AkEs vei fra bok til tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Skal lete og se om jeg finner det Janb har skrevet. Men er ikke at jeg nikker som er det største problemet, er at jeg vrir hodet så jeg ser i mot hvor jeg håper ballen skal gå i det jeg starter svingen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hadde egentlig tenkt til å ta en hviledag i dag, men kunne jo ikke det da jeg fikk drivern min i dag, fikk også en sand wedge og en lob wedge. Regna ikke med noen store resultater med drivern, men syns det gikk overraskende bra. Så er iallefall storfornøyd med nyervervelsene. Gikk ganske så greit med de to nye wedgene også. Bare å fortsette treningen mot sommer og grønt kort, håper på å se gress igjen snart.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by JanB »

"Skru mot høyre" eller det vi kaller slice, er et tegn på at du kommer med køllehodet i et svingplan Utenfra og Inn. Det vil si at du er altfor ivrig og kaster deg inn i svingen. Helt normalt og vanlig.
Husk: Du har all verdens tid. Ballen ligger helt rolig og venter på deg. Du har ingen hast.

Ok.. hva skal du tenke på og hvordan skal du korrigere dette.

Jeg lærer alle mine elever til å forstå svingen ved å gjøre den i ekstremt sakte film. Dermed "ser" du hva som skjer hele tiden. Tenk deg følgende.

Tenk at du kommer veldig nærme din høyre hofte
Tenk deg at du skal slynge kølla di ut mot høyre når du er ferdig

Det er altså viktig at du kommer "innenfra".
Putt høyre albu ned i høyre lumme når du svinger.. hehe (bare et bilde)

Se for deg at du ser NED helt til ballen har gått 80 meter.
Holf begge armene helt rett i det øyeblikket du treffer ballen

Dette er alle elementer for å få lange og rette slag med lange jern/wood (powergame)

Bare spør om det er noe mer
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har lest igjennom innlegget ditt flere ganger, og skal prøve det i morgen. Det kommer garantert flere spørsmål! Takker for hjelp
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

I dag var det total kollaps, eller de tre første slagene gikk supert med tipset til Janb, men så kom det ett par dårlige slag og etter det så gikk det i fritt fall. Begynte å reise meg opp mitt i svingen og toppet de aller fleste ballene og de jeg traff ordentlig slicet som før igjen. Ble ikke noen god treningsøkt, ble bare mer og mer frustrasjon og til slutt rakk jeg ikke mer pga tid. Tror nok jeg begynte å tenke og korrigere for mye etter de bommene, men vet ikke hvorfor jeg begynte å reise meg opp, altså strekke ut bena midtveis i svingen og fulgte med med hodet alt for tidlig. Håpløst, men banen igjen i morgen og egentrening hjemme i kveld så håper jeg det går bedre igjen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tok en runde på driving rangen i dag også. Total katastrofe, ingen ting fungerer. Ballene går i hytt og pine. Har ikke snøring på hva jeg gjør galt. Og jo mer frustrert jeg blir jo dårligere går det. Pluss jeg har fått strekt noen muskler som går over høyre ribbein som gjør vannvittig vondt når jeg prøver å svinge. Enten så går svingen rett i bakken før ballen, eller så strekker jeg ut beina og topper ballen. Føler meg like ille som Charles Barclay.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Enten så tar du noen minutter med en pro eller så spør du noen andre på rangen om litt hjelp. Du hverken ser eller merker selv hva som er feil men noen andre kan sikkert se på svingen din og hjelpe deg.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har prøvd å få en protime i ett par uker nå, men det har ikke vært noen tilgjengelige på senteret. Samtlige har vært utenlands på ferie. Forhåpentligvis så er de tilgjengelige fra mandag av igjen, da blir det time så fort de har noen ledige. Problemene kommer så fort jeg skal prøve å få litt hastighet på svingen, går som regel greit når jeg ikke skal få noen lengde på slagene. Blir en liten pause nå fram til protime.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by JanB »

Hei AkE
Det er vanskelig å analysere svingen din ut fra det du sier, men la meg bare komme med etpar ting som kan hjelpe deg på sporet igjen.

Mange som reiser seg opp har for mye vekt bak på hælen. Forsøk å kjenn at du faktisk kan lette på hælene dine når du står klar til å starte baksvingen. Du skal altså skyve vekten såpass langt fram at du med letthet kan lette på hælene. Dette setter mer press på lårmusklene og gjør at du holder hodet i samme høyde bedre.

Tenk deg et punkt midt inne i kroppen på høyde med navlen din. Dette punktet skal alt dreie seg omkring. Dette punktet skal stå stille, både i baksving og i nedsving. Vi skal altså ha ROTOASJON. Hodet ditt skal stå nærmest stille og for all del være BAK ballen ved treff. Bry deg IKKE om å se opp. Øynene skal være festet bak ballen og forbli der til ballen har gått minst 50 meter.

Dette var bare etpar ting du kan se om hjelper deg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Takker, skal prøve ut dette. Har allerede prøvd det ut her hjemme og det kjennes bedre ut, nå må det bare være en ball i veien for svingen så får vi se hvordan det går. Snart så jeg må legge ut film av svingen, men nå er jeg redd for at den ligner for mye på Charles Barclay sin.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Har rukket en runde til på driving rangen, tok med tipsene til janb og fikk litt instruksjon så fikk jeg de fleste ballene til å gå rett. Ingen slice!. Men rødvin og steintrapper er ingen god kombinasjon, tror det gikk noen ribbein, så hadde dårlig fart på svingen men det kan kanskje være greit for å luke ut feil. Vi står på. I morgen er det kurs igjen med bunkertrening.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Rødvin og dobbelposter er heller ingen god kombinasjon :lol:

Spiller du på simulator? Jeg er ingen stor tilhenger av sim men det er den eneste måten å faktisk måle hvordan man slår. Med analysen de har på BGS så får jeg veldig bra feedback og ser hva som er galt. Utrolig nyttig.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Hehe, så ikke den!

Har ikke prøvd simulator ennå, en annen som går på kurs sammen med meg snakka om at ikke vi skulle prøve litt når vi var ferdige på kurset. Men ferdighetene har endelig gått i riktig retning igjen nå, de fant ut at jeg gjorde en dårlig jobb med håndleddene fikk jeg beskjed om. Prøver å rette opp i dette nå, og de gangene de lykkes så går det mye bedre. Skal bli moro å se hvordan det går når jeg klarer å svinge for fullt igjen!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tok en ny runde på driving rangen i dag, svingen fungerte greit både i følge andre og det jeg syntes selv. Vi kom vel fram til at grepet mitt måtte være problemet, så brukte ett par bøtter med baller på å fintune litt på grepet, og brått satt det ganske bra. De neste bøttene var ikke til å sammenligne med noe jeg har slått før. Kunne til og med begynne å sikte litt ordentlig. Dette er en god søndag! :D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Høres veldig bra ut AkE. Prøver du å bruke et nøytralt grep? Jeg merket stor forbedring etter at jeg fikk beskjed om at grepet mitt var sterkt og ble anbefalt å holde nøytralt.

Er litt kjedelig for deg som ny spiller at været er så dårlig. Ikke enkelt å få målt framgang når man trener på innendørs range. Kan være greit å lage en øvelse som kan gjentas, f.eks. å chippe mot et bestemt område.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Litt usikker på hva du mener med nøytralt grep, men jeg holder ganske løst i i skaftet. Men problemet mitt var at jeg holdt venstretommelen for langt over mot venstre og høyre tommel for langt over mot høyre, så jeg slet med at jeg ikke fikk køllehodet riktig i balltreff-øyeblikket, så alle ballene slicet. (litt vanskelig å forklare, husker ikke de riktige utrykkene)

Gleder meg til grønt gress nå ja, her er det fortsatt utrolig kaldt om nettene, har vært sent ute i ett par netter nå og det har vært henholdsvis -20 og-15 grader, men det smelter iallefall på dagene. Rangen er på 77 meter, og det er satt 3 chipping nett i forskjellig avstand og ett stort reklame skilt på veggen så det er noe å sikte på. Trener en del på å å chippe i de, pluss tar som regel noen økter i bunker-rommet. Men gleder meg til banene åpner nå, starter på grønt kortkurs til onsdagen så det er i boks ganske fort denne våren.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Hvordan arrangerer de dette kurset? Veien til golf er lagt opp slik at 3/4 av de 12 timene skal tilbringes ute på bane.

Når du holder køllen, har du da hendene litt vridd mot venstre eller høyre? Eller holder du slik at håndflatene er rett mot hverandre?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Det blir vel rett mot hverandre med litt press mot hverandre om jeg ikke tar feil.

Kurset går over 4 ganger innendørs, med å lære det grunnleggende. Har vel egentlig hatt det på det kurset jeg har vært nå. Men kan sikkert få lært noe mer av å være med på det igjen. Og så fort det blir grønt ute så blir det satt opp 8 timer til. Legger med link: http://sgk.wcdemo.no/index.php?pageid=224 Var ett veldig greit tilbud, trenger ikke golfsettet men jeg får ett medlemskap ut året og får prøvd litt forskjellige baner og pluss at jeg har en bane jeg slipper å betale så green fee på.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Siste kurskveld i kveld, og det gikk ganske bra. Har kommet en lang vei siden jeg startet. I morgen starter gk-kurset så gleder meg litt nå. Fikk ordnet litt på svingen i dag også, starter med en smule mer lukket kølle og litt endring på releasen så gikk det helt supert i dag egentlig. Gleder meg stort til å komme igang ute.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Endret litt på grepet igjen i dag og det ga virkelig gode resultater. Trodde jeg holdt køllene langt ute i fingrene, men det var ikke saken. Det hjalp både på slicene og på lengden. Storfornøyd.

Kjørte forbi Evje golfbane i dag og der er det veldig gode forhold, vis man vil gå på ski.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Post Reply