Golfskader

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Golfskader

Post by Grønne greener »

Nå når snøen forsvinner fortere enn pengene på konto er det mange som har startet treningen etter en vinter i dvale.
Og da er det helt naturlig at kroppen stritter litt i mot og prøver å fortelle deg at den er overbelastet på ett eller annet sted.
Selv har jeg i dag vært på Fana hull #16 og slått noen baller. Det resulterte i GNAGSÅR på høyre ringfinger. Bruk ikke gamle stive harde og hullete hansker!!
Kjenner også at strekken på venstresiden sitter som et skudd. Hadde nesten glemt den. Til slutt MÅ det være noe feil med svingen min for jeg får veldig vondt i fotbladene. Oppå vristen. Hadde det samme i fjor.
Oppsummering skader så langt :
Strekk i venstresiden
Gnagsår på fingen
Fotblad

Hvordan er det med dere andre? Noen som har pådratt seg noe? En bileiers vrede eller annet?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfskader

Post by Keyser »

Har måttet legge om grepet litt nå i vår etter å ha bedrevet "knip-og-knus" med driver i simulator i vinter - noe som resulterte i alvorlig vondt i høyre ringfinger knoke. Legger nå om til et mere tradisjonelt grep.
Andre skader er mere permanente, som generell stivhet, dårlig balanse og manglende fokus :-)

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfskader

Post by furu »

Problemer med vondt i vristen kan komme av at du ruller for mye sidelengs på føttene. Sikkert litt ustøtt underlag på matten på #16. Det kan også være årsak til strekk i venstresiden.

Jeg hadde en herlig skade under Jæger Open (eller hva det het) på Fana i fjor. Skled på gangveien på vei ned til broen fra #14. De har lagt teppe der nå, etter oppfordring fra meg.
Image
Så ut som om jeg hadde en tennisball under huden. Det utrolige er at jeg fremdeles ikke er helt bra. Sikkert mye arrvev, skulle gått til legen.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Golfskader

Post by Matshino »

Belastningsskade i ryggen er vel det eneste jeg har pådratt meg, i en alder av 16 år så har jeg fortsatt mange år å skade meg på :(
Er enda ikke kvitt ryggplagene etter et halvt år med fysioterapi, satser på at det går bort i løpet av sessongen, men må trene mer genrell styrke :)
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfskader

Post by kevin »

Sålangt i år har det ikke blitt så mange skader,men kommer nok mer i løpet av sesongen :lol:

Har slitt med ryggen hele vinteren og det har ikke vært pga golfen,sålangt har golfen gjort bare bra ting for ryggen.

MEN,i går dro jeg på meg en strekk i magemusklenes øvre del,venstre side. Eneste sted man kan se at det finnes en six-pack under egentlig :D
Skjedde ved en drive hvor jeg skulle trykke til litt ekstra. Var faktisk ganske vondt,og første gang jeg har opplevd det på golfbanen. Er litt bedre i dag etter å ha svømt litt i dag og smurt med en lindrende krem.

Tidligere har jeg hatt noe som heter hælspore,en hælspore er en forkalkning eller forbening av seneplaten under foten der hvor den fester baktil i hælbenet. En hælspore er resultatet av langvarig slitasje eller ugunstig påvrikning, alt fra arbeid med mye gange og lite variasjon til idrettsutøvere som ikke varmer opp før trening og innsats. Langvarig stress på dette senefestet fører til en kronisk betennelse som etterhvert forkalkes. Symptomene er skarpe stikkende smerter, verre i aktivitet og på hardt underlag eller ved belastning.

Ble behandlet for et par år siden,med sjokkbølgebehandling,og ble helt bra igjen.

Tror mye av grunnen til problemet var bruk av feil sko,for lite demping. Sliter også med litt stramme muskler og sener i fotbladet,noe som jeg har fokus på i år. Skal jobbe med tøyning av den delen av foten.
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: Golfskader

Post by OutlawPete »

får også gnagsår på høyre ringfinger når jeg ikke har spilt på lenge, seig ny titleist hanske funker dårlig da, men har noen nike hansker som er "glattere", de funker bedre.
Verkende venstre hofte. Venstre hoftemuskel(hofteleddsbøyer?) er større enn høyre og har brukt mye penger på fysio.
Langdistansekne.
brist i et av bena inni hånden da jeg en tidlig vår duffet 7jernet på bløt fw. Ble ikke bra før etter sommerferien.
Etter et km et år i minst 25 grader slet mange med gnagsår på skinkene, også jeg... Ubehagelig.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfskader

Post by Long-Hit-Wonder »

De mest vanlige skadene hos meg er blemmer som av og til spreker opp. Dette er vondt og setter en umiddelbar stans for golfing i en ukes tid. Foruten dette er det litt betennelser i sener, men med noen smertestillende tabeletter slukkes den ilden temmelig raskt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply