LPGA/Symetra 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Freud »

Jeg har her ved flere anledninger skrevet at Tutta ødelegger et godt turneringsresultat (inkl. seier) ved en elendig start. Hvorfor det er slik - og om det er en slags systematikk i dette - vet vel ingen. Personlig tror jeg det er nerver og eget forventningspress. Det slår sterkest ut på 1.runden.
Nå ligger hun allerede 7 slag bak lederen, og med bl.a. ti koreanere foran seg.
Lewis og Ko stiller ikke.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Snowman »

Det er INGEN systematikk i at Tutta leverer dårligst i førsterundene sine. Jeg sjekket LPGA-resultatene hennes fra 2014 og 2015 ved å smekke dem inn i et regneark, og dette er det jeg fant:

Hun spilte totalt 112 runder, med 7886 slag, et snitt på 70,4 slag pr runde.

Hun spilte 30 førsterunder, med et snitt på 70,4 slag pr runde.
Hun spilte 30 andrerunder, med et snitt på 69,9 slag pr runde.
Hun spilte 27 tredjerunder, med et snitt på 70,3 slag pr runde.
Hun spilte 25 fjerderunder, med et snitt på 71,2 slag pr runde.

Snittet hennes på førsterundene er altså det samme som snittet totalt. Tredjerundene er også praktisk talt på snittet. Hvis det er noe som er å bemerke, så må det i såfall være at andrerundene gjennomsnittlig er hennes beste og fjerderundene hennes svakeste. Men det siste kan kanskje forklares ut fra at det vel ofte er vanskeligst flaggplaseringer på søndager(?).

Jeg vil tro den statistiske hovedkonklusjonen må bli at det stort sett er helt tilfeldig hvilke turneringsdager hun leverer sine beste og dårligste runder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

Typisk Tutta å slå tilbake i 2.runden. -3 og avanserer til T16. Men er 7 slag bak lederen

For Westrup på Symetra tour ble det +1 første dagen, og T47.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Freud »

Fin statistikk, Snowman, men ubrukelig vedr. mitt poeng. Det er at Tutta havner for langt bak de beste på 1.runden, og derfor får et nesten umulig forsprang å hente inn.
Vi vet jo at hun vanligvis spiller seg oppover på listen, men seier kan hun som oftest glemme fordi hun er for langt bak etter første dag.

Poenget er scoren i forhold til konkurrentene, ikke at 1. runden er spesielt dårlig i seg selv.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Snowman »

Westrup trenger gode resultater for å nærme seg kampen om Norges andre OL-plass, siden særlig Skarpnord og Daffinrud nå gjør det så bra. Dagens 68-runde var jo da et veldig oppløftende tegn, hvor hun klatrer kraftig på leaderboarden. Nå gjelder det å bygge videre på det lørdag og søndag, så det blir et turneringsresultat helt i toppen.

Hadde vært kjempegøy hvis hele gjengen av damespillere bak Tutta inspirerer hverandre til sportslig fremgang.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Freud »

Tidligere i år var det sagt at Engzelius skulle begynne på Symetra igjen i april.
Noen som vet hva som skjer?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

Tutta har trukket seg fra videre spill pga skulderskade.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Pepper »

Det var synd for Tutta! Håper ikke det blir langvarig fravær.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Snowman »

Westrup lå fremdeles på par for dagen etter 11 spilte hull, men så kom det dessverre en bogey på 12. fulgt av en dobbel på 13. Synd! Var absolutt oppe og luktet på teten denne helgen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Snowman »

Skikkelig sprekk på Westrup! Hun brukte 80 slag på sisterunden, nest dårligste runde i feltet, falt fra T6 til T32. Dermed var hun ikke i nærheten av å svare på de gode prestasjonene Skarpnord og Daffinrud har levert i år. Hun spilte front-9 på par, så sprekken kom i form av 44 slag på back-9, etter å ha hatt sterke 35-34-35 på samme sløyfe de tre første rundene. Vi får se om det kommer noen forklaring type skade eller noe.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Snowman »

Det ser heldigvis ut som Tutta allerede er klar igjen.

Står i ball 12 i turneringen som starter i morgen, sammen med Cristie Kerr og I.K. Kim.

http://www.lpga.com/tournaments/swingin ... c/pairings
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

Tutta skrev nettopp:
"After consulting with my team of doctors and physical therapist I've been recommended to take another week off. As much as it saddens me miss this week, I need to get healthy so I can compete at the highest level."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

Westrup spiller Symetra tour i Sarasota fra i dag. Hun går snart ut.

Engzelius gjør comeback etter skade 7.mai.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Freud »

ME uttalte primo mars: "Jeg satser på å stille opp i Symetra Tour sin femte turnering for sesongen, som spilles i uke 17 (24.- 26. april). Jeg må selvfølgelig ta fortløpende avveininger, men slik ting ser ut nå er dette i mine øyne veldig realistisk."
Da har skaden tatt lengre tid å utbedre enn først antatt, siden come-backet er utsatt to uker.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Eaglespree »

En av årets to største turneringer på Symetra Tour til helgen. Går over fire runder, mot normalt tre.

Westrup ser ut til å ha prikket inn formen med topp 10 plassering sist gang, så vi får håpe hun ikke slipper foten av gasspedalen.

Engzelius debuterer etter skade og er etter sigende skadefri for første gang siden sept/okt 2014. Blir spennende å se hvordan formen er, men at hun droppet forrige turnering tyder vel ikke på en Marita i toppform akkurat. Vi får håpe det beste.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Eaglespree »

Forventet at det skulle bli Westrup som frontet flagget i USA denne helgen.
Det får vi fortsatt håpe hun gjør, men Maritas førsterunde er jo intet mindre en sjokkerende bra!
Jenta har knapt svingt en golfkølle på ett halvt år, og ligger nå T1 med bogeyfri (-3 )etter 10 spilte hull.
Meget sterkt og morro! Norsk damegolf tar jo helt av om dagen :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

jinxed :(
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Eaglespree »

kevin wrote:jinxed :(
Mulig det, men jeg tror nå ikke på slikt :)
ME kom seg inn på +1 med ca 22 fra formiddagsgruppen foran seg. 4 fugler og et harry juletre på backnine.
Bedre enn ventet synes nå jeg, men +4 på siste 8 er jo en real kollaps. Vi får håpe det ikke er skaden.
Vi får stole på at Westrup leverer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by kevin »

Begge jentene er på delt 29.plass før 3.runden. Får håpe de avanserer endel i dagh
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA/Symetra 2015

Post by Eaglespree »

+4 idag og T40 på både Engzelius og Westrup.
En dag igjen, men det blir ingen Norsk topplassering i USA denne helgen.

Vi får sette vår lit til vår "nye golfstjerne" i Kina. Blir veldig spennende imorgen, veldig veldig gøy med Mariannes oppsving! Unner henne virkelig det!

Ellers også veldig hyggelig å se at Engzelius ikke er helt ute av det. Jeg hadde trodd det skulle gå langt verre.
Det lover godt for fortsettelsen, og jeg tipper vi får se noen topplasseringer fra den kanten i sommer/høst.
Post Reply