Nye regler ifbm grønt kort kurs

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
BGS
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 18 Nov 2009, 11:06

Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by BGS »

På Golftinget i helgen ble det vedtatt at grønt kort utdanningen skal endres fra neste sesong.

Det vesentlige er at man skal ha mer fokus på praktisk trening og spill på bane, og mindre teoretisk gjennomgang av regler og etikette. I tillegg skal både teoriprøve og praktisk prøve fjernes. Man skal altså gjennom et kurs, uten noe krav på å bestå. Alle retningslinjer er ikke klare ennå, mer informasjon vil komme på nyåret.

For en som har holdt nærmere 100 grønt kort kurs de siste 6 årene ser jeg med glede frem til de nye reglene. Tror også det er bra for sporten at det blir mer fokus på å være på bane og range fremfor at en kursleder skal snakke om at det er farlig å stå foran en som skal slå en golfball :)

Det er endel her inne som har tatt grønt kort kurs de siste årene, hva savnet dere når dere gikk på kurs?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by Keyser »

Hører dere fremdeles viser filmen med de to damene som skal ut spille golf; en er erfaren og en er nybegynner.....Den må da ha skremt mange fra å spille golf ;)

<Keyser/>
</Keyser>
BGS
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 18 Nov 2009, 11:06

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by BGS »

Den filmen bruker vi som skremselspropanda. Slik ønsker vi IKKE at det skal være på golfbanen :D
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by Sticho »

Det er kjempenyheter!

Kan se ut som jeg endelig får fruen til å gjennomføre GK-opplæringen nå da. Hun har hatt prestasjonsangst når det gjelder den praktiske prøven i flere år nå. Hun tror jo nærmest at hun må besitte kvaliteter for å kvale inn til LPGA for å komme seg gjennom oppspillet. :)

Til BGS: Vil dere fortsatt bare ha disse kursene på Meland neste år?
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by Matshino »

Disse kursene har vi holdt på med på Arendal GK i 2 år tror jeg.
Tror de fleste er strålende fornøyd :-)
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by furu »

Savnet at opplæringen faktisk inneholdt flere praktiske situasjoner man kan oppleve på golfbanen. Regler er greit å få med seg, men hvordan man skal oppføre slik at man spiller sikkert og raskt og sikkert er faktisk vel så viktig.

F.eks;
- Det er ikke nødvendig å gå bort til hver enkelt ball i flokk, gå til din ball dersom den ikke ligger i linjen til andre. Forbered deg og vær klar når det er din tur.
- Opplyse om at man kan la andre spille gjennom også ute på hullet, ikke bare på tee.
- Rett og slett hvordan finne baller med større hell ved å så etter den etter utslag og se etter referansepunkter.
- La alle få fysisk prøve flere ganger å reparere divot og nedslagsmerke.

Kommer ikke på flere ting akkurat nå. Mulig det er litt teit forklart, men jeg vil helst at opplæringen skal helle mer mot det man faktisk møter på banen. "Hvordan du og andre kan ha en fin dag på bane" :D I så måte er nok den nye mer lik det jeg mener er riktig.

Vil denne nye opplæringen påvirke klubbers økonomi ved at det blir færre og kortere kurs? Eller blir dette som før? Virker for meg som om disse kursene er veldig viktig for noen klubber.
Instagram @christianfuru
BGS
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 18 Nov 2009, 11:06

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by BGS »

Sticho: Det som skjer på banen kommer til å være på Meland. Det er den klubben vi holder GK-kurs sammen med.

Foreløpig er vi usikker på hvor mye vi kan være på range, simulator, bane osv. Det kommer noen rammer på dette etterhvert. Det som er sagt er at det blir mye mer fritt for kursholdere til å bestemme hvordan opplegget skal bli. Det snakkes løst om at det kan være mulig f. eks å stenge drivingrangen og lage denne om til en korthullsbane for å ta kursdeltakerne med der.

Det har vært 7-8 pilotklubber som har prøvd dette i noen år og tilbakemeldingene herfra har visstnok vært veldig bra.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by sumo »

syntes dette høres bra ut :)
er det en ting jeg savnet mer på gk kurset, så var det mer banespill. eneste banespillet vi hadde var selve oppspillet.
regler og etikette er like viktig for og opprettholde visse standarer på golfbanen, men det er ikke riktig at folk skal frykte og begynne med golf grunnet teoretisk og praktisk prøve, samt all teorien de må igjennom etc.. klarer man og finne en mellomting som tilbyr mer banespill og trening på range, samt at man slipper begge "prøvene", så vil jeg absolutt tro at det vil lokke betydelig flere mennesker til og begynne med golf.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by kevin »

Jeg er og positiv til dette. Tok selv kurset for 5 år siden,og syntes det var litt for lite praktisk. Og fikk vel inntrykk av at alle klarer den praktiske prøven uansett hvor dårlig de er. Da kan man likså godt ta bort prøven. Mer praksis,og så kan man bruke praktiske eksempler fra teorien til å lære folk om regler,etikette etc,
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by JanB »

Velkommen etter Norge. Jeg har nå de siste årene hatt mer enn 200 elever opp til praktisk prøve. Selvsagt følger jeg alle de samme opptakskravene og prøvene som man gjør i Norge, men er dog noe strengere.
All teori får de gjennom praktisk spill på banen. Her får de en naturlig forståelse av hva, hvordan og hvorfor i de rette omgivelsene.
Det er faktisk visse ting jeg "drit...." i å lære bort. Som f.eks. "Fortell meg diameter og vekt på en golfball". Hallooooo. Er det noen steder du får kjøpt ulovlige golfballer i en proshop?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Nye regler ifbm grønt kort kurs

Post by Golf »

Hva er poenget med å være strengere? Trenger vi ikke flere golfspillere?
Og jeg tviler VELDIG på at det er så mange "Velkommen etter,Nordmenn"- som sjekker om eleven kan ballens vekt og størrelse.
Det er meg bekjent ikke spørsmål på prøven heller.
Post Reply