AkEs vei fra bok til tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Keyser »

Har et stygt merke i taket etter svingtrening inne. Skulle egentlig ikke fullføre svingen, men refleksen slo til. Nå er kun putting tillatt inne :)

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by spiderboy »

Har funnet løsningen på akkurat det problemet: Skaff en barnekølle, gjerne av den korteste typen du kan få tak i. Om du virkelig vil være litt ekstravagant kan den til og med utstyres med voksengrep. Voila, ingen hakk i tak eller gulv :lol:
Har du barn kan du til og med kjøpe den inn under dekke av at den er til barna, men da sliter du kanskje litt med å forklare hvorfor den har så stort grep.....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Bra du løser det enkelt AkE. Å gå til innkjøp av rasehund er ikke den rimeligste løsningen. Ikke rart det er dyrt å spille golf 8-)
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hadde en super kveld på driving rangen i kveld, etter andre bøtta med baller så var det endelig noe som falt på plass. Treffer endelig ballen mer konsekvent, ikke i bakken før ballen og ikke for høyt. Endelig ser jeg ikke ut som en komplett idiot når jeg står å slår, er i supert humør. Nå er det bare å få retningen til å bli bedre. Har en lei tendens til å at ballene flyr ut til høyre.
Men takker for alle tips til nå, og håper på mange flere!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Var kurs igjen i dag, har gjort store fremskritt på drivingrangen, men på putting-greenen er det fortsatt store problemer. Sliter fælt med å slå løst nok, vil ta i det lille ekstra hver gang for å forsikre at den går i. Nå er det mye terping på driving range før man kan begynne å få ned feilskjær prosenten og bli mer konsekvent på treffene. Og puttingen er jeg glad jeg har kjøpt meg matte så jeg kan trene litt hjemme, det trengs.
Fant foresten ut at grunnen til at mange ballene gikk til høyre var benstillingen min, setter høyrebenet for langt tilbake. Men er nå støl, så i morgen blir det nok bare putting som det skal trenes på.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tok noen bøtter i kveld også men det var ikke med stor suksess. Sliter fryktelig med at jeg jeg ikke holder hodet rolig over ballen, svinger hodet før jeg treffer ballen, dette er spesielt når jeg slår fullsving og skal prøve å legge litt mer kraft i slaget. Går som regel greit når jeg prøver på halvsving. Fikk en liten aha opplevelse i kveld også, jeg slår like langt selvom jeg roer ned farta på baksvingen, blir bedre treff også. Ett annet problem jeg har er at 60-70% av ballene jeg slår med full sving skrur ut mot høyre. Så vis noen har noen tips, så blir jeg glad.

Ps. Irriterer meg fryktelig at jeg slår bedre med 9.jernet enn de større jernene.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by spiderboy »

Høyreskruen er nok et vanlig problem dessverre. Og det er ikke så enkelt å fikse. Når den skrur ut til høyre betyr det at køllehodet ditt pekte litt mot høyre (dvs ikke var helt vinkelrett ifht målet) når du traff ballen. Problemet for de aller fleste er at releasen av kølla gjennom treffpunktet ikke er konsistent og riktig utført. Hensikten er å få høyre hånd til å passere over den venstre på riktig tidspunkt. Her er det bare å øve egentlig. Og du får jo også hjelp av proen på kurset vil jeg tro.
I tillegg vil kølla til å begynne med som regel komme inn til ballen på en linje som er utenfra og inn (fra deg og mot deg). Hvis køllehodet da er åpent (peker til høyre) vil mye av energien som skal drive ballen forover forsvinne ved at kølla kutter på skrå over ballen. Dette gir den ekstra høyreskru. Ballen starter da til venstre og skrur hardt mot høyre.

Hvis du klarer å komme innenfra og ut, mens køllehodet lukkes vil du skru ballen den andre veien. Dette gir mye mer kraft forover og ballen går lengre.
Vet ikke om dette var forståelig :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Tenk litt på dette med at køllen og armene skal falle ned i framsvingen. Ikke bruk kraft for å tvinge køllen og armene ned. Bruk vektforskyvningen og kjenn at det faller på plass. Tenk fart i stedet for kraft.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

@spiderboy: Jo da, jeg tror jeg forstod hva du mente, skal prøve å sjekke opp litt på det du har skrevet med noen prøvesvingninger i kveld. Kan nok regne med at jeg har alle feilene du nevner.

@Furu: Du treffer spikern på hodet der furu, har en lei tendens til å dra kølla hardt nedover med armene når jeg skal slå. Mulig derfor halvsvingene går bedre enn fullsvingene??

Får se om jeg ikke rekker en tur på driving rangen i morra også, en ting som iallefall har blitt bedre er at jeg ikke blir like støl etter treningen. Vil ha ett godt grunnlag før jeg begynner på grønt kort. Har nok blitt farlig bitt av golfsyken nå, leser og ser på all golf jeg kommer over. Snart får jeg viasat golf også, skal bli bra!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da har jeg vært å prøvd meg litt på golf senteret i dag også. Var litt på driving rangen og litt på putting greenen. Må vel si meg nogenlunde fornøyd med treningsøkten, selvom ikke alt fungerer optimalt. Fikk noen tips av proen i dag, og det gjorde underverker med høyreskruene mine iallefall, og fikk ganske greie og konsistente treff når jeg tok halvsving, lengden var også da ganske konsekvent for de forskjellige jernene. Men med fullsvingene så blir det ofte mye mer tull, mulig jeg beveger overkroppen litt i høyden, men det er sikkert mye mer også. Men hadde ett virkelig høydepunkt i dag, og det var da jeg prøvde en driver, virkelig knall treff og rett som en snor, det var en god følelse etter en litt halvveis treningsøkt på rangen. På putting greenen så er det også mye å forbedre, sliter med å få riktig lengde på langputtene, men de gangene det klaffer så er det vannvittig gøy. Nå blir det vinterferie og så satser på en en protime får å se om ikke jeg kan få rettet opp litt på fullsvingen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Når det gjelder puttingen så anbefaler jeg å prøve litt forskjellige oppstillinger og ballposisjoner. Noen legger ballen helt framme, noen ved midten. Noen foretrekker forward press (som Mickelson). Noen står bredt og lavt (som Kenny Perry), andre står høyt og smalt (Henningson). Prøv deg fram og finn noe du er komfortabel med og som gir god kontroll på forskjellige lengder.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Takk for tips! Har hatt ballen i midten men det føles litt "ubehaglig", så skal prøve litt forskjellig som du nevner, og se om noe føles bedre.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Klarte ikke å dy meg, så det ble en tur på driving rangen i kveld også. Og det virker som om det iallefall er fremgang. Har sett på en dvd med David Leadbetter på kveldene ellers, og han har hatt noen hjemmeøvelser som skal gi en bedre sving, og andre enkle øvelser for nybegynnere. Og må si at de har fungert bra. Fikk mye mer lengde og mange flere slag som var "gode". Klarte å fullføre hele svingen mye bedre etter øvelsene på dvd`en, og fikk en mye bedre vinkel på svingen. Så den dvd`en må bare anbefalles for alle nybegynnere!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by stooy »

Kan anbefale en DVD fra Simon Holmes... Digital Golfschool tror jeg den heter...
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tok en runde på driving rangen i dag også. Er jo litt opp og ned, så er bare terping som gjelder. Men det blir flere slag jeg er fornøyd med fra gang til gang, så det går iallefall riktig vei! Men det går mye bedre med 9 jernet, enn det gjør med 5 jernet og det er jo litt irriterende. Fikk til flere gode slag med 3 hybriden i kveld også, så det var jeg litt fornøyd med.

@stoy: Skal se om jeg får fått tak i den dvd`en du nevnte.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da ble det en tur til på golfsenteret i kveld, ting går fremover iallefall. Det er LANGT igjen, men går litt bedre gang for gang. Svingen begynner å føles litt mer naturlig, og det er jeg veldig fornøyd med. Men sliter med å holde hodet i ro, skulle fått laget en brakket eller noe som holdt hodet rolig igjennom svingen! :D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ble en runde i kveld også, var litt så som så. Men det var masse folk og bråk, så ble litt ikke helt topp. Til uka blir det protime, det ser jeg fram til. Forhåpentligvis får man luka bort noen flere feil.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Da var det en ny runde og det er fortsatt framgang, sliter fortsatt med å holde hodet rolig i treff øyeblikket. Dette er spesielt etter å ha fått til noen gode slag, og jeg blir litt overivrig etter å se resultatet av slaget. Ett annet problem jeg har er at ballene skrur mot høyre, prøvde å endre på vinkelen på planet på svingen og det fungerte bra. Men er det riktig framgangsmåte? Eller er det noe annet jeg kan gjøre feil? (det er sikkert mye, men tenker på høyreskruen) Noen tips folk har på å holde hodet rolig også?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Å holde hodet stille kommer etter hvert. Det finnes øvelser men jeg føler at det kommer når man får bedre teknikk, selvtillit og god følelse. Ikke tenk for mye på det, da blir du bare stiv og anspent.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Kaffekannen »

Pass i alle fall på at du holder ryggen og nakken relativt strak. Ikke "nikk" med hodet. Vet at JanB har skrevet noen fine sammenligninger og øvelser som viser hvorfor "nikk" ikke er bra og hva man kan gjøre for å forhindre det, men jeg var ikke mann om å finne det nå.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply