Matchmesterskap 3/4 hcp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Owee87 »

Hei,
etter å ha fullført kvalik så skal jeg spille 1 runde av matchmesterskap mot en spiller med 15,5 i hcp (jeg har 21,4). Det spilles med 3/4 i hcp. Jeg har nå googlet meg til info om hva dette betyr i praksis. Vil gjerne ha en bekreftelse på at jeg har forstått det riktig.

Har regnet meg til at 3/4 hcp av 15,5 og 21,4 er 11,6 / 16. Som da i følge slopetabellen til Nøtterøy GK tilsier 14 og 19 ekstra slag. Som da betyr at jeg har et ekstra slag på index 1-5. Korrekt?

Ps! Beklager for gjentatte redigeringer av innlegg :D
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Snowman »

Owee87 wrote:Som da i følge slopetabellen til Nøtterøy GK tilsier 14 og 19 ekstra slag. Som da betyr at jeg har et ekstra slag på index 1-5. Korrekt?
Kanskje det er korrekt siden det er matchspill, men jeg syns det høres rart ut. Uten å vite sikkert om reglene ville jeg intuitivt tenkt at du hadde et slag på ham på index 15, 16, 17, 18 og 1.

Men jeg vet altså ikke...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Bogey »

Kan ikke si 100% sikkert hvordan det funker der Owee, men I bedriftsserien så spiller vi på den måten som du har skissert her
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by H1N1 »

Slik vi spiller matchplay på hjemmeklubben ville du hatt ekstra slag på index 1-5.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Keyser »

3/4 reduksjon i hcp tas av *mottatte* slag, ikke handicappet. Ikke sikkert at det betyr noe i praksis.
Spilleren med det høyeste spillehandicapet får differansen mellom de to spillernes spillehandicap, og slagene tildeles fra index 1 og oppover

Ellers er vel 3/4 reduksjon en gammel måte å gjøre det på i match? Ser at golfforbundet (http://www.golfforbundet.no/assets/file ... 2015_1.pdf) "anbefaler" full handicap. Etter min mening er fullt handicap riktig, ellers må jo selve handicapsystemet være feil?
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Snowman »

Vel, Kayser, 3/4 hcp trenger jo ikke bety at det er noe feil med hcp-systemet, men heller at arrangøren har en policy-betraktning om at man vil gi de beste spillerne størst sjanse for å vinne.

Med fullt hcp, da bør jo teorien tilsi at alle deltakerne har like stor sjanse for å vinne, siden vinneren blir den som spiller best sammenlignet med sin egen "normal". Men med 3/4 hcp, da gir man jo de beste spillerne litt tilbake, slik at de vinner noe oftere.

En turnering med 3/4 hcp kan jo sånn sett være et kompromiss hvis noen vil ha turnering med fullt hcp mens andre vil ha turnering uten hcp i det hele tatt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Keyser »

Hvorfor i all verden skulle man ønske å gi en del av feltet større muligheter til å vinne enn andre? Hvem vil være med i en slik turnering dersom det er premisset? 3/4 hcp må jo være innført for å prøve å gi alle lik sjanse, at man tror av høy-hcp'ere har en fordel mot lav-hcp'ere og dette må utlignes?

Dersom denne artikkelen er riktig, så har lav-hcp'ere allerede en fordel med fullt hcp...

Sannsynligvis vil de fleste lav-hcp'ere være på et noenlunde stabilt hcp, mens det i høy-hcp gruppen vil være en del som er i sterk forbedring. I enkeltmatcher kan det derfor godt være at en høy-hcp'er på en god dag gruser en lav-hcp'er, men over en turnering vil lav-hcp'eres stabile spill vinne frem.

Uttaler meg skråsikkert - har jo tross at alt erfaring fra minst 2 match-turneringer de siste 5 årene :-)
</Keyser>
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Owee87 »

Takk for svar gutter :) Da hadde jeg sannsynligvis tenkt riktig mtp hvordan matchmesterskap med 3/4 fungerer. Så skal jeg dobbeltsjekke med administrasjonen om det faktisk er hullene med index 1-5 som gjelder. Skal videre forhøre meg litt om bruken av 3/4 hcp og hva de tenker rundt det. Virker som om mange mener at det er utdatert og uten hensikt med referanse til blant annet artikkelen som Keyser viser til.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
Hettis
Forumvant
Forumvant
Posts: 96
Joined: 03 Dec 2014, 16:40

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Hettis »

Keyser wrote: Dersom denne artikkelen er riktig, så har lav-hcp'ere allerede en fordel med fullt hcp...
Interessant artikkel!
Men hvordan blir dette i en turnering med vanlig stableford poeng?... (Fullt vs 3/4 tildelte slag)
Ville resultatene vist at lav-handicapere har fordel her også, eller blir det en annen historie?
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Lawinth »

En høy-hcp'er med en god dag spiller lett 45 - 50p og skrives ned til fortsatt høyt hcp.
En lav-hcp'er har tildelt 5 - 10 slag og spiller på en super dag i beste fall 38 - 40p. og skrives ned til tilnærmet det han/hun hadde før turneringen. har du spilt to matcher på 5 år vil jeg si at du antagelig ikke har opplevd forskjellen på en god og en dårlig dag for en spiller med høyt hcp i match.
Om en lav-hcp'er skal vinne en sånn match må han spille birdie på alle hull Høy-hcp'er har en heldig score, for å dele. 3/4 ser jeg som en riktig fordeling i setting når jeg med mine 10,5 i hcp møter en med 4,0 eller en annen med 25 i hcp. helt fair :-)

Sist tirsdag spilte jeg match med en som hadde 10 slag på meg. Min dårligste score var en dobbel, resten par eller bogey. De hullene jeg vant spilte han stort sett til sin bogey eller sprakk helt, men fikk 3-4p på alle hull han vant.
Langt mellom mine 4 poengere når jeg spiller, må ha en birdie eller eagle for å nå det. ;)

Han hadde et slag på alle hull med index 1 - 10. Om han hadde hatt 4 slag ville dette vært på hull med index 1 - 4.
Den som har lavest hcp spiller med 0 tildelte slag og forskjellen tildeles fra laveste index/hull og oppover.
Har en 4 slag og 3/4 hcp blir forskjellen tildelte 3. Har en tildelt 2 eller 3 slag i sin favær blir tildelte ved 3/4 hcp fortsatt 3 slag. 8-)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Lawinth »

I match er det ikke noe som heter Stableford poeng.
Det er ikke lov å føre en match-score som hcp tellende/justerende runde, selv om dere begge avtaler og velger å hulle ut alle hull på runden. :!:
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Matchmesterskap 3/4 hcp

Post by Owee87 »

Det har jeg aldri hørt om Lawinth. Takk for at du informerer meg om dette før ny match til helga :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Post Reply