Wedger?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Wedger?

Post by bjermis »

Hva slags wedger syns dere er best?

Jeg selv spiller Utelukket titeist Spinmilled wedgene.

Ingen over ingen under.

Argumenter?
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger?

Post by JanB »

Er det disse typer riller på Spin Milled som blir forbudt?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Wedger?

Post by bjermis »

Nei den er vel ikke forbudt..
Jeg har ihvertfall ikke hørt noe
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger?

Post by JanB »

Jeg skrev ikke at de ER forbudt, men lurte på om det var disse rillene som BLIR forbudt. Hørte om dette for en stund tilbake, men siden det først og fremst betydde noe for Tour spillere og først om noen år, tok jeg ikke notis av artikkelen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Wedger?

Post by kevin »

Har 52 grader Nike sv tour,56 grader Titleist spin milled og 60 grader TM rac os.

Personlig er 52 graderen min favoritt,mens spin milled wedgen er meget bra den og,eneste er at jeg synes grepet(originalt) ble så mye fortere slitt enn de andre. Må byttes nå i vinter.
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Wedger?

Post by stooy »

Jeg har spilt med Taylormade rac wedger i noen år og er svært fornøyd med det, men nå har jeg kjøpt meg noen titleist spin milled som jeg tenkte jeg skulle prøve.. Får jo syk spin med de da :D
User avatar
wahtever
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 04 Jan 2009, 21:20

Re: Wedger?

Post by wahtever »

Det er de U-formede rillene med kvasse kanter som skal bli forbudt.

Dette har nesten alle nye wedger.

Hvor mye V-form som kreves og hvor kvass kantene kan være er ikke bestemt ennå.

Reglene skal gjelde fra 1.1.10 for profesjonelle og 1.1.20 for amatører.
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Wedger?

Post by MariusØverås »

Heia R&A på den der om grooves altså... Hvor håpløst blir det ikke å forholde seg til at man skal ha forskjellige køller da?

For de fleste amatørene er det jo ikke noe praktisk problem da, men det vil jo lett kunne føre til endel misforståelser og sånt i forbindelse med f.eks P4 tour, som egentlig er en ProTour, men hvor majoriteten av startfeltet faktisk er amatører. Der må man jo da forholde seg til reglene som Proene skal spille etter, og dermed også det utstyret som er tillatt. Wild guess på at det blir MYE disking når det innføres...
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger?

Post by JanB »

MariusØverås wrote: For de fleste amatørene er det jo ikke noe praktisk problem da, men det vil jo lett kunne føre til endel misforståelser og sånt i forbindelse med f.eks P4 tour, som egentlig er en ProTour, men hvor majoriteten av startfeltet faktisk er amatører.
Jeg kjenner ikke P4 turneringen, men slik du beskriver det er det en helt vanlig PRO-AM turnering. Dette spiller jeg her i Spania hvor det er 3 amatører og en fra oss PRO's. Amatørene følger sine regler og Professionals følger sine.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by eaglebooger »

Jeg har nylig fått mine Titleist Spin Milled 56 og 60 gradere... Jeg vurderte lenge Nike sine 54 og 58 gradere, da det er grader jeg tror jeg får mer ut av. MEN, jeg var altfor glad i Spin Milled til Titleist, så jeg gikk for de...
Nå ser jeg sevsagt at de nye vokey wedgene som er kommet fra titleist er på nevnte 54 og 58 :o

De må virkelig sjekkes ut, kanskje jeg bytter ut iløpet av sesongen
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Håvard
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 11 Jan 2009, 15:39

Re: Wedger?

Post by Håvard »

Cleveland cg14......gode greier....
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Wedger?

Post by Goofy »

Wishon CX Micro Satin Chrome Wedges - noen bedre :D
-g-
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by stianm »

Fra R&A`s hjemmeside :
# With effect from 1 January 2014, the Condition of Competition will be made available to more competition organisers and include all competitions involving ‘expert players’ (that is lower level professional events and elite amateur events). It would only be at this time, that the Condition would start to have an impact beyond the major professional tours.
De store tourene er da PGA TOUR, ET, LPGA, etc etc.. Ikke P4 og andre lignende tourer.

http://www.randa.org/index.cfm?cfid=148 ... id=1055&id

Jeg ser frem til denne regelen, og håper den har ett såpass stort impact på proffene at de må tune ned lengde til fordel for course management.

Bye bye JB Holmes :?
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Wedger?

Post by norrbaggen »

Jeg liker mine wedger fra Scratch golf. 53 og 58 grader med EGG grind. Scratch er den mest spillte wedgen på Nationwide tour.
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Wedger?

Post by MariusØverås »

JanB wrote:
MariusØverås wrote: For de fleste amatørene er det jo ikke noe praktisk problem da, men det vil jo lett kunne føre til endel misforståelser og sånt i forbindelse med f.eks P4 tour, som egentlig er en ProTour, men hvor majoriteten av startfeltet faktisk er amatører.
Jeg kjenner ikke P4 turneringen, men slik du beskriver det er det en helt vanlig PRO-AM turnering. Dette spiller jeg her i Spania hvor det er 3 amatører og en fra oss PRO's. Amatørene følger sine regler og Professionals følger sine.
Det er overhodet ikke sånn P4 funker. P4tour inngår i Nordic Leuage, og er den eneste profesjonelle golf touren i Norge per i dag. MEN så går det ann å kvale seg inn som amatør, via AmaTour turneringene. Derav har det blitt slik at masse amatører deltar, og har fått seg ranking på P4, slik at de får spille senere turneringer uten kvalifisering.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger?

Post by JanB »

MariusØverås wrote:
JanB wrote:
MariusØverås wrote:
Det er overhodet ikke sånn P4 funker. P4tour inngår i Nordic Leuage, og er den eneste profesjonelle golf touren i Norge per i dag. MEN så går det ann å kvale seg inn som amatør, via AmaTour turneringene. Derav har det blitt slik at masse amatører deltar, og har fått seg ranking på P4, slik at de får spille senere turneringer uten kvalifisering.
Spørsmålet, Marius, er vel om de spiller etter amatør-regler eller proff-regler. Slik du forklarer P4 er det vel en ren Proff-turnering og derigjennom følger dette. Tenker på premiestørrelse bl.a.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by stianm »

norrbaggen wrote:Jeg liker mine wedger fra Scratch golf. 53 og 58 grader med EGG grind. Scratch er den mest spillte wedgen på Nationwide tour.
Har lest litt om disse, og vurderer å handle inn noen selv.Utseendemessig er de iallefall lekre.Hvordan er de å bruke i forhold til andre wedger, om du har noe å sammenligne med?
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Wedger?

Post by norrbaggen »

Känsla er noe som er vanskeligt og beskrive. Men det er en myk deilig fölelse når man treffer ballen og med den grinden som passar mig tar jag passe med torv.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Wedger?

Post by Solaar »

Selv har jeg sverget til Cleveland wedger siden jeg var liten, men nå heller jeg mot å bytte til Titleist. Kjøpte en vokey-wedge for noen år siden men har ikke klart å bli helt glad i den ennå. Den var imidlertid med s.k "oil-finish", og det er nok en av årsakene til at godfølelsen ennå ikke er på plass.

Har testet Spin-milled wedgene mange ganger nå, og blir mer og mer glad i de. Det er nok en stor sjanse for at jeg bytter ut mine gamle trofaste wedger som rett og slett er slitt ut.

Skal ha 52, 56 og 60 grader. Har prøvd litt forskjellige bouncer og bestemt meg for å velge tre forskjellige varianter. Ønsker å ha størst mulig valgmulighet rundt greenen så har bestemt meg for å gå for 52-8, 56-14 og 60-04.

For meg har jeg funnet ut at det passer best å ha en middels bounce på wedgen som skal gå lengst, for å enklere kunne variere type, og lengde på slagene. Så er det greit å ha en i hver skala for bruk ved hhv hardt og mykt underlag. Tenker selvfølgelig at 60-gradern primært blir lobb-wedge (selv om jeg forsøker å holde ballen så lavt som mulig ved innspill), og velger derfor 4 grader bounce for å enklere komme under ballen. 56-graderen velger jeg med 14 grader bounce for å ha en kølle som egner seg godt til bruk i bunkeren, så den blir vel den mest brukte kølla i bagen.

Hva mener dere, og er dere besvisste på bounce når dere velger wedger? Jeg vet at mange hører selgeren snakke om det, men er det noen som faktisk låner køller og tester de ut med forskjellig bounce for så å velge det oppsettet man selv synes passer best?

OT: Jeg vet at det høres rart ut, men for meg så betyr utseendet på køllene mye. Dvs, det betyr selvfølgelig ingenting for kvaliteten på slagene, men det betyr mye for selvtilliten - noen andre som har det sånn? Er litt utstyrsfreak, men på en helt annen måte enn andre tror jeg. Jeg bytter ikke utstyr ofte, men når jeg først gjør det så bruker jeg laaaang tid på å bestemme meg for hva som er det riktige valget for meg.
Last edited by Solaar on 08 May 2009, 01:03, edited 1 time in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger?

Post by furu »

Leste litt på titleist.com før jeg kjøpte en Vokey Spin Milled. Finner masse bra info om wedger der, f.eks. denne wedgeguiden.

Kjøpte som sagt en Vokey og den er helt fantastisk. Kan slå slag jeg tidligere bare drømte om og har god kontroll. Gjort underverker for pitchene mine selv om jeg er ekstremhøyhandicaper :D

Utseende betyr mye. Liker man køllen så får man selvtillit og denne selvtilliten er jeg absolutt sikker på gir bedre slag.
Instagram @christianfuru
Post Reply