Wedger?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

Jeps, har lest mye på de sidene der jeg også. Men jeg ender alltid opp med å bruke mye tid på å teste de selv femfor å stole blindt på tester. Såg at Miklagard hadde fått inn noen Mizuno-wedger som jeg synes såg veldig flotte ut, skal se om jeg får testet de i løpet av helga :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger?

Post by furu »

Lærer i hvert fall en del om bounce og hvordan wedger fungerer samt hjelp til å sette sammen et bra sett med wedger.

Har lest mye bra om Taylormade Z TP wedger. Hadde vært gøy å prøve men har ikke sett dem noe sted i Bergen. Aner ikke om noen har planer om å selge dem. Tar kanskje sjansen og kjøper en på ebay. Trenger en 50 eller 52 grader. 45 pw :arrow: 56 sw er for stort gap for meg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

Igjen er jeg nok litt sær, jeg takler ikke utseendet på Taylor Made, det blir liksom litt for glorete for meg, men alle jeg kjenner som har utstyr fra de er veldig fornøyde.

Hvordan er det med toll og moms på golfutstyr bestilt fra utlandet? Har aldri gjort det selv.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Wedger?

Post by stooy »

Solaar wrote:Hvordan er det med toll og moms på golfutstyr bestilt fra utlandet? Har aldri gjort det selv.
På golfutstyr er det bare moms (totalsummen inkludert frakt * 1,25) og et fortollingsgebyr på 100 kroner ca for å dekke lønnen til de som sjekker gjennom pakkene som kommer inn i Norge...
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by hanso87 »

Sånn ang Wedge så spiller jeg på Titleist.
Det meste av settet mitt er Titleist. En wood + driver som ikke er det.
Spinned milled wedgene er fantastiske spør du meg. Brukt en god del i hagen og nærspill på ca 10-20m til ett gitt punkt føler jeg meg god på.
Når det kommer til "bounce" har jeg aldri forstått greia helt. Forstår teorien, men hvor mye effekt har det å si.. altså merkes det.

Har en 60 grader med 8 i bounce. Hvordan vil en med 4 være i forhold?
Har en 54 grader med 14 i bounce. Hvordan vil en med 8 være i forhold? Noen som har noen bra svar?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

Bounce er vinkelen køllehodet har mellom bunnen av sålen og kanten på slagflaten når den ligger rett ned på underlaget. På bildet under ser du det demonstrert med hhv 4 og -4 grader. Det vanligste er at wedger har en bounce på 8 grader.

Image

Jo mer bounce en kølle har jo lettere sklir den gjennom mykt underlag, men samtidig så vil den ikke komme helt ned til ballen på et hardt underlag, noe som resulterer i at man skjærer inn i ballen, eller "topper" den, i mangel på bedre forklaring, håper du skjønner hva jeg mener.

En kølle med lav bounce kommer lettere under ballen når det er hardt underlag, men til gjengjeld har den en tendense til å skjære seg ned i et mykt underlag, noe som resulterer i en duff.

Selv velger jeg å ha valgmulighet ved å ha tre wedger hvor alle har forskjellig bounce. Har en 52-8, en 56-11 (hadde egentlig tenkt meg å kjøpe en med 14), og en 60-04. Bruker 56 grader når det er mykt underlag, og 60 grader når det er hardt.

Jeg kjøpte for øvrig tre Vokey SM wedger i helga, har spilt en runde med de foreløpig. Jeg fikk en veldig god følelse av de, men nærspillet ble ikke merkbart bedre på den første runden, hehe :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by hanso87 »

Skjønner.. Lest og fårstått tegninga før, men ikke skjønt liksom hva det er..
Nå derimot skjønte jeg det. Takk for oppklaringa:)

Da er det litt "idiotisk" å ha to køller med begge høy bounce (jaja, kanskje det blir en ny wedge i sommer)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger?

Post by JanB »

Husk at SW er bygget med + bounce. Dette med tanke på at den skal "presse" kølla opp igjen når du har gått ned i sanda. Dersom en SW hadde hatt - (minus) i bounce, ville den gravd seg mer ned og du hadde ikke fått opp ballen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by hanso87 »

JanB wrote:Husk at SW er bygget med + bounce. Dette med tanke på at den skal "presse" kølla opp igjen når du har gått ned i sanda. Dersom en SW hadde hatt - (minus) i bounce, ville den gravd seg mer ned og du hadde ikke fått opp ballen.
Jo. Den er jo god. Har en 60.08.. men har en 54 grader da som er mellom kølle på innspill. og feks da 50 meter + på tørr fairway er det da kjipt at den har 14 i bounce. Men har bare merket problem med det når det er sykt hardt. (type leire og sånt)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

En kølle med 14 graders bounce er nok rimelig vanskelig å slå med når underlaget er hardt. Selv bruker jeg 60-04 konstant hvis underlaget er hardt, og 56-14* hvis det er veldig mykt (f.eks myk sand, vått eller langt gress).

*hvis jeg hadde hatt den.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Wedger?

Post by Long-Hit-Wonder »

bjermis wrote:Hva slags wedger syns dere er best?

Jeg selv spiller Utelukket titeist Spinmilled wedgene.

Ingen over ingen under.

Argumenter?
Kjøpte selv Titleist Spinmilled idag. En 52 grader. Særdeles behagelig å slå med, enorm kontroll og følelse i treffet. God spinkontroll hadde den også. Den var i det hele tatt lett å leke med.

Har fra før en Callaway X (MacDaddy grooves) 60 grader. Liker tyngden, man føler slaget gjennom svingen. Backspin'en er nesten for god noen ganger. Enormt med spin. Følelsen i treffet er ingenting å klage på.

Altså har jeg ikke noe negativt å si, ennå...
Last edited by Long-Hit-Wonder on 10 Jun 2010, 20:32, edited 2 times in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Wedger?

Post by rake »

Mye nyttig info i denne tråden, så jeg poster her siden jeg ser litt på wedger for tiden.
Jeg har foreløpig en dårlig sandwedge fra mitt første sett som jeg ikke syns er god nok lenger.

Lurer egentlig på to ting:
1. Hvilke wedger burde jeg ha, tenker da på hvilken grader og bounce. Gjerne med noen forslag til modeller også, siden det kan ha endret seg siden denne tråden var aktiv sist :) Den gamle sandwedgen må ut, så utgangspunktet er at jeg kun har pw
2. hvor mye penger burde jeg legge i dette for å få noe som er brukbart? Noen forslag til billige nettbutikker?
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Wedger?

Post by AkE »

Jeg kan iallefall bidra med at min orbiter 52* til 250 kroner ikke var noe spesielt godt kjøp.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Wedger?

Post by Kaffekannen »

Vanskelig å fortelle deg hva du bør gjøre, men personlig er wedgene mine det jeg har lagt mest tanke i av utstyret i bagen. Det første du bør gjøre er å finne ut hvilken loft og hvilken lengde du har på pw. Så bør du ta en beslutning på om du trenger/kommer til å bruke en lobwedge type 60-64 grader. Hvis man ser ut fra et standard oppsett så har man en pitch som er 46/47 grader og som går rundt 100-120 meter alt etter hvor langtslående man er. Hvis man da skal ha lobwedge har man gjerne 52, 56(sw) og 60 grader. Skal man ikke ha lob kan 50, 54 og 56/58(sw) være en grei løsning. Jeg har 50 -100 meter, 52 - 85 meter og 56 til 65 meter. Jeg kan slå dem lenger, men dette er de lengdene jeg er mest komfortabel med. Og der ligger litt av poenget med wedgene. Det er disse køllene, sammen med putteren som gir deg den gode scoren etterhvert. Derfor må du være komfortabel med dem og du må stole på dem og hvilke lengder de gir deg og så legger man gjerne opp spillet der etter. Min favoritt er 52 graderen og jeg prøver derfor så ofte som mulig å legge meg opp mellom 80 og 90 meter fra hullet.

Når det gjelder merker er Titleist Vokey spinmilled kanskje det sikreste kortet men personlig falt jeg for Callaway x-series. Disse er også litt rimeligere. Callaway Jaws ser rå ut, men jeg har ikke testet dem. Alle produsentene vet at det mye penger i wedger og satser. TM sine nye får god kritikk, Cleveland er anerkjent, nike sine nye virker bra. Prisen er fra ca. 600 på gode wedger. Hvis du vurderer brukt kan du gjøre noen kongekjøp, men pass på at rillene er i god stand.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger?

Post by furu »

Rimelig kjøp er Tommy Armour til 379,- hos Onlinegolf. Sett med tre wedger til 995,-.

Kanskje det blir et lite prisfall på "gamle" wedger snart? Nye regler for riller gjør at de må kvitte seg med store mengder ureglementerte wedger. Gjør selvsagt ingenting for oss amatører, vi skal vel ikke skifte før 2024 :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

rake wrote:Mye nyttig info i denne tråden, så jeg poster her siden jeg ser litt på wedger for tiden.
Jeg har foreløpig en dårlig sandwedge fra mitt første sett som jeg ikke syns er god nok lenger.

Lurer egentlig på to ting:
1. Hvilke wedger burde jeg ha, tenker da på hvilken grader og bounce. Gjerne med noen forslag til modeller også, siden det kan ha endret seg siden denne tråden var aktiv sist :) Den gamle sandwedgen må ut, så utgangspunktet er at jeg kun har pw
2. hvor mye penger burde jeg legge i dette for å få noe som er brukbart? Noen forslag til billige nettbutikker?
Hvilke wedger man burde ha er ganske individuelt, men generelt kan det lønne seg å ha en lob-wedge i tillegg til PW og SW. Noen ønsker også å fylle mellomrommet mellom PW og SW med en gap-wedge.

Når su skal kjøpe en SW så bør du velge en med mye bounce slik at køllen glir lettere gjennom sanden, den "vanlige" graden for en SW er 56. Hvis du i tillegg legger til f.eks en 60-graders lob-wedge med lav bounce så har du to køller å bruke fra forskjellige områder og underlag rundt green.

Det som kan være lurt er å sjekke hvilke grader det er på ditt jernsett, slik at du kan anpasse wedge-valget etter det. Dette finner du ut her.

Når det gjelder nettsider så tror jeg det er en egen tråd med anbefalinger om det, men jeg regner med at f.eks Furu kan svare på det spørsmålet :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Wedger?

Post by Boris »

furu wrote:Rimelig kjøp er Tommy Armour til 379,- hos Onlinegolf. Sett med tre wedger til 995,-.

Kanskje det blir et lite prisfall på "gamle" wedger snart? Nye regler for riller gjør at de må kvitte seg med store mengder ureglementerte wedger. Gjør selvsagt ingenting for oss amatører, vi skal vel ikke skifte før 2024 :D
Først takk til Solaar for nyttig info om bounche.

Er det noen som har erfaringer med dette Tommy Armour settet? Er det sånn rimelig ok? Og er det noen som vet hvordan det evt. er med bounce i disse?

****

Edit:
Tror jeg fant ut av dette med bounchen i disse her:
http://www.surfin-golf.de/Golfschlaeger ... :5587.html
http://www.surfin-golf.de/images/produc ... h_5587.gif

hhv:
GW (52): 6
SW (56): 12 (ser det står '' og ikke grader på den, men antar det er det som menes vel)
LW (60): 6

Ser at Solaar ville foretrukket litt mer bounce i GW (8 grader) og mindre i LW (4 grader), men dette blir vel helt ok det(?).
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

Det blir helt sikkert bra, det viktigste er i grunn at du har en kølle med høy bounce som du kan bruke fra mykt underlag/sand.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Wedger?

Post by Boris »

Har bestilt fra Onlinegolf og dro etterpå å kikket på de på G-Sport i går (ja vet, skulle selvfølgelig vært gjort i motsatt rekkefølge :) ). Sammenlignet med de dyre wedgene fra TM, Titleist, Nike, Callaway synes jeg loften ser mye "smalere" ut på en måte. Nå er jeg en nybegynner uten særlig erfaring da.. så det er mulig jeg bare ser det jeg vil se (eller rettere ... det jeg ikke vil se) og ikke helt vet hva jeg skal se etter.

Men er det et poeng? Altså ikke bare graden bakkant er høyere enn forkant, men hvor bred den er og hvor den sitter liksom?

Har ikke helt trua på de her, men tenkte skitt au får prøve siden jeg bare har en gammel SW fra før uansett og ingen GW og LW, og skulle likevel bestille noe derfa.
Post Reply