Valg av golfball?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Valg av golfball?

Post by AkE »

Hvilke kriterier setter dere når dere skal velge hvilken golfball dere skal bruke? Jeg skal gå min første runde til mandagen og trenger da å finne meg en ball som passer meg. Har til trening brukt lakeballer så det har jo vært alt mulig fra dyre til middels dyre baller. Syns selv at lengdene mine er for dårlig med jernkøllene, så kunne tenke meg noe som gikk litt lenger. Mener å ha lest at det kan være en fordel å bruke dameballer for oss med dårlig lengde? Hva og hvordan ville dere valgt?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Valg av golfball?

Post by Mats »

Mtp. at du er GK-spiller ville jeg gått for en billig 2dels ball. Disse kommer i mange varianter. Hvis du har lav svinghastighet og slår "kort" ville jeg anbefalt en mykere ball.

Precept Laddie er en glimrende ball for nybegynnere. Dette er en forholdsvis myk 2lags ball med gode nærspillsegenskaper og bra lengde fra tee. Hender jeg selv bruker disse. Koster 299 for 24 baller på Super-G tror jeg, ganske bra ball til den prisen. Ellers har du jo hardere baller som Topflite XF500 og diverse Wilson billigballer. Disse er ok men vanskelig å få til noe særlig spinn på ballen.

Det er først når du er under 20 i hcp og har bedre balltreff at 3 og 4lags baller har noe for seg. Disse ballene spinner mer, noe som kan forverre en evt. slice :).

Anbefaler som sagt Precept Laddie ballene, disse finner du ofte i lakeballs-kurver også, så plukk med deg de neste gang :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Valg av golfball?

Post by Kaffekannen »

Støtter precept laddie. Myke baller til en god pris. Det handler mye om feeling og disse superharde topflight og wilson ballene føles som å slå på småstein.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Valg av golfball?

Post by AkE »

Takker, skal få prøvd de precept ballene. Og vis ikke jeg finner de så får jeg prøve de rosa bridgestone ballene jeg så i en butikk! ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Valg av golfball?

Post by Long-Hit-Wonder »

Dersom du vil ha noe som gir mer distanse, så er det bare å kjøpe de ballene som skal gi nettopp dette. Valgene er mange, men de fleste "billigballer" er knallharde og gir deg noen ekstra meter. Du vil sikkert som mange andre snuble over Titleist sine So/Lo- baller, men ikke la deg lure. De er kun knallharde og koster mer enn andre baller som gir tilsvarende effekt. De er ikke spesielt soft i hvert fall, men de koster som om de var det.

Som fersk spiller er det ikke nødvendig med dyre baller. Dyre baller er som oftest ment å gi mer spinn og følelse enn lengde. Dog kan det være greit å ha et par pakker med dem, som du kan trene litt med på pitchebanen og som du kan teste ut på banens par 3 hull.

EDIT: Nå vet ikke jeg om Callaway fremdeles selger Warbird, men de kan anbefales fra min side dersom de finnes i butikkhyllene. Warbird er de hardeste ballene jeg har spilt med.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Valg av golfball?

Post by Hiks »

har prøvd warbird selv tidligere, og disse går stygglangt, sammenlignet med feks titleist nxt/nxt tour kunne ofte slå en til to køller mindre med de ballene. men gir til gjengjeld mindre følelse og spinn da.
har etterhvert funnet meg veldig til rette med bridgestone b330s. en ball som gir bra lengde og god følelse:)

men som gk-spiller ville jeg nok bare holdt meg til billige lakeballer. baller er forbruksvare til de grader når man er nybegynner, så ikke vits å putte masse penger inn i akkurat dette før man begynner å få litt kontroll på ting og følelse for slagene:) kan gjerne forsøke å finne baller i lake-ball kurven med noenlunde samme hardhet i skalet. kakk ballen (lett) mot tennene så kjenner du forskjellen sånn noenlunde:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by JanB »

La oss stoppe opp litt og se på fenomenet.

Vi anbefaler altså høyhandicappede, "dårlige" spillere til å spille med dårlige baller !!!

Hva skjer. Jo, i de BESTE tilfellene så slår de ganske bra, men jevnt over så får de ikke til noe. Vi som kjøper Titleist PRO V1 vet at det er surt å spille bort en ball til 40 kroner (aner ikke prisen i Norge). Men min påstand er:

Gi en 30 HCP en god ball og den blir mistet etter flere slag.

Kjøp en dyrere ball og du får med deg et eksta element, nemlig at du faktisk konsentrerer deg litt mer. Du går nemlig ikke bare bort til ballen og smæææler til en ball til 40 kroner.

Kjøp noen baller som koster litt "smerte" å miste, så skal du se at du vil sjerpe deg på ;
1.) Oppstilling
2.) Grep
3.) Ballplassering
4.) Linja du spiller

Dette er fire elementer som bil øke din levetid på ballen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Valg av golfball?

Post by kevin »

Selv brukte jeg lakeballs de par første sesongene,og kjøpte billige Top-flite baller(18 for 99,-). Top-flite ballene er også harde,men ganske ok å spille med som en som ikke krever mye følelse og forming av slag. Og ikke minst er de billige. Wilson har også noen modeller som er likedan,både i kvalitet og pris.

Ellers så har jeg brukt Pinnacle baller en periode,og gjør det også innimellom nå. De er også ganske harde,går fryktelig langt og er ikke altfor dyre. Pinnacle Gold har vært brukt av flere av de som deltar i VM i longdriving,så de har definitivt kvaliteter når det gjelder lengde.

De siste årene har jeg holdt meg mye til Callaway,blant annet warbird og endel andre modeller
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Valg av golfball?

Post by TempoDrømmer »

Jeg har også et tips. Maxfli's Noodle, long & soft.

De er billig og gode. De føles også mye mykere enn mange av de andre ballene i samme pris kategori.

Så også i siste Norsk Golf en Nike ball for de med lav svinghastighet, Nike Karma...

http://www.nike.com/nikeos/p/nikegolf/e ... sku=GL0425
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by JanB »

Jeg prøvde TaylorMade Penta P i dag. Å FY FLATE (regner med at det er lov å si)

De er ennå mykere enn Titleist PRO V1 og like styringssikker. Lengde får du i massevis.
Har aldri kjent på maken. Disse ballene kostet ca 13,50 euro for 3. Det blir litt over 100 lappen. Dette blir min favoritt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Valg av golfball?

Post by AkE »

Har testet litt forskjellige baller nå og den som jeg syns har funket best til nå for min del er callaway warbird. Har fått best lengde og retning med den, de dyrere ballene får jeg som regel prestasjonsangst av å slå og gjør idotiske feil. Mister tidvis mange baller når jeg går på skjeberg GK
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Valg av golfball?

Post by AkE »

JanB wrote:Jeg prøvde TaylorMade Penta P i dag. Å FY FLATE (regner med at det er lov å si)

De er ennå mykere enn Titleist PRO V1 og like styringssikker. Lengde får du i massevis.
Har aldri kjent på maken. Disse ballene kostet ca 13,50 euro for 3. Det blir litt over 100 lappen. Dette blir min favoritt.
Er det den 5 lags ballen?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by JanB »

Ja. Den som Bjørnstad bruker
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by furu »

Prøvde Penta i Portugal. Til og med for meg som er ekstremhøyhandicapper så var dette en nydelig ball. Anbefaler alle å prøve denne bare for å nyte følelsen. Så får man heller bruke noe billigere hvis man vil eller må. Husk at golflivet er for kort til å bruke Topflite XL 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Valg av golfball?

Post by Long-Hit-Wonder »

AkE wrote:
JanB wrote:Jeg prøvde TaylorMade Penta P i dag. Å FY FLATE (regner med at det er lov å si)

De er ennå mykere enn Titleist PRO V1 og like styringssikker. Lengde får du i massevis.
Har aldri kjent på maken. Disse ballene kostet ca 13,50 euro for 3. Det blir litt over 100 lappen. Dette blir min favoritt.
Er det den 5 lags ballen?
I don't care what it cost, just give me, give me, give me!!! :D
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Valg av golfball?

Post by Mats »

Går an å gjøre gode kupp til blant annet Taylormade TP Red & Black nå, siden Penta blir rullet ut i butikkene. Sikret meg et dusin Red for 225kr forrige uke ;). Har ikke spilt med den ennå, skal sammenligne med favorittballen Callaway tour i på neste runde
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by furu »

Spilte også med Callaway Tour i når jeg var i Portugal. Fikk sammenlignet ganske godt med Penta. Sistnevnte var et hakk over Callaways både på lengde fra tee og rundt greenen.

425,- hos BGS.
Instagram @christianfuru
diablo
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 24 Feb 2010, 19:53
Hcp: 15,6
Hjemmeklubb: Salten Golfklubb

Re: Valg av golfball?

Post by diablo »

Mats wrote:Mtp. at du er GK-spiller ville jeg gått for en billig 2dels ball. Disse kommer i mange varianter. Hvis du har lav svinghastighet og slår "kort" ville jeg anbefalt en mykere ball.

Precept Laddie er en glimrende ball for nybegynnere. Dette er en forholdsvis myk 2lags ball med gode nærspillsegenskaper og bra lengde fra tee. Hender jeg selv bruker disse. Koster 299 for 24 baller på Super-G tror jeg, ganske bra ball til den prisen. Ellers har du jo hardere baller som Topflite XF500 og diverse Wilson billigballer. Disse er ok men vanskelig å få til noe særlig spinn på ballen.

Det er først når du er under 20 i hcp og har bedre balltreff at 3 og 4lags baller har noe for seg. Disse ballene spinner mer, noe som kan forverre en evt. slice :).

Anbefaler som sagt Precept Laddie ballene, disse finner du ofte i lakeballs-kurver også, så plukk med deg de neste gang :)
Tenkte selv på å teste ut Laddie. Svært prisgunstig er de i allefall! 250,- for 24 på onlinegolf:
http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=10PC01
I bagen:
Driver: Callaway Diablo
3 wood: Taylor Made r7
5 wood: Taylor Made Burner
4 Hybrid: Taylor Made r7
Jern: Callaway X-18
Wedger: Callaway X-Tour 52 & 56 & Jaws 60
Putter: Taylor Made Rossa Spider
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Valg av golfball?

Post by kevin »

Kjøpte nye Bridgestone BG E6+ på vei hjem fra sverige i går. Betalte ca.160,- norske kroner på Dormy i Gøteborg. Spent på de,har ikke prøvd de ennå

Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball?

Post by furu »

Bridgestone lager veldig gode baller. Kaffekannen er så vidt jeg vet kjempefornøyd med e6+.

Mindre kjent er det kanskje at Bridgestone lager Precept Laddie.
Instagram @christianfuru
Post Reply