Ryggskader av å bære golfbagen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Freud »

Utallige ganger har vi godt voksne sett tenåringer og menn i 20-og 30-årene bære sin egen golfbag på ryggen i selskapsrunder. Jenter også. Jeg har spurt noen av dem hvorfor de ikke bruker trillebag, men får bar et unnvikende svar om at det er "lettere når man skal lete etter ballen". Sannheten er vel at de unge synes det er pysete å trille bag; den skal liksom bæres. Jeg undres over hvor mye dette skader ryggen, for en full golfbag er ganske tung og uhåndterlig.
Selv i NL- og CT-turneringer som jeg har overvært, bærer mange bagen sin selv. Også i ulike kval-turneringer. Mange har vel ikke råd til å hyre caddie, men kan jo bruke en venn eller familiemedlem? I større turneringer er vel ikke trillebag tillatt?, så der må de bruke caddie.

Spørsmålet mitt er: er det ikke i lengden skadelig for ryggen til et ungt menneske å bære golfbagen så langt og så lenge, år etter år? Det blir jo veldig mye bæring i en oppkjøringsfase til en mulig golfkarriere. Kan de mange ryggskadene ha sammenheng med dette?
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by fryseboks »

Nå er ikke jeg lege, så ta dette med en klype salt.

Men jeg klarer ikke å se at det å bære de få kiloene skal være et problem for ryggen. Fester man stroppene ordentlig og ikke rykker til når man skal hive den på ryggen ser jeg ikke at dette skal være skadelig.

De eneste gangene jeg har opplevd ubehag med bærebag er da jeg har stappet den med altfor mye vannflasker, men da er det heller i skuldrene jeg kjenner det.
Sannheten er vel at de unge synes det er pysete å trille bag; den skal liksom bæres.
Sikkert noen av disse også, men sannheten min er at jeg syntes det både går raskere og syntes det er mer behagelig. Hater å dytte den jævla tralla rundt :D
Det blir jo veldig mye bæring i en oppkjøringsfase til en mulig golfkarriere. Kan de mange ryggskadene ha sammenheng med dette?
Tviler på at Kofstads, og andre som han, problemer skyldes at han bært mye bag, men heller en sving som har gjort at problemene hans har kommet.

EDIT: Kan jo også legge til at jeg har i mange år slitt med en skrøpelig rygg grunnet mange timer tilbrakt i en datastol og lite aktivitet ellers. Etter jeg startet med golf, gikk disse problemene bort sakte mens sikkert. 95% av tiden har jeg også brukt bærebag.
Last edited by fryseboks on 06 Oct 2015, 15:48, edited 1 time in total.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Gundersen »

Tralle er overlegen når det regner. Da har man et sted å feste paraplyen.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Gundersen »

Fra spøk til kniv i ryggen. Har ikke noe særlig tro på at det skader ryggen å bære bagen.
Har selv gått over til tralle, men det er ikke fordi bagen har ødelagt ryggen. Til det er det andre årsaker.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Pepper »

Jeg har båret bagen mye mer i år enn jeg har gjort de siste årene, og det er helt fint for ryggen. Jeg har hatt ryggproblemer i mange år, og det er svingen som er problemet, ikke bæringen. Min hjemmebane er meget kupert, og det er lettere å bære bagen opp bakkene enn å skyve trallen, særlig hvis gresset er vått. Tidligere har jeg blitt sliten i skuldrene mot slutten av runden, men det har vært bedre i år. Gundersen har et poeng, når det regner bruker jeg alltid tralle.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Pepper »

Jeg vurderer imidlertid å kjøpe en elektrisk tralle til neste år, da slipper jeg jo å skyve trallen oppover bakkene.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by GolfMickey »

Har brukt tralle i en uke nå siden jeg venta på ny bag, og sælene hadde ryket på den andre, kommer nok ikke gå med tralle på en stund for å si det sånn, nesten mer tungvindt, må gå omveier hele tiden, tungt å dra opp bakker. Liker bedre å bære. Har aldri merket noe heller, så tror det ikke er noe farlig med det, er jo ikke så tung den baggen heller.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Gundersen »

GolfMickey wrote:Har brukt tralle i en uke nå siden jeg venta på ny bag, og sælene hadde ryket på den andre, kommer nok ikke gå med tralle på en stund for å si det sånn, nesten mer tungvindt, må gå omveier hele tiden, tungt å dra opp bakker. Liker bedre å bære. Har aldri merket noe heller, så tror det ikke er noe farlig med det, er jo ikke så tung den baggen heller.
Skyvetralle er 100 ganger bede enn en tralle du må dra etter deg.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by GolfMickey »

Gundersen wrote:
GolfMickey wrote:Har brukt tralle i en uke nå siden jeg venta på ny bag, og sælene hadde ryket på den andre, kommer nok ikke gå med tralle på en stund for å si det sånn, nesten mer tungvindt, må gå omveier hele tiden, tungt å dra opp bakker. Liker bedre å bære. Har aldri merket noe heller, så tror det ikke er noe farlig med det, er jo ikke så tung den baggen heller.
Skyvetralle er 100 ganger bede enn en tralle du må dra etter deg.
var skyvetralle detta, men ikke helt i tipp topp stand
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Freud »

Nå var det faktisk ungdommen og tenåringene jeg var bekymret for, ikke dere voksne.
Men dersom dere mener at disse unge golfspillerne ikke har noe vondt av (i dobbelt forstand) å bære en golfbag på ryggen i 4-5 timer (minus tiden når de setter den fra seg) hver gang de spiller golf, og i mange år i rekrutteringsfasen, så aksepterer jeg jo det. Synes likevel det er litt rart at det ikke setter spor i en ung kropp....
Virgil
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 22 Sep 2015, 08:43

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Virgil »

Å bære 9-10 kg på ryggen bør de fleste klare, selv om den skal av/på en del ganger i løpet av runden. Feilen mange kanskje gjør, er å bære på en skulder i lengre strekk av gangen, dét er jeg ganske sikker på ikke er bra, jamfør det å bære skolesekken på en skulder.
Mange av dagens unge har ihvertfall mer enn 10 kg på magen, det bør være et større problem....
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Franz »

For mange er nakkeproblemer fra tralledytting et større probem.

I collegegolf er det vel forventet at man bærer selv? Vet ikke hvordan regelverket er, men husker det ble mye styr da et av de større universitetene stilte med skyvetraller til hele laget.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by dirtyzecret »

Dette har vært debatert flere ganger tidligere og jeg ingen ryggspesialist....Meeeeen, det sier seg selv at det ikke er bra for ryggen å bære en tung golfbagg, for det første bærer jo 90 prosent den feil.
Dessuten er det begreneset hvor god bærefunksjon selv de beste bærebaggene på markedet faktisk har...
En bærebagg blir jo bare båret på ryggen og ikke med hoftene, slik tunge sekker bør bæres!
Jeg tror undersøkelser gjort på ryggeskader grunnet feil bæring av tunge sekker kan sammenlignes med bæring av golfbagg.
Det er også helt klart et problem at yngre spillere starter å bære bagger tidlig, det er en grunn til at folk som har vært ''kjent for'' å ta tunge løft i store delere av livet, for eks i jobb sliter med ryggproblemer når de blir eldre...
Her er en artikkel fra golfdigest. Synespunktene her er ikke forskning med en mening...

http://www.golfdigest.com/story/critics ... layers-usi


Å bære feil blir litt som å trene feil. Man trener ikke ryggen av å bære en golfbagg når denne blir båret feil, man sliter på ryggen. Akkurat som hvis man gjør øvelser feil, vil dette slite mere på kroppen enn det faktisk trener...
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Freud »

Takk for den. Jeg kopierte den viktigste setningen derfra:
"Wolkodoff's study was among those cited by the American Junior Golf Association when it began allowing push carts in 2009. "After studying the issue in depth, the AJGA found that carrying heavy golf bags on the back, especially among younger players, could potentially contribute to back injuries and fatigue," it noted."
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Freud »

Og i dag har Norsk Golf tatt opp denne saken, som førstesak! De siterer samme artikkel som nevnt ovenfor. Burde kanskje ha nevnt at de har lest Golfsnakk og fått saken derfra? Neste blir vel Golfsiden.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by Keyser »

Freud wrote:Takk for den. Jeg kopierte den viktigste setningen derfra:
"Wolkodoff's study was among those cited by the American Junior Golf Association when it began allowing push carts in 2009. "After studying the issue in depth, the AJGA found that carrying heavy golf bags on the back, especially among younger players, could potentially contribute to back injuries and fatigue," it noted."
"could potentially contribute"...høres nokså vagt ut...
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by furu »

Freud wrote:Og i dag har Norsk Golf tatt opp denne saken, som førstesak! De siterer samme artikkel som nevnt ovenfor. Burde kanskje ha nevnt at de har lest Golfsnakk og fått saken derfra? Neste blir vel Golfsiden.
Denne saken har vært publisert tidligere på nettsiden. En typisk sak som trekkes fram med jevne mellomrom.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by GolfMickey »

kan er jo et ord som går igjen hele tiden, Alt kan jo være farlig i dag så lenge man spør riktig lege.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by TheBigEasy »

Sun Mountain har jo denne med hofte belte (som skal ta vekt fra skuldrene til hoftene):
https://shop.sunmountain.com/3-5-zero-g ... etail.html
(se video)
Play your best.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Ryggskader av å bære golfbagen?

Post by dirtyzecret »

Jeg har sett det med ryggskade og golf i forhold til svingen har vært dratt frem på norskgolf tidligere, men ikke ryggskade i forhold til bærebagg :)
Post Reply