Helsett nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Helsett nybegynner

Post by Wantz »

Noen bra helsett for en nybegynner som er å anbefale? Kunne tenke meg enten TaylorMade eller Callaway-sett..
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Velkommen Wantz :D

Hvor mye penger er du forberedt på å bruke?

Helsett i Callaway eller TaylorMade er ikke vanlig så vidt jeg vet. Blir til at man setter sammen jern+hybrid+fairwaywood+driver. I tillegg selvsagt putter og gjerne en wedge eller to.

TaylorMade Burner Plus jernsett til 2.655,- er et glimrende kjøp for begynnere. Dette er 6-SW. Altså er det et sett man supplerer med et par hybrider. Gjerne en TM Burner 4h og/eller 5h.

XXL har hatt Cobra Baffler hybrider til 799,-. Ikke lenger på nettsiden deres men kanskje du er heldig og finner i butikk.

Kommer gjerne tilbake med anbefaling på driver, fw, putter osv, når du har sagt litt om hvilket prisnivå du vil ligge på. Litt frekt av meg å spørre om det men utvalget er vanvittig stort og pris styrer deg i forskjellige retninger.

Er du komfortabel med å handle fra utlandet? I denne tråden finner du info om nettbutikker.

Sjekk også bruktmarkedet vårt.
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

Takker..

Ok... Har akkurat tatt grønt kort :D Ferdig idag :P
Kunne sikkert greid meg med halvsett, men liksom lyst å begynne med helsett med en gang, så en kan lære å spille flere køller.

Noen andre helsett utenom TaylorMade eller Callaway som er å anbefale ?
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Med helsett så tenker jeg på at man får hele greien i en pakke. Man får et helsett til slutt dersom man kjøper køllene separat. Ikke gå for halvsett, det er ikke det jeg mener.

Burner Plus jernsettet jeg linket til skal være supert. Mye for pengene. Hvis du i tillegg kjøper en hybrid eller to så trenger du driver og putter. Og selvsagt en bag.

Hva med handel fra utlandet? Rockbottomgolf er drittbillig på masse bra utstyr.
Her har du to sett med alt du trenger av hybrider og jern;
Adams A4OS
Nike Slingshot
Legg til frakt og 25% moms.

Og kanskje en White Hot Tour putter?

Jeg understreker at jeg ikke anbefaler halvsett. Kjøp noe skikkelig så slipper du å ha et halvsett stående i boden.
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

furu wrote: Kommer gjerne tilbake med anbefaling på driver, fw, putter osv, når du har sagt litt om hvilket prisnivå du vil ligge på. Litt frekt av meg å spørre om det men utvalget er vanvittig stort og pris styrer deg i forskjellige retninger.
Har ikke no bestemt prisnivå, skal ha noe som er brukli og bra.. Så får man heller se prisen deretter :) :lol:

Er Cobra S2 jern noe for en nybegynner??
F.eks dette http://cgi.ebay.com/Cobra-2010-S2-Iron- ... 51929081d3
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Cobra S2 har fått bra tilbakemeldinger men jeg syns det er litt dyre. Ganske nye på markedet og Cobra kommer ikke med stadige nyheter slik som TaylorMade. Derfor holder prisen seg bedre på produktene deres.

For øyeblikket ville jeg vurdert Nike Slingshot og TM Burner Plus som bedre kjøp.

Dersom disse er litt for mye "Super Game Improvement" så foreslår jeg Adams A7, Nike Machspeed eller Wilson Di9. Eller kanskje vanlige TM Burner?
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

Er TaylorMade Burner SuperLaunch ett fint nybegynnersett ?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Har sett litt på Superlaunch i butikk og syns de er voldsomt store. De er sikkert veldig effektive og det er jo tross alt det viktigste.

Jeg har nylig kjøpt Nike Machspeed jern og de er rett og slett fantastiske. Prøv dem. Fabelaktig begynnersett og for oss som trengr hjelp.
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

furu wrote:Har sett litt på Superlaunch i butikk og syns de er voldsomt store. De er sikkert veldig effektive og det er jo tross alt det viktigste.

Jeg har nylig kjøpt Nike Machspeed jern og de er rett og slett fantastiske. Prøv dem. Fabelaktig begynnersett og for oss som trengr hjelp.
Var oppe på Losby idag, Machspeed-køllene så bra ut. Men noe knotete å gjøre rene kanskje etter bruk ?
Er veldig i tvil på hva jeg skal velge, heller litt mot TaylorMade Burner Plus pr. idag...
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Burner Plus er også bra. Vurderer du settet med hybrider? Vet at de selges med kun jern og jern+hybrider.

Trykkluft er tingen for å gjøre ren køller. Sko også for den del. Mange klubber har det utenfor garderoben. Man kan også kjøpe bokser på f.eks. Biltema.
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

furu wrote:Burner Plus er også bra. Vurderer du settet med hybrider? Vet at de selges med kun jern og jern+hybrider.

Trykkluft er tingen for å gjøre ren køller. Sko også for den del. Mange klubber har det utenfor garderoben. Man kan også kjøpe bokser på f.eks. Biltema.
Jeg har sett på kun jern 4-PW.. Nike Machspeed ligger på samma prisnivå som Burner Plus-jernene ?
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Prisen varierer veldig. Burner Plus er faktisk en litt eldre modell allerede. TaylorMade har kort syklus på produktene sine. Machspeed koster 4.495,- for 5-SW (der SW kun duger fra fairway og ikke bunker).
Hva ligger Burner Plus på der du har sett?
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

furu wrote:Prisen varierer veldig. Burner Plus er faktisk en litt eldre modell allerede. TaylorMade har kort syklus på produktene sine. Machspeed koster 4.495,- for 5-SW (der SW kun duger fra fairway og ikke bunker).
Hva ligger Burner Plus på der du har sett?
Bare sett litt på eBay i det siste, ligger på 2500-3000 norske penger... Hva er siste nye jernsett fra TaylorMade for en nybegynner..
R9 er det noe ? Titleist API 1 er det noe bra greier?
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

AP1 er superkøller. Om det er riktig for deg vet jeg ikke.
R9 er bra men ikke for alle.

Burner Plus og spesielt Superlaunch er veldig forskjellig fra de to ovennevnte.

Du kan også vurdere vanlige Burner jern. Er lette å slå med, litt mer i samme gate som AP1 og R9.
Du har også;
Callaway X22, X24 Hot og Diablo Edge.
Cobra S2.
Mizuno MX300.

Det er mye bra der ute men hva som passer best for deg er vanskelig å si. Har du testet noe?
Instagram @christianfuru
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by Wantz »

furu wrote:AP1 er superkøller. Om det er riktig for deg vet jeg ikke.
R9 er bra men ikke for alle.

Burner Plus og spesielt Superlaunch er veldig forskjellig fra de to ovennevnte.

Du kan også vurdere vanlige Burner jern. Er lette å slå med, litt mer i samme gate som AP1 og R9.
Du har også;
Callaway X22, X24 Hot og Diablo Edge.
Cobra S2.
Mizuno MX300.

Det er mye bra der ute men hva som passer best for deg er vanskelig å si. Har du testet noe?
Hva er forskjellen mellom vanlige Burner-jern og Burner Plus ?
You'll never walk alone...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Helsett nybegynner

Post by furu »

Burner Plus har videre såle, tykkere topplinje og jeg mener at de også her mer offset. Plus er designet for å få ballen opp i luften og gå rett fram. Du får mye hjelp fra køllen på dårlige slag. Vanlig Burner straffer deg mer ved dårlige treff men er fremdeles en ganske enkel kølle å slå med. Testet Burner på TM demo. God lengde, bra tilgivenhet men ikke på samme nivå som f.eks. Machspeed.

For å bruke uttrykk fra Golf Digest - Burner Plus er "Super Game Improvement". Burner er "Game Improvement".
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Helsett nybegynner

Post by hanso87 »

Jeg har et titleist AP1 sett til overs. Ideelt for folk som vil ha ett sett som de kan spille med en god stund. Har selv spilt fra 36-15 med det ca.

Det er stiff flex (Stål).
Ved stiff flex for folk som ikke svinger for fort, fordelen der er det skaper lite spin i ballen (alle veier), mens fordelen med stiff for hurtigslående spillere er at du da får mer ut slaget, men få slår fort nok. Har selv ikke merket noen forskjell på stiff vs regular.

Det er og offset, god og bred såle og har mulighet til å jobbe med jernene om du vil, samtidig som de "redder" deg på dårlige slag.
AP1 er i mine øyne gode køller som kan anbefales for folk som vet dette er en sport de vil "satse" med.

Eneste ulempen er at nypris på XXL er 6000kr for 7 jern.. Bag, putter, driver. Alt det kommer i tillegg, noe som gjør det til et voldsomt dyrt førstegangs sett.:(

Så skulle noen være inntereserte i ett AP1 4-pw + gw. Dynamic gold S300 sett. Send meg en melding.. Tenker beskjedne 3200kr for 8 køller. Pent brukt.

Om ikke tror jeg XXL og Taylormade burner køllene til 2500kr (om det tilbudet enda er) er ett meget godt kjøp:)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply