Hyggelig at noen husker de råd jeg har gitt, men de er ikke "ut-tømmene" på noe vis, det var en ren teknisk greie.
Når du tar laver grep, la oss si 1 tomme, så gir det akkurat den samme "feel av vekt fra hodet" som om du rent faktisk hadde kappet driveren 1 tomme kortere, så føles det helt OK, kapp av, og på med nytt grip, no worries.
Swing vekt som vi ofte hefter oss opp i er en kvasi variant av MOI, og den er ikke riktig, så om noen tror at D2 i et 6 jern og D2 i en driver er det samme har man latt seg bedra på samme vis som en SW scale lar seg manipulere av en grip vekt opp eller ned.
Når vi måler resultatet som MOI eller faktisk motstand oppdager vi at...SW scalen er blind og dum, og vi som bruker den det samme. Utallige tester med både MOI og SW har lært meg at i gjennomsnitt gir en SW scale feil med ca 2/3 dels SW point pr 0.5 tommer. Oversatt til Norsk (som jeg er ved å glemme), kan vi lage regnestykket sånn her.
Favoritt jernet som kanskje er #6 jernet og D2 ønsker vi "kopiert" som MOI til driveren, og spiller vi "standard" lengde i jern som da blir 37.50 på et #6 jern, er en matchende driver lengde 44.00. Vi skal altså 6.5 tommer kortere (13 halve tommer a 2/3 dels SW point NED på driveren) Det betyr at et #6 jern som D2 i 37.50, matcher en driver på 44.00 med en SW verdi som er 8.66 points lavere enn #6 jernet som da blir kun C 3.5.
I praksis betyr det at om vekt og balance rent faktisk passer som D2 på ditt #6 jern, og du må sage av din driver 1.5 tommer (9 SW points) er det som oftest ikke noe å bekymre seg om, bare sag av.
Det er om du spiller driveren med mer kraft og aggresjon enn dit #6 jern at motstanden helst skal være litt større i driveren, og skaft vekten og total vekten mellom de influerer voldsomt på din opplevelse av motstand, selv om både en SW scale og en MOI match maskin kan hevde "de er identisk", for det er bare ikke riktig.
Derfor har jeg laget en tabell for skaft vekt progresjon for en hel bag, men bruk den IKKE som om den er Koranen eller Bibelen, den er akkurat like presis som en "statisk fitting" altså et sted å starte testing fra, men du ender ikke så langt fra disse tallene (pluss minus 5 gram). Lengdene som står i margen er det jeg bruker som "standard".
Med hensyn til flex er det en evig suppe. Når vi kun sager av, blir køllen som et hele stivere, men resetter vi SW verdien tilbake til der vi startet fra, står vi med et skaft som er bløtere. Det er derfor viktig å teste med å grippe ned, (sett en tape på grippet så du kontinuerlig kan teste den "nye lengden", og test med bly tape på hodet om det skal tilføres noe.)
Opplever du at skaftet ble for bløtt under testingen med bly tape, så skal skaftet ut, og avkorting skal da skje delvis fra tip siden, delvis fra butt. Vi kan generelt regne 2.5 gram til 1/8 dels tomme tip trim med hensyn til å beholde skaftet "som det var", men kun testing real life kan avgjøre og vise hva som er godt eller dårlig for DIG
Om du har en kølle i din bag fra driver til PW som bare føles "helt riktig" med hensyn til fornemmelsen av både skaft vekt og hode vekt, kan du bruke denne tabellen, og i den kolonnen du finner din favoritt kølle, der står også hva resten av din bag skal ha som uncut skaft vekt. (gå til produsentens hjemmeside og se om det ikke er oppgitt eksakt på selve skaftet)