Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Post by furu »

Old Course var i utrolig god stand bortsett fra greener som var luftet. Nydelige fairways, rough som griper køllen som om den hadde millioner små sugekopper og noen skikkelig flotte hull. Ble en flott runde med til tider altfor høy temperatur. I skogen var det over 30 grader, heldigvis ble det kjøligere etter hvert.

Jeg startet ballet med å misse to utslag på første tee......... Så mer ut som en arkeologisk ekspedisjon enn en golfrunde. Jaja, fuglene fikk i hvert fall hjelp med å grave fram litt mat :lol:

#2 er et kort par 5 (index 5) på kun 417 meter. Slakk motbakke, men allikevel ganske lett å nå fram. Jeg 15 meter fra green på to og hadde mest lyst til å hente starteren for å vise at jeg faktisk kunne slå til en golfball :lol:
Image
Green på #2. Og et "lite" feriehus.
Image

#3 er nok en gang litt kort, denne gang par 4 (index 9) på 300 meter. Nydelig utsikt, man er overraskende høyt oppe.
Image

#4 er par 3 på 149 meter. Mye vann men bra med plass foran greenen. Jeg valgte selvsagt å legge meg i bunkeren.
Image

#8 var vrient - veldig vrient. Par 4, 400 meter og motbakke. Ikke rart folk får panikk og kliner til å utslaget. Pent ballmerke på skiltet som står skrått til venstre 10 meter fra gult :lol: Viktig for meg å si nå at dette ikke ble laget av oss :lol:
Image
Her er #8 sett fra tee. I tillegg til at det er langt og oppover så er det også litt dogleg høyre.
Image

Lyset ble etter hvert litt for dårlig for mobilen min. Bildene ble for dårlige til å legge dem ut. Enten sterk sol mot eller litt mørkt blant trærne.

Uansett, banen fortsatte med nydelig hull. Mye doglegs men brede fairways som gjorde jobben litt lettere. Gode driver blir belønnet rikelig på denne banen. Ligger man på rundt 220 meter på driven så blir innspillene overkommelige. Roughen sliter voldsomt i køllene når man svinger gjennom den. Trolig den tykkeste og vanskeligste jeg har opplevd på Algarve. Det positive er at man alltid kunne spille videre. Om ballen gikk ut i skogen så hadde man alltid et slag. Tar medisinen - som Haugsrud sier - og kommer seg ut på fairway igjen. Det var derfor det florerte med bogeys for meg, jeg misset med noen få meter på veldig mange utslag.

Jeg betalte €65 og føler at jeg fikk mye igjen for pengene selv om greenene ikke var bra. Kanskje de burde kuttet €10 på grunn av dette? De kunne i hvert fall opplyst om det når vi bestilte. Greie folk i proshop og fin starter. Buggybar på banen. Rolig bane med ganske få hus langs hullene. Strengt tatt var det vel egentlig bare 3-4 av hullene som hadde bebyggelse langs fairway. Dette liker jeg, hater å spille langs folks terrasser :lol:

Jeg spiller gjerne Old Course igjen. Det er vel den beste måten å vise at det er en fin bane.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Post by furu »

Spilte twilight på Vila Sol for $29. Et røverkjøp av dimensjoner 8-) Gikk ut litt over kl.16 og fullførte god tid før mørket. Vila Sol er et enormt ferieanlegg. Ikke spesielt pent, vi ble litt skeptiske når vi svingte inn og kjørte langs de tomme leilighetene. Men golfklubben er en liten oase. Vennlige og hjelpsomme ansatte, fint klubbhus. Banen består av 27 hull, Prime, Prestige og Challenge. Vi ville egentlig spille de enkleste men ble satt opp på Prime (1-9) som er litt vanskeligere enn de to andre. Spilte i tillegg Prestige (19-27). Eneste minus jeg har er at de ikke sa at vi skulle begynne på #19 for så å avslutte på 1-9. Litt dårlig info der, men det var så lite folk at det gikk greit.

Vi begynte med litt putting. Jeg hadde tross alt ikke vært på gress på fem måneder :shock:
Image

Gleden var stor da jeg endelig kunne kline av gårde driven på #1. Nedturen var overkommelig da den selvsagt endte i roughen. #1 er par 4 på 366 meter med svak dogleg venstre.
Image

Vi merket oss raskt at greenen var knallharde. Laget ikke merker på innspill uansett hvor mye vi prøvde. Det gjorde forholdene litt vanskelig for oss. Lite banemannskapet kan gjøre med dette, de har hatt en litt tøff vinter og med noen skikkelig varme og tørre dager så tørket det fort og ble hardt. Fairways var myke og fine med god rull. Roughen var vrien men langt fra samme nivå som Old Course. Det er en god del trær med overhengende grener langs banen. Spesielt på Prime viste det seg at man ble hardt straffet dersom man ikke lå bra til etter utslaget.

De fem første hullene gikk greit for oss men som nevnt var de litt tøffe. Svak dogleg på samtlige - eller kraftig dogleg :lol: Og et vrient par 3. Lengdene var 366 - 367 - 372 - 158 - 360.

#3 er index 1. Langt og motbakke med dogleg. Tredjeslaget mitt kan sees like ved flagget :D
Image

Her er #4, par 3 på 158 meter. Stooor høydeforskjell på venstresiden. Jeg siktet meg selvsagt inn på denne bunkeren.........
Image

#7, par 162 meter over vann. Litt mer vann enn vanlig :lol:
Image

Prestige (19-27) var ganske mye enklere. Jeg endte med 1 x birdie, 4 x par og 3 x bogey (+ en 8'er....) på disse hullene. Hullene er enklere å nå. De er like lange men da i nedoverbakke. Par 5 hullene er også relativt korte på Prestige (470 og 485) og par 3 hullene er langt i fra like tøffe. Dersom man liker en utfordring så velger man Prime. Den er ikke så tøff at man får sjokk men den har det lille ekstra som gjør det til en utfordring.

Greenene var utrolig jevne og fine. Jeg senkte en haug med lange putter. Det var de suverent beste jeg spilte på i år.

Hvis prisen er riktig så besøker jeg Vila Sol igjen og spiller Prestige + Challenge. Koster det €50+ så er det andre baner jeg heller ville valgt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Post by furu »

Quinta do Vale har vært min nemesis i Portugal. Jeg burde skjønt at forholdet ikke var blitt bedre da vi måtte avbryte runden grunnet regn.
Image
Slik var været da vi spiste lunsj før runden :lol:
Image

Vi måtte som sagt avbryte men fikk en rain check og kjørte tilbake etter noen dager. Da var været nydelig. En liten bris siden banen ligger nede ved elven gjorde at det ikke ble for varmt. Quinta do Vale har forbedret seg voldsomt siden i fjor. Da var det lite gress og banen var skuffende. Nå er den helt nydelig. Den er designet av Ballesteros og har hans signatur - 6 par 5, 6 par 4 og 6 par 3. Og avslutningshull med vann foran green. Hullene er varierte og mange av dem krever god planlegging. Kan ikke bare smelle ballen i vei her. Flere av hullene har vann på tvers to ganger. Noen greener på halvøyer gir også en ekstra utfordring.

De ansatte er helt herlige. Kan ikke forestille meg at det finnes bedre i Portugal.

Jeg betalte €29 som er fast pris på Quinta do Vale. Helt utrolig godt kjøp. Buggy koster €40 og det kan være greit å ha. Det er en ganske lang bane å gå. Da får man også med vannflasker i kjølerommet.

Det ligger noen hus langs #15 men all annen bebyggelse ligger en del høyere enn banen. Her får man ikke følelsen av å spille i noen nabolag.

Noen bilder - desverre i litt tilfeldig rekkefølge.

#10
Image
Image
Image

#7, klubbhus på høyden i bakgrunnen
Image

#11 er 369 meter par 4 (index 4) i motbakke og alltid i motvind. Par på meg på denne runden :D
Image

Litt dårlige bilder fra tee på #4 mot green #5 og #7 som er halvøyer
Image
Image

#16 viser at et kort par 3 kan være vel så vanskelig som et langt. Kun 103 meter men en utfordring da det alltid blåser litt.
Image

Greenene er store. Her representert ved #10. De fleste er kun litt ondulerte mens 4-5 av dem er laget i platåer.
Image

#18.299 meter par 4. Fikk voldsomt med rull her og hadde kun 70 meter igjen etter å ha slått ut med 4h. Et flott avslutningshull.
Image
Image

Broen mellom Spania og Portugal sees i bakgrunnen. Banen ligger like ved Guadiana, elven som skiller landene.
Image

Quinta do Vale er en ganske ny bane. Den åpnet i 2007 og er ikke blant de mest kjente men det endrer seg nok. Til €29 er den et fantastisk, ubegripelig godt kjøp. Til €60 så hadde jeg fremdeles spilt den. Selv om kjøreturen fra vårt faste hotell til banen er 50 minutter (i 130 km/t). Jeg kommer garantert til å spille her neste gang jeg er i Portugal. Nydelig bane med god variasjon og fantastisk greie ansatte - mer kan man ikke be om.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Post by AkE »

Super baneskildring og bilder, kjenner lysten til å dra til varmere strøk steg jevnt og trutt igjennom hele tråden!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal - Old Course, Vila Sol og Quinta do Vale

Post by stooy »

AkE wrote:... kjenner lysten til å dra til varmere strøk steg jevnt og trutt igjennom hele tråden!
I second that!
Post Reply