gap i gradene på jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Lurte på om noen kan forklare hvorfor det et mindre gap mellom gradene på lengre jern og større gap på korte jern?

Ser f.eks at rsi jerna har 5 grader mellom P og 9, men 3 grader mellom 3 og 4.

På forhånd takk.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Loft syken som slår inn. Siden mange blir fascinert av at de slår ett 9 er jern 140 meter i motsetning til meg som slår mitt 9er jern 115-118 meter. Ett nummer på jernet er ikke ensbetydende med at det er likt over hele rekka. Frustrerende for de som ønsker kontroll på distansen. Færre grader mellom køllene er litt av det samme som Wooder som ofte har 3 grader mellom hver.

Jeg tipper om 3 år så har mange 4 wedger i bagen og jernsettet er P-6 med 6 er jern ala det vi kjenner 5 eller muligens 4er jern i dag.

24/38 er en tommelfingerregel for køllemakere. Det betyr 24 grader og 38 tommer er det en normal spiller klarer å få opp i lufta som jern. Derfor er det mange som bytter ut de lavere gradene med hybrider.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Vi ser tendensen i år @liverglimt. Det lages bedre wedger i AW/GW for å harmonere med SW og LW.

#3 inngår ikke i ett eneste standardsett. Hvis noen kjøper det, gjør de det gjennom custom. Da bøyer og fikser de det slik de vil.

Det er ingen grunn til å tro at vi får noe sterkere enn standarden i dag - PW på 45 grader. Enkelte sett dukker opp, men 45 er etablert. 6-PW er allerede standard i enkelte jerntyper. XR OS jern fra Callaway kommer kanskje i dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Hva trenden er i år eller til neste år betyr ikke at vi ser endring hos spillere. Det var mitt poeng med om 3 år så har de flere wedger i bagen. TTT :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Jeg tror 60 graderen forsvinner til fordel for mer allsidige 54-56 wedger.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: gap i gradene på jern

Post by eivaan »

furu wrote:Jeg tror 60 graderen forsvinner til fordel for mer allsidige 54-56 wedger.

Det tror ikke jeg, hvis så....så får jeg event. bøye de til 60...jeg bruker 60 i bunkere ved greenene så å si hver gang, på floppslag og i fra røff rundt greenen!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Den forsvinner jo ikke rent fysisk fra jordens overflate, men den blir overflødig for de aller alle aller fleste og selges stadig sjeldnere.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: gap i gradene på jern

Post by eivaan »

furu wrote:Den forsvinner jo ikke rent fysisk fra jordens overflate, men den blir overflødig for de aller alle aller fleste og selges stadig sjeldnere.
Jeg skjønner jo det....de er nok litt vanskelige for dere å slå med :lol:
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Av alle wedger så selger jeg mest 58-62 gradere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

Takke meg til en ekstra wedge istedenfor å fylle opp bagen med nesten helt like hybrider. 60gr er en av de mest morsomme å bruke, meget anvendbar til mange forskjellige typer slag rundt greenene
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: gap i gradene på jern

Post by yuran »

Burde det ikke være mindre forskjell på 9 og P enn 3 og 4? De to første er (angivelig) presisjonsvåpen, mens de to siste er for lengre slag hvor i alle fall folk med variabel sving vil se større utslag på lengden enn ved høyere loft.

Min 60-grader brukes kun til ekstremslag, tjukk rough, innimellom røtter osv. Ser dertil ut også, men kjekt å ha en kølle i bagen som jeg ikke er redd for å slå fra asfalt om så må :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Det jeg opplever er at avstanden mellom p og 9 er lengre enn mellom 6 og 5. At det er 3 grader mellom 5 og 6, mens 5 grader mellom p og 9 kan jo være forklaringsen. Jeg antar imidlertid at det er et mål at avstanden (i meter) mellom køllene er kostant. Hvorfor er oppsettet som det er da? Er det lenden på køllene som skal veie opp for at gapet (i grader) mellom køllene?
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

I teorien er det lengden som fikser det sammen med loften. Hvis du ikke har rimelig greie avstander i mellom hvert jern så bør du absolutt få sjekket loft og lie. Kan godt hende de er enda mer skakke enn du tror og derfor gir det slike utslag. :)
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

liverglimt wrote:I teorien er det lengden som fikser det sammen med loften. Hvis du ikke har rimelig greie avstander i mellom hvert jern så bør du absolutt få sjekket loft og lie. Kan godt hende de er enda mer skakke enn du tror og derfor gir det slike utslag. :)
Da blir det en tur på verkstedet=) Tusen takk for innspillet. Alltid greit å få "bekreftelse" på at det ikke er noe feil med meg, men køllene :D
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Det er ikke så enkelt som å se på gradene. Sjekk hvordan jernet er laget. 6-7i kan ha en form for konstruksjon, 8-9i en annen og P-G igjen noe annerledes. Vektfordeling og konstruksjon av hodet spiller inn.

Med mindre du er en veldig god spiller og alltid treffer ballen rent, slår du 5i og lavere ganske dårlig. De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

furu wrote:Med mindre du er en veldig god spiller og alltid treffer ballen rent, slår du 5i og lavere ganske dårlig. De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det.
Hvilket belegg har du for å påstå det?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

kevin wrote:
furu wrote:Med mindre du er en veldig god spiller og alltid treffer ballen rent, slår du 5i og lavere ganske dårlig. De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det.
Hvilket belegg har du for å påstå det?
Omtrent 40 møter de siste årene med noen av de flinkeste køllemakerne, produktutviklerne og designerne i golfbransjen der vi har diskutert køller og annet utstyr? Jeg lærer faktisk litt.

Et 5i er likt det som før var 4i eller til og med 3i. Gå noen år tilbake - hvor mange var flinke med 3i? Eller 4i? Det er der 5i og 6i ligger i dag i loft og skaftlengde. Om ikke skaftlengden er enda lengre enn før også.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Kan også være litt greit å huske på at hverken kevin eller noen andre her inne representerer gjennomsnittsgolferen i Norge.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: gap i gradene på jern

Post by halvorsen84 »

furu wrote:Kan også være litt greit å huske på at hverken kevin eller noen andre her inne representerer gjennomsnittsgolferen i Norge.
Vi har da noen "høyhandicappere" her inne også? :lol:
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

At de fra produsentene sier det er ingen overraskelse, de vil gjerne styre hva vi kjøper. Og de har rett i at loftene har endret seg. Jeg tør påstå at man behøver ikke være veldig god for å spille med 5`er jern, med mindre loft er endret radikalt. Jeg er middels dårlig og har ingen problemer med å spille med 4-5`er jern, og har mange kompiser og bekjente som spiller golf(noen har tilogmed 2-3èr i bagen). Såvidt jeg husker er det ingen av de som har gått bort fra 4-5. Hvis noen her inne(som kjenner meg) er uenig i det, må de selvsagt rope ut. Nå er det jo ikke sånn at alle spiller med det absolutt nyeste heller, og dermed ikke har vært med på de endringene som har kommet. Samtidig sier jo produsentene at utstyret blir mer og mer tilgivende, hvorfor skal det bli vanskeligere å spille med de jerna da?

Nå er jo mine erfaringer selvsagt subjektive, men jeg synes det er altfor generelt å si at man må være veldig god for å spille med 5`er jern i dag.
Post Reply