Nordea tour og Ecco tour 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Freud »

Eirik Tage Johansen vant en NL-turnering i år. Den er da sidestilt med plassene 30-40 i en major.
På de to siste majors havnet Stenson, Fowler, Furyk, Casey o.a. på disse plassene.
Like gode prestasjoner og spillere?
Temmelig latterlig synes nå jeg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Freud wrote:Eirik Tage Johansen vant en NL-turnering i år. Den er da sidestilt med plassene 30-40 i en major.
På de to siste majors havnet Stenson, Fowler, Furyk, Casey o.a. på disse plassene.
Like gode prestasjoner og spillere?
Temmelig latterlig synes nå jeg.
Mange kritiserer OWGR og Rolex for nettopp dette at førsteplasser på små tour'er gir like mye som anstendige plasseringer på store tour'er. De som mener det, tenker vel at det viktigste er ikke å vinne, men å delta. Men de som har laget rankingen, de har tenkt motsatt. De har tenkt, helt bevisst, at seiere skal premieres høyt.

Stenson ble T40 i The Open, som ga 3,1 poeng, mens Tage ville fått 4 poeng for sin seier i vinter, hvis Nordic hadde kommet med tidligere. Det mener jeg er helt greit.

En seier for en Nordic-spiller, det er suksess og det beste han kan oppnå på sin tour. En T40 for Stenson i The Open, det er derimot å mislykkes ut fra hans nivå og forutsetninger. Og da må det jo være greit at han får dårlig betalt, eller hva? Han får imidlertid mye poeng alle de andre ganger når han lykkes bedre. Her kan du se at Stenson de siste to årene hele 31 ganger har tatt mer enn 4 poeng i en turnering, dvs at han 31 ganger har oppnådd mer enn hva Tage kan få for en seier:

http://www.owgr.com/en/Ranking/PlayerPr ... yerID=5994
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Freud »

Min innvending er at likt antall poeng bør avspeile lik kvalitet på konkurransen og prestasjonen, rent golfmessig.
Jeg er ikke i tvil om at 1.plassen til ETJ på NL er på et lavere nivå golfmessig enn en 35. plass i en major.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Det å vurdere prestasjoner "golfmessig", det er ikke alltid så lett.

Da Tage vant i vinter, endte han på -7, og han var ett slag foran nestemann. Rundescore 74-67-67.

Nå da Stenson ble T40 i The Open, endte han på -5, som var 10 slag bak vinneren. Rundescore 73-70-71-69.

Jeg for min del vet ikke nok om baner og oppsett til å konkludere noe på om det ene eller det andre var best "golfmessig". Men skal man vinne en proffturnering, da gjelder det også på mindre tour'er at man må spille godt den uka. Så det er ikke opplagt at Stenson 10 slag bak vinneren i The Open spilte bedre golf enn Tage gjorde da han vant i Spania. Stenson tapte f.eks. for 4 av feltets 9 amatører.

Grunnen til at Stenson er en verdensstjerne, det er ikke 40.plassene hans, men alle de gangene han har spilt mye bedre enn det han gjorde denne uka.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Jeg satt og regnet litt under nattens baseball-kamp (som favorittlaget Cardinals heldigvis vant). Regnestykkene gikk på hvor Tage og Elias ville vært på OWGR dersom Nordic hadde vært inne tidligere. Dette er hva jeg gjorde:

Først, hva de ville fått av OWGR-poeng i alle Nordic-turneringer der de ble T4 eller bedre. Deretter redusere verdiene ut fra hvor lenge siden turneringene ble spilt, ut fra reduksjonene fra andre turneringer spilt de samme helgene. (Tages seier har fremdeles da 0,913 av opprinnelig verdi, mens den første seieren til Elias er nede i bare rett over halvparten av det opprinnelige.) Så la jeg sammen alt de hadde og delte på 40, som er minimum når det regnes gjennomsnitt. Så gikk jeg inn og så hva dette ville vært av OWGR-plassering i dagens liste, men selvfølgelig uten å ta hensyn til at også mange andre spillere ville fått godskrevet Nordic-plasseringer.

Tage ville hatt 0,125 som OWGR gjennomsnitt, og han ville da vært nr 835 i verden. Elias ville hatt 0,206 og vært nr 649 i verden, men med ham er det verd å nevne en tilleggsopplysning som viser hvor mye gode Nordic-resultater vil kunne bety. Elias sin serie på 1-1-2-2-T4 fra i fjor, hvis verdiene ikke hadde vært redusert pga tiden, ville han hatt 0,35 og på det vært nr 475 i verden.

Hva viser dette? Jo, at svært gode Nordic-resultater det neste året, det vil faktisk kunne føre en norsk herrespiller til OL, dvs hvis noen har ferske gode Nordic-resultater fra 2016 minst på det nivået Elias var på i 2014. Så viktig kan dette bli, hvis noen virkelig leverer godt på Nordic!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Jeg tror de fleste norske proffer driter i om de er nr.1500 eller 400 på verdensrankingen. Hadde det ikke vært for muligheten til å delta i OL, ville rankingen vært uinteressant før de er bedre enn nr.100.

Ronold er eneste norske som har tatt turen til Finland denne uka. Turneringen starter i morgen.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

kevin wrote:Jeg tror de fleste norske proffer driter i om de er nr.1500 eller 400 på verdensrankingen.
Det kan godt hende du har rett. Men jeg håper at de ikke driter i det. Jeg syns generelt at idrettsutøvere, ikke bare i golf, bør bry seg om rankinger, lister og tabeller som sier noe om hvor godt eller dårlig de presterer i idretten sin. Og OWGR er ett blant flere uttrykk for hvor godt en golfer presterer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Gutta jager plass i Europatour turneringen på Himmerland denne uka. 3 plasser spilles det om totalt. Det spilles på Silkeborg Ry, på begge banene. Tage er ferdig for dagen, på -3. Schjølberg har åpnet veldig bra også.

http://eccotour.org/scores/#/competitio ... eaderboard
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Topp-25 nå, der har 21 spillere lilla markering for at de har spilt Ry Kildebjerg, mens bare 4 har grønn markering for Silkeborg. De tre norske som er inne der, har alle spilt det som antakelig da er den letteste banen. Men det kan scores godt på den andre også, der de da skal spille i morgen. Bestemann derfra i dag ligger nå på T3 med -4.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Tage gikk på en kjempesmell på Silkeborg i går. Han gikk på 81 slag og misset cut klart.

Ronold og Johannessen gjør det bra, og har sjanse på en god plassering. Aronsen og Schjølberg klarte også cut.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Birdieplayer »

Kristian og Sondre ligger kun 3 slag bak mulighet for ET, fortsatt tidlig på sisterunden. Muligheter!
Aron er nok for langt bak men samler viktige poeng på rankingen han også.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Jeg har spilt Holtsmark mange ganger, men aldri tenkt over hvordan det er å være der som tilskuer. Tenkte kanskje å ta en tur når Nordic kommer dit neste uke. Noen forslag til hvor man ser bra, helst flere hull samtidig?

F.eks., hvis man setter seg bak green 10, har man da siktlinjer som gjør at man også ser 6 og 18? Burde vel også gå an å sette seg bak til venstre for green 3 og samtidig se bra mot hele hull 4? Hva med til venstre hundre meter fra utslaget på 1, med samtidig utsikt mot 6?

Vil gjerne høre hva dere sier som har kikket på sånne ting når dere har vært der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Kommer nok litt an på hva du har lyst å se. Selv velger jeg ofte å følge en gruppe i noen hull, for så å bytte gruppe eller sette meg ned. Har ikke gått rundt på HM uten køller, er litt usikker på hvor jeg ville vært. Hull 3 er et interessant hull, og man kan få med seg hva som skjer på hull 4 om man velger et bra sted. Hull 6 og 18 kan man få med seg fra området rundt klubbhuset. Evt stå ved greenområdet på hull 5, og få med seg utslagene på hull 6. På kulen langs hull 15 og 16 kan man få god oversikt over begge de hullene. Hull 16 blir nok drivbart for endel og kan skape endel action.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Ja, det er et godt alternativ det med kollen mellom 15 og 16, den muligheten hadde jeg oversett.

De som prøver å drive greenen på 16, de kommer kanskje også til å prøve seg på 4? Så det kan i så fall bli en ekstra mulighet for action også hvis man er der mellom 3 og 4.

4, 11 og 16 er vel de par-4 hvor enkelte kan gå for green, skulle jeg tro(?).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Hull 11 er nok for langt fra backtee og for mye risk. Man slår seg kanskje ned rett foran greenen, området hvor man har 50-60m igjen. Hull 4 blir også langt fra backtee, men om de benytter tees lengre fram kan det bli aktuelt. Men tror heller man legger seg foran og får en kort pitch inn. Evt vind spiller nok inn også, samt bane-setup.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by kevin »

Spillet er i gang på Isaberg i Sverige, denne ukas turnering på Nordea tour.

8 nordmenn er på startstreken. Tage behøver en god turnering for å ikke ramle ut av topp-5 på NL rankingen. Mens Johannessen og Aronsen kan nærme seg med topplasseringer
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Både Tage, KKJ og Aronsen spiller bra i dag, alle på -3 for dagen, etter hhv 12, 15 og 15 hull.

Aronsen hadde et dårlig utgangspunkt etter første dag, så han er nå rett innenfor cutgrensen, mens Tage og KKJ er høyt oppe, akkurat nå på hhv T4 og T7.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

KKJ tapte 4 slag på de 3 siste hullene, etter trippel på 16. og bogey på 17., så han falt kraftig.

Men Tage har fått en birdie til, og han er nå T2 på -6 totalt, med tre hull igjen i dag. Håper han fullfører runden uten feilskjær nå!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Svenske Feldborg-Nielsen fikk like godt bogeys på de to siste hullene, så dermed havnet Tage i ledelsen alene etter to dager, ett slag foran tre mann :) Det var en opptur som gir håp for morgendagen!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nordea tour og Ecco tour 2015

Post by Snowman »

Plasseringer hvor norske herregolfere tar OWGR-poeng, det syns jeg alltid kvalifiserer for hederlig omtale. Så derfor, hederlig omtale til Tage som kommer til å få bokført OWGR-poeng for denne ukas T4 på Nordic.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply