Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Snowman »

Se denne lista, kåring av Sveriges 150 beste idrettsutøvere gjennom tidene:

http://www.dn.se/sport/150-framsta-sven ... m-tiderna/

Annika på 4.plass ser jo flott ut, men hva fikk svensk herregolf? Stenson nede på 82.plass!!!

I Norge klager man på at Børsheim blir for lite verdsatt for å kvale til ET. Hva skal svensk golf da si, med sitt antall Ryder Cup-spillere og særlig Stensons meritter? Stenson er altså f.eks to plasser bak skihopperen Jan Bokløv!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Freud »

Ikke så overraskende når man vet at det er sportssjefer i Dagens Nyheter som har kåret disse. Tipper at ingen av dem spiller golf, eller er interessert i sporten. Da blir det gjerne slik. Både Stenson og hans forgjengere burde vært mye høyere opp. Golf er en verdensidrett. Annika er med p.g.a. kjendisfaktoren.
Helt sprøtt at Zlatan tar 2.plassen. En utøver i en lagidrett kan ikke sammenlignes med individuell idrett. Der er man helt overlatt til seg selv og ens egne prestasjoner, mens i f.eks. fotball er ens eget spill avhengig av andres, både med - og motspillere.
Jeg synes i det hele tatt at Zlatan er overvurdert som fotballspiller.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Ikke så overraskende når man vet at det er sportssjefer i Dagens Nyheter som har kåret disse. Tipper at ingen av dem spiller golf, eller er interessert i sporten. Da blir det gjerne slik. Både Stenson og hans forgjengere burde vært mye høyere opp. Golf er en verdensidrett. Annika er med p.g.a. kjendisfaktoren.
Helt sprøtt at Zlatan tar 2.plassen. En utøver i en lagidrett kan ikke sammenlignes med individuell idrett. Der er man helt overlatt til seg selv og ens egne prestasjoner, mens i f.eks. fotball er ens eget spill avhengig av andres, både med - og motspillere.
Jeg synes i det hele tatt at Zlatan er overvurdert som fotballspiller.
Enig med deg i første avsnitt, Freud. Men svenskene er - og det har overrasket meg før - generelt lite positive til golf, på tross av at det er såpass utbredt.

Når det gjelder din påstand om fotball sliter jeg derimot litt. Mener du at en lagspiller aldri kan verdsettes like høyt som en som individuell idrettsutøver?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Freud »

Til ditt siste spørsmål Bull. Ja, rent generelt, men med forbehold om kvaliteten.

Min norske liste over de 10 beste idrettsutøvere gjennom tidene er slik, i vilkårlig rekkefølge, da jeg ikke klarer på stående fot å rangere dem (kriterium: prestert på topp internasjonalt over en viss periode, ikke bare enkeltstående resultat):
Sonja Henie
Andreas Thorkildsen
Marit Bjørgen
Bjørn Dæhlie
Birger Ruud
Knut Holmann
Olav Tufte
Bjørn Wirkola
Hjalmar Andersen
Johan Koss

Vebjørn Rodahl har etter min mening stått for den beste norske idrettsprestasjon noensinne, men det er liksom bare den.

Artig å høre om andres mening her. Jeg har sikkert glemt noen.


Vebjørn Rodahl
Duffshanky
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 16 Nov 2014, 23:33
Hjemmeklubb: Hauger
Location: Oslo

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Duffshanky »

Stenson rangert lavere enn Bokløv sier vel det meste. Riktignok fant Bokløv opp V-stilen og vant V-cupen i 1988/89 (5 seire), men ut fra hva Stenson har prestert over mange år og ikke minst 2013-sesongen blir det litt tullete. Jesper Parnevik (8 seire på ET og PGA Tour) og Robert Karlsson (vinner av ET OoM 2008 og 8 seire på ET) er ikke engang nevnt blant de 150. Men Sverige er vel litt som Norge; du må helst ha to planker på beina for å bli lagt merke til.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by eivaan »

Andreas Thorkildsen...æ ler mæ i hjel....hvor er Bjørndalen, Kjus...Aamodt...Dahle Oen...Waitz...Lund Svindal...Nordthug....Hushovd....Solskjær...Tutta...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Freud »

Siden vi skrudde av "Grevinnen og hovmesteren" tok jeg en titt her.
Som ventet skaper rangeringer debatt og hånlige kommentarer.
Thorkildsen er soleklar blant top10, med 2 OL-gull, VM og EM.
Bjørndalen glemte jeg i farten, og han må med. Tar ut Birger Ruud. Aamodt må med. Tutta også. Koss og Henie ryker da ut.

De andre har ikke noe på top10 å gjøre, etter min mening. Skal listen utvides til top50 eller 100, så hører de med.

Her er det like mange meninger som debattanter.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golf overraskende lavt vurdert i Sverige

Post by Snowman »

Jeg tror nok at det som rammer svenske herregolfere i sånne kåringer, er mangelen som ligger i at ingen av dem har vunnet majors. Det er liksom majors som er golfens VM-titler, og fire pr år, da er det faktisk rart at aldri noen svenske har vunnet. Redaktører etc som sammenligner med andre idretter, legger seg nok ikke flate for "vanlige" seire på ET og PGA, siden det er så mange av dem, det er nok forklaringen(?).

Ellers var visst Sveriges sureste etter at lista kom ut, bordtennisspilleren Mikael Appelgren på 85.plass, dvs tre bak Stenson. Appelgren mener han er grovt undervurdert, for han har jo div VM-titler i det som visstnok er verdens nest største idrett i antall utøvere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply