Wood eller hybrid?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Wood eller hybrid?

Post by AkE »

Har begynt å lete etter ei kølle for litt mer lengde, har jo driver men har ikke helt kontroll på den ennå, så tankene går mot noe som er litt lettere å få tak på. Mener å ha lest at 3wooden er lettere å få kontroll med enn drivern. Har 2 hybrider fra før, en nr 3 og en nr 4. Begynner å gå ganske bra med de så tenkte da kanskje å gå for en 3wood, men så lurte jeg egentlig på om det kanskje ville være mer fornuftig å gå for en 1 eller 2 hybrid? Er hybridene lettere å få kontroll på enn fairway woodene? Eventuelt hvilke køller er å anbefale. Har Nike slingshot hybrider fra før.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Wood eller hybrid?

Post by Long-Hit-Wonder »

Kan anbefale woods. 3W er ganske grei å håndtere og gir i visse tilfeller omtrent samme distanse som en driver. 5W fungerer også godt, både fra tee og fairway, selv i lett rough kan den imponere deg med god kontroll og distanse. Jeg har selv en 5W fra Ben Hogan som jeg er helt forelsket i. Herregud, hvor mange ganger har ikke den reddet med ut av trange utslag og lange hull. Særdeles lett å kontrollere og går sabla langt i grunn. Jeg kan slå omlag 200m med 5W og den går like snorrett som mitt 5-jern.

Har testet noen hybrider også, men disse har aldri falt i smak hos undertegnede.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 23 Mar 2010, 12:31, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Wood eller hybrid?

Post by Kaffekannen »

Jeg er helt motsatt av LHW. Har mer kontroll med driver enn med både 3w og 5w. Jeg sverger til hybrider når jeg trenger mer lengde enn jeg har med jern. Jeg simpelthen elsker min 2008 taylormade burner #4 rescue. Litt fw wood utseende, men er også veldig lettspilt ut av rough. Anbefaler at du tester den. Fikk faktisk testet den opp mot de nevnte Nike hybridene og jeg syntes den var overlegen på alle punkter. smak og behag

Her er det store individuelle forskjeller. Du må nok ta turen til en golfbutikk og teste. Prisene på hybrider har droppet noe, så du kan nok få gjort gode kjøp også lokalt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Jeg har valgt å droppe fairwaywood. Har driver - 2h - 4h.
3h og 4h var litt for lik i lengde så den trenger jeg ikke.

Med moderne hybrider i 16* til 18* får man utrolig god lengde og for noen spillere flere bruksområder. En fw med lavere loft får man selvsagt litt mer lengde med. Den har vel også i de aller fleste tilfeller lengte skaft enn hybridene. Denne diskusjonen dukker opp på golfwrx med jevne mellomrom. Det er ingen fasit for hva som er best. Det avhenger av hver enkelt spiller, hvilke lengder man får og hvilke bruksområder man føler at man trenger køller til.

Sjekk de nye Diablo Edge hybridene. Jeg har Tour versjonen i 2h. Herlig enkel å slå med og gir god lengde. Har etter hvert hatt ganske mange utslag rundt 195m på sim med den. Lengste fra gress var 185m. Som dere vet slår jeg i utgangspunktet kort så dette er bra :D Cobra Baffler TWS er også anbefalt fra min side. Hvilken du skal prøve er avhengig av fasongen du foretrekker. Kaffekannens Burner er mer lik en fw mens en Baffler er mer tradisjonell hybrid. Diablo Edge koster 1.265,- hos Onlinegolf.

Hvis du skal ha fairwaywood så foreslår jeg å prøve en 4w. Har blitt et ganske populært valg da 3w og 5w i bagen kan bli litt mye samtidig som enkelte sliter litt med 3w.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wood eller hybrid?

Post by sumo »

helt enig med kaffekannen. 2008 modellen burner rescuen er gull verdt :D

forresten, er det noen som vet hva forskjellen er på odyssey putterne i original versjon vs tour versjon?
sikler litt på en whithe hot xg #9 tour versjon, som ligger på finn. har virkelig lyst på en slik liten mallet ala den mickelson bruker.
hadde cleveland serien som furu har skrevet en del om vært og få tak i i norge, så hadde jeg valgt den lett.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

sumo wrote:helt enig med kaffekannen. 2008 modellen burner rescuen er gull verdt :D

forresten, er det noen som vet hva forskjellen er på odyssey putterne i original versjon vs tour versjon?
sikler litt på en whithe hot xg #9 tour versjon, som ligger på finn. har virkelig lyst på en slik liten mallet ala den mickelson bruker.
hadde cleveland serien som furu har skrevet en del om vært og få tak i i norge, så hadde jeg valgt den lett.
Insert i Tour-versjoner er sagt å være litt fastere/hardere. Hvis det er denne du mener så er det ikke en Tour-putter. Den heter White Hot Tour men er vanlig butikkversjon. Har prøvd #1 i den serien. God putter, bra følelse.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Wood eller hybrid?

Post by Matshino »

furu wrote:
sumo wrote:helt enig med kaffekannen. 2008 modellen burner rescuen er gull verdt :D

forresten, er det noen som vet hva forskjellen er på odyssey putterne i original versjon vs tour versjon?
sikler litt på en whithe hot xg #9 tour versjon, som ligger på finn. har virkelig lyst på en slik liten mallet ala den mickelson bruker.
hadde cleveland serien som furu har skrevet en del om vært og få tak i i norge, så hadde jeg valgt den lett.
Insert i Tour-versjoner er sagt å være litt fastere/hardere. Hvis det er denne du mener så er det ikke en Tour-putter. Den heter White Hot Tour men er vanlig butikkversjon. Har prøvd #1 i den serien. God putter, bra følelse.
Jeg har den i #1 versjonen, om noen har veldig lyst på den, så er den til salgs. Så har jo jeg en fantastisk unnskyldning til å kjøpe meg en Scotty :lol:
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wood eller hybrid?

Post by sumo »

Matshino wrote:
furu wrote:
sumo wrote:helt enig med kaffekannen. 2008 modellen burner rescuen er gull verdt :D

forresten, er det noen som vet hva forskjellen er på odyssey putterne i original versjon vs tour versjon?
sikler litt på en whithe hot xg #9 tour versjon, som ligger på finn. har virkelig lyst på en slik liten mallet ala den mickelson bruker.
hadde cleveland serien som furu har skrevet en del om vært og få tak i i norge, så hadde jeg valgt den lett.
Insert i Tour-versjoner er sagt å være litt fastere/hardere. Hvis det er denne du mener så er det ikke en Tour-putter. Den heter White Hot Tour men er vanlig butikkversjon. Har prøvd #1 i den serien. God putter, bra følelse.
Jeg har den i #1 versjonen, om noen har veldig lyst på den, så er den til salgs. Så har jo jeg en fantastisk unnskyldning til å kjøpe meg en Scotty :lol:
hvilken putter snakker vi om her nå? white hot xg #1? om det er den isåfall, så har jeg den. men i original versjonen, ikke tour versjonen.
og ja furu, det var den jeg sikta til på finn :D
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Wood eller hybrid?

Post by Matshino »

Jeg har i hvertfall
Image

Men jeg er ikke blitt helt venn med den..
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wood eller hybrid?

Post by sumo »

samma som jeg har, bare ikke i tour versjonen. syntes forøvrig dette er en god putter som jeg skal beholde.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Vi har i hvert fall sporet fullstendig av fra wood vs. hybrid diskusjonen :lol:

Den putteren jeg linket til er en White Hot Tour #9. Bra men ikke super. Jeg liker generelt ikke inserts på puttere så derfor er ikke min vurdering så veldig lovprisende..... Prisen er faktisk veldig bra. De koster ca.$90-99 på ebay.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wood eller hybrid?

Post by sumo »

ja, nå ble det totalt avsporing fra topic/emne her..beklager det :)
vurderer den white hot tour #9 sterkt, men er egentlig mest keen på cleveland brz #2. eneste ulempen er at jeg må ut med ca 145 dollar for og få den til norge. i tillegg til det så må jeg ut med 25% mva. da blir det plutselig litt dyrt igjen..*argh*
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Wood eller hybrid?

Post by AkE »

Går veldig bra det, har planer om å bytte ut puttern også. Hater egentlig den gamle infinity puttern min, men er usikker på hva jeg vil ha i stedet. Ser ikke så ille ut den Odyssey puttern på bildet over.

Noen som har testet en 1# hybrid? Får se om jeg ikke får testet noen forskjellige woods og hybrider på rangen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Det er definitivt avgjort AkE - du teste Callaway Diablo Edge Tour :D Hadde den for første gang med under åpen himmel i dag og den er fantastisk.

Har du testet noen køller?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Wood eller hybrid?

Post by AkE »

Har fått testet en burner 08 3 wood, gikk greit nok med den men fikk bedre resultater med 3 hybriden min. Kjenner få som driver med golf, så er ikke så lett å få testet så mye forskjellig før jeg blir litt bedre kjent i miljøet her. Hvilke grader er det Callaway Diablo Edge Tour køllen din?
Men ser ut som putter har rykket opp på førsteplass på handlelisten. Fikk tilbud om en ny her på forumet, men det var selvfølgelig en annen utforming enn den jeg hadde sett for meg. Men nå ser det ut som proshopene her i området åpner snart, og er jo ikke langt til Sverige heller. Men usikker på hvilket merke jeg skal satse på, men har bestemt meg for en utforming lik den wh tour 1 som er avbildet over her. Så på ett par forskjellige fra Ping og Rife, men var jo Odysseyen jeg fikk gode resultater med.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Jeg har en 2h som er 18*.

Du skal altså ha en putter i klassisk Anser-stil. Se nærmere på og prøv disse;
Rife 460
Rife Aruba (kommer i april/mai)
Rife Aussie
TaylorMade Rossa Daytona
Ping Anser ( i forskjellige serier - iWi, iN, Redwood og Karsten)
Odyssey White Hot Tour og White Ice #1
Odyssey Black #2
Nike Method :!:
Cleveland BRZ #1 og Classic #1
Snake Eyes Tour Platinum #7801

Som du skjønner er det veldig mye bra i Anser-stil :D
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Wood eller hybrid?

Post by AkE »

Sjekka ut 3# hybriden min og den var på 19* og 4# hybriden var på 23*, da blir vel de to for like i grader til at det skulle bli noen stor forskjell på lengde? Burde kanskje se på noen med 15*?

Ser det er noen å velge i mellom ja, forhåpentligvis så er det noen av utsalgsstedene i nærheten her som har noen jeg så jeg kan få testet litt. Vis ikke får det bli netthandel igjen. Så litt på Nike Method men prisen var rimelig stiv i forhold til de andre så jeg.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Diablo Edge har litt andre grader enn Edge Tour.

Jeg har en Cobra Baffler TWS #4 som er 24*. Neste er Diablo på 18*. Syns det er et greit sprang der. Kan som du sier bli litt for lik lengde på dem. Skaftlengde og annet spiller også inn når det gjelder lengde. Ikke se det helt blind på gradene men test litt. 2h + 3h + 4h kan kanskje bli en hybrid for mye. Det finner du ut av.

15* kan være en utfordring. Diablo Edge Tour stopper på 18*. TWS mener jeg går til 16*. Det samme gjør vel Titleist 909h. Du kan med fordel se nærmere på Nike VR hybriden.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Wood eller hybrid?

Post by AkE »

Tittet litt på puttere da jeg var å trente litt i dag, og like den ene Rife putteren veldig godt. Stor fare for at den blir handlet inn i neste uke.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller hybrid?

Post by furu »

Det er helt klart fornuftig å kjøpe en putter du både liker og får bra resultater med. Det er tross alt veldig viktig å ha så få putter som mulig. Sett i forhold til hvor ofte man bruker en 3wood eller 2h så er putter en viktigere investering. Hvilke Rife modell var det?
Instagram @christianfuru
Post Reply