Regntøy, noen tips?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Regntøy, noen tips?

Post by TempoDrømmer »

Hei,

Turen drar om noen uker til Skottland. Der kan det være surt og vått. Ser etter overtrekkstøy som er vann og vindtett, som er behagelig å spille golf i, og som helst ikke brenner et hull i lommeboka.

Hva bruker dere, noen anbefalinger?
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by furu »

Adidas Climaproof på ebay. Dette er jakke og bukse. Jakken kan gjøres om til kortarmet og vest. Jakken alene har før kostet 1.200,- ++ (ikke inkl. frakt og moms). 20.000mm vannsøyle er mer enn godt nok. Sammen med tapede sømmer og tette glidelåser så holder det alt ute. Jeg har selv kjøpt meg en kortarmet Climaproof regntrøye. Liker ikke å spille med langarmet selv om det er kaldt og vått.

Skal du kjøpe i Norge så prøv Craft hos f.eks. G-Sport. Ganske rimelige saker med god vanntetthet.

Fullt mulig å få tak i rimelige jakker i Gore-Tex Paclite, som f.eks. denne [url?http://www.xxl.no/klaer/herre/jakker/mi ... et-1057481]Salomon jakken hos XXL[/url].

Skal du kjøpe Hagløfs, Norrøna eller Peak Performance så må du fort ut med ganske store beløp for å få et helt sett. I Paclite regner jeg med at det blir rundt 3.000,-.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Regntøy, noen tips?

Post by Matshino »

Galvin Green har jo også ganske godt regntøy å golfe i, dette er min favoritt i hvert fall ;)
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by furu »

Matshino wrote:Galvin Green har jo også ganske godt regntøy å golfe i, dette er min favoritt i hvert fall ;)
GG brenner ikke bare hull i lommeboken. Det etterlater bare aske. Skulle gjerne anbefalt GG men hvis TempoDrømmer ikke skal svi av altfor mye penger så må vi nok se etter noe annet.

Sunderland og Sunice kan være verd å sjekke. Vet ikke hvor i Norge de har men det er enkelt å finne på ebay.
Instagram @christianfuru
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Regntøy, noen tips?

Post by TempoDrømmer »

Ser lovende ut den Adidas dressen. I XL også :D Får sove på det...

Takk for tips, men kom gjerne med flere om det er noen som har anbefalinger. Må ikke være golftøy heller for meg, så lenge det kan trekkes over, er vanntett og kan golfes i.

Så det ene merket der hadde jaktregntøy også, kanskje kombinere hobbyer på innsalgsfronten???
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by furu »

Et par forslag hos min favorittselger i England.

Nike Storm-Fit

Adidas Climaproof. Dette er en litt enklere modell enn den første jeg foreslo.
Instagram @christianfuru
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Regntøy, noen tips?

Post by oka »

Master Rain Jacket til Cutter & Buck spiller jeg med. Er strålende fornøyd.
Bra strech i denne.

LINK
Golfhilsen
OKA_Woods :)
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Regntøy, noen tips?

Post by Golf »

Jeg kjøpte min PacLite Galvin Green-bukse i 2004 tror jeg.
Den holder fremdeles vannet ute. Og den blir brukt MYE.

Vil du kjøpe kvalitet hvert femte år eller drit annenhvert år?
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Regntøy, noen tips?

Post by TempoDrømmer »

Da ble det en grei løsning på regntøy problemet! Dro innom Oslo sportslager og fant en hyggelig selger, og da jeg hadde forklart hva jeg så etter gikk han ned i kjelleren og hentet et Didriksons regntøy sett fra i fjor. Fikk det til 499. Veldig godt og bevege seg i og er vann og vindtett, blir spennende og se hvordan den holder i Skotske forhold!
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Regntøy, noen tips?

Post by kevin »

Hørtes ut som en bra løsning,og ikke minst billig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by furu »

Nå skuffer du Tempo. Her kommer vi med gode forslag og så kjøper du Didriksons? Må jo kjøpe ekte golfregntøy. Helst Tour-regntøy :lol: Bare tuller. Husk impregnering, det hjelper bra på f.eks. skuldrene som slites når man bærer bagen.

Ellers støtter jeg (utrolig nok :lol: ) Golfs ide om å kjøpe bra når man først gjør det. I stort sett alle tilfeller så lønner det seg når det kommer til vanntette plagg. Egentlig det meste som skal ha tekniske kvaliteter. Etter å ha solgt og brukt mye Peak, Hagløfs og Norrøna så kan jeg si at det er milevis forskjell ikke bare i pris men også i kvalitet til merker som Stormberg og Norheim. Passform er noe som ikke må undervurderes i regntøy til golf og dette er vesentlig bedre i stort sett alle dyrere plagg.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by stooy »

furu wrote:Etter å ha solgt og brukt mye Peak, Hagløfs og Norrøna så kan jeg si at det er milevis forskjell ikke bare i pris men også i kvalitet til merker som Stormberg og Norheim.
Signerer den!
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Regntøy, noen tips?

Post by emerica »

Mitt tips ville vært å venta til Skottland, kjøpte en Galvin Green jakke i St Andrews i høst til 1400kr, kosta 3500 her i Norge.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Regntøy, noen tips?

Post by AkE »

Drar opp denne tråden igjen. Ser behovet for å ha noe vanntett for å få det meste ut av den norske golfsesongen, iallefall vis man booker starttider i henhold til værmeldingen til yr. Det er mest en overdel som jeg er på jakt etter, hva er best å satse på? Overtrekk eller Gore tex?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy, noen tips?

Post by furu »

Du kan selvsagt kjøpe alt du måtte finne av merker men de som lager spesifikt for golf lager ofte litt bedre fasong som passer svingbevegelser. Sjekk Abacus, Peak Performance, Adidas Climaproof, Galvin Green, Sunice og Nike Storm-Fit.

Skal du kjøpe jakke i gore-tex så anbefaler jeg først og fremst Paclite. Det er tynne et-lags jakker som selvsagt er 100% vann- og vindtett. De er lett å få plass til i bagen siden de er et-lags. To- og tre-lags er varmere, isolerer bedre. Paclite fungerer i veldig lave temperaturer så lenge du bruker fornuftige lag under. Noen merker dropper gore-tex og lager sine egne membraner. Et eksempel er Peaks HIPE, 66 Norths event og Bergans Dermisax. Disse vil ha like egenskaper som tilsvarende produkt laget med gore-tex. Se deg altså ikke blind på gore-tex, det finnes gode alternativ.

Dersom du har en XXL i nærheten så har noen av disse både Nike Storm-Fit, Nike Paclite og Galvin Green. Onlinegolf har Galvin Green. Du kan også sjekke linkene i tråden min om nettbutikker. "Motebutikkene" (Trendygolf, Function18 osv) har godt utvalg i regntøy.

Skal du kjøpe et rimeligere merke så vær nøye med å prøve passformen grundig. Ikke bare tenk størrelse når du prøver i butikken, beveg deg så mye som mulig, ta noen prøvesvinger. G-Sport har 100% fornøyd garanti. Du kan kjøpe et produkt, bruke det (tror det er i 14 dager) og bytte det dersom du ikke er fornøyd. Ekstrem bruk og kast mentalitet (jeg kuttet opp mange fine sko i min tid der) men da har du i hvert fall muligheten til å teste skikkelig. Hagløfs og Craft kan være alternativ, førstnevnte ikke spesielt rimelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Regntøy, noen tips?

Post by Solaar »

Når det gjelder vanntett materiale er det kjekt å vite litt mer før man handler fordi man fort blir lurt av de forskjellige uttrykkene som brukes og fordi et plagg med de beste egenskapene fort er så dyrt at man gjerne vil at det skal vare i lang tid. Velger man riktig så har man imidlertid et plagg som varer i år etter år. Har selv to gore-tex bukser og to gore-tex jakker og forskjellen på hvordan de ser ut og hvor slitt de er, er enorm. Har jobbet en del år med salg av tekstiler i sportsbransjen og kan forsøke å bidra litt med å oppklare det som kan virke vanskelig å forstå i jungelen av ord, uttrykk og markedsføringstriks.

Et vanntett plagg er som regel bygd opp av tre komponenter: Fôr, membran og en form for ytterfabrikat. Alle tre har veldig mye å si for plaggets egenskaper. I tilleg er noe av det viktigste for et plaggs vanntette egenskaper at sømmer og detaljer (som hetter og lommer) er riktig behandlet og plassert slik at de vanntette og pustende egenskapene beholdes. Det finnes forskjellige måter å sette sammen disse komponentene på, noen er limt sammen og andre har fôret som en løs del i form av f.eks mesh (netting), dun etc. Det er også stor forskjell på antallet lag og materialer som påvirker plaggets egenskaper. I Norge er det relativt rotete begreper for at et plagg skal kunne kalles vanntett og ennå mer rotete når plagget i tillegg skal "puste", dvs slippe ut svette. For å ta hver del separat:

1. Membran - Måten man måler et plaggs vanntetthet og pusteegenskaper er forskjellig. Vanntetthet måles i mengden vann i mm som kan presses over fabrikatet før vannet slipper igjennom. Plaggets evne til å puste måles i hastigheten damp slipper ut av mebranet, dette måles i antall gram pr kvadratmeter i en 24-timers periode og forkortes med bokstaven "g". I løpet av de siste 5 årene har de fleste fabrikanter begynt å merke sine plagg med disse to målene, hvis det ikke er merket bør betjeningen i butikken vite det. Som en tommelfingeregel kan man si at et middels godt plagg har 5.000 mm vanntetthet og 5.000 g puste-egenskaper. De beste materialene har rundt 20,000 mm og 20,000 g (Gore-tex har ca 30.000).

2. Yttermaterial - den viktigste egenskapen yttermaterialet har er å tåle slitasje og være vannavstøtende. Det siste fordi når yttermaterialet blir vått/skittent vil det ødelegge membranets pusteegenskaper ved at plagget blir tett, dette gjelder for øvrig også for innermaterialet. Mange kan oppleve at plagget føles vått fra innsiden og tro at mebranet ikke lenger fungerer som det skal, mens det i realiteten bare trenger en oppfriskning i form av en vask og en vannavstøtende behandling av yttersiden. I plagg med gore-tex-mebran er den enkleste måten å beholde egenskapene bare å vaske og putte det i tørketrommelen, evt stryke det på lav temperatur. Hvis plagget er veldig gammelt og man opplever at vannet setter seg i yttermaterialet bør man behandle det med en form for impregnering slik at vannet renner av igjen, det finnes spesielle midler for dette - det vanligste er nic-wash som man får kjøpt i de fleste sportsbutikker.

3. Fôr - Meningen med fôret er enten å gi mebranet beskyttelse fra innsiden eller tilføre plagget egenskaper i form av isolasjon. Dette kan være f.eks dun, mesh (netting) eller bare et karbon-materiale som er limt direkte til materialet. Det siste brukes i Gore-tex Paclite og har fått mye kritikk for å motvirke membranets egenskaper ved at det blir for tett, dermed dannes det kondens på innsiden og man opplever at man blir klam og våt. Hvis man f.eks bruker superundertøy under paclite-materialet motvirker man denne egenskapen, men til gjengjeld blir det veldig mye svette på innsiden og kravet til vedlikehold blir ennå viktigere. Paclite egner seg etter min mening best for folk som går på tur eller f.eks for langrenn/sykling. Den største fordelen med paclite er etter min mening ikke dets lave vekt men at når det brettes sammen tar det opp veldig liten plass.

I tillegg til det jeg har nevnt over er sømmer og lufte-åpninger også essensielt. Hvis et plagg med vanntett membran ikke har tapede sømmer forsvinner meningen med mebranet fordi vannet vil slippe inn der. I et plagg som har mange finesser, f.eks hetter og tusenvis av lommer, blir dette ekstra viktig. Hvis et plagg har tjukt fôr, f.eks en skijakke eller lignende som skal beskytte mot kulde, er det ekstra viktig med god lufting slik at man kan slippe ut kondens.

Utøvere av idretter hvor man er veldig aktiv, eksempelvis de som går toppturer på ski, svetter mye mer enn en golfer. Disse kler seg ofte i plagg med ekstra slitesterkt yttermaterial uten fôr men med mange lufteåpninger. Som isolasjon bruker de heller flere lag av andre plagg med forskjellige egenskaper, det mest vanlige er syntetisk superundertøy kombinert med fleece. Begge disse materialene leder kondens svært raskt bort fra kroppen samtidig som fleecen isolerer/varmer godt. På vei opp fjellet tar man av ytterplagget eller åpner lufteåpningene fordi man svetter mye og ønsker mest mulig lufting, på vei ned bytter man ut fleecejakken med skalljakken for å beskytte mot fuktighet utenfra. Evt. beholder man fleecejakken på hvis det er veldig kaldt ute. Noe flere gjør galt er å bruke ull under plagg av gore-tex materiale. Den beste egenskapen til ull er at det holder deg varm selv om du blir våt, men siden det holder på fuktigheten blir poenget med en pustende jakke borte. Tynt superundertøy av ull kan imidlertid fungere greit siden det tørker fort.

Det man absolutt også bør merke seg er hvilken type material det er på utsiden av plagget. Hvis det er for tett så er jo hele poenget borte, da kan man like greit kjøpe en pvc-jakke eller bruke en plastikkpose. Det største lureri-markedsføringstrikset er sko med gore-tex-membran. Fôringen og yttermaterialet er så tjukt og kondensen (svetten) fra innsiden er så heftig, at skoene alltid vil bli våte fra innsiden. Her er det mye bedre å bruke sko laget av lær/skinn og sette de inn med minkolje eller fett. Man bør også se etter sko med gode sømmer/liming.

Når det kommer til alle de forskjellige merkene av membran kan det nevnes at gore-tex-patentet har gått ut og at det derfor har dukket opp mange andre membraner med like gode egenskaper. En ting jeg imidlertid liker med gore-tex er at de har en "guaranteed to keep you dry"-policy - de reparerer eller erstatter plagget hvis det ikke er vanntett lengre.

For golf vil jeg anbefale at man ser etter en jakke som har et slitasjesterkt yttermateriale, gjerne med forsterkninger rundt skuldrene. Bruker man bærebag er det også viktig med så lite sømmer som mulig rundt hals, armer og skuldre. Dette fordi man hele tiden har høyt trykk fra bærebagen og materialet fort blir skittent eller slitt. Her er Galvin Green og Peak overlegne mener jeg. Nike er også bra men ikke så bra som de to førstnevnte fordi de ofte sparer penger på mindre slitesterkt yttermateriale. Hvis man bruker vogn og ikke svetter mye kan en jakke i Paclite være greit, men hvorfor skal man spare noen få gram når man alikevel ikke skal bære det?

Vil man vite ennå mer kan man klikke på denne linken.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply