Hvor er alle de unge?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Hvor er alle de unge?

Post by Rotten »

Jeg undres over hvor alle de unge spillerne er. Hvertfall nå om vinteren. Virker som om rekruttering til golf er særs liten. Dersom vi noen gang skal kunne fostre toppsillere, utenom en og annen hvert 20. år, er det en selvfølge at unge starter med sporten og trener jevnlig.

Jeg er jevnlig innom Fornebu på vinteren og av og til ToppGolf. Dessverre skuffende syn med tanke på unge spillere. På Fornebu er det riktignok av og til en gjeng med "juniorer" og noen fra NTG, men i mindretall. Sist jeg var på Fornebu var minst 95% godt voksne (les gamle) menn og damer med hver sin særegne teknikk.
Var innom en kjapp tur på ToppGolf i går, der har de jo ikke "range", men mulighet for å putte, slå ball i nett samt 10-12 simulatorer. Status var følgende: God besøk. Så kjapt hvem som spilte på simulator, bare "guttegjenger" på 50-60+. På puttegreenen var det ingen. En eldre mann som chippet i en bøtte v. utslagsnettene samt en litt yngre (den yngste? Var ca 30 - 35 eller noe) som slo fulle slag. Thats it! Var riktignok vinterferie...

Så til poenget.
Det er tipp topp at folk koser seg med golf og at dette er en sosial fin sport. Men jeg savner alle de unge/barna/ungdommen. Hvor er de? Hvorfor har ikke flere voksne med seg barn? Og ikke minst, hva må til for å få til dette?
Min første tanke er at golfen må på en eller annen måte bli mer familievennlig...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Hvor er alle de unge?

Post by foffeey »

Ta deg en tur til Espern på Hamar eller Elverum golfsenter, så ser du et par 24-åringer med siktene satt mot Champions Tour i 2040! [THUMBS UP SIGN]
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by kevin »

Jeg håper og tror at de som vil noe med golfen sin, er et eller annet sted og trener.

Men er helt enig, golfen består stort sett av "gamle gubber" og veldig få unge. Det ser man på banene, på treningsfeltene, i hallene, på simulator osv.

Det har vel hendt at jeg har sett fedre ha med seg sønnene sine for å spille på simulator, men det hører nok til sjeldenhetene.

Kanskje disse golfhallene behøver å fornye seg litt?
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Hvor er alle de unge?

Post by goffy »

Det blir kanskje i overkant dyrt å spille simulator for disse håpefulle i lengden?
Skal du trene hver dag på range og eller spille sim blir du raskt fattig uten en eller annen avtale.
Så lenge du ikke har Reitan i navnet da... :P
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Rotten »

Gode poenger her. Men jeg har dessverre inntrykket av lignende mønster på sommeren både på range og bane. Ikke så uttalt, men likevel.
Jeg synes golf faktisk til tider kan være barne-ekskluderende.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Snowman »

Dette er til kjernen av problemet til NGF hvis man vil bli tatt på alvor som "vanlig" idrett, nemlig alderssammensetningen av medlemsmassen og hva det er å ha golf som idrett. Det går inn i flere større diskusjoner hvor NGF underkommuniserer hvor svak norsk golf er som barne-, ungdoms-, konkurranse- og eliteidrett.

NGF vil helst snakke om hvor mange medlemskap de har. Da kan de slå i bordet med godt over 10.000 barn og unge under 20 år som spiller golf. Men det de ikke snakker høyt om, det er at bare ca 500 av disse har golf som konkurranseidrett, dvs. under 5% er aktive i vanlig idrettslig forstand. 95% av barn og unge som er medlem i golfklubbene, er påheng til voksne hobbyspillere, og vanligvis mindre aktive enn de foreldrene som har meldt dem inn.

Muligens for ikke å ødelegge mulighetene sine ytterligere for offentlige midler, går NGF musestille i dørene om hva slags medlemmer man ikke har, dvs. hvor katastrofalt svake man er på rekruttering i aldersbestemt. Bare noen ganske få golfklubber har noe fungerende juniormiljø, men det ser man sjelden problematisert.

Mange offentlige støtteordninger er rettet inn mot barne- og ungdomsarbeid, herunder barne- og ungdomsidrett. Istedenfor å ta utfordringen med å gjøre norsk golf fortjent til den type penger gjennom å rekruttere mye bedre blant de yngste, kjører man heller en annen strategi. Men prøver i stedet å få støtte ut fra medlemsskap, uavhengig av alder, og mener at golf bør få penger for sine voksne medlemmer like gjerne som andre idretter får til barn og unge.

Min mening om det? At NGF vil at vi voksne skal få rappe sukkertøy fra unga!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by TomShanks »

Gode poenger Snowman. Er imidlertid ikke enige i deg at NGF forsøker å legge lokk på dette med 500 juniorer i turnering. Jeg husker å ha lest minst tre artikler på Norsk Golf hvor dette har blitt tatt opp, bl.a. med uttalelse fra Niklas Diethelm om at "500 er et latterlig lavt antall, dette må tidobles". Eller noe i den duren!

Men enig i det du sier om å rappe godteri fra småbarn. Føles litt som omvent Robin Hood-politikk.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Snowman »

God nyansering, Tom, for jeg søkte på Norsk Golf og fant i hvert fall den uttalelsen fra Niklas Diethelm, i en artikkel fra november 2013.

Men likevel, etterlatt inntrykk hos meg, er at NGF ofte argumenterer for å få full uttelling i støtte og kred ut fra medlemstallet. Da teller de med en hel masse folk som har minimal aktivitet. Og rekrutteringen til golf, den er veldig rettet mot voksne hobbyspillere. Ikke noe galt i seg selv i å rekruttere godt voksne, men det er ikke det som kan være det viktigste vil man vil utvikle seg som konkurranse- og eliteidrett.

Det er litt kleint å lese så mange steder at man først og fremst har sine idrettslige verdier i et folkehelseperspektiv, som trim for eldre, som lever litt lenger fordi vi rusler litt rundt uten en gang å bli svette.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by kevin »

Er enig i at NGF kan gjøre mye mer når det gjelder rekruttering av barn og unge. Men her må klubber og andre aktører også ta et større ansvar. Det er mange klubber som ikke retter sin virksomhet mot denne målgruppen i det hele tatt. Informasjon på hjemmesider er nærmest fraværende, bruk av sosiale medier er et ikke-tema, og det virker ikke som man er opptatt av rekruttering i det hele og det store.

Jeg tror veldig mange klubber ser på det store frafallet nå og ser på muligheter for å kunne beholde flere av de som faller fra, fremfor å jobbe med nyrekruttering. Enklere og billigere på kort sikt.

Vinterferien burde vært en perfekt mulighet til å arrangere en barne/ungdomsgreie i diverse golfhaller. Selv om man konkurrerer med mange andre aktiviteter
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Snowman »

kevin wrote:Er enig i at NGF kan gjøre mye mer når det gjelder rekruttering av barn og unge. Men her må klubber og andre aktører også ta et større ansvar.
Helt enig! NGF bør lage ide-pakker, undervisningsmateriell og sørge for arenaer for kompetanseoppbygging og erfaringsutveksling mellom klubber. Men så stopper det som er et naturlig forbundsansvar. Derfra er det klubbene som må stå for gjennomføringen, ved å ta i bruk de oppleggene og modellene de får til sin disposisjon.

Jeg er veldig spent på langtidseffekten av det Mørk GK gjør, med å gi gratis VTG-kurs til alle kommunens 5.klassinger. Det tiltaket bør mange være nysgjerrige på hva det kommer ut av.

I hockeyforbundet arranger de hvert år et ungdomslederseminar, hvor de fleste klubbene i landet kommer, og der forteller de om erfaringene fra ting som prøves ut rundt omkring. Og endringer i regler og opplegg drøftes mellom forbundet og klubbenes ungdomsledere før de går videre til evt. styre- eller tingbehandling. Jeg har vært på mange av de seminarene, og det kan være mye diskusjon og uenighet, men det er et boblende engasjement fra ledere og trenere som virkelig har stor motivasjon for å utvikle barne- og ungdomshockey.

Men igjen, deretter er det klubbene som må gjennomføre selv!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Hvor er alle de unge?

Post by smedhaug »

Jeg er født og oppvokst på karmøy, innenfor 1 time kjøring her er det 4 golfklubber. I løpet av hele min oppvekst som har innvolvert idretter av diverse slag kan jeg aldri huske å ha fått vite noe om golf, verken juniorgolf eller annet. Jeg var faktisk også litt interessert i å ta det opp når jeg var 15-16 men det var liksom ikke noe informasjon om det.

Jeg tror som mange andre her har påpekt at mangelen på ungdom på banen blir et slags selvoppfølgende profeti. Da det er få unge som spiller er det også få unge som får prøvd å være med en kompis og spille litt. Dette fører igjen til at de få unge som kommer og prøver seg ikke finner jevnaldrende å spille med (det ER veldig hyggelig å spille med folk på 40/50+++, men å være med jevnaldrende er viktig for å få folk til å være villige til å bli). Jeg begynte selv med golf som 25-åring for 2 år siden, og mangelen på jevnaldrende gjorde at jeg gikk en del alene i starten. Dette er nok et mye større problem for tenåringene. Det skal riktignok sies at jeg ble mottat svært bra av den eldre garde.

Tross dette, det er på Nordvegen golf nå juniortreninger samt at jeg tror Karmøy golfklubb kjører fellestreninger for alle på torsdager. Sveio Golfklubb mener jeg på drar inn skoleklasser noe som er et flott tiltak! Er usikker på hva som skjer i Haugesund golfklubb da jeg ikke kjenner folk som spiller der fast. Håper disse fortsetter det gode arbeidet og utvider i så stor grad som mulig! Ungdommen trengs om golf skal fungere som idrett i det ganske land!
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Mathias »

Hva med å la de yngste spille gratis på visse tider, kjøp inn en haug med sett som de kan spille med uten å betale, la det bli lavterskel å begynne med golf. Så skal du se de blir betalende spillere når de vokser opp og begynner å tjene penger.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Birnando »

For å sitere min 9 årige datter etter en runde på en av mine hjemmebaner;
Er det bare pensjonister som spiller dette spillet, Pappa?

Når banene renner over av senior-spillere med utstrakt kosebehov i frisklufta med vennene sine seint og tidlig blir det ikke lett å drive rekruttering til golf som sport.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by kevin »

Jeg holder med, og tror nok at noen klubber har bra tilbud til barn og unge. Men de aller fleste suger i markedsføring av tilbudene sine.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Snowman »

Mathias wrote:Hva med å la de yngste spille gratis på visse tider, kjøp inn en haug med sett som de kan spille med uten å betale, la det bli lavterskel å begynne med golf. Så skal du se de blir betalende spillere når de vokser opp og begynner å tjene penger.
... og da er det vel et viktig poeng at de spiller med hverandre, sånn at kameratskapet med jevnaldrende kommer samtidig. Det gjelder at de ikke bare blir en og en inn i flighter med foreldre og andre voksne.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: Hvor er alle de unge?

Post by ichjazz »

Når banen åpner i år skal jeg ta med et av barnebarna (9år) på golfbanen. Prøvde litt i fjor. Men en må jo finne balansen
mellom lek og trening. Er det noen her som har gjort seg noen tanker rundt dette.??
Terping på grep, oppstilling o.s.v. kan fort bli kjedelig i begynnelsen.
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Birnando »

ichjazz wrote:Når banen åpner i år skal jeg ta med et av barnebarna (9år) på golfbanen. Prøvde litt i fjor. Men en må jo finne balansen
mellom lek og trening. Er det noen her som har gjort seg noen tanker rundt dette.??
Terping på grep, oppstilling o.s.v. kan fort bli kjedelig i begynnelsen.
jeg introduserte mine til golfen for to år siden.
De er nå 9 og 13.
Vi har aldri stresset teknikk og trening med de.
De slår som de vil, og er med når lysten er der.
De elsker å pile rundt på treningsbanen på Hauger, samt å trene putter for seg selv mens vi voksne spiller på hovedbanen
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor er alle de unge?

Post by Lawinth »

Hadde med sønnen min på Toppgolf i dag. (Vinterferie her hos oss nå) Brant nær 800,- med to vafler og en kaffe + to timer simulator.
Skulle gjerne gjort dette hver uke eller oftere, men å brenne tre lapper i måneden på dette synes jeg er i overkant.
Fleipa ved booking at en voksen og en jr. gir vel en god pris. Svaret var selvskrevet og halv pris for jr. er kun for golfklubbenes interesse, for å hjelpe til rekruttering.
De som driver en simulator eller flere har ikke 1000 medlemmer som kan være med å dele potten for fremtidige betalende spillere.
Tenker de burde sette av noen timer hver dag til halv pris ved en jr. i flighten, eller i 25% for en og 50% for 2 eller flere. Kanskje ville de oppdage at de tjente mer penger på et sånt tiltak :?:

Så lenge gubbesamveldet fungerer og gir få ikke inntektsgivende timer vil nok aldri driverne av simulatorgolf gi noe de ikke må.
Først når gubbene dør ut blir de tvunget til å tenke mer i tråd med klubbene som på sitt vis subsidierer og favoriserer de unge, for å skape nye varige betalende spillere.
Klubbene er vel oss alle det, og mange av oss har barn eller barnebarn som vi ønsker å ha med og vise hvor flott aktivitet er. Dermed er det en grei sak å holde halv pris for jr. når mer en halvparten av alle medlemmer ønsker flere unge velkommen i klubben.

Tror faktisk at golf i Norge minner meg litt for mye om den gode gamle dugnadsånden, som er i ferd med å dø :(
Entusiastene jobber mye i motvind og de andre som bare elsker å spille golf lar det skure og gå som det pleier :)
Post Reply