Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by Nheme »

Hei

Jeg har surfet litt rundt og funnet en lite brukt TaylorMade R9 460 til en ganske billig penge. Lurer derfor på om dette kan være en billig kopi, eller er det bare jeg som er paranoid.

Noen tips til hva man skal se etter?
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by Knut »

Jeg har gjennom min tiårige golfbutikkarriere blitt nokså god til å se forfalskninger.
Mine erfaringer sier at det kan være nokså vanskelig å se det på bilder. Man bør holde køllen i hånden.
Kjennetegn på falske køller er ofte vanskelig å se, men små forandringer i logo og kølleform er det viktigste.
I tillegg er de fleste falske køller utstyrt med svært lite vridningsstabile skaft. Pluss at grepene er tynne og har en veldig sterk gummilukt.
Det beste er nok å få be om å sammenligne med en ekte kølle. Da bør du kunne oppdage det.

Skal nevne at Taylor Made 460 er en kølle jeg ikke har sett som forfalskning enda.
Mest vanlig er Callaway, Ping og Nike.
Men jeg kan ta feil....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by furu »

Det kryr av falske R9 460 fra Kina. Jeg har liggende en link med kjennetegn for falske R9. Skal finne den og poste snart.

Det eneste som taler for at man kan finne en billig R9 460 er det faktum at TaylorMade pøser ut utstyr og at de faller i pris fortere enn noe annet merke.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by furu »

Les litt på denne linken for info om hvordan man ser at en R9 er falsk.
Instagram @christianfuru
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by Nheme »

Knut: Takk for litt innsikt. Noe jeg skal ha i bakhodet fremover når jeg leter på finn.no og lignende steder.

Furu: Skulle dette stemme så er det en ekte TaylorMade R9 460 som dukker opp i posten neste uke! Ser veldig frem til dette :)
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by Nheme »

Kan også nevne at jeg får en Ogio Ozone bag i posten :) Endelig en god bag som ikke faller sammen etter 5 runder!
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan vite om en golfkølle er ekte vare?

Post by Long-Hit-Wonder »

Det er som flere allerede har påpekt, det er i detaljene du ser om det er fake eller ekte vare. Prisen skal jo også stå i stil til hva du kjøper.

Av de falske klubbene jeg har sett på så ser jeg ofte på klubbehode om de er falske. Falske klubber har som oftest shabby kvalitet som lett synes når du inspiserer klubba med egne øyne. Fresemerker, logo som sitter skjevt og dårlig, grepet føles dårlig/billig osv. Så lenge du ikke er helt blank angående golfutstyr er det lett å skille ekte vare fra falsk vare. På bilder kan det være vanskelig, men sett med egne øyne finner du fort ut om klubba er ekte.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply