Ny putter - nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Hei..

Nybegynner og har kjøpt meg et billig helsett..

Ikke fornøyd med putteren, og er på utkikk etter helt ny.

Hvilken anbefales til nybegynner?

Har prøvd meg på en cobra putter med litt tyngde i, og den likte jeg godt.. Tror jeg trenger en med litt tyngde i og ikke en enkel bladputter..
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Kaffekannen »

Først og fremst så er putter en svært personlig kølle. Med det mener jeg at hva slags type man liker er i større grad en individuell greie ift. de andre køllene i bagen. Jeg deler hovedsaklig puttere inn i tre typer

Anser(tradisjonell tynn putter)
Mallet(Halvsirkel)
Dråg(Stor putter med mye tyngde i hodet som kan være formet som alt fra noen baller til star trek romskip :D )

Det det høres ut som du ser etter er et dråg og da er det naturlig å prøve noen Odyssey White Hot modeller som twoball, sabretooth eller Teron som alle er "tunge" puttere som svinger litt av seg selv. Det er veldig stor kvalitets og prisforskjell på puttere og jeg anbefaler å teste en del forskjellig og gjerne hos noen som vet hva de holder på med. De småkronene man sparer på å kjøpe fra utlandet hvis man ikke får testet kan fort bli en ubetydelig kostnad.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

Velkommen Fairway :D

Det er et hav av puttere der ute. Du har begynt å teste og det er eneste måten å finne riktig putter.

Du sier at du trolig foretrekker en tyngre, større putter. Det er helt vanlig, de er lettere å sikte med og hjelper deg med å føre putteren skikkelig tilbake og gjennom.

Cobra puttere har ikke rykte for å være spesielt bra. Helt ok men du finner lett bedre puttere. Her er noen forslag.
Odyssey White Hot XG Rossie
Ping Karsten Piper
TaylorMade Rossa Corzina
TaylorMade Rossa Fontana

Du må også kikke på den nye Odyssey Backstryke. Vi har diskutert den i denne tråden.

Kan også anbefale Odyssey Sabertooth, TaylorMade Itsy Bitsy Spider og Odyssey White Hot 2-ball.

En annen artig serie du kan se om du etter hvert får tak i (vet ikke når den kommer til Norge) er TaylorMade Ghost.

Til slutt den som kanskje er favoritten min blant de litt større putterne - Rife Barbados. De har den på Bergen Golfsenter.
Image
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Rask respons... liker det:)..

skal definitivt prøve å teste ut om mulig noen av putteren som er nevnt.. har kanksje noen demo køller det er mulig å prøve ut på proshopen..

Så på thegolfchannel idag på veetle.com (anbefales for de som ikke har sett før.. sender golf relatert 24\7) og der kom denne opp:
http://www.f2golfshop.com/F2-Hamilton-S ... s_c_3.html

De skrøt den opp i skyene på reklamen. Hadde visst testet den med både robot og blant proffer og kom best ut... Har ikke hørt om hamilton før men det har kanksje noen av dere.. Noen som har prøvd denne f2 hamilton putteren i en eller annen stil?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

Jeg har hatt den Hamilton F2 Mallet putteren :!: :D Sikkert ingen som er spesielt overrasket over det...... Putteren er bra men utmerker seg ikke spesielt. Jeg ga den til min far fordi jeg etter hvert fant ut at insert ikke er tingen for meg. Liker best ren flate på putteren. F2 Mallet har fin tyngde og er lett å sikte med. Grepene deres er ganske dårlige, de har til og med hatt noen gjennomsiktige med logo inni..... Til prisen er det en grei putter.

Det viktige her er å teste om du liker insert (som f.eks. F2 og Odyssey White Hot) eller om du vil ha stål (Scotty Cameron Newport, Odyssey Black Tour). Du får også stål med riller, som f.eks. Rife og Yes!. Forvirringen er fullkommen :lol: Neida, bare test noen med insert og noen uten. Og dersom du har Rife og Yes! tilgjengelig så tester du selvsagt også dem.

Hvor i landet holder du til? Dersom du bor i Bergen så anbefaler jeg Bergen Golfsenter. Bor du et annet sted i landet så er det sikkert noen her inne som kan komme med anbefalinger om hvor du bør prøve og kjøpe putter.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Holder til i stavanger\sandnes området...

Er jo en del proshoper rundt om i disktriktet jeg kan sjekke ut utvalget på...
TempoDrømmer
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 10 Feb 2010, 14:54

Re: Ny putter - nybegynner

Post by TempoDrømmer »

Jeg vurderer også å bytte putter, eller i hvertfall få en til :P

Har to odyssey puttere, en "vanlig" putter, og en two ball.

Men jeg var innom Gsport og testa puttere, og prøvde et par som ligner den Furu la ut bilde av. Jeg liker veldig godt en tydelig linje som hjelper med alignment...

Men jeg ble forelska i Nike oz6. Kanskje verden styggeste putter, men den gjorde jobben deluxe...

Image

Denne er ikke så tung som mange lignende puttere, noe som jeg sliter med min two ball, da jeg føler jeg ikke har så mye lengdekontroll...

Og den er bred som gir mye "sweetspot", og den føltes helt naturlig ut for meg.

Er det noen som har erfaringer med denne?
I baggen:
Wilson Staff Forged midsize
Mizuno Mx 560
Odyssey white hot XG 2 ball
Wilson Staff Fybrid, 5W 18*
Nickent 3DX Ironwood 24,5*
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Noen som har erfaring med denne norske putteren:
http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=06PF01

Profound dark ace

Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

Har sett Dark Ace i bruk hos flere spillere på Bjørnefjorden. Det alle har til felles er at de putter veldig bra med den. Også eldre spillere med høyt hcp ser ut til å ha vesentlig bedre kontroll med denne enn mange andre puttere. Lyden er også grei, noe man ikke skal undervurdere i en putter 8-)

Jeg har testet den selv også. 45 minutter på puttinggreen gir brukbart grunnlag for å si at det er en god putter.

Det ble solgt Dark Ace rimelig gjennom noen butikker. Det var så vidt jeg vet den første modellen. Mulig at noen andre må bekrefte dette men den du linker til skal være den nyeste.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Boogieman »

Ja, 2008-modellen ble solgt for ~390 kroner på deal.no.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Solaar »

Jeg har den putteren og jeg mener at den er veldig godt egnet for en nybegynner. Siktesystemet er umulig å ikke forstå :)

Imidlertid er jeg ikke begeistret for vektingen, mulig det bare er meg men jeg klarer liksom ikke å få den rette følelsen med den. I år går jeg nok tilbake til en av mine to Ping-modeller.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

kom over denne artikkelen om den norske putteren:

http://www.golfsiden.com/pilotputter270406.html

liker ikke å kjøpe ting som får dårlig i tester men en putter blir såpass personlig at jeg må teste før jeg kjøper..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

Fairway wrote:kom over denne artikkelen om den norske putteren:

http://www.golfsiden.com/pilotputter270406.html

liker ikke å kjøpe ting som får dårlig i tester men en putter blir såpass personlig at jeg må teste før jeg kjøper..
Den såkalte testen skal du ta med noen store sekker salt. Ramnefjell er fullstendig ute av stand til å vurdere et produkt fra Stellander da de nærmest er erkefiender. Jeg mener det helt alvorlig når jeg sier at du skal ignorere den testen. Det er også et poeng at dette ble skrevet i 2006 og at putteren er utviklet videre etter dette.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Noen som kan forklare siktesystemet til denne norske putteren?

Har ikke fått testet den, siden de ikke hadde den inne...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

Det er mange faktorer som spiller inn, men det viktigste er vel at man skal "gjemme" de orange strekene på putteren. Da har man siktet riktig, man står oppstilt korrekt i forhold til putteren.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Hiks »

enig i at AR er rimelig inhabil i en slik vurdering, og det synes vel ganske godt i artikkelen han skriver. men ser noen av poengene hans i og med at siktesystemet på putteren bare sier noe om hvordan øyene står i forhold til putteren.
har ikke prøvd den selv og kan ikke sie noe om akkurat den putteren. men har slitt mye med putting og sikte på putter siden jeg begynte med golf for noen få år siden, og har egentlig vært min svakeste del av spillet. inntil for et par mnd siden da jeg fanget opp ett tips fra en dyktig medspiller i klubben min som sa han aldri brukte siktelinjer på putteren, men heller så på køllebladet og "følte" (så) hvor putteren peker. har prøvd dette selv og ser nå kun på en tenkt linje i gresset frem til hullet og "føler" at jeg slår ballen langs denne. har med dette kuttet ca 5 putter pr runde.
har forøvrig en odyssey white hot nr 7 som det finnes 3 siktelinjer på som burde være ganske enkle og line opp. men har som sagt ikke fått dette til før jeg kuttet de ut:) snodig:)
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny putter - nybegynner

Post by Fairway »

Da har jeg gått for en Ping iwiv-Craz-E

Image

Så får vi se om det betaler seg i redusert antall putteslag pr. hull etter hvert:)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Ny putter - nybegynner

Post by TinCup »

Bra putter! Fin å putte med, vurderte å kjøpe meg den. Prøvde den flere ganger, men gikk selv for en bladputter.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by furu »

God putter Fairway. Iwi er en bra serie. Håper du skriver noen ord senere i sommer om dine erfaringer med den.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Ny putter - nybegynner

Post by JanB »

Har spilt med Pilot putteren noen år nå og må si jeg er svært fornøyd. Har også testen endel andre puttere, både tå/hel putter og face putter. Min preferanse har til nå blitt på face og noe tyngde. Jeg liker tilbakemeldingen i stålet til Pilot Dark Ace putteren.
Ser jeg på egne resultater er jeg omtrent der jeg skal være. Ligger nå på snitt på 1,587 på putt/hull på runden. Statistikk kan jo som kjent brukes til mangt og ser vi på put/GIR så er det ikke bra; 1,967

Det er helt riktig som det er nevnt at putteren er en helt personlig sak og husk også at det er den køllen du kommer til å bruke aller mest av alle 14 i baggen din på en runde. Legg derfor litt mer fokus i å finne en du liker.
La meg helt til slutt komme med et råd når du tester puttere. Ta med deg en pakke (3 stk) helt nye baller av det merket og modell du kommer til å bruke ute på banen. Det er kjempeforskjell på den tilbakemeldingen fra stålet (kølla) i forhold til ballens egenskaper.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply