Finnes det norske golfsupportere?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Blant noen hundre facebookvenner har jeg drøssevis av sportsinteresserte. Så det strømmer på med facts og følelser når noe skjer. Av engelske fotballag kjenner jeg superfans av lag som Liverpool, ManU, Arsenal, Everton, Leeds, Newcastle, Coventry og Crewe Alexandra(!), dvs. den type folk som drar over hvert år for å se kamper. Både jeg selv og mange jeg kjenner har dratt til USA på gutteturer for å se NHL, og ellers drar vi jo også til hockeykamper i Sverige.

Her hjemme har vi vært på (selvsagt) mye fotball og hockey, men vi har også vært på tribunen i Holmenkollen for hopp, langrenn og skiskyting, og vi har dratt på Bislett for å se friidrett. Også i andre idretter blir det enkeltstående tribunestunt, men ikke golf! Og under store fotballarrangementer drar vi på pub sammen og ser på storskjerm.

Det er jo ikke det at det ikke er golfspillere i bekjentskapskretsen. Hvert år spiller jeg ca femti golfrunder med bekjente. Men i den grad vi snakker om sportsarrangementer og kjente utøvere, er det også der mye mer hockey og fotball enn det er golf. For det er jo ikke noen vits å nevne navn som Kofstad, Skarpnord og Daffinrud, når de jeg spiller med ikke aner hvem de er. Selv Tutta følger de omtrent ikke med på. Litt PGAtour-prat kan det riktignok bli, for noen ser litt golf på TV, selv om andre TV-idretter vinner når det krasjer. Og hvis de legger ut noe om golf på Facebook, da er det aldri noe fra den store golfverdenen, men alltid noe om hva og hvor de selv har gjort noe på golfbanen.

Mine golfmakkere, de liker altså å spille golf selv, men de er ikke golffans slik andre er hockeyfans og fotballfans. Og golfturene våre til utlandet, der har vi også alltid bare spilt selv, for jeg har aldri fått med meg de andre på å ta det som en kombitur hvor vi også ser en stor turnering. Heller en dag med 27 eller 36 hull selv, enn å nøye seg med 18 hull på et sted hvor det kan kombineres med å være tilskuer, slik tenker de.

Så fins det riktignok ett unntak. Han jeg skal se Masters på TV sammen med neste uke. Han har også dratt flere ganger og sett The Open live. Men, dette unntaket understreker poenget veldig godt. For dette unntaket i min bekjentskapskrets, han er en engelskmann fra Coventry.

Har dere andre det på samme måte? Dvs at dere kan dele fotballinteresse og hockeyinteresse osv. med andre, mens interessen for golfturneringer og golfspillere blir en heller ensom ting?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Pepper »

Selv om jeg absolutt er sportsinteressert og følger nokså godt med på mange idretter er jeg ingen tribunesliter som Snowman. Jeg har mange venner, men forholdsvis få av de er spesielt sportsinteresserte, det er vel knapt noen av de som går og ser en Tippeligakamp i løpet av sesongen. Flere av de spiller imidlertid golf, de liker å reise rundt og spille forskjellige golfbaner, og prater gjerne om golfrelaterte ting. Det er imidlertid ingen av de som følger de norske spillerne. "Alle" vet hvem Tutta er, men Espen Kofstad, Marianne Skarpnord, Tonje etc er i det store og hele ukjent for disse. Unntaket kan være Marita, som begynte sin golfkarriere som junior i Asker og derfor er kjent for noen gamle Askerspillere. Kanskje også for Snowman!

Så konklusjonen er den samme selv om min interesse for PGA nok ikke er helt på Snowman-nivå, interessen for golfspillere og turneringer er stort sett fraværende, også blant mine golfspillende venner.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Freud »

Min erfaring er den samme. Mine golfvenner og andre vet bare om Tutta og Tiger. Ellers er det blankt.
De er ikke interessert i å dra til St.Andrews og de følger ikke med på golf på TV.
Men å spille mye golf gjør de!
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Mathias »

Golf er vel ikke den mest publikumsvennlige sporten vel? Kan vel være noe med det, moro å spille, men ikke så spennende som tilskuer.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Jeg har nok lettere enn de fleste for å la meg fascinere av store idrettsprestasjoner. Jeg syns stort sett alltid det er gøy å se verdens beste i aksjon, nesten uansett idrett. Og golf godt produsert på TV, det er definitivt veldig severdig!

... men derfra til en supporteridentitet, vel !?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Birnando »

Golf er nok ikke særlig publikumsvennlig i en moderne verden.
Det tar altfor lang tid, spillerne er spredd over et stort område og det er generelt for lite action for folk flest i å sitte i en fluktstol og vente ti minutter på hver ball som suser forbi.
Som tv-idrett er det sak samme egentlig, altfor mye pauser og langt mellom høydepunktene.
Mye fyllekælk som man sa før i tiden.

Nei, golf vil nok forbli en liten sær-interesse for de få.
Og det er helt ok det.

Selv følger jeg sendingene fra PGA-tour stort sett hver helg, i alle fall deler av det, men jeg er ekstremt opptatt av sport generelt.
Selv Bouls, Cricket og Petanque kan holde meg underholdt i timer, så jeg er nok hakket over middels sports-interessert..
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Mathias »

Snowman wrote:Jeg har nok lettere enn de fleste for å la meg fascinere av store idrettsprestasjoner. Jeg syns stort sett alltid det er gøy å se verdens beste i aksjon, nesten uansett idrett. Og golf godt produsert på TV, det er definitivt veldig severdig!

... men derfra til en supporteridentitet, vel !?
Det er vel mye enklere å holde med et lag enn en enkeltspiller ja. Nå har jeg aldri vært noe spesielt interessert i å se sport på TV, så kan være noe med det for min del, men som jeg har skrevet i en annen tråd, så er det utrolig underholdende å se coursevlogs på youtube, kommer litt tettere innpå da.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Mathias wrote:Det er vel mye enklere å holde med et lag enn en enkeltspiller ja.
Jeg er enig med deg i det, for sånn er det jo bare. Lagene består jo videre og videre selv om spillere skiftes ut, så kjærligheten til et lag kan derfor bli et livslangt prosjekt.

Men det er jo interessant hvordan også både enkeltspillere i lagidretter og noen utøvere i individuelle idretter likevel kan ha noe ekstra som skaper skikkelig supporterkultur rundt dem. De fleste som skaper noe sånn, de er jo oftest best i sin generasjon i sin idrett, men ikke alltid. Noen dyrkes langt ut over hva det sportslig sett egentlig er dekning for.

Image og stjerneliv, inklusive hvem han ble et par med, der har du David Beckham. Han er vel antakelig den enkeltspilleren i fotball som har hatt mest personlig eksponering, selv om han langt fra var verdens beste spiller i sin generasjon. Anna Kournikova, hun var jo langt unna å være verdens beste tennisspiller, men hun tjente best og var mest eksponert, så det hjelper å gjøre seg godt på bilder:)

Det er vanskelig å peke ut noen sånn type golfer, dvs. en som skaper en supporterkultur hvor man dyrkes helt uavhengig av resultater. Tiger er vel den med størst fanbase, men hadde jo definitivt topp resultater! Inntrykket mitt er likevel at han har hatt flest medgangssupportere, det amerikanerne kalle fairweather fans! Den type fans gidder ikke se ham og lide med ham når han spiller dårlig, så nå har de slått av TVn, selv om de fulgte ham tett og beundrende i hans gode gamle glansdager.

Noen ekstremt gode og beundrede utøvere i individuelle idretter som jeg husker fra min ungdom, det var svenskene Ingmar Stenmark og Bjørn Borg. Ingen norske utøvere uansett idrett hadde heltestatus på linje med de to der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Mathias »

Godt poeng!

Golfspillere gjør kanskje litt lite ut av seg? Det kanskje ikke så mange som skiller seg ut og får medieoppmerksomhet - ihvertfall i Norge. Det er vel egentlig kun Tiger Woods som er allment kjent her til lands. De navnene du nevner, Borg, Kournikova, hatt stor eksponering i Norge, alle vet hvem de er. Tviler på at det er mange f.eks som ikke spiller golf som vet hvem Rory Mclroy er.

Jeg har en stund tenkt meg å kunne valgt ut en golfspiller jeg synes er kul og heiet på han/henne, men det er vel ikke så mange som skiller seg sånn spesielt ut.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by kevin »

Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Freud »

Jeg synes denne artikkelen passer bedre til temaet her:
http://www.norskgolf.no/blogg/@christia ... en-de-unge
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Fins vel noen grenser for hvilke supportere man vil ha ut på en golfbane:) Et skrekkbilde måtte være hvis Håndballens venner får en fridag under OL i Rio, uten håndballkamp, og så drar de for å støtte Tutta med kubjellene sine!

Image
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Da kom det tall på hva som er de mest populære idrettene å følge med på her i Norge:

http://ipad.dagbladet.no/2015/04/10/spo ... /38629571/

Første kvartal 2015

1. Langrenn 58 prosent
2. Skiskyting, 51
3. Håndball, 42
4. Alpint, 41
5. Skihopping, 33
6. Fotball, 33
7. Kombinert, 25
8. Friidrett, 24
9. Sykling, 22
10. Sjakk, 16
11. Curling, 16
12. Ingen idrett, 15
13. Skøyter, 14
15. Motorsport, 12
16. Ishockey, 11
17. Svømming, 9
18. Snowboard, 9
19. Dans, 9
20. Rally, 7

Golf når altså ikke opp på synlig plass!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Buster »

En må huske på at golf sendes bare på betal TV, Alle idrettene over kan en se på NRK og TV 2, Med delvis unntak for fotball.
Hadde Golf vært sendt på NRK, så tror jeg flere hadde fått interesse for å både se og selv spille golf.
Mvh Øyvind
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by kevin »

Står ingenting om hvordan undersøkelsen er gjort,er ikke sikkert golf var et alternativ en gang.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Jeg sjekket med journalisten. Alle mulige idretter var med i undersøkelsen, totalt 57 stykker, så golf var også et svaralternativ. Men det er bare de 20 mest populære som er nevnt i oversikten i avisa.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Mathias »

Har en følelese av at golf er ganske lite "mainstream" i Norge. Mange fnyser av meg når jeg sier jeg spiller golf og bare ser spørrende på meg, mens friidrett, sykling, ski, fotball osv disktuteres flittig i lunsjen, sosiale sammenkomster og ellers.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Jeg merket meg særlig disse tingene fra artikkelen:

<...
Det er tall som selvsagt gleder Bernt Halvard Olderskog, kommersiell leder av langrennssatsingen i Skforbundet.
- Vår markedsstrategi er å nå ut til folket og være en viktig del av den norske folkesjela i et evighetsperspektiv. Da må vi være strategiske i det aller meste av aktiviteter. ...
Det er jobbet hardt og målbevisst for at langrenn skal bli Norges mest populære idrett, og dermed også være en attraktiv idrett og investere i for sponsorer.
...>

Skiforbundet har snakket positivt om seg og sitt mange steder, men jeg har ikke registrert at de da samtidig snakker ned andre. Dette bør Golfforbundet og kjente golfpersonligheter lære av. Det er dårlig taktikk å legge inn negative meldinger om andre idretter på samme utpust når man skal si noe positivt om sin egen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Den undersøkelsen vi var innom her i tråden, nå er den omtalt på Norsk Golf. Der har de fått vite at golf er den 26. mest populære idretten å følge med på blant nordmenn:

http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... golf-norge
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finnes det norske golfsupportere?

Post by Snowman »

Lurer på hvor mange nordmenn som nå fulgte LET på SVT? Vi kunne vel telles på fingrene?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply