Nasjonenes tiende beste spillere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

I en annen tråd etterlyses, litt off topic, at Norge skal kunne få fram en stjernespiller på herresiden, en slags mannlig Tutta. Jeg er mer opptatt av at Norge skal kunne få opp en base med diverse spillere. Ikke som Fiji med bare Vijay, som Zimbabwe med bare de Jonge eller som Østerrike med bare Wiesberger.

Det å være en golfnasjon, det defineres etter min mening mer ut fra at man har en god del spillere som er gode nok til at de er verd å følge. Jeg sjekket derfor på noen land hvor langt ned man må gå for å finne deres tiende rankede spiller.

10 mann på topp-x i verden: USA-18. England-85. Sør-Afrika-146. Australia-163. Sverige-224. Frankrike-230. Spania-377. Scotland-442. Danmark-515. Finland-1247.

Det med hvor god landenes tiende beste spiller er, det sier noe om hvilken bredde de har eller ikke har i toppen. Danmark med 10 mann på topp-515, det imponerer meg! Siden Norge bare har 3 mann med OWGR-poeng, vet jeg ikke engang hvordan man skal definere hvem som er nr.10 i Norge.

Noen som har forslag? Prøver meg med at hvis vi har en på ET og en på CT, da er den 8.beste norske på Nordic OOM nr.10 i Norge(?). I så fall er det Jason Kelly på Nordic OOM plass 145.

Jeg syns nok NGF bør jobbe etter brede nok strategier til at de kan sette et mål om 10 mann på topp-1000, til enhver tid fra og med f.eks 2020. Og hvis de tør å definere noe sånn, og markedsføre det som et mål for suksess, da har man noe veldig konkret og målbart å sjekke opp mot.

Hvis de skal få til dette, da må forbundet konsentrere virksomheten sin mot barn, ungdom og elite. Drit i oss som aldri blir gode! Slutt å mase om bedre betingelser for pensjonister og hobbygolfere! La klubbene rekruttere voksne hvis de vil, men forbundet må konsentrere seg om rekruttering av mange juniorer inn i gode modeller for læring og utvikling.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Dream on, Snowman! Dette er totalt urealistisk. Greit å drømme, men det må være litt realisme.
Norge kommer ALDRI til å få en "stall" av 10 spillere som alle er top1000 på OWGR.
Jeg gjentar min drøm: få opp èn herrespiller a la Tutta i første omgang. Da er mye gjort m.h.t. etterbyrden.
Jeg tror nok at f.eks. Kofstad kan etablere seg noenlunde fast på ET, som en jevnt god spiller. Orker han å spille 150-200 turneringer uten seier?
Men Kofstad er ikke mannen jeg drømmer om. Han er ennå ikke funnet, men han befinner seg et sted der ute!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Vel, jeg har lest sportslig plan for forbundet. Jeg syns det er veldig mye bra i den planen, mye riktig tenkning om hva som skal til for å utvikle virksomheten for diverse målgrupper. Men det som mangler, det er tydelige prioriteringer, dvs. hvilke av mange gode ting de skal konsentrere seg om. Det er derfor jeg skriver at forbundet må konsentrere seg om gode modeller for barn, ungdom og elite. Skit i voksen hobbygolf fra forbundets side! Folkehelse, livslengde og pensjonister i det grønne, jada, gjerne det, men det er ikke noe forbundet trenger å prioritere tidsbruk på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Enig i det du skriver om prioriteringene til NGF.
Men hvordan oppspore golf-talentene? Finnes han blant 10-12-åringene, hvordan holde ham interessert i 7-8 år til?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Man skal ikke finne talenter i 10-12-årsalderen. Man skal ha veldig mange barn som spiller golf, motivert ut fra at det er gøy å spille golf med andre barn. Deretter, i ungdomsalderen, så skal man ha veldig mange ungdom som spiller golf, motivert ut fra at det er gøy å spille og konkurrere mot andre unge. De skal få god instruksjon og riktig trening i miljøer hvor de har det gøy sammen.

Man må oppover i årsklassene også ta vare på mange av de som ikke blomstrer tidlig, av flere grunner. Disse skal være med å danne ungdomsmiljøer som også de bedre spillerne trives i og motiveres av. Kanskje bestekameraten til den mest talentfulle ikke er så god, og hvis han "dårlige" slutter, så kanskje han "beste" også slutter? Og dessuten, noen ganger er det spillere som overrasker senere, som man ikke trodde skulle bli gode, men som etter hvert likevel blir det.

Igjen, den sportslige planen til NGF inneholder veldig mye bra om barne- og ungdomsidrett, ting jeg kjenner igjen fra andre idretter. Men så er det dette med gjennomføringsevne og prioritering.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

For å prøve å snakke samme språk:

Du finner ALDRI en ny Tutta på herresiden uten å ha et stort, bredt miljø med juniorer. Hvis du skulle ha griseflaks og snuble over en spiller med potensiale, hvordan skal du få ham til å holde ut alene? Hvem skal han matches mot? Det finnes ÈN måte å få frem bedre spillere, og det er å gjøre som Sverige: Gjør golf tilgjengelig og usannsynlig billig. Først gratis, deretter billig. Lenge.

Jeg er ellers helt enig i at forbundet burde la gubbene drifte klubbene, og fokusere på idretten golf.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Gundersen »

Freud wrote:Dream on, Snowman! Dette er totalt urealistisk. Greit å drømme, men det må være litt realisme.
Norge kommer ALDRI til å få en "stall" av 10 spillere som alle er top1000 på OWGR.
Jeg gjentar min drøm: få opp èn herrespiller a la Tutta i første omgang. Da er mye gjort m.h.t. etterbyrden.
Jeg tror nok at f.eks. Kofstad kan etablere seg noenlunde fast på ET, som en jevnt god spiller. Orker han å spille 150-200 turneringer uten seier?
Men Kofstad er ikke mannen jeg drømmer om. Han er ennå ikke funnet, men han befinner seg et sted der ute!
Du vil altså ha en norsk herrespiller topp 10 på verdensrankingen over tid?
Om Tutta hadde dukket opp i dag, så hadde hun aldri klart å i innta den samme posisjonen som det hun har i dag. Til det er konkurransen fra Asia alt for stor.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by kevin »

Å snakke om en norsk på topp-10 eller topp-50 for den saks skyld, er rimelig utopi sånn det har sett ut til nå. Egentlig er vel verdensrankingen litt uinteressant synes jeg, den er kun interessant i forhold til enkelt kriterier for spill i store turneringer. Men den gir et visst bilde av hvor mange vi har som spiller på et visst nivå, helt klart. Og det ser ikke veldig bra ut.

For å si noe om potensialet til de norske som finnes i dag, er amatørrankingen mer interessant. Den baseres selvsagt på hvilke turneringer man spiller også, men den sier mye om hvem vi kommer til å se på de øverste nivåene senere. Ingen garanti selvsagt, men titter man på mange av de unge som har kommet ut på tourene, har de en ting til felles: De var fryktelig gode som amatører, og lå høyt oppe på rankingen. Mange av de som er i toppen av rankingen i dag, har allerede spilt noen turneringer på øverste nivå og har virkelig vist seg fram. De som er så gode, har ingen problemer med å få kontrakt med diverse management, som sikrer dem wild cards på tourene, og økonomisk trygget når de satser som proffer. Andre sponsorer er også tidlig på banen.

Norge har ingen som er virkelig gode, iflg WAGR. Vi har noen som nærmer seg topp-100 på herresiden, men ikke mer enn det. Kofstad og Mikkelsen var høyt ranket, og Kofstad var den eneste som innfridde ut i fra de forutsetningene, inntil skadene tok overhånd.

Sandra Nordaas har klatret mye på rankingen i det siste og er nr.67. Hun virker å være veldig lovende

Vi har mange flere proffer enn de som omtales i mediene for tiden, men felles for de er at de ikke leverer resultater på et visst nivå. Hvem har fått med seg at Schjølberg ble nr.2 på Pepsi Tour nylig? Vi har ganske mange på college i USA også, uten det behøver å bety at vi får fram noen stjerner.

Sverige har vært godt forspent med golfere på høyt nivå i mange år, men de siste par årene har varsellampene begynt å lyse når det gjelder rekrutteringen. Flere personer som følger svensk golf tett har uttalt at de er bekymret for utviklingen, etterveksten er altfor liten. Men de har noen veldig gode amatører som det forventes mye av, og som ganske sikkert kommer til å komme seg ut på de store tourene.

Jobben med å få frem flere starter først og fremst i klubbene. Å få frem en stjerne a la Bjørnstad eller Tutta, vil gi minimal effekt på lengre sikt.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Jeg synes det dere beskriver er golf som masse/bredde-idrett for ungdommen. Gøy skal de ha det! Jeg er ikke tilhenger av denne leken, dersom målet er å få frem toppspillere som kan hevde seg internasjonalt. Og da mener jeg ikke NL og CT, men ET og PGA. Jeg har ikke lest målsetningen til NGF, og spør: står det noe konkret der om at målet er å få frem toppspillere i de to øverste tourene?

Det er så mye annet som opptar ungdommen i dag. Klarer f.eks. en tenåring å legge bort mobilen i 4-5 timer hver gang han spiller en runde?
Hvordan skal NGF klare å holde på interessen for spillet for disse unge talentene? Sosiale medier er en drepende tidstyv!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Freud wrote:Jeg synes det dere beskriver er golf som masse/bredde-idrett for ungdommen. Gøy skal de ha det! Jeg er ikke tilhenger av denne leken, dersom målet er å få frem toppspillere som kan hevde seg internasjonalt.
Freud, du viser at du ikke har peiling på hva som skal til for å få fram gode idettsutøvere. Det er helt ødeleggende hvis man prøver å behandle barn som voksne. De skal være barn mens de er barn og ungdom mens de er ungdom, og i mange år skal det være mye lekpreget mengdetrening. Men særlig rundt overgangen fra barne- til ungdomsidrett (12-13 år) må de etter hvert bevisstgjøres på hva som skal til, også når det gjelder systematikk, og kravene må gradvis økes. Men hele veien skal de ha et godt miljø rundt seg, med jevnaldrende, og de skal ha kompetente trenere og øve på de riktige ferdighetene. Men idrettsglede og kameratskap, får man ikke til det, da driver man ikke god barne- og ungdomsidrett. Jeg har brukt 28 år av mitt liv på å være idrettsleder, inklusive for flere som ble landslagsspillere i hockey, så dette har jeg sett på nært hold. Mye av det jeg leser hos golfforbundet, ligner på ting vi jobbet ut fra i hockey. Så planverket deres, der er det gode oppskrifter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Jeg snakker ikke om barn, men om tenåringer fra 14-15-års alder.
Hvordan få disse talentene - dersom man finner dem - til å holde på golfinteressen, når de samtidig er så oppslukt av sosiale medier? Miljøet rundt dem kan vel ikke stagge dette?
Dersom du har jobbet med slike ungdommer i 28 år, så har du vel sett at samfunnet og interessene og tidstyvene har endret seg kolossalt på disse årene.
Golf er spesielt utsatt, siden det er den sporten som tar lengst tid for hver konkurranse. Med reise, oppvarming, runde og etterpåtrening tar det nesten en hel dag. Det skal sterk psyke til å holde på med dette i årevis, kanskje med dårlige resultater. Har norske tenåringer det som skal til, i dag?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Ja, noen blant norske tenåringer har det som skal til, og ytterligere en del trener hardt og motivert uten å nå opp. Som sagt har jeg sett det på nært hold i hockey, og det er ikke noen praktisk eller prinsipiell grunn til at ikke norsk golf skal kunne få til det samme.

Norsk hockey følger barneidrettsbestemmelsene, som gjelder til og med 12 år, hvor alle spiller like mye osv, men det er ingen forbud mot å ha kompetente trenere og øve på de riktige tingene. Fra de er 13 år arrangerer forbundet basishelg på våren for å lære hva som skal til av barmarkstrening, og hundrevis av 13-14-15-åringer drar på forbundets eliteleir på slutten av sommerferien. Alle de beste lagene tester i denne alderen spillerne sine flere ganger i året, og det sendes inn testresultater til forbundet på fysiske tester, puckkontroll, skøyteferdigheter osv.

På videregående skole går de fleste med ambisjoner på hockeygymnas, som NTG og Wang i Norge, eller i Sverige. Mats Zuccarello kom da til NTG og Frisk, hvor en av trenerne var tidligere russisk verdensmester Sergei Puschov, noe som var enormt viktig for utviklingen hans, og det er massevis av spillere i den alderen som flytter for å bli bedre. Selvsagt kunne ikke Ole Kristian Tollefsen bli på Årnes i videregående skolealder, så han dro til NTG Lillehammer og bodde på hybel. Som så mange andre også har gjort. Andreas Martinsen som nå prøver seg på Colorado, han er trønder, men gikk også på NTG Lillehammer.

Det er massevis av hockeyungdom som står på knallhardt for å lykkes i idretten sin, og noen av dem blir gode. Sånn kultur, selvsagt er det mulig å skape det også i golf.

... men hockeyforbundet bruker jo ikke en eneste kalori på å legge forholdene til rette for oldboys-hockey og på å få voksne folk til å begynne å gå på skøyter!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Snowman, du er klok, men her omgår du poenget i innlegget mitt. Dette gjelder golf, ikke hockey. Tror du at dine erfaringer fra ishockey uten videre kan appliseres på golf-ungdommen? Golf er en temmelig spesiell idrett, ikke minst p.g.a. tiden den tar. Det nytter heller ikke å sammenligne en lag-idrett med en individuell idrett. Miljøfaktoren blir helt annerledes, og konkurransefaktoren også.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Jeg omgår ingenting. Alle idretter har sin egenart, men folk er folk, og mye om det å lage prestasjonsgrupper og prestasjonskulturer handler om å lære av hverandre og skape overføringsverdi. Ja, jeg tror faktisk at Norges golfforbund har mye å lære av blant annet Norges ishockeyforbund. Men først og fremst må de selv prioriterer hvilke av sine egne strategier de skal konsentrere seg om, og jeg mener altså forbundet bør konsentrere seg om barn, ungdom og elite. Dvs. IKKE om å rekruttere voksne damer! IKKE om å få nye voksne spillere ned på 20-tallet i hcp! IKKE om antallet hobbyspillere! IKKE om at golf gir økt livslengde for pensjonister!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Enig i alt du skriver om prioritering av strategier i NGF.
Uenig i det du skriver om sammenligning mellom golf og ishockey.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Jøye meg, tror du selv på det du skriver? Hvor gammel er du? Sosiale medier er ikke et hinder for å få frem topputøvere. Hva tenker du om alle de som faktisk er toppspillere i dag? Tror du de holder seg unna sosiale medier?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Ja, jeg er sikker på at alle som er toppspillere i dag bruker sosiale medier. Dette er godt voksne mennesker, som vet å bruke tiden riktig.
Jeg tror at den utstrakte bruken og avhengigheten av sosiale medier blant tenåringer er et hinder for å kunne bruke all den tid og krefter og konsentrasjon som er nødvendig for å nå toppen, i GOLF. Undersøkelser viser dessuten at de norske ungdommene er de som er de største brukerne, globalt.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Det kan godt være at sosiale medier er et hinder. Tipper det er et problem av ca samme omfang som merket på skoene juniorene bruker. Eller bruken av Solo.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Selvsagt er det ikke noe verre å bruke tid på sosiale medier enn på å se på TV, spille PlayStation, høre på musikk eller se på fiskene i et akvarium. Ingen vits å skremme om tidsbruk! Akkurat som de ikke fikk rett de som advarte om at alle kom til å bli TV-slaver da vi på 80-tallet fikk flere kanaler enn NRK.

Men noe helt annet, som faktisk er litt viktig i den moderne medieverden, det er at spillerne læres opp til å tåle en god del. For om de ikke er litt hardhudet, da kan det lett ta energi fra dem. Det er kommentarfelt i nettaviser, diskusjonsgrupper, sosiale medier, blogger, osv. i et helt annet omfang enn tidligere, og mye går døgnet rundt. Spillere som skal bli gode, de må lære seg å overse mye ved ikke å bry seg. Der må forbundet lære av tilfellet Joakim Mikkelsen, som allerede under bloggen sin på Norsk Golf, og særlig i "avskjedstalen" samme sted, viste at han brydde seg for mye. Den type sårbarhet må forbundet vaksinere fremtidige toppspillere mot, for verken nettet eller gamle redaktører lar seg disiplinere til bare å være støttende heiagjeng. Skal man lykkes i idrett, kan man rett og slett ikke bry seg så mye om hva folk mener og sier og skriver.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Bare en liten oppklaring til slutt. Med uttrykket "sosiale medier" mener jeg alt innen IT. Mobilen, nettbrett, TV-spill, Playstation, Skype, DVD ++++
Norske tenåringer bruker i snitt 3-4 timer hver dag på slike aktiviteter. Så kommer leksene i tillegg.... Alt dette stjeler tid, og koster konsentrasjon. Norske tenåringer er rastløse!
Men dersom golfungdommene er annerledes, så er det jo flott.
Post Reply