Hva betyr en caddie?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Hva betyr en caddie?

Post by Freud »

Tutta har byttet caddie igjen, og gått tilbake til ham hun har sparket to ganger før.
Jeg har lurt på mange ganger hvor mye en caddie betyr for resultatet til spilleren, altså selve scoren. Det finnes ulike typer caddier, avhengig av hva spilleren mener han trenger. På den ene siden caddien som bare bærer bagen og ellers ikke sier eller gjør noe, til caddien som gir råd hele veien om alle slagene, køllevalg, leser ballbanen, som oppmuntrer, og som er god på course management. En caddie kan også være god å ha som kamerat ute på banen, en som skaper trygghet og som spilleren kan drive small-talk med. Altså en psykologisk positiv og motiverende faktor. Kanskje en god caddie også skal kjefte på spilleren når han slår dårlige slag?

Hva slags type caddie Tutta har nå kontra tidligere, vet jeg ikke. Men det faktum at hun bytter betyr vel at hun er avhengig av en aktiv caddie, som gir råd og som hun stoler på?

Mitt spørsmål er dog mer generelt: hva betyr en "god" caddie for scoren? Tiger hadde vel samme caddie i mange år da han var på topp. Ville hans resultater vært de samme med en annen caddie, f.eks. en passiv en?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Snowman »

Det blir som å spørre hva det betyr å ha en god og dyktig kollega, en man stoler på og samarbeider godt med, i nærmest hvilken type krevende jobb som helst. Når det skal leveres prestasjoner enten det er i sport eller arbeidsliv, da er det noen som får ut det beste hos hverandre, mens andre ikke gjør det. Selvsagt er det viktig hvordan man fungerer sammen.

Fluff må da være en fantastisk type? Hele 18 år med Peter Jacobsen og nå 16 år med Jim Furyk, så det må være noe spesielt med den mannen som har gjort at begge de to spillerne ville ha ham lenger enn varigheten av et gjennomsnittlig ekteskap.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Freud »

Sorry Snowman, men dette kan ikke sammenlignes med et å ha en god kollega eller jobbe i team. I golf er det bare spilleren som slår slaget!
Så hva betyr det for slagene og scoren (for den er det eneste som teller) å ha en caddie man trives med?
Kan det dokumenteres på noen måte at caddien påvirker scoren positivt?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by eivaan »

Freud wrote:Sorry Snowman, men dette kan ikke sammenlignes med et å ha en god kollega eller jobbe i team. I golf er det bare spilleren som slår slaget!
Så hva betyr det for slagene og scoren (for den er det eneste som teller) å ha en caddie man trives med?
Kan det dokumenteres på noen måte at caddien påvirker scoren positivt?
Oh my, er du så forbanna dum!!!!
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Mathias »

eivaan wrote:
Freud wrote:Sorry Snowman, men dette kan ikke sammenlignes med et å ha en god kollega eller jobbe i team. I golf er det bare spilleren som slår slaget!
Så hva betyr det for slagene og scoren (for den er det eneste som teller) å ha en caddie man trives med?
Kan det dokumenteres på noen måte at caddien påvirker scoren positivt?
Oh my, er du så forbanna dum!!!!
Det er ikke snilt å kalle andre folk dumme.

Men tror nok caddie har noe å si, selv om det kun er en person som holder en presentasjon på jobb, er det kollegaer rundt som har bidratt til å gjøre presentasjonen bra. En caddie kan nok bidra til å diskutere et slag, hvordan man skal angripe et hull, roe ned, hindre i å ta en dum avgjørelse osv.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by GunnarBull »

Som det meste annet Freud lurer på, så er det her heller ikke mulig å gi et riktig svar. Det sier vel seg selv at desto mer man bruker caddien, jo mer vil han/hun også influere på spillet til spilleren.

Om det kan dokumenteres på noe vis? Neppe.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Golfspilleren »

Jeg elsker når debattanter kun skriver at andre er dumme?
Mener Eivaan at Freud er dum fordi han er uenig i hans påstander eller er Freud dum fordi han kanskje heier på Man Utd og stemmer FrP? Jeg vet ikke. Synes akkurat nå at Eivaan er helt klart mer forbanna dum enn Freud.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Freud »

Mathias, Golfspilleren og Gunnar Bull er villig til å diskutere sak fremfor person, og takk for det.
Kloke ord fra alle disse.
Selv er jeg ikke blitt noe klokere hva angår caddiens innvirkning på scoren. Jeg vet jo at caddien gir råd, men blir rådene fulgt av spilleren? Blir caddien sur på spilleren noen gang, og omvendt?
Ingen som vet, så da er vi vel like langt.

Selv tror jeg at det å ha en caddie man stoler på (hva er nå det?) og som man kan snakke fortrolig med på banene - også om utenforstående ting - har en psykologisk effekt, en slags venn i nøden eller gleden. Men hva det betyr for scoren vet trolig ingen.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Golfspilleren »

Jeg tror mange av de beste caddiene fungerer som en slags coach, motivator og baneekspert.
En caddie med roen betyr masse. Sannsynligvis også for scoren.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Mathias »

Vil tro det er veldig greit å ha en diskusjonspartner om man står foran et vanskelig slag på banen, selv om man ikke nødvendigvis tar imot caddiens råd, kan det vel være veldig godt å ha en man kan spørre "hva tror du jeg burde gjøre her?" Kan hende dette bidrar til bedre score om caddien kan hindre en dårlig beslutning på banen.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hva betyr en caddie?

Post by liverglimt »

For de som har spilt viktige turneringer på sitt nivå med en god caddie så vet de hva det betyr. Mye større sjanse til å beholde roen i trengte situasjoner. Trygghet er det beste og mest dekkende ordet jeg kan gi for en god caddie.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva betyr en caddie?

Post by Pepper »

GunnarBull wrote:Som det meste annet Freud lurer på, så er det her heller ikke mulig å gi et riktig svar. Det sier vel seg selv at desto mer man bruker caddien, jo mer vil han/hun også influere på spillet til spilleren.

Om det kan dokumenteres på noe vis? Neppe.
Fornuftig skrevet GB.

Når man ser hvordan spillere og caddier bruker tid på å diskutere vindretning, ønsket landingsområde, type slag, køllevalg, puttelinje etc sier det vel seg selv at for mange, og antakelig de aller fleste, betyr en god caddie mye selv om det er spilleren som til slutt bestemmer og ikke minst utfører slaget. I tillegg kommer den psykologiske faktoren mye. En støttende kommentar og litt oppmuntring kan nok komme godt med. Allikevel vil jeg nok tro at de fleste spilleren nokville spilt omtrentlig like bra uten caddien.

Caddien er også 100% ansvarlig for bagen og dens innhold.

Jeg har for øvrig sett spillere bli sure på caddien fordi caddien ga et råd om køllevalg som spilleren fulgte og som viste seg å vær feil.

For å få et best mulig svar burde kanskje Freud spørre f.eks. Andreas Thorp som var caddie for Beatrize Recari i noen år?
Post Reply