AkEs vei fra bok til tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har fått presset inn en liten runde i dag også, var på Skjeberg gk i dag og det var total kollaps. Ingenting fungerte som det skulle, slicet verre enn noen gang, toppet baller og surret noe vannvittig. Godt det er protime i morgen for nå er jeg sånn passe frustrert og irritert på meg selv.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hadde protime i dag igjen og det var verdt hver krone som vanlig. Fikk justert litt på både grep, oppstilling og positur. Ting føltes litt uvant men det fungerte mye bedre og mye mer konsekvent. Bare trening og mer trening og noen runder så er det på tide med time igjen!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ny runde i dag, mange gode slag men tidvis rufsete nærspill og dårlig putting gjorde at det ikke ble noen toppscore. Men trenger absolutt den treningen det er å faktisk gå en runde og ikke bare trene på rangen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hadde god tid på kvelden i dag så det ble en runde til på Huseby og hankø og det gikk betraktelig bedre på andre runden min. Sliter litt med å vite hvor langt de forskjellige køllene går, har fått økt lengde pluss at ballene jeg bruker går lengre enn range ballene. Men dette er vel noe jeg må lære meg med å gå flere runder. Er nå oppe i 170-180 meter med 3 hybriden, spiller hovedsaklig med den på utslag siden jeg ikke har helt kontroll på drivern ennå. Har bestemt meg nå at jeg må ha en fairway wood også, bare finne å finne ut hvem, hva og hvor. Gikk 14 slag over par, og ifølge handicapet midt så har jeg vel 23 å gå på. Litt usikker på hvordan jeg skal regne dette nøyaktig ennå.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har fått trent å gått en del runder siden sist oppdatering her nå. De siste to rundene mine på Huseby endte på henholdsvis 27 og 28 poeng så er ganske fornøyd. På Skjeberg fikk jeg vel 23 poeng sist jeg gikk, alle resultatene er på 9 hull rekker sjeldent mer. Men har ikke fått justert meg noe ned ennå, for på Huseby har jeg ikke lov til å justere handicapet mitt og på Skjeberg har jeg gått alene. Siste delen av Veien til golf kurset går på mandag, så da har jeg vel endelig fått opparbeidet meg nasjonal spillerett,tror jeg.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da er hele veien til golf kurset gjennomført, har vært veldig mye fokus på den praktiske siden av golf så vi er veldig godt forberedt på den delen. Regelsiden har det vært en del mindre fokus på, tror opplegget er at reglene skal læres på banen. Og det er jo greit så lenge man har erfarne folk å gå sammen med, og litt egeninnsats så fungerer det greit. Tror opplegget har potensiale til å fungere som det er tenkt, å få flere folk til å spille golf. Siden det praktiske er en såpass stor del, og det å faktisk få folk over dørstokkmilen og ut på banen så tror jeg flere vil syns det er "lettere å fortsette" å spille.

Jeg er er iallefall fornøyd og klar for min første sommer som golfspiller, og det virket det som om de fleste på kurset også var.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har de siste dagene klart å fått utviklet en kraftig hook, og lurer litt på hvorfor og skal ikke ha ny protime før neste uke. Har prøvd litt forskjellige løsninger men er usikker og takknemlig for tips. Det hele begynte etter en treningsøkt med drivern. Har prøvd å åpne køllebladet ved adressering, samt og gå litt nærmere ballen. Begge virket til en vis grad, men gikk utover lengde. Noen flere forslag?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Grønne greener »

Å gå nærmere ballen retter ikke opp en hook. tvert i mot..
Siden du er "fersk" ute på banen er det mest sannsynlige at du står skjevt. Da mener jeg at kroppen peker til høyre for målet. Sjekk dette ved å legge en kølle på bakken for så å gå bak køllen og se hvor den peker. Det tar lang lang tid å alltid stille seg opp riktig. Noen ganger er du stiv i muskulaturen og stiller deg derfor litt skjevere enn forrige gang. Jeg sliter en del med oppstilling og også ballplasseringen i stancen. Disse tingene er det viktig å ha en rutine for å sjekke ganske ofte. Hvis du f.eks har flyttet ballen forover i stancen for å "komme etter" med kroppen for å få noen meter ekstra lenge så kan dette være nok til at du treffer ballen med lukket køllehode.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tok en runde på rangen og 9 hull i dag, for å prøve å rette opp i hooken og det tror jeg at jeg klarte. Gjorde grepet en del svakere og var mye mer nøyaktig med hva jeg gjorde med høyrearmen og det ser ut som gjorde susen. De første 2 hullene var litt så som så fordi jeg var redd for å hooke, men etter noen gode slag med 8 og 9er jernet så turte jeg å dra ordentlig igjennom med det nye grepet og ting gikk strålende. Spesielt fornøyd med par saven på siste par 3 hullet. Deilig følelse at det løsnet litt igjen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ble en 9hulls runde i regnvær i dag på Huseby og Hankø i dag og er ganske så fornøyd med 21 poeng og stryk på hull 3 og 4. Tok med drivern på banen for første gang i dag og det gikk over all forventning. Bunkerne var spesielt vanskelig i dag da de hadde litt samme konsistens som sement, fant ut at lob wedgen var bedre fra bunkerne enn sand wedgen i dag.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Lærte en lekse på golfbanen i går, og det var at det er stor forskjell på golfballer selv for en høy handicaper som meg. Møtte opp på Soon gk og fant ut jeg var tom for golfballer, jaja tenkte jeg og strakk meg etter lommeboka... Den var ikke der, krise og rett ut å endevende bilen for småpenger. Heldigvis fant jeg jo noe i bilen men ikke nok til noen ordentlige baller så jeg gikk for noen maxflite baller. Ingenting stemte med de, hverken lengde kontroll eller noe. Kunne vel heller gått for rangeballer.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Mats »

Ja, det er kjipt! Får rett og slett dårlig selvtillit av å spille på baller som ikke har noe følelse. Tenker da på de hardeste ballene. Litt mykere billigballer funker egentlig helt fint, som Precept laddie, Nike soft og pinnacle gold.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har gått 9 hull og trent på chipping, pitching og putting i dag, ganske fornøyd.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Begynner å bli litt usikker på om jeg har riktige køller eller skaft. Har en veldig høy ballbane, er usikker på om det har noe med svingen å gjøre eller utstyret. Noen tips for en som sliter med høy ballbane?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Mats »

høy ballbane er fint det. Tror neppe du skal over på stiff-skaft og "low launch" bladkøller riktig enda.

Hva slags køller bruker du forresten?
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Bruker Slingshot hl så det er jo high launch køller.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Høy ballbane er bedre enn ingen bane.

Køllene dine er ment for å gi en slik ballbane. Kan det også tenkes at de muligens står igjen med litt mye vekt på høyresiden? Kan det være at mer vektskifte over til venstre vil være bedre?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har fått trent og spilt litt den siste uken og det har gitt resultater. Har lagt ned en del jobb på nærspillet så det har fungert veldig bra i dag. Men har den siste tiden blitt kalt John Daly på rangen for baksvingen min begynte å bli ganske lang. Hadde en lengre arbeidsøkt med instruksjon på rangen i dag og fikk kortet ned baksvingen en veldig god del og ryddet opp litt i stansen. Og det aller beste er at lengdene med de forskjellige køllene er konsekvente og at jeg har blitt mye sikrere på retning. Men den nye 3wooden min ble det ikke noen stor suksess med, så endte opp med å bruke 3hybriden igjen.

Gikk 9 hull etter denne økten, første hullet ble det mye rot. Alt for mange tanker i hodet. Men de neste 8 gikk over all forventing. Endte på 21 poeng, selv om jeg strøk første hullet.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Klarte å handle 2 nye køller i dag, de var så billige at de måtte bare kjøpes. Fant en gap wedge fra orbiter til 200.- så tenkte pokker heller det er det verdt å kaste bort. Pluss en forlenget Titleist Zm forged 6.jern til 83.- måtte jo bare kjøpes. Tenkte å dra ut å teste gap wedgen nå, for å se om det fungerer. Kan jo være greit å ha en kølle man kan slå fra fjell og sånt i baggen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Solaar »

AkE wrote: Kan jo være greit å ha en kølle man kan slå fra fjell og sånt i baggen.
:D Det skjer ofte eller?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply