"Ekte" golfmerker

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

"Ekte" golfmerker

Post by furu »

Mange har et litt merkelig forhold til dette med "ekte" golfmerker. Men hvem er egentlig det i dag? Og hvor lenge varer det for dem?


TaylorMade - Del av adidas-konsernet.

Wilson/Wilson Staff - Multisportselskap. Størst på amerikansk fotball, tennis og basketball?

Ping - Ekte golfmerke. Sjelden eller aldri snakk om at noen skal kjøpe opp selskapet.

Callaway - Ekte golfmerke. Til stadighet rykter om oppkjøp, fra f.eks Under Armour.

Mizuno - Multisportmerke. Merkelig nok regner mange Mizuno som et ekte golfmerke, men de er helt lik Nike, Adidas og alle andre.

Cobra - Del av Puma-konsernet.

Titleist - Acushnet, som igjen er eid av Fila Sør-Korea. Altså strengt tatt ikke et ekte golfmerke, men del av multisportkonsern.

Nike - Verdens største multisportmerke.

Srixon/Cleveland - Denne er litt artig, for disse to er eid av Sumimoto Rubber Industries under navnet SRI Sports Limited. Dunlop er trolig SRIs største merkenavn, selv om det har liten andel her hos oss.

Adams - Eid av TaylorMade, og derfor adidas.

Glemt noen? Miura? PXG? Hopkins? Fourteen? Minimerker er ofte selvstendige, men har mikroskopiske markedsandeler og er ikke så veldig interessante. At Miura, Fourteen og PXG selger køller har null effekt på de store selskapene. Hvis de tripler salget sitt har det garantert fremdeles null effekt på det store bildet.

Hva skal du altså velge for å ha et "ekte" golfmerke? Det sikre valget er å kjøre Ping eller et minimerke. Callaway kan ende opp som del av multisportselskap før man vet ordet av det. Litt morsomt å legge merke til at Ping og Callaway er ekte merker, og disse to dominerer det norske markedet. Som ung golfnasjon ble vi kanskje påvirket av det å skulle bli oppfattet som ekte og skikkelig når vi først begynte med sporten.

Er det viktig å spille ekte golfmerke? Lager ikke de andre gode nok køller? Folkene som jobber hos multisportselskapene er ofte de samme som jobbet i kulere, mindre, uavhengige selskap før. Michael Vrska hos Wilson Staff var hos Adams før de ble kjøpt av TM. Tom Stites er et geni som jobber for Nike, og regnes som en av de 3-4 flinkeste i verden innen golfkøller.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by liverglimt »

Tom Wishon golf technologies, grunder og eier, laget blant annet den første "Metall Wood".
Alpha golfclubs, har veldig populære drivere for custombuild markedet.


Litt merkelig listing du har gjort. Majoriteten av merkene er startet som rene golfmerker men har blitt innlemmet i store sportskonsern etterhvert. I motsetning til f.eks Nike som plutselig skulle lage golfkøller i tillegg til alt annet.

Edit:
Bridgestone Golf
Honma Golf

Sånn for å ta ett par ekstra japanere med. Honma er jo litt sexy for de som liker gulldekor. :D
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by eivaan »

Hva ekte er og definisjonen på det kan jo diskuteres...Mizuno startet vel med å produsere golfkøller i 1933 ish...ikke i "forrige" uke som Nike....Jeg tenker at TM, Callaway, Mizuno, Ping, Wilson, Srixon; Titleist, Cobra, Cleveland, Ben Hogan, Wishon, Bridgestone osv...er golf, Nike blir på en måte som om Adidas skulle lage køller....eller Reebook, Puma...Men sånn tenker jeg :) Snart spiller vel noen med REMA 1000 driver...eller MENY baller!!! Men ALDRI jeg......
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Ekte" golfmerker

Post by furu »

@liverglimt. Wishon går under samme kategori som de andre minimerkene. Hvis Tom Wishon selger 10.000 så mange golfkøller i 2016 som 2015, vil ingen i golfbransjen merke noe til det. Samme gjelder Honma.

Du har et herlig, uskyldig og naivt syn på dette med merker og hva som har betydning ;) Det mener jeg ikke som en sarkastisk og hånende kommentar, men noe jeg faktisk oppfatter deg som.

Bridgestone selges ikke i Norge. Lite relevant å ta det med. Gode køller, men det går også rykter om at de legger inn årene. Har kuttet balldistribusjonen i UK.

Det er for øvrig lite mening i å gjøre forskjell på om noen først laget køller og så ble kjøpt opp, eller startet med køller etter at de allerede var multisportselskap. Når Titleist finner veien til Filas hovedkvarter, er det garantert 100% business som teller. Ikke golfhjertet. Er du kjøpt opp, forsvinner den sjelen du mener å ha hatt som "ekte" golfmerke.

@eivann - adidas lager golfkøller. TaylorMade. Og adidas eide i lang tid også Reebok. Sammensurium dette. Poenget er at det er koblinger over alt og at det knapt finnes ekte golfmerker.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by GunnarBull »

Gunnar Bull er heldigvis fortsatt et ekte golfmerke :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by eivaan »

furu wrote:@liverglimt. Wishon går under samme kategori som de andre minimerkene. Hvis Tom Wishon selger 10.000 så mange golfkøller i 2016 som 2015, vil ingen i golfbransjen merke noe til det. Samme gjelder Honma.

Du har et herlig, uskyldig og naivt syn på dette med merker og hva som har betydning ;) Det mener jeg ikke som en sarkastisk og hånende kommentar, men noe jeg faktisk oppfatter deg som.

Bridgestone selges ikke i Norge. Lite relevant å ta det med. Gode køller, men det går også rykter om at de legger inn årene. Har kuttet balldistribusjonen i UK.

Det er for øvrig lite mening i å gjøre forskjell på om noen først laget køller og så ble kjøpt opp, eller startet med køller etter at de allerede var multisportselskap. Når Titleist finner veien til Filas hovedkvarter, er det garantert 100% business som teller. Ikke golfhjertet. Er du kjøpt opp, forsvinner den sjelen du mener å ha hatt som "ekte" golfmerke.

@eivann - adidas lager golfkøller. TaylorMade. Og adidas eide i lang tid også Reebok. Sammensurium dette. Poenget er at det er koblinger over alt og at det knapt finnes ekte golfmerker.

Vet jo selvsagt det Furu..men tror nok du skjønner hva jeg mener!!!
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Golfspilleren »

Gøy med purister som tror at Mizuno og Titleist lager bedre køller enn resten.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Rotten »

Golfspilleren wrote:Gøy med purister som tror at Mizuno og Titleist lager bedre køller enn resten.
Tsk. Mizuno og Titleist er de eneste som lager ekte golfkøller!

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Golfspilleren »

Titleist er kanskje det kjedeligste merket på markedet, mens Mizuno lager flotte køller som knapt noen i Europa bryr seg om.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by GolfMickey »

Golfspilleren wrote:Titleist er kanskje det kjedeligste merket på markedet, mens Mizuno lager flotte køller som knapt noen i Europa bryr seg om.
Hva legger du i at det er det kjedeligste?
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by halvorsen84 »

GolfMickey wrote:
Golfspilleren wrote:Titleist er kanskje det kjedeligste merket på markedet, mens Mizuno lager flotte køller som knapt noen i Europa bryr seg om.
Hva legger du i at det er det kjedeligste?
Ja hva mener du egentlig med det? :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by liverglimt »

furu wrote:Du har et herlig, uskyldig og naivt syn på dette med merker og hva som har betydning ;) Det mener jeg ikke som en sarkastisk og hånende kommentar, men noe jeg faktisk oppfatter deg som.

Bridgestone selges ikke i Norge. Lite relevant å ta det med. Gode køller, men det går også rykter om at de legger inn årene. Har kuttet balldistribusjonen i UK.
Oj, så det er det norske markedet som setter standarden for hva som er tellende merker? Da kan jeg stille og rolig avslutte mine innlegg på Golfsnakk.no. Bridgestone har ikke trukket seg ut av UK, de har gitt beskjed om at de kommer til å gjøre det i mars 2016. Golfballer i første omgang.

Det er så mye som ikke selges i Norge som man finner i bager til gode spillere over hele verden. De største merkene vil alltid være i søkelyset for oppkjøp, all den tid de jobber med økonomi som eneste målestokk. Det er mye morsommere å se hva de mindre merkene gjør for å ta sin skjerv av kaka. De tør å gjøre det lille ekstra for å få kundene mer knyttet til dere produkt.

Det er så mye spennende på custombuild markedet at det er på tide noen står opp på dette forumet og nevner at det faktisk er noe utenfor Callaway, Nike og Taylormade, sånn for å nevne noen av de største. De fleste som får slått Honma, Miura, PXG etc. en eller flere ganger har det som sin egen målestokk for hvordan lyd, følelse og kontroll skal oppleves. Det kjedelige for magasiner, golftv osv. er at disse ikke markedsfører sine produkter. De når kundene via nettverket av distributører, i de fleste tilfeller godkjente køllemakere. Så hvorfor skal de nevne dem når de aldri får annonsekroner derfra?
Golfspilleren wrote:Titleist er kanskje det kjedeligste merket på markedet, mens Mizuno lager flotte køller som knapt noen i Europa bryr seg om.
Mizuno har ett ikke ubetydelig salg i Europa. Så at knapt noen bryr seg om dem er en sterk overdrivelse.

Enig i at Titleist er litt kjedelig om du mener traust. De overrasker liksom aldri. Samme malen og det fungerer for mange. Selv spilt Titleist i ett par sesonger, men de ble byttet ut med ett sett Honma Beres Pro.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Rotten »

Golfspilleren wrote:Titleist er kanskje det kjedeligste merket på markedet, mens Mizuno lager flotte køller som knapt noen i Europa bryr seg om.
Mizuno selger helt ok i Europa, og mange bryr seg.
Hva du mener med kjedelig forstår jeg ikke helt. Kvalitet kan kanskje være kjedelig siden det blir kun små endringer fra år til år.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Golfspilleren »

Titleist var mer sexy for femten år siden enn nå. Se på ZM for eksempel.
Dessuten hadde de en egen damekølle som var super for damene.
Nå føles teknologien gammel. Klarer de ikke lage justeringssystem som ikke trenger bruksanvisning?
Så er de litt Steve Stricker.....

Jorda, jeg vet at Mizuno er store. Men de er alltid på salg :-)
(Jeg liker å mobbe litt også)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Ekte" golfmerker

Post by furu »

Når man skriver på et norsk forum, diskuterer for norske golfere og relaterer seg til hva som kjøpes/selges i Norge - da er det ekstremt lite relevant hva som selges i USA.

Angående Mizuno. De selger 10 ganger mer i Japan enn Europa. De selger dobbelt så mye i USA som Europa. De selger mer i Asia (utenom Japan) enn i Europa. Mizuno er et svært lite merke i Europa, og nærmest usynlig i Norge. Kanskje et italiensk hovedkontor kan ta noe av skylden for det?

Annonsekroner = oppmerksomhet i magasin? Her i Norge? Seriøst? Det er umulig å få tak i demokøller fra disse små merkene. Alle kan sende inn hva de vil. Herlighet, vi har skrytt John Letters opp i skyene :D

Liverglimt - kan du sende Miurakøller vi kan låne i kølletesten vi har sammen med Dansk Golf og kittad.se?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Ekte" golfmerker

Post by furu »

Det med Bridgestone. Har trukket seg ut/skal trekke seg ut i mars. Når man virkelig er ute etter å være uenig klarer man det ;) Det får da være måte på flisespikkeri for å skape en diskusjon som ikke er der. Fakta i saken er klar - de trekker seg ut. Hvor mange golfballer de klarer å selge i januar og februar er vel av begrenset viktighet.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by liverglimt »

Furu, du er jo nesten litt snever i din verden. Hvis ikke trender og utvikling i resten av verden er interessant for norske golfere, hvordan skal de da få tilgang på nye ting? Vente på at 2-3 distributører i Norge bestemmer seg for å legge to bein i kors for å satse på noe nytt? Det norske markedet er mikroskopisk. Så uten å se utover landets grenser så blir det uinteressant å diskutere golfutstyr.

Jeg skal sjekke hva som er policy med hensyn til test av køller. Det vanlige er at en utvalgt spiller/skribent/journalist får tilpasset ett sett og skriver en produkttest i så henseende. Du hører fra meg.

Wishon Nordic kan helt sikkert sende deg det meste av Wishon køller.

EDIT:

angånede Bridgestone og andre som legger ned/utvider. De har ett aksjemarked å ta hensyn til. Det blir også påpekt at det kommer nye ting.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Golfspilleren »

Wishon har vel vært kjent for de fleste i mange år. Jeg tviler på at noe testing kan gjøre de populær.

Klart leverandørene ønsker gode tester og gir utstyr til testere/redaktører.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Ekte" golfmerker

Post by liverglimt »

90 % av mine kunder har aldri hørt om Wishon før de kom til meg. 98% av kundene har aldri hørt om Miura. :)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: "Ekte" golfmerker

Post by Golfspilleren »

Kjøper de disse merkene da?
Post Reply