Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

Når man kommer fra andre sporter og begynner med golf, da er det - etter min erfaring - ikke helt unaturlig at man tenker det fortsatt har litt snobbete preg.

TV-sendinger hvor hver spiller har sin caddie, det kan da vel bare være en forklaring bak at den skikken utviklet seg? Det oser overklasse og tjenerskap lang vei hvis man ser for seg hvordan det må ha startet.

Det at sporten i USA er den hviteste av de store proffidrettene, det sier ganske mye om hvilke samfunnslag som har spilt golf i verdens største golfnasjon. Og se også forskjellen på et Sør-Afrikansk fotballag og golferne deres, for å ta et annet eksempel. Jeg kjenner også folk med opprinnelse i henholdsvis Kenya og Marokko, hvor de er gullgrossister i friidrett, men hvor golfbanene er for overklassen og turistene.

Regler for klær som ikke kan motiveres praktisk, for breddeutøvere utenfor konkurranse, hvilke andre sporter har det? Det er et symptom på noe snobbete man snart bør vokse fra.

Ellers er det jo stor forskjell på klubber, men noen steder møter snobbefaktoren deg på parkeringsplassen, i klubbhuset, i restauranten, folka du ser der, ja i det hele tatt.

Konklusjon, jeg syns ikke det er rart at golf av mange oppfattes som mer snobbete enn andre idretter.

Men ... heldigvis er det etter hvert også mange klubber og anlegg hvor alt du ser rundt deg er veldig folkelig og ujålete. Jeg trives godt med det, og irriterer meg aldri over f.eks. jeans og t-skjorter på en golfbane.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by eivaan »

Ja....her kjenner jeg det blir vanskelig å moderere seg....en tanke uenig i mye!!! Ikke at jeg er snobb, men jeg liker lissom golfsjela....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

eivaan wrote:Ja....her kjenner jeg det blir vanskelig å moderere seg....en tanke uenig i mye!!! Ikke at jeg er snobb, men jeg liker lissom golfsjela....
Men hva er golfsjela? En del av gamlegutta mener f.eks. at man ikke bør ha skjegg. Her er en kjent historie om temaet:

" The clash of classic and modern styles is exemplified by a meeting between David Duval and Arnold Palmer at St. Andrews during a British Open. Duval was wearing a goatee when Palmer told him that facial hair and golf didn’t mix."

Det hører for øvrig med til historien at Palmer klappet igjen da noen gjorde ham oppmerksomme på noen bilder i klubbhuset, av 18-tallsgolferne Old Tom Morris, Young Tom Morris og Willie Park, for der var det både barter og skjegg, gitt! Men i Palmers generasjon golfere hadde det blitt regnet for upassende.

Fremdeles har de regler for tour'er og klubber i USA hvor det heter at: "Players shall present a neat appearance in both clothing and personal grooming." Dette siste med "personal grooming" kan håndheves ikke bare for evt. kroppslukt og dårlig ånde, men også for skjegg og evt. langt hår, dersom turneringsleder eller klubb mener det er drøyere enn slik de forstår golfsjela.

En jeg kjenner som bodde noen år i Houston Texas, opplevde en gang at en makker ble nektet start pga. et skjegg av typen Egil Hegerberg. Den type skjegg var nemlig over grensen for hva klubben ville tillate ute på sin bane.

Tror vel heldigvis ingen klubber i Norge ville nektet start for noen som ser hippie eller punker ut på hue, bare de følger kleskoden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

Tror ikke du får mange golfere med deg på at golfen er snobbete. Sånn sett blir dette feil forum. Golfere er stort sett ikke opptatt av å snakke ned sin egen sport.

De tilfellene du nevner, er ekstremtilfeller. Flere av spillerne på de største tourene, har skjegg, masse skjegg.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by TomShanks »

Jeg har aldri syntes golf er snobbesport - helt til jeg flyttet til Oslo for syv år siden. Folkesport i hele Norge, men snobbesport i Oslo (med noen få unntak)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

er det for få mørkhudede eller for få med skjegg? Hva er det som gjør golf snobbete i Oslo?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by GunnarBull »

eivaan wrote:Ikke at jeg er snobb, men jeg liker lissom golfsjela....
Jeg føler at de som henger seg opp i klær og snobberi mangler forståelsen av akkurat det du kaller for golfsjela.

Litt av poenget med å sette visse krav til bekledning er ikke å fryse ut men faktisk det motsatte - at man skal føle seg inkludert. For meg er golf ikke bare en hobby men også en livsstil.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by TomShanks »

kevin wrote:er det for få mørkhudede eller for få med skjegg? Hva er det som gjør golf snobbete i Oslo?
Ikke noe med det å gjøre. Ski er folkesport, ser ikke så mange mørkhudete i sporet heller.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

Nettopp, det var poenget. Men hva er det som er snobbete i oslo da?
Duffshanky
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 16 Nov 2014, 23:33
Hjemmeklubb: Hauger
Location: Oslo

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Duffshanky »

Her i Norge er det mitt inntrykk at snobbe-stempelet har bleknet kraftig på de 20 årene siden jeg startet å spille. Ble den gang ofte møtt med den type holdninger fra folk som ikke spilte, men heldigvis svært sjelden nå til dags. Utbredelsen av golf gjennom et stort antall nye klubber/baner over hele landet av varierende størrelse og standard har nok hatt sitt å si her.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

kevin wrote:Nettopp, det var poenget. Men hva er det som er snobbete i oslo da?
Det er store forskjeller på hvordan stil og atmosfære oppleves fra klubb til klubb, helt fra bilene på parkeringsplassen, til hvordan folk snakker, til klesstil og framtoning. Dette er akkurat som du merker forskjell nesten fra første stund mellom ulike restauranter og hoteller, hvor du noen steder straks føler at dette er et sted for de pengesterke og andre steder et mer folkelig sted for hvermannsen.

Jeg skal ikke rangere på noen skala de 18-hullsbanene som ligger nærmest meg, men de 7 nærmeste fra der jeg bor er Asker, Kjekstad, Holtsmark, Drammen, Haga, Bærum og Oslo. Jeg spiller alle de stedene, føler meg velkommen og syns det er hyggelig, men det er ganske store forskjeller på hva slags sted man føler man besøker. Et par av de nevnte klubbene har ganske høy "Heisann Montebello"-faktor, mens et par andre er veldig langt unna.

Så det er forskjeller, ja...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

Er det riktig å si at golf er snobbete hvis det er unntakene vi snaķker om? Blir litt som å si at norges befolkning er rasistisk, fordi et veldig lite mindretall er rasister.

Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by GunnarBull »

kevin wrote:Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
Synes dette er et viktig poeng. Veldig lett å stemple folk man ikke kjenner som snobbete på grunn av ytre ting, jeg gjør det ofte selv også.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

kevin wrote:Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
Det varierer!

Fin bil og fine klær, det betyr ikke at man er snobbete, hvis man har kjøpt det ut fra estetisk sans eller en type fascinasjon for produktet. Da er det for å ha glede av det uten at det betyr noe for hvordan man ser på andre. Helt greit, enig i det!

Men fin bil og fine klær kjøpt som en sosial markør av at man tilhører de økonomisk bedrestilte, det er snobbete i mine øyne. For da har det sammenheng med hvordan man ser seg selv når det gjelder tilhørighet, hevet over mange andre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by GunnarBull »

Snowman wrote:
kevin wrote:Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
Det varierer!

Fin bil og fine klær, det betyr ikke at man er snobbete, hvis man har kjøpt det ut fra estetisk sans eller en type fascinasjon for produktet. Da er det for å ha glede av det uten at det betyr noe for hvordan man ser på andre. Helt greit, enig i det!

Men fin bil og fine klær kjøpt som en sosial markør av at man tilhører de økonomisk bedrestilte, det er snobbete i mine øyne. For da har det sammenheng med hvordan man ser seg selv når det gjelder tilhørighet, hevet over mange andre.
Skjønner absolutt poenget ditt. Men jeg synes det blir for enkelt. Hvordan kan du vite årsaken til at folk kjøper fin bil og fine klær? Tror det kan være greit å spørre seg selv også. Hvorfor synes jeg han/hun er en snobb? Hvorfor bryr jeg meg egentlig i det hele tatt?

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke på dine vegne, men for meg dreier det meste seg egentlig om... meg.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

Snowman wrote:
kevin wrote:Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
Det varierer!

Fin bil og fine klær, det betyr ikke at man er snobbete, hvis man har kjøpt det ut fra estetisk sans eller en type fascinasjon for produktet. Da er det for å ha glede av det uten at det betyr noe for hvordan man ser på andre. Helt greit, enig i det!

Men fin bil og fine klær kjøpt som en sosial markør av at man tilhører de økonomisk bedrestilte, det er snobbete i mine øyne. For da har det sammenheng med hvordan man ser seg selv når det gjelder tilhørighet, hevet over mange andre.
Og det er mer vanlig blant golfere enn andre?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

kevin wrote:
Snowman wrote:
kevin wrote:Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær.
Det varierer!

Fin bil og fine klær, det betyr ikke at man er snobbete, hvis man har kjøpt det ut fra estetisk sans eller en type fascinasjon for produktet. Da er det for å ha glede av det uten at det betyr noe for hvordan man ser på andre. Helt greit, enig i det!

Men fin bil og fine klær kjøpt som en sosial markør av at man tilhører de økonomisk bedrestilte, det er snobbete i mine øyne. For da har det sammenheng med hvordan man ser seg selv når det gjelder tilhørighet, hevet over mange andre.
Og det er mer vanlig blant golfere enn andre?
Det du siterer fra meg der, handler ikke spesielt om golfere. Det var et svar til at "Man er ikke snobbete fordi om man har litt finere bil eller klær." Poenget var at det kan det hende man er, men ikke nødvendigvis.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Yorkie »

Altså, jakt er noe mange driver med rundt om kring. Kryper rundt med hagla i lyngen og smeller løs på alt som rører på seg og rein og rype faller som fluer i alle retninger.
Når Stein Erik tar fri fra skjortesnippbestillinger og tar seg en tur til Carl Otto for å smelle noen elg eller ett par kaniner tror jeg tonen, antrekket, bilene, lommelerka og bespisningen i jakthytten er noe anderles enn når Knut og Tore fra Engerdal jaktlag slenger hagla på ryggen for fylle fryseren for vintern med villsau, rein og en og annen bjønn.

Er jakt snobbete?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by Snowman »

Jakt er ikke snobbete. Golf er heller ikke snobbete. Men jaktmiljøer og rammen rundt enkelte typer jakt kan være snobbete, akkurat som golfmiljøer og rammen rundt golf kan være snobbete - noen steder.

Jakt, gå tilbake i historien så langt du vil. Da er det et hav i avstand mellom jakt for å overleve, for matens skyld, og adelens og kongeliges jakt som hobby, ofte med store grupper av tjenere og bærere. Slik er det også veldig stor forskjell på rammer rundt golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fortjent eller ufortjent snobbestempel?

Post by kevin »

Golf er heller ikke snobbete
Er jo det jeg har prøvd å si hele tiden...
Post Reply