TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Snowman »

Jeg er - også i år - enormt imponert over hva Christian Paasche og Johan Kaggestad presterer under TdF! Kunnskap og anekdoter om stort sett hver eneste rytter i feltet. Samme hvem som kommer i bildet så er det forberedte fakta å gi. De må da være helt enormt nøye med forberedelsene sine og følge med på alt som sies og skrives overalt. Og så tar de vare på det i hue eller på papiret, antakelig begge deler.

Går det en favoritt i bakken, da er det selvfølgelig synd, men de er straks i gang med å snakke om og bygge opp interessen rundt andre. Det går alltid videre! For de vet så mye om så mange, at de alltid har nye poenger å kjøre på. De er rett og slett veldig gode!

Denne stilen - særlig det med å vite mye om mange - det bør våre norske golfkommentatorer legge merke til. For det er mye å lære av Paasche og Kaggestad der. Når en golfturnering har overraskende folk i teten, når favoritter skades eller svikter, da gjelder det - akkurat som i TdF - å ha sekken full av ting å fortelle også om de som overraskende plutselig er der oppe i teten.

Jeg har storkost meg med sykkel på TV i etappe 2 og 3, og kommentatorene er mye av grunnen til det!

Men misforstå meg ikke! Jeg syns både Haugsrud og Kracht gjør mye bra og kan mye. Det er ikke det at de er dårlige, det er det at disse sykkelkommentatorene er så gode! Det er mange sportskommentatorer, i mange idretter, som har mye å lære om grundighet og forberedelser fra Paasche og Kaggestad.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Absolutt, er sån enig.
TV2 med Kaggestad og Paasche har gjort en innsats for sykkelsporten og interessen i folket som mangler sidestykke. Uten de, så hadde sykkel vært like marginal tvsport som golf.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Freud »

Det er enorm forskjell på å kommentere en konkurranse som går 1 gang i året og varer i tre uker, og 40-45 golfturneringer hvert år over fire dager.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Snowman »

Vel, Freud, de kommenterer jo diverse andre ritt også, selv om de ikke sitter i boksen like mange dager som golfkommentatorer. Uansett, det er selve innstillingen til faktakunnskap som imponerer meg. I TdF deltar 198 ryttere fra 22 lag, og samme hvem som havner i brudd, så har Paasche og Kaggestad diverse nerdekunnskap å komme med på dem. De må ha notert seg fakta om hver eneste utøver, enda mer enn hva Arne Scheie gjorde i skihopp. Det er som Gundersen skriver her, de to har mye av æren for sykkelinteressen og TdF-interessen i Norge. Den er bygget opp gjennom solid arbeid fra de to og andre i TV2 år for år.

Dette har golfkommentatorene våre mye å lære av. Særlig når det er Haugsrud og Flatland som makkere, får de lite å melde hvis mange av favorittene har spilt seg bort og det er lavere rankede spillere i toppen. Da sitter Flatland der og da og surfer etter facts på dem midt under pågående sending, mens Paasche og Kaggestad har massevis liggende klart som en del av sine forberedelser.

Hvis golfkommentatorene hadde hatt samme innstilling, ville de nå - i forkant av The Open - laget seg huskekort med nerdefakta på alle 156 spillere som skal være med. Håper de kikker litt innom TdF og ser hvor god ide det kan være!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Freud »

Og kommende weekend er det Scottish Open på ET og en major på LPGA. Begge sendes på Viasat. Haugsrud & co skal vel ikke kommentere begge, men det viser jo hvor mange spillere man egentlig må ha styr på i golf.

At Kaggestad kommenterer andre ritt er en overdrivelse; det gjelder bare et par få-dagers ritt i Norge. TV2 sendte ikke Giro d`Italia. Eurosport sender alle de tre store rittene, og kommentatorene der er meget gode!
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Uansett hvordan man vrir og vrenger på dette, så har TV2 med Paasche og Kaggestad gjort en kjempejobb for sykkelinterressen og sykkelsporten i Norge. Det vil være mulig å gjøre en god job for golf også. Det koster selvfølgelig penger, og det er begrenset hvor mange som faktisk har anledning eller gidder og bruke nettene til å se golf på TV, all den tid de aller fleste turneringer med gode startfelt spilles i USA.
Vi får nok finne oss i at det er som det er, og sånn blir det.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by GolfMickey »

enig, alle sporter skulle hatt noen som dem
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Birnando »

Freud wrote: ....Snip
Eurosport sender alle de tre store rittene, og kommentatorene der er meget gode!
Helt riktig.
Jeg begynte å følge TdF før TV2 begynte sine sendinger, og jeg vil følge det lenge etter Kaggis er i penalet.
På Eurosport, hvor de har vett på å ikke gå i 7-9 minutters reklame på verst tenkelige tidspunkt hver eneste etappe.
Hele den super-urbane-cooler than Prim attituden på TV2 er helt enkelt uspiselig for meg.
Det være seg sykkelritt eller pludring i fjæra...
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Snowman »

Birnando wrote:Jeg begynte å følge TdF før TV2 begynte sine sendinger...
Ja, mange gjorde jo det, for TdF har alltid vært stort. Men antallet nordmenn som følger TdF, det har uansett blitt mangedoblet etter at TV2 startet sin satsing på det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Freud »

Det er naturlig å tro det, men vi vet vel egentlig ikke noe om det?
Vi vet heller ikke hvor mange som følger TdF via Eurosport kontra TV2.

Selv foretrekker jeg Eurosport. Jeg liker ikke den selvopptatte pludringen til TV2, de historiske oppdateringene fra intetsigende steder, alle innslagene fra sidelinjen og barneprat fra Norge, og DOLs pjatt. Og de altfor lange reklamepausene. Alle er så smilende og blide at det blir litt infantilt for meg.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Forstår hva du mener Freud, men dette er faktisk oppskriften på å favne et større publikum, og for å øke interessen. Man må tenke bredere om man ønsker et større og bredere nedslagsfelt.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Birnando »

Det er kanskje noe av oppskriften, hvem vet? Det jeg tror har bidratt langt mer enn TV2s innsats er det faktum at Hushovd spesielt, men også Arvesen i noen grad, har lykkes så vanvittig det seneste tiåret. Tv2 har hatt en veldig flyt med de sportslige oppturene levert av et par fantastiske ambassadører for norsk sykkelsport.
Eller sagt på en annen måte, Paasche og TV2s innsats for norsk basket viser at alt de tar i langt fra blir noen suksess.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Ser hva du skriver Birnando, et bevis på at nordmenn til en viss grad er "medgangssupportere" alt har en sammenheng. Nasjonalisten i oss må være på banen for at det skal fenge.
Det bør da kanskje nevnes at norsk basket er for bakgårdsidrett og regne sett i et internasjonalt perspektiv.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Et annet eksempel er det TV2 produserte "iskrigerne" som faktisk har skapt en større interesse rundt hockey, og samtlige lag melder om større publikumsoppslutning på kampene.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Birnando »

Gundersen wrote:Et annet eksempel er det TV2 produserte "iskrigerne" som faktisk har skapt en større interesse rundt hockey, og samtlige lag melder om større publikumsoppslutning på kampene.
Ok, dette er egentlig dratt langt nok, men noen tall da:
Sakset fra Hockeyforbundets egne sider, altså offisiell statistikk.
Sesong Publikum Kamper
08/09 309,332 225
09/10 317,283 216
10/11 328,573 225
11/12 327,659 225
12/13 367,836 225
13/14 390,213 225
14/15 419,770 225

seertall fra første uken etter kraftig markedsføring på Zebra og hovedkanal:

"TV 2 Zebra-serien «Iskrigerne» har rundet sin første uke på skjermen. I fire uker til skal TV-seerne få bli bedre kjent med klubben og menneskene rundt Norges mestvinnende ishockeyklubb.
Og seertallene den første uken forteller at serien så langt har vært en suksess.
TV 2 opplyser til Aftenposten at serien snittet på 77.000 seere den første uken. Mest sett var den første episoden, som ble sett av 91.000."

Vi ser her at publikumstallene har steget litt hvert år de senere årene.
Størst prosentvis økning, som du vil se av tallene over, kom lenge før iskrigerne ble sendt.(sesongen 12/13)
Videre vil du se at seertallene ikke akkurat blåste sokkene av ratingene den første uken.
Det er grenser for hvor mange nye tilskuere man vil få fra sånne seertall, og de fleste av de, tror jeg, var nok ikke ukjent med sporten fra før heller.

Misforstå meg rett, showet var faktisk veldig godt i mine øyne, men noen særlig effekt på interessen er vanskelig å spore ut i fra offisielle tall..

Omtalen av, og suksessen til, Mats borte i Rangers tror jeg har hatt mer betydning enn en nisjekanals lettbeinte underholdning fra garderoben til VIF.
Jeg så faktisk flere kamper i NY i fjor enn jeg gjorde på Jordal:)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Gundersen »

Vi kan gå langt tilbake. Jeg som gammel Hasle/Løren gutt, skal tilbake til 70-tallet for å minnes fulle hus på Jordal med egen suksess, men har stått og sett mange fulle hus på Jordal etter det. Og det som har skjedd de siste årene med Mats i NY, og iskrigerne på TV, kan kalles synergier, og det trengs, og med rett timing, så endres folks vaner og ønsker om oppleve andre ting en Desperate Housewives In Wisteria Lane.
Vi kan jo enes om at det i det store og hele er positivt for norsk idrett med publisitet.
Skrevet fra strandkanten i Spania i en kombinasjonsrus av sterke medisiner og alkohol.
Håper ryggen slipper, så jeg kan få med meg et par golfrunder før jeg skal hjem.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Birnando »

Gundersen wrote:
...Snip
Vi kan jo enes om at det i det store og hele er positivt for norsk idrett med publisitet.
Skrevet fra strandkanten i Spania i en kombinasjonsrus av sterke medisiner og alkohol.
Håper ryggen slipper, så jeg kan få med meg et par golfrunder før jeg skal hjem.
Det kan vi, publisitet er absolutt et gode for norsk drett.
Siden du er gammel H/L mann er vi veldig på linje, halve venneflokken min er vokst opp i hockeymiljøet der føltes det som en gang:)

Håper ryggen ordner seg for deg, kjipt å være så nær gode baner uten å få spilt!!
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by foffeey »

Ikke si at Flatland kommenterer alene i helga? Håper virkelig at Per bare har tatt seg en pause...
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by Snowman »

foffeey wrote:Ikke si at Flatland kommenterer alene i helga? Håper virkelig at Per bare har tatt seg en pause...
Når Flatland kommenterer alene, savner jeg sterkt golfkunnskapen til Haugsrud, den som gjør at han kan lese i en svingbevegelse hva som går feil, og alle andre sånne ting som han vet fra nivået han har vært på. Men en skryt skal Flatland ha, og det er at han denne gangen har lest seg opp og notert seg fakta og kunnskaper om mange flere spillere, inklusive mange av de mindre kjente navnene.

Dermed har jo Flatland gjort en bedre jobb ut fra sine forutsetninger, så får vi heller se fram til at Haugsrud deltar tyngre gjennom helgen. Jeg gleder meg!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: TV-golf mangler noen som Paasche og Kaggestad

Post by champ »

Nå er golfkommentatorer nærmest en egen rase hva gjelder kjedelig kommentering. Jeg er derfor Ganske fornøyd med våre norske venner, selvom de selvfølgelig ikke har den detaljerte utøverdataten som sykkelgutta.

Robin Williams har forresten et artig lite segment om kommenteringen I denne klassikeren: https://www.youtube.com/watch?v=pcnFbCCgTo4
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Post Reply