Bjørnstad på PGA Tour

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Image



Nå går vi inn i 2010 og Bjørnstads comeback på PGA Tour. Hvilke forventninger har dere til ham? Hva er realistisk å håpe på?

Vet ikke hva jeg skal si selv. Håper selvsagt på haugevis med innspilte dollar men noe sier meg at det blir vrient. HB hadde mange veldig fine plasseringer på NW i 2009 men ikke en seier. Er han god, men ikke god nok? Mangler han det siste som skal til for å ta steget opp på de plassene som gir bra med premiepenger?

Etter det jeg har forstått så vil hans første turnering bli Sony Open på Hawaii (14-17 januar). Her venter det som mange vil betegne som et b-felt. I fjor vant vi bl.a. Scott, Z.Johnson, Toms, Gay, Weekley, Gay, Sabbatini, O'Hair, Donald, Stricker, Cink - blir svett av å nevne gode "b-spillere". Det er spillere på et slikt nivå Bjørnstad skal måle seg mot. Han får vel neppe spille de største turneringene.

Dette blir som å tippe på Wolverhampton for meg - hjertet eller hodet, hva skal man gå for? Jeg tror HB får en tung sesong men at han sniker seg innenfor grensen på pengelisten når vi er ferdige med høstens turneringer.



Image
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by spiderboy »

Litt vrient å tippe på dette synes jeg. En del av meg vil jo så gjerne at det skal gå fryktelig godt, men hvor bra bør det være for at mannen selv skal være fornøyd? Jeg har ikke tro på noen seier til neste år. Jeg synes at et fornuftig tips må være minst 1 topp 20-plassering i løpet av året, og at han beholder kortet selvsagt. Jeg vet ikke om han er klar for enda en sesong på NW...?
Jeg så på Golfchannel her før jul, da de hadde oppsummeringen av NW-sesongen 2009. Den eneste av de som endte på plass 11 til 25 som egentlig ble nevnt var "Henrik Bjornstad from Norway", som de mente endelig hadde blitt komfortabel på touren og som også ble omtalt som en "seasoned veteran". Vi får håpe at deres tips slår til :D

Henrik har ihvertfall vært ganske stabil i år, på tross av enkelte har hevdet han alltid faller av på lørdag/søndag og choker når det virkelig gjelder. Men jeg er nok ikke så optimistisk som F5-ligaen på Golfsiden. Der har det vært snakket om seier for lengst 8-)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by kevin »

har tippet på at han klarer kortet og er isåfall fornøyd med det. Tror ikke man skal forvente for mye,vil være en kjempeprestasjon å beholde kortet
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Er enkelte på golfsiden som ser på HB med de snille brillene men det er jo glimrende at folk er engasjert. En ting jeg har problem med der er at de gir inntrykk av at det er så fantastisk mange som følger trådene men det er egentlig ganske få personer som går igjen. Akkurat som det er her inne, for å være ærlig :D

#125 på pengelisten i 2009 var Jimmy Walker med $662,683.

T23 i Sony Open i 2009 ga $43,380. Hadde HB endt som T23 i denne turneringen så ville nok de aller fleste vært storfornøyd, men pengepremien sier noe om hvor ofte han må spille til slike eller bedre resultater.

Eller ta en liten turnering som Puerto Rico Open. $91,000 til T9.

En seier i f.eks. Puerto Rico er selvsagt den enkleste måten å gjøre det på :lol: Benytte seg av sjansen når de store guttene spiller om store penger et annet sted. Uten seier så tror jeg han må ha 3-4 plasseringer i topp 10.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Etter Pebble Beach er Bjørnstad nå #133 på pengelisten med sine $28.495. Falt fra #116.

På et så tidlig tidspunkt i sesongen som dette så er det selvsagt ingen differanser å snakke om. Han er $10.000 bak #125.

Jeg er litt bekymret over den lave inntjeningen. Snittet ligger like over $7.000 per turnering. Det kan selvsagt ikke fortsette slik. Det blir etter hvert mer og mer nødvendig med en topplassering. Han er selvsagt god nok til at det plutselig kan løsne, at han ender i topp 10 både to og tre ganger, men det er jo bedre å ha litt "arbeidsro".

Det hadde passet så utrolig bra med en god plassering i Mexico denne uken. Det er ikke så mye penger i potten, premiesummen er vel 60%+ av det man har som standard med fullt felt. Det fører til at han må enda høyere opp for å tjene gode penger, men feltet er heller ikke spesielt sterkt grunnet WGC Match Play.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Bjørnstad har falt kraftig på pengelisten. Er nå #166, fremdeles med $28.495.

Han spiller ikke Phoenix Open denne uken. Noe som vet om han kommer med i Honda Classic?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Han står på ventelisten for Honda Classic. Altså må noen trekke seg eller han må klare kvaliken i begynnelsen av uken (dersom han melder seg på der, er ikke sikker på om han velger å gjøre det).

Får han ikke spille Honda Classic så blir det uansett plass til ham i Puerto Rico Open 11 mars. Denne går samtidig som WGC på Doral.

Tiden går - turneringene blir færre - hvordan ender dette?
Instagram @christianfuru
Stiffa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 100
Joined: 06 Aug 2009, 23:34

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by Stiffa »

Bjørnstad har meldt seg på til kvaliken (for sikkerhets skyld). Rickie Fowler er foran han på ventelisten og han gjør det veldig bra denne helgen, T1 for øyeblikket (10 hull igjen). Ender han topp10 er han automatisk kvalifisert til neste turnering. Nor som medfører at Bjørnstad klatrer til 2. plass på ventelisten. Jeg tror han kommer med :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Fowler endte som #2. Da går han ut av rekken og kun Jeff Gove er foran HB. Er nesten uvanlig dersom HB ikke kommer med. Sikkert noen som trekker seg i morgen.
Instagram @christianfuru
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by TempoDrømmer »

Så på Bjørnstads Twitring at han er klar for Honda classic...
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

TempoDrømmer wrote:Så på Bjørnstads Twitring at han er klar for Honda classic...

Jepp. Han er med. Har laget egen tråd i anledningen :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

En sjekk på $68.444 sendte HB opp til #124 på pengelisten.

Nå venter Puerto Rico Open. Lavere pengepremier, dårligere felt - det er WGC på Doral samtidig.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

HB spilte inn $45.800 i Puerto Rico. Det betyr at han totalt har spilt inn $142.739 og ligger på #116 på pengelisten. Rykket altså kun opp åtte plasser.

Som han sier selv på twitter blir det desverre to uker med spillefri. Kommer altså ikke med på Transitions eller Bay Hill. Neste etter det er Shell Houston Open 1-4 april. Så blir det fri uken etter da det er Masters før han forhåpentligvis spiller Verizon på Harbour Town 15-18 april.

Han "mangler" trolig $500.000++ for å oppnå fornyet status på PGA Tour. De to siste turneringene har vært oppløftende. Synd at han ikke får spille på to uker. Formen virker bra. Stilen så fin ut på Viasat Golf :D Han får mye skryt både fra kommentatorer og eksperter. HB er ikke anonym på Touren.

Kommer selvsagt tilbake med ny tråd når det nærmer seg ny turnering. Forhåpentligvis er det i Houston og vi satser på topp 10 :D
Instagram @christianfuru
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by OutlawPete »

Mener å ha lest for et par tre uker siden at HB har byttet fra R9 supertri(tror jeg den heter) til den gamle R7 driveren, er det noen som kan bekrefte det :?:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Den eneste "bekreftelsen" jeg kan gi deg er at jeg har hørt akkurat det samme. Litt vanskelig å følge med ham når han kun er på twitter. Var enklere når han brukte bloggen.

Det nyeste bildet jeg finner av ham er fra Mayakoba 19 februar. Da hadde han Supertri.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by Solaar »

Er jeg den eneste som hater Twitter? Jeg mener, hvis man har en bligg og bruker RSS-feeds, hva er forskjellen?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

Solaar wrote:Er jeg den eneste som hater Twitter? Jeg mener, hvis man har en bligg og bruker RSS-feeds, hva er forskjellen?
Twitter er tåpelig.

--------------------------

HB er nede på #126 på pengelisten. Selvsagt fremdeles med $142.739 og det kommer han til å ha en stund til.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by stooy »

Twitter er nettverksbyggende...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by furu »

#130 Henrik Bjørnstad $142,739. Ned tre plasser fra forrige uke. Han har spilt åtte turneringer.

Troy Merritt er #125 med $159,770.

HB mangler trolig rundt $500.000 for å beholde kortet. Vi visste på forhånd at det kom til å bli tøft og det er det virkelig nå. Får se om han kommer med i Verizon Heritage på Harbour Town 15-18 april. Kanskje avhengig av hvor mange av toppspillerne som velger å stå over etter Masters?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjørnstad på PGA Tour

Post by kevin »

Henrik er endelig inne i ukas turnering,Verizon Heritage :D
Post Reply