golfaksjer.lur investering?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

golfaksjer.lur investering?

Post by sumo »

bestem selv. http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3172120.ece
mange har nok svidd seg på dette gjennom åra, og det svir nok fremdeles da de ikke blir kvitt aksjene sine.
kjipt at det har blitt sånn.dette ser ikke lyst ut for golf framtiden i norge gitt. :|
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Mats »

På krokhol får man jo gratis aksjer og spillerett for tiden ;)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by sumo »

hehe, har fått med meg det.folk gir jo bort aksjene, samt at de er villige til og betale spillerett ut 2009 så lenge du tar over aksjen snarest.
høres fint ut ja, men da blir man selv sittende med aksjen som koster deg 4500kr i året, uansett.
det klarer jeg meg uten gitt ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by furu »

Ser rett og slett ut til at aksjer ikke er veien å gå her i Norge. Tar jeg feil når jeg sier at vi lever i et sosialistisk samfunn? Til tider på grensen til kommunisme :lol: Golfbaner med offentlig støtte - er det mer riktig vei å gå? En bane som Bjørnefjorden med alle sine grupper for senior, LHL, Grønn glede og hva det nå måtte være bør være støttet og/eller delvis eid av kommunen. Akjser og andel er kanskje ikke det rette for Norge der gjennomsnittsgolferen spiller sjelden og har høyt hcp.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by kevin »

Tror nok det med golfaksje er en -80 talls greie,da man faktisk trodde at verdiene skulle stige og at det var en lur investering. I dag er det nok ingen som tror dette lengre. De fleste vet nok at det er et taps prosjekt deluxe. Har selv en "dyr" aksje,og ser på den som mitt bidrag til å opprettholde investeringer og forbedringer i anlegget jeg spiller på. Så betaler jeg ca.5700,- i årsavgift som jeg anser som betaling for fritt spill. Skulle jeg spillt på greenfee på Borre så hadde jeg sålangt brukt 8000,- i greenfee,med minst 2 fulle mnd igjen å spille. Så det er lønnsomt i form av at man betaler for en spillerett til en mye lavere pris kontra å spille på greenfee. I tillegg har jeg spillt nesten 20 forskjellige baner og det har klart blitt noen 1000-kroner til greenfe ekstra.

Golfmarkedet er modent for å se på nye løsninger ang medlemskap,spilleretter,aksjer osv. Men faktum er at det er en dyr investering å bygge baner,og da må slike aksjer,obligasjoner etc til for å finansiere det. Evt kunne man ha dyrere spilleretter f.eks,er bare tall og navn stort sett. Det verste med dagens løsninger er som det kommer fram i A-magasinet,at man har problemer med å komme seg ut av slike avtaler. Det burde ikke vært noe problem,og vil nok bidra til at færre tør å binde seg enn tidligere.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by sumo »

kevin wrote: Det verste med dagens løsninger er som det kommer fram i A-magasinet,at man har problemer med å komme seg ut av slike avtaler. Det burde ikke vært noe problem,og vil nok bidra til at færre tør å binde seg enn tidligere.
trist, men desverre sant :|
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Solaar »

Det største problemet (ihvertfall i Oslo-området) er slik jeg ser det at man tillater utleie av spilleretter. Jeg forstår logikken bak det og skjønner at det er en god løsning for de som ikke har råd til å betale årsavgiften eller vet at de ikke kommer til å spille så mye at det forsvarer summen man betaler hvert år. Tror alikevel at man må se på muligheten for å endre regelverket for utleie av spilleretter, hvorfor skal man betale 11.000,- i årsavgift på Miklagard når man kan leie den for 8-7.500,- allerede i april? Det er blodig urettferdig for oss som er med på å betale gildet.

Postkasseklubber har jeg ingenting imot fordi det bidrar til å øke antallet golfspillere og fører til en ekstra inntekt for klubben. Utleie av spilleretter fører ikke til en eneste ekstrainntekt, det er tap for alle parter bortsett fra den som leier. Det er også negativt for det sosiale miljøet og følelse av tilhørighet i klubben. Her må NGF på banen, men det er vel for mye forlangt, de er jo livredde for enhver type av forandring.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by kevin »

Jeg er delvis enig Solaar,men ikke helt når det gjelder at den som leier ikke bidrar. Det kan virke urettferdig ovenfor de som har kjøpt en aksje,det er jeg helt enig i.
Men,for å ta mitt eget tilfelle som eksempel:

- i 2006 bestemmer jeg meg for å gå vekk fra postkassmedlemskap og over i "skikkelig medlemskap".
- de klubber som var aktuelle i forhold til avstand,kvalitet på bane/treningsforhold osv så var det Borre,Vestfold,Nøtterøy og kanskje Solum
- de 3 førstnevnte hadde da en skyhøy inngangspris i form av aksje på henholdsvis 25000,-/22000,-/50000,-(!). + årsavgiften på mellom 5 og 7000,-.
- så jeg fikk kontakt med en som hadde en spillerett for utleie på Borre. Han jobbet utenlands for tiden og muligens i flere år. Han kom ikke til å spille eller bruke en eneste krone på banen/klubben de nærmeste årene.
- jeg leide den for det årsavgiften koster + 1000 i adm.gebyr til klubben(PS! altså de tjener på uteleie for det er ikke rare adm. med dette)
- etter 1 års leie tilbydde Borre meg aksjen til 20 000,- og fri årsavgift det første året(mulig det var 1/2 avgift,ble litt usikker nå). I tillegg hadde jeg jobbet litt på banen i forbindelse med esktra vedlikeholdsarbeid,så det ble trukket fra. Skulle også da få avdragsfri nedbetaling over 12 eller 18mnd. Det sa jeg ja til etter mye tenking. Mest fordi jeg digger anlegget,banen etc.,og fordi jeg ville ha tilhørighet.

Men,det året jeg leide spillerett brukte jeg også penger der i form av mat i kroa,mye på driving rangen,kjøpte utstyr/klær i proshop(som f.eks nye sko,baller etc). Tok protimer. Jeg begynte også å ta med meg venner og bekjente til Borre,folk som ikke ville reist dit uten meg. De fikk riktig nok rabattert greenfee når de spillte med meg,men at det ble noen tusen i inntjent greenfee er helt sikkert.
Har ikke noe eksakt tall på alt sammen,men at det dreier seg om endel tusen i ekstra inntekter er det ingen tvil om. Kontra at han som eide spilleretten ikke brukte den,ikke brukte penger på anlegget og kanskje ikke fikk den leid ut til noen andre.

Så regnestykket er sammensatt og kanskje ikke så svart/hvitt. Nå selges aksjene til mye lavere pris enn da jeg kjøpte,så det er jo rent tap. Og skulle jeg ønske å kvitte meg med den så er det vanskelig og da blir alternativet for mange å leie den ut til selvkost....så systemet for dette er absolutt modent for fornying. Leste nylig at en klubb i Skåne tar innbytte på spillerett,det er jo en fantastisk lønsing hvis det funker i praksis.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by sumo »

bra innlegg kevin.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Solaar »

Det er klart at for de som benytter seg av muligheten til å leie så er det en kjempeordning, men for klubbene og rekrutteringen til de er det ikke det, kan begrunne det jeg mener litt senere i uka når jeg har fått nytt modem og slipper å skrive fra mobilen. Er litt pes med lange innlegg nå :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Procli »

Ser det er lenge siden det er blitt skrevet i denne tråden.
Sitter å vurderer litt...

I fjord hadde vi "fritt spill" for 1500 kr på min golfklubb (man måtte selvfølgelig være medlem i Tromsø Golfklubb for å kunne kjøpe fri spillerett).

Nå leste jeg ikke hele artikkelen i Aftenposten som Sumo linket til.. men hva er greia her? Er det at man forplikter seg til å betale medlemskontigent hvert år man har aksjen?
Ser at prisen på aksje ligger på 10 000 kr i Tromsø.

Okei, hvis man kun tenker økonomisk nå...
Spiller jeg 15 runder med greenfee så betaler jeg:
År 1 - 350kr x15 runder= 5250,- kr + 3850 i medlemskontigent = 9100
År 2 - 350kr x15 runder= 5250,- kr + 3850 i medlemskontigent = 9100
År 3 - 350kr x15 runder= 5250,- kr + 3850 i medlemskontigent = 9100
Totalt etter 3 år = 27 300 kr

Kjøper jeg aksje, så blir regnestykket
År 1 - 10 000 kr aksje (+ mulig 500 kr i adm gebyr?) + 3850 = 14 350
År 2 - 3850 + 500 kr = 4350
År 3 - 3850 + 500 kr = 4350
Totalt etter 3 år = 23 050

Slik jeg ser det, så sparer jeg 4250 kr etter 3 år
13 750 kr etter 5 år
37 500 (?) kr etter 10 år

Får man solgt aksjen etter 10 år, så blir jo besparelsen enda mere (men tviler vell sterkt på at den er verdt noe da)
Her i Tromsø har vi ikke så mange golfbaner - kun 1.. så jeg blir nok å være medlem der så lenge jeg liker å spille golf... og jeg blir nok boende i Tromsø resten av livet (dama er veldig hjemmekjær).

Har jeg oversett noe? Burde kanskje forhøre meg med klubben hva reglene er med tanke på aksjer, men greit å få litt inputt fra dere her.
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Rene
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 27 Mar 2011, 21:27
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Sola Golfklubb

golfaksjer.lur investering?

Post by Rene »

Hvis du har fri spillerett (ikke betaler noe for å spille) så blir det til at du spiller mye mer. Lettere å gå 9-hullsrunder evt starte en runde hvis det er dårlig vær. Terskelen for det er mye høyere når du må ut med 350 kr hver gang.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Golffreak »

golfaksjer/spilleretter har pros & cons slik jeg ser det:

pros:
- Fast/forutsigbar kostnad for golfspilling (på den banen..). Har du bare en bane der du bor, så må du jo spille mesteparten der uansett.
- Du sparer penger hvis du spiller en del runder (ofte et sted mellom 10-15 runder per sesong for å spille inn årsavgiften).
- Du kan booke spilletid før greenfeespillere og evt. andre medlemskategorier
- "Klubbtilhørighet". Du føler at banen er litt "din", jo mer du er der jo oftere blir du kjent med andre medlemmer på rangen/cafeen/proshop/i din gruppe for dagen etc.
- Det er mindre "konsekvens" å avbryte runder etter f.eks. 9 hull hvis det starter å regne, ettersom du ikke har betalt greenfee for den runden.
- Eventuelle andre medlemsfordeler
- Det kan jo hende at aksjer/spilleretter blir mer verdt en gang?? Hvis du tar over en vederlagsfritt så har du jo ikke så mye å tape...
- Hvis du ikke skal bruke spilleretten så er det muligheter for å leie den ut.

cons:
- Du "låser" deg til å spille mye på en bane ettersom du har betalt en relativt høy årsavgift, innmelding etc. Det kan hende du har lyst til å variere med andre baner.
- Du er forpliktet til å betale årsavgiften til klubben, uansett om du skal spille golf der eller ikke.. Enkelte klubber har dog vedtatt visse exit-muligheter.
- Det er ikke sikkert du spiller nok runder på den banen til å spille inn årsavgiften (vs. greenfee), og at du dermed taper penger på det.
- Hvis du ikke skal bruke spilleretten selv og det ikke er noen exit-mulighet, så er det en risiko for at du ikke får leid ut eller solgt.

Det er mao noe som passer enkelte mens andre vil være litt mer fleksible og være greenfeespillere. Valget er opp til hver enkelt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by Procli »

Takk for innspill! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: golfaksjer.lur investering?

Post by veggiss »

jeg kjøpte aksje i år, men kun fordi jeg hadde en exit-mulighet. uten den hadde jeg fortsatt å leie i en annen klubb.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply