Off topic - golfforum

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Off topic - golfforum

Post by furu »

Hvorfor foretrekker norske golfere å krangle om sensur, mobbing, "redaktøren" og brukere de aldri har møtt men allikevel hater framfor å prøve seg på et forum med saklighet og god tone?

Er golfsnakk.no for formelt for norske golfere? Er de redd for at de ikke kan krangle like mye her inne? Er de bekymret for at de ikke kan være anonyme?

Jeg kan ikke fatte og begripe fascinasjonen med de to forumene dere dette foregår. Jeg skjønner det rett og slett ikke. Gjenspeiler dette norske golferes mentalitet på og utenfor banen? Er altfor mange nordmenn selvhøytidelige, grinete kranglefanter?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Off topic - golfforum

Post by kevin »

He he...er det nå jeg skal føle meg truffet? :oops:

Jeg har vært på scangolf i flere år og har deltatt der i perioder også etter at dette flotte forumet kom. Spesielt i den siste tiden når trafikken her har vært veldig lav.

Foretrekker helt klart harmoni,gode diskusjoner,enigheter/uenigheter,informasjon,registrerte brukere etc. Men jeg deltar gjerne også andre steder hvor disse faktorene ikke alltid er tilstede,men jeg skriver under samme nick/navn som her,slik at jeg er delvis gjenkjennelig og dermed opprettholder min integritet. Samt at jeg ikke tillater meg selv til å gå til angrep på en eller flere på en måte som ikke er akseptabel. Men jeg mener ytringsfriheten står så sterkt at man kan gjerne kategorisere eller karakterisere personer på en måte hvis man begrunner det.

Det jeg synes er ille er at det dukker opp nye nick hele tiden,hvor folk angriper og slenger dritt,for så å forsvinne igjen etterhvert. Det er nok mange av de samme personene som går igjen,men det å identifisere seg med sin oppførsel eller å stå for det man sier er nok svært få som tør. Det står respekt av de som har hatt samme nick/navn over mange år,og som kanskje mange vet hvem er,at man fortsatt tør å ytre sine meninger,kritisere og kanskje sette ting på spissen.

Når det gjelder Golfsiden så sluttet jeg å skrive der for flere år siden,og noe av grunnen var den sensur som foregår der,den overivrige,den manglende avogtil og den svært meningsbaserte sensur som finnes der. Den type rolleblanding som finnes der er det som ødelegger mye for de. Det kunne vært et bra forum uten den eller den selvoppnevnte "redaktøren". Men jeg leser avogtil der,noen perioder mer enn andre

Men begge forumene har bygd opp ganske stor brukermasse over tid,og det er tøft å konkurere med de. Men golfsiden er helt avhengig av det som skjer rundt Bjørnstad,og et par bra debattanter,mens Scangolf har mye bra pga sitt community og har hatt mange av de samme brukerne år etter år. Jeg tror nok de får en enda større oppsving nå etter at mange har gått lei golfsiden...forståelig nok

Her på golfsnakk blir man ofte litt "alene"...man prøver så godt man kan,men vi er noen få stykker som står de fleste innleggene. Men forumet i seg selv er i en egen klasse,med funksjoner,registreringen,linker,bilder etc...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Du må absolutt ikke føle deg truffet kevin. Du er medlem og viktig bidragsyter her inne, jeg tenker på dem som har de andre stedene som sin eneste lekeplass.

Hvorfor kan ikke flere av disse folkene prøve å bidra positivt her inne? De kan krangle under anonymt nick på de andre sidene samtidig som de har meningsfylte diskusjoner her. Er man redd for dette med at høyt hcp tilsier at man ikke kan delta i saklige debatter?

Jeg sluttet forøvrig å skrive på golfsiden etter at jeg en dag på banen fikk beskjed om at jeg ikke burde skrive det jeg gjorde på golfsidens "forum". Jeg hadde skrevet at det var dårlig at flere deltakere på Amatour (mener det var det) på BJGK som hadde under 10 i hcp hadde problemer med å spille på under 90 slag. Når den harde kjernen ikke liker deg på golfsiden så får du høre det. Jeg skriver et innlegg i ny og ne når det er mulig å hjelpe noen med litt info.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

En ting jeg lurer på er hvem disse kranglefantene er. Ikke navn og adresse, men hvilke typer. Har inntrykk av at noen sitter med mye kunnskap om både sin egen og andre klubber. Er det folk med styreverv? Ansatte i golfklubber? Er det kanskje derfor de foretrekker anonymiteten?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Off topic - golfforum

Post by kevin »

Har ingen anelse faktisk da jeg kjenner svært få i RL. Men jeg har møtt endel debattanter fra scangolf på den årlige turneringen,og alle de har vært svært hyggelige og helt normale,svært golfinteresserte og engasjerte. Såvidt jeg har fått med meg er det godt spenn i både alder og hcp også.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Det er nettopp det jeg tenker og tror - det er helt vanlige folk med spredning i hcp, alder og annet. Hva gjør dem til "nettbøller" som ikke vil føre debattene under roligere former?
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Off topic - golfforum

Post by Long-Hit-Wonder »

furu wrote:Jeg sluttet forøvrig å skrive på golfsiden etter at jeg en dag på banen fikk beskjed om at jeg ikke burde skrive det jeg gjorde på golfsidens "forum". Jeg hadde skrevet at det var dårlig at flere deltakere på Amatour (mener det var det) på BJGK som hadde under 10 i hcp hadde problemer med å spille på under 90 slag.
Angående dette temaet så er jeg både enig og uenig. Enig at 90 runder er for dårlig for single-handicapere og det vet spillerne selv også, de koser seg nok ikke med disse scorene. Dårlige dager kommer alltid og da får man bare bite tennene sammen og fortsette. På en annen side så finnes det mange typer golfere i Norge og flesteparten av dem er godværsgolfere og søndagsgolfere. De spiller regelmessig og gjør sine vanlige 18 i godt lag med kamerater og bekjente, rent selskapsspill. Alle får ikke like flotte kick av turneringer og takler kanskje ikke prestasjonspresset så godt. Jeg slet tungt med nervøsiteten og knakk ofte sammen til å begynne med. Det tok noen år før jeg taklet prestasjonspresset bedre og følgelig presterte bedre i konkurranser. Avlikevel foretrekker jeg selskapsrunder fremfor noe annet, der man kan senke skuldrene litt mer og faktisk kose seg på banen. Har tidligere deltatt på turneringer der tonen i flighten ble ganske amper, og sånt er ikke moro å bruke helger og deler av ferien på. Da er det bedre å samle noen golfkompiser for en en alltid hyggelig runde på banen.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by Smilende Sam »

Som en av de det sikkert siktes til i innleggene her (engasjert (fog av og til litt vel engasjert) orumdeltager andre steder enn her) så skal jeg forsøke å besvare spørsmålet -siden jeg har vært innom her også:

Golfsiden er/har vært populært fordi:

Mange brukere, mange debatter/tråder, mange kunnskapsrike mennesker, noen forumtroll og fart i debattene (også om man ser vekk fra de som har gått over kanten). ARs provokatoriske ånd skaper diskusjon og skaper fronter. I tillegg - møtested for Bjørnstads menighet på nett under hans marsj mot PGA.

Den negative siden er når det blir for mye av det som er nevnt over. For min del - uenighet med redaktøren om slettingspolicy etc, for andres del for mange rare tråder, for mange forumtroll etc

Scangolf var/er i ferd med å bli populært fordi:

Mye av det samme som over, men uten redaktør som driver frem debatt og istedet med en noe mer løssluppen stil med varsom moderator. Den årlige turneringen er et høydepunkt.

På negativ-siden; noen tråder ble ekstrenmt usaklige, forumtrollene tok av, mange rømte til Golfsiden bl.a. pga engasjementet der rundt Bjørnstad.

Hvorfor har ikke dette forumet, med bedre funksjonalitet, sakligere brukere og høfligere form tatt av?

Kanskje fordi at det blir litt for høflig? Det blir ikke et debattforum, men mer et slags forum for enighet? Litt lite trafikk (jeg er innom her ganske ofte uten at det er mye nytt). Litt ensidige tråder etc. Debatter må ha litt "edge" (nei jeg mener ikke at man skal være guffen og kjip, men man må tåle å være uenige).

Kanskje er jeg og andre nettbøller? Kanskje er vi fæle grusomme fyrer? Jeg tror ikke det, men av og til blir spissformuleringene mange og meningsbrytningene litt sterkere - men mange på de aktuelle forumene har spilt mange hyggelige runder etter harde meningsutvekslinger. Det er et spørsmål om å ta ballen - ikke mannen.

....det var i hvert fall et forsøk på forklaring :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Syns faktisk ikke at du er så bøllete SS. Du virker egentlig å være ganske ufarlig :D

Jeg er sikker på at vi kan ha mer enn nok takhøyde for gode diskusjoner også her inne. Jeg prøver f.eks. så godt jeg kan å være uenig med JanB :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Off topic - golfforum

Post by spiderboy »

Jeg må innrømme at jeg har likt de høye bølgene på GS og Scangolf til tider. Det har vært både underholdende og av og til lærerikt å lese der.
De evig gjentagende meta-debattene, dvs debattene om debattene, er imidlertid ikke like givende kjenner jeg. Heller trøttende, og det er stadig lengre mellom hver gang jeg gidder å lese noe på GS eller scangolf nå for tiden.
Det hjelper heller ikke at tråder som i utgangspunktet er interessante, plutselig forsvinner. Enten fordi de har dreid i nevnte metaretning eller fordi noen har vært stygge i munnen underveis....

Golfsnakk har kanskje litt lavere underholdningsverdi, men jeg synes nå likevel at høyt saklighetsnivå er bedre enn høy støyfaktor. Så får det heller være at trafikken her til tider har vært litt for laber. Men akkurat i det siste har det jo tatt seg opp en del også. Vi får krysse fingrene for at folk rømmer fra GS over hit (på scangolf er det jo nesten ingen lengre, så selv om Smilende Sam er blant oss, er det vel litt for mye å håpe på at også Gunnar Bull kommer og Scangolf stilner fullstendig ;) ).
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by Smilende Sam »

spider, jeg tror du vil få se at Scangolf vokser..... følg med....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Off topic - golfforum

Post by spiderboy »

Hehe...jeg vet, ser det har tatt seg opp i det siste. Klarte bare ikke dy meg :twisted:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

I forbindelse med hva som skjer på "de to andre forumene" så legger jeg inn dette og håper ingen blir såret. Selv om noen sikkert blir det, det er jo litt politisk ukorrekt.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by Smilende Sam »

Jeg synes den har underholdningsverdi..... den mobber nettdebattanter (som meg) mer enn de som er utviklingshemmet. Dessuten; etter å ha jobbet med psykisk og fysisk utviklingshemmede i mange år av mitt liv så vet jeg at det er mye humor og selvironi blant dem så lenge man ikke er ondskapsfull.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Den ble for grov for golfsiden :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by Smilende Sam »

Gorgon vaktmester overtar redaksjonen;

reparere, separere, sensurere.....moahahahahaha
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Jeg må bare få utløp for dette.......beklager hvis jeg lager en dårlig tråd nå men dette begynner å irritere meg.

På golfsiden ble det startet en tråd om Scheie. Om han er på Hawaii, hva han gjør der og hva dette koster NGF. Jeg svarte noe slikt som;
Scheie mellomlander på Hawaii på vei til EM i håndball. Uansett om de bruker noen tusenlapper på å sende ham til Hawaii så er det riktig av forbundet.
Hvordan i all verden kan dette være et useriøst innlegg som må slettes? Er det meg det er noe fundamentalt i veien med? Jeg drar en dårlig liten spøk først og kommer så med poenget som er at det for det første ikke koster så mye (noen tusenlapper) og at det er verd pengene. Kan noen være så snill å si meg hva som skjer her?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Off topic - golfforum

Post by kevin »

Det er Ramnefjells stil,han sletter alt han ikke liker...sånn har det alltid vært og slik vil det alltid være...dessverre,ikke engang en uskyldig spøk som dette får bli stående siden det omhandler noen han setter høyt,samarbeider med etc.

Det er tragisk,komisk,latterlig og en bit sjukt spør du meg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Off topic - golfforum

Post by furu »

Nå har jeg sendt mail til ham angående dette. Han kan ikke holde på slik. Når han sletter mine innlegg og skriver at de er useriøse så er det dette inntrykket andre brukere får av meg. De ser bare at "Furu er useriøs og sårende".

Jeg har prøvd å skrive noen innlegg på golfsiden i det siste men det går rett og slett ikke. Jeg må bare gi meg, men først skal jeg ta debatten med AR via mail.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Off topic - golfforum

Post by kevin »

skjønner deg godt,jeg har opplevd det samme tidligere og da foreslo han diskusjon på mail...det vil han for da slipper han å se "dum" ut ovenfor sine lesere. Tipper du får en mail hvor han bortforklarer og snakker om helt andre ting....been there,heard that :lol:
Post Reply