Man kan være i en positiv spiral, hvor alt stemmer teknisk, som medfører at man tar mer selvtillit med seg ut på banen, så kommer det resultater, så bygger man videre på det gjennom å repetere gode slag på trening, spiller enda mer stabilt, får enda mer selvtillit osv. Tilsvarende kan man havne i en negativ spiral, hvor spillet eller deler av spillet ikke sitter teknisk, så skaper det usikkerhet i tankene, så uteblir resultatene, så leter man på trening, vet ikke helt hvor man er og hva man gjør, og sånn holder man på og sliter.

Det med Tutta etter de kjempegode resultatene høsten for et år siden, det var likevel et eksempel på noe jeg har sett mange ganger i idrett, og det er at noe låser seg når man står med muligheten til å oppnå noe som betyr mye for en selv. For det er et faktum at Tutta var best i verden gjennom flere måneder inntil hun plutselig var i ferd med å ta den førsteplassen i verden som hun hadde drømt om. Men hva gjorde hun så? Plutselig sa hun ting som ikke sto til troende, som at det ikke var så viktig for henne å ta den raskest mulig. Hun lurte ingen! Alle visste jo at det var kjempeviktig for henne.

For min del syns jeg hun skal slutte å tenke på det. Hun har allerede vært best i verden, for hun er en majorvinner, og majorvinnere har vært best i verden! Akkurat som verdensmestere i andre idretter. Hun bør absolutt ikke legge opp. Og får hun en sesong hvor hun faller på rankingen, men vinner en ny major, det er i mine øyne en kjempegod sesong. Det er som en utøver i en annen idrett som havnet litt ned i verdenscupen, men så vant VM. Og den type utøvere er - bokstavelig talt - gull verdt!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Birdieplayer »

Å kritisere Tutta som har vært topp-10 i årevis høres litt pussig ut.

At vi her inne skal fortelle Tutta hva som er viktigst for Tutta, det er i beste fall en misforståelse.
Tutta har vunnet alle typer turneringer, men aldri vært nr.1 på rankingen. Ikke så veldig rart at dette er hennes mål.

Hun er fortsatt sulten, og er vel av de som trener mest på lpga, stå på!
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Pepper »

Det er alltid interessant å registrere hvordan noen som tilsynelatende er langt unna Tuttas nære krets og som derfor ikke har direkte tilgang til vesentlig informasjon allikevel har bastante oppfatninger av hva som rører seg i hodet hennes og hva hun tenker på og er opptatt av. Fascinerende!

For en gangs skyld har Asbjørn Ramnefjell en grei atikkel om Tutta hvor han klart viser hvor utfordringen hennes ligger, nemlig puttingen. På det området har hun vært langt unna de beste, og det er forbedringspotensialet er størst. Lengde på slagene, antall fairwaytreff og greentreff er helt i toppen.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Pepper wrote:For en gangs skyld har Asbjørn Ramnefjell en grei atikkel om Tutta hvor han klart viser hvor utfordringen hennes ligger, nemlig puttingen. På det området har hun vært langt unna de beste, og det er forbedringspotensialet er størst. Lengde på slagene, antall fairwaytreff og greentreff er helt i toppen.
Lengde på slagene, antall fairwaytreff og greentreff og/eller putting? Saken er i hvert fall at Tutta i fjor høst var best i verden på å få ballen i hullet på færrest mulig slag, men det er hun ikke nå for tiden.

Til det med å spekulere, om vi som ikke har peiling kan tillate oss det? Vel, hun er da så stor at det er helt naturlig! Da verdens beste langrennløper ikke vant noe i OL, selvsagt hadde folk meninger om han! Hvis en tidligere toppscorer i fotball, hockey etc. plutselig opplever måltørke, selvsagt spekulerer folk om hvorfor. Sånn er det med store idrettsstjerner som folk er interesserte i.

Det er derfor et kompliment til Tutta når noen synser, spekulerer eller stiller spørsmål, enten det er sportsjournalister eller det golfinteresserte publikum. Det bekrefter jo bare at hun har en posisjon hvor folk bryr seg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Pepper »

Selvfølgelig kan man spekulere og tenke sitt, det var heller ikke det jeg kommenterte.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Freud »

Pepper, ingen her har "bastante oppfatninger" om Tutta. Vi tror, og det er riktig som Snowman sier at det skal vi gjøre, vi som er idrettsinteressert og til og med utøver den samme idretten vi har meninger om.
Alle er visstnok enige om at "golf er en mental idrett" og "golfen sitter i hodet". Da er det pussig at når man skriver at den mentale biten trolig er årsaken til f.eks. Tuttas manglende seire i år, så er det gal analyse. Alt det Snowman skriver med de eksemplene han nevner fra ting som skjer i hodet på spilleren, er korrekt observert. Sannsynligvis er det ingen som trener så mye som Tutta av LPGA-spillerne. Og hun har vært med lenger enn noen av dem som nå ligger foran henne på WGR. Det skule tilsi at både erfaring, rutine, teknikk, fysikk, er på topp hos henne. Når hun likevel ikke vinner lenger, så må årsaken søkes andre steder. Og jeg tror altså at det er på det mentale feltet hun svikter i forhold til konkurrentene.
På meg virker hun for innbitt, gravalvorlig, veldig konsentrert, smiler aldri, og har et slagrituale som sannsynligvis funker for henne, men som likevel ser litt unødvendig ut. Hun virker aldri fornøyd!

"The Rise and Fall of Yani Tseng" er det beste eksemplet på at når det mentale svikter, så svikter spillet også. Hun har selv sagt at hun begynte å tenke for mye, og at hun - tross suksessen - likevel ikke var fornøyd med eget spill. Da startet nedturen.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by GunnarBull »

En interessant spørsmål er vel om hun faktisk var bedre før? Såvidt jeg kan se, så er det stort sett nye spillere fra Asia som troner i toppen, mens hennes gamle konkurrenter fortsatt - i det store og hele - er på hennes nivå.

Jeg har ikke undersøkt dette nøye, det er bare en teori. Det finnes kanskje noen statistikkgærninger der ute som kan vurdere dette bedre enn meg?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

GunnarBull wrote:En interessant spørsmål er vel om hun faktisk var bedre før? Såvidt jeg kan se, så er det stort sett nye spillere fra Asia som troner i toppen, mens hennes gamle konkurrenter fortsatt - i det store og hele - er på hennes nivå.

Jeg har ikke undersøkt dette nøye, det er bare en teori. Det finnes kanskje noen statistikkgærninger der ute som kan vurdere dette bedre enn meg?
Interessant problemstilling. Jeg kikket på det, og i gjennomsnittlig slag pr runde på LPGA, var fjoråret hennes beste sesong, men det er blant hennes beste også i år.

2014: 70,119
2013: 69,696
2012: 70,744
2011: 71,066
2010: 70,091
2009: 70,487
2008: 70,956
2007: 70,864
2006: 72,118
2004: 71,592
2003: 71,077

Årets sesong er altså den tredje beste hun har hatt i gjennomsnittlig antall slag pr runde.

Det beste noen har hatt mens Tutta har vært på LPGA, er i 2004 med 68,697 fra Annika Sørenstam. Da var hun ca 1,3 slag foran nestemann pr runde, dvs i snitt over 5 slag pr turnering.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Pepper »

Freud skriver at «Alle er visstnok enige om at "golf er en mental idrett" og "golfen sitter i hodet". Da er det pussig at når man skriver at den mentale biten trolig er årsaken til f.eks. Tuttas manglende seire i år, så er det gal analyse». Jeg vet ikke hvor du har det fra at analysen er gal. For min del er jeg helt enig i utsagnet ditt, særlig når du legger til et «trolig.»

Det jeg skrev var at jeg er fascinert over folk som har bastante oppfatninger om hva som rører seg i hodet til Tutta uten at de kjenner henne eller har tilgang til informasjon fra hennes nære krets. Uttrykk som «at det å bli nr. 1 sitter i bakhodet hele tiden, uansett hva hun selv sier om det» oppfatter jeg som en nokså bastant oppfatning uten forbehold. Så får Snowman og Freud fortsette å være uenig i min oppfatning. Deres uenighet er helt greit for meg og noe jeg lever godt med.

Snowman’s oversikt over snittscore er interessant. For min del er det også interessant å se statistikken fra siste turnering, hvor Tutta endte 16 slag bak vinneren og brukte 17 flere putter enn de to beste.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Freud »

Pepper:Jeg er enig i at jeg ikke burde ha vært så sikker på hva som rører seg i Tuttas hode under spillets gang. Det blir spekulasjoner.
På den annen side er det jo ikke så mange muligheter når man skal gjette på hva som mentalt forstyrrer spillet.
Det kan være misnøye med seg selv (ref. Tseng), ergrelse over at hun ikke er blitt nr.1 - som var det store målet hennes - irritasjon over medspillere, mistrives på akkurat den banen, et ubestemmelig "press" (fra omverdenen eller fra seg selv), forventninger som ikke blir innfridd under runden, og/eller at hun går fortere lei enn før og mister konsentrasjonen. Eller det kan være helt andre bekymringer, fra privatlivet. Jeg nevner det siste, fordi det er en undervurdert og ofte glemt faktor i all idrett.

Tutta er nå nr. 14 på Race to CME Globe (kvinnenes Fedex Cup), nr. 11 på pengelisten, og nr. 6 på scoring-average.
Hun har valgt å stå over ukens turnering i Japan.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Pepper wrote:Det jeg skrev var at jeg er fascinert over folk som har bastante oppfatninger om hva som rører seg i hodet til Tutta uten at de kjenner henne eller har tilgang til informasjon fra hennes nære krets. Uttrykk som «at det å bli nr. 1 sitter i bakhodet hele tiden, uansett hva hun selv sier om det» oppfatter jeg som en nokså bastant oppfatning uten forbehold.
Jeg vet ikke hvor bastant jeg oppfattes, men jeg kan godt vise hva jeg leste som jeg ikke trodde på. Dette i VG for litt over ett år siden:

http://www.vg.no/sport/golf/tutta-naerm ... /10152749/

<...

Suzann Pettersen var ute etter sin fjerde seier for sesongen, og den tredje siden september. Det gikk ikke, men plasseringen hjelper henne i kampen mot Park både på pengelista og verdensrankingen.

- Jeg holder øye med det, men det er ikke akkurat det første jeg tenker på når jeg våkner om morgenen, sier hun.

- Jeg vet at jeg muligens kan passere henne før jul dersom jeg spiller bra mot slutten av året og vinner turneringer. Det er det jeg prøver på, men jeg blir ikke veldig skuffet om jeg ikke greier det.

...>

Hva jeg ikke trodde på? Jeg tror hun tenkte mer på det enn hun ville være ved, og jeg tror også hun ble veldig skuffet over at hun ikke greide det. Men jeg har ikke sett inn i hodet hennes, så jeg vet jo ikke:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by GunnarBull »

Snowman wrote:
GunnarBull wrote:En interessant spørsmål er vel om hun faktisk var bedre før?
Interessant problemstilling. Jeg kikket på det, og i gjennomsnittlig slag pr runde på LPGA, var fjoråret hennes beste sesong, men det er blant hennes beste også i år.

2014: 70,119
2013: 69,696
2012: 70,744
2011: 71,066
2010: 70,091
2009: 70,487
2008: 70,956
2007: 70,864
2006: 72,118
2004: 71,592
2003: 71,077

Årets sesong er altså den tredje beste hun har hatt i gjennomsnittlig antall slag pr runde.
Basert på disse tallene samt andre opplysninger her inne, heller jeg mer til at Suzann ikke underpresterer idetheletatt. Årsaken til at hun ikke vinner, er trolig at det har dukket opp nye spillere med enda større talent og/eller treningsbakgrunn. Puttingen er åpenbart der hun sliter mest, og det er kanskje det vanskeligste å forbedre på hennes nivå.

De flinkeste med putter'n er dritgode!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Pepper »

Snowman, det var ikke dine ytringer jeg hadde i tankene da jeg skrev kommentaren min.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Pepper wrote:Snowman, det var ikke dine ytringer jeg hadde i tankene da jeg skrev kommentaren min.
Den er grei, Pepper, men om så hadde vært, så hadde det ikke gjort noe det heller :) Det har ikke vært noe i denne tråden, verken i den ene eller andre eller tredje retning som er noe overtramp, bare ulike meninger og ulike uttrykksmåter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by kevin »

Statistikken på LPGA er litt mangelfull, skulle gjerne sett mer nedbrytbare tall som PGA touren har i sin statistikk. Spesielt putting kontra GIR er interessant, og ikke minst hvor innspillene ligger i forhold til puttingen.

Det lille jeg har sett av Tutta i år, er at hun faktisk misser endel korte putter.

Men både Park og Lewis scorer i snitt bedre i år enn de gjorde i fjor. Og når Tutta har et litt dårligere snitt enn i fjor, da blir det vanskelig å vinne.

Dette med hvordan vi omtaler henne,blir litt søkt for meg. At hun ikke har vært nr.1 ennå, eller kanskje aldri blir det. Antall majors er selvsagt viktig, men vel så viktig er vel hvor mye penger hun har spilt inn i karrieren. Og om hun ender opp i hall of fame etterhvert. At hun er blant tidenes beste kvinnelige golfere er det liten tvil om.

Hun kan fortsatt vinne mange turneringer, også majors.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Freud »

PÅ tide å løfte frem denne tråden igjen, siden Tutta i dag har avsluttet sin dårligste sesong noensinne på LPGA.
Hva gjør hun nå? Fristet til å legge opp, stifte familie?
Hav kan hun gjøre rent golfmessig for å bli bedre, d.v.s. slå sine konkurrenter? Ny trener, ny teknikk; nei Tutta! Du har alt det som skal til, fra før. Dersom noe i det hele tatt er galt, så sitter det i hodet ditt. Ikke vær så innbitt, slapp mer av og slå "naturlige slag".
Tutta er nå 33 år, og kanskje mett. Mange konkurrenter er eldre, men de aller fleste er mye yngre. Jeg tror faktisk ikke hun klarer å bli så god at hun går forbi disse.
Annika la opp i en alder nær 40 år.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Snowman »

Jeg er helt uenig i at dette er hennes dårligste sesong noen sinne. Som jeg har flagget før her, min viktigste målestokk er hvordan hun gjør det i majors, og der har hun i år 3 stk topp-6-plasseringer, med T2 i British Open som det beste, ett slag fra omspill om tittelen. Hvis man ser på majors, er 2014 hennes fjerde beste sesong, hvor de som er bedre er 2007, 2010 og 2013. Joda, så vant hun jo et par LPGA-turneringer i 2011 og 2012, så det er flere måter å se ting på, men majors er definitivt det viktigste.

Jeg håper veldig at hun fortsetter lenge ennå. Men jeg håper fokuset blir på majors, det å være best mulig forberedt på å vinne en til neste år. Selvsagt kan hun klare det! Heller fokus på dette enn det med rankingplasseringer! Og så er det jo Solheim Cup neste år!
Last edited by Snowman on 24 Nov 2014, 07:56, edited 1 time in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Tutta - hvordan bør det snakkes om henne?

Post by Jumper »

Jeg tror aldri at hun kommer til å gi seg før etter OL i Rio. Får håpe hun får opp humøret og spillegleden, og at hun får lagt inn noe solid trening frem til ny sesong.
Post Reply